Pakardisen "Ye Olde" rauta, w123 300d vm. -82

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Mesedesi kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti: eikä se vänkärin puoli taida olla sen kummempi... :?
Mutta sepä se onkin mulla piloilla tuossa omassa W123:ssa.
mulla olis ehejät :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Juurikin tuo sisustus, minkä Vanja-eno linkitti.

Voin kyllä Mesedesi kattoo tässä illalla, missä kunnossa se vänkärin puoli on. Parempi se on ainakin, kun tuo kuskin puoleinen, joka on joskus peruutettu renkaan alle ja revennyt.

Simpukan kiristysruuvi lie se isohko kuusiokolo, jossa lukitusmutteri juuressa, eiksjuu? Näkyy olovan melko paljon jo ulkona, että liekö tuossa enää hirviästi varaa kiriä... :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Se on just se mutteri.

Kävin just kattomassa s123 sekä w123, ei voin kun todeta hulluja ne pyytää mädistä autoista. :lol:

Koska Lortot alle, heti nyt kaikki äkkiä.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Pakardinen kirjoitti:...Näkyy olovan melko paljon jo ulkona, että liekö tuossa enää hirviästi varaa kiriä... :?
Tainnut olla tapissaan liki jokaisessa simpukassa jo viimeisen 20 vuoden ajan...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Sitten kun tulee talvi, ajat auton lämpimään hyvin valaistuun talliin ja otat pumpun pois ja lähetät säätöön ja syötönlisäykseen Mynä-Dieselille (200 €).

Ja jos oikein hifistellä haluat niin hommaat Fratelli-Bosion suutinkärjet no. 261 , viet ne suuttimien kanssa pajalle koottavaks ja ajat ihanasti!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Petteri Kivimäki kirjoitti:ja ajat ihanasti!
No hö, ihanastihan minä ajan tällä nytkin. :) Kyllä se vaan on niin, että minun on liityttävä siihen samaan lauluun, jota te jätkät ootte täällä laulanu jo pitkään: on se ihan helvetin suuntavakaa auto ajaa. Kun tuon klapin sais pois tosta ratista, niin olis melko paljon tuota Väyrystäkin parempi ajaa. Tää menee jopa suoraankin...

Äläkä nyt Eepi vouhota niistä vanteista, tiilienkö päälle pitäs Väykkä sitte laskea? :D Kyllä ne tähän laitetaan, joko sitten kun Sergey löytää mulle Ruotsista halvalla vanteet Väykkään, tai sitten kun olen ehtinyt nyppiä Väykän talvirenkaista nastat hevon tuuttiin. Kun siihen pitää kuitennii ostaa talveks uuvet renkaat, niin nuo vanhat nyt joutais pyöriä lopun suvea alla... :roll:

Mesedesi: se kuraläppä on kyllä yhtenä palana, sitä ei oo vielä paikkailtu läjään. Siitä taitekohdasta se on kyllä ulkoreunaltaan lähtenyt menemään kahtia, en sitten yhtään tiedä pitäskö niin ollakin. Nää on mulle niin uusia juttuja vielä nää 123-jutut...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

täs tulee kauhee paine :D Kuumeisesti etiskellää, o kyl huono aika tehdä löytöjä. Viel ei oo eteläruottissa talvirenkaanvaihtotunnelmat ja kesärengassesonki on jo kuitenki ohi... suoraan sanottuna, kauppa ei suju just ny :roll:

toisaalta ikinä ei voi tietää!!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Joo, älä minun takia ressiä hanki. :)

Minä nyt kuitenkin alkuhätään teen niin, että nypin noista vanhoista piikkipyöristä nastat veks ja laitan ne sen jälkeen Paavoon lopuksi kesää. Etitään ajan kanssa sitten noita pyöriä ens kesäks, piiiiiitkä talvi aikaa vielä. :wink:

Mites muuten tuosta simpukan kiristämisestä. Niin että onko se kiristysruuvi sellanen, että siellä päässä on joku toppari joka estää ruuvin liiallisen aukikiertämisen? Vai pääseekö se pullahtamaan sieltä tyystin ulos ja sit ollaankin kusessa...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

onre kirjoitti:Toihan on ryhdikkään näköinen peli, onnittelut ostoksesta! Ja W123:lla on hieno ajaa, siitä ei pääse mihinkään. Ei moni usko ennen kuin kokeilee. Eräskin työpaikkamme uudehkoihin japanilaisiin autoihin taipuvainen kaveri oli 30km lenkin jälkeen ihan monttu auki että miten noin vanhassa voi olla noin hyvät ajo-ominaisuudet, kuulemma Yarista saa ohjata maantiellä reippaasti enemmän.

Minä jättäisin kuraläpät, vetokoukun ja nuo vanteet alle ja korkeintaan vaihtaisin jouset että saa maavaran sellaseen kuntoon että kehtaa mökkitielläkin ajaa viittäkymppiä. 8) Mutta näähän on makuasioita.
Sama. Ilman kuraläppiä jää jotenkin orvon näköseksi. Eri asia, jos vaihtaa vähän vähemmän maantietä nähneisiin ne. Korkeushan on aika hyvä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Tänäänpä olikin erikoinen päivä, sain jotain aikaiseksikin.

Ettäkö mitä? Noh, ensiksi kiristin sitä simpukkaa. Kyllä siinä vielä oli vara kiriä vaikka kuin. Sain sen sitten loppujen lopuks ihan hyväks, enste kiristin kiihkoissani liikaa, hävisi se vähäkin Mersun ohjauksen keskitys. Sitte vähän vaan löysiä ja nyt on hyvä!

Toisekseen, sain nypittyä Paavon vanhoista talvinulleista nastat kankaalle. Ehkäpä jo huomessa saa klassikko klassiset vanteet alleen... 8)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Nyt on taas yksi klassikko mobilistien mielestä pilattu. Eli Lortot on alla. 8) Käy ne tohon vähän paremmin, kun Väykkään...

Kohta kuvaa.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Nyt on taas yksi klassikko mobilistien mielestä pilattu.
Tätäkö se mun uneni teetti :shock: näin nääs viime yönä unta että tallustelin pussihousut jalassa!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

no ei vanteet pilaa autoa kenenkää mielestä kait? koriinha ei o mitää tehty. Varsinkaa jos alla on asianmukaiset jouset ja varastossa on orginaalit tallessa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No toivotaan nyt ainakin, ettei tämä teko nyt hirveimmästä päästä ollut... Itse vaan pidän nykysestä lookista huomattavasti enemmän, kuin ihan orkkiksesta...

Kaikki kunnia mobilisteille, on hienoa että on alkuperäiskuntoisiakin olemassa, mulle ei vaan se tyylisuunta sovi... :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Eihän tossa mitään peruuttamatonta oo tehty, kaikki on palautettavissa orkkis kuntoon.

Kuvia esille! :D
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No niin, vassokuu.

Rai:

Kuva

Rai rai:

Kuva

Ja nyt ei sitten naureta! Tuo keulan korkeus on HIRVITTÄVÄ!!! Tiedetään tiedetään, korjataan korjataan... Huomasin vaan tuossa renkaita vaihdellessa, että tuohon on pantu kyllä jotkut kuorma-auton jouset eteen, on nimittäin pitkät ja jäykät...

Kuva


Notta tämmöstä. :oops:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Ai ai 8) Kyllä tosta hyvä tulee! Mikkäs nuo renkaat olikaan?
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

giisseli kirjoitti:Mikkäs nuo renkaat olikaan?
Isot, liian isot. 215/50 edessä ja 235/45 takana. Nyt kun tätä satuit seuraamaan, niin mitkäs ne sulla olikaan, on nimittäin aika ideaalin kokoiset...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

205/45 joka nurkkaan ;) tai halvemmalla ni noi mitkä o ny eessä taakse ja eteen 205/50.

sellainen näyttää tältä kasilla

KuvaKuvaKuva

Toisaalta nytte ku ton etupään vaa laittaa alas ni se o truu oldskool 70/80 taitteesta, koska silloha läskit oli muotia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sergey kirjoitti:Toisaalta nytte ku ton etupään vaa laittaa alas ni se o truu oldskool 70/80 taitteesta, koska silloha läskit oli muotia.
Niin. Siinä vaan tulee nyt sitte se ongelma, että mahtuuko jälleen nuo läskit eteen pyörimään, ku siinä on nuo sisälokarit.

Mutta tuo olis kyllä hyvä temppu tuo, että etuset taakse ja eteen ne 205/50. Sitte sais taakse spacerit, tulis paremmin kaarelle... Hhmmm...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kesäautos ei sisälokareita tarvita ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
giisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Pe 15.06.2007 21:30
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja giisseli »

Isot, liian isot. 215/50 edessä ja 235/45 takana. Nyt kun tätä satuit seuraamaan, niin mitkäs ne sulla olikaan, on nimittäin aika ideaalin kokoiset...
Ei nuo pahat oo, takana aika sopeva, mutta edessä taitaa tulla ongelmia ku laskee..

Nyt nuissa omissa lortoissa on 215/40 ja 225/40.
Toisaalta nytte ku ton etupään vaa laittaa alas ni se o truu oldskool 70/80 taitteesta, koska silloha läskit oli muotia.
Tätä on tullu itekki mietittyä, jos sitä vain laittais läskit tohon sedaniin.
Mutta tuo olis kyllä hyvä temppu tuo, että etuset taakse ja eteen ne 205/50. Sitte sais taakse spacerit, tulis paremmin kaarelle... Hhmmm...
Tää vois toimia!
kesäautos ei sisälokareita tarvita Wink
Ei niin :D
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Sergey kirjoitti:kesäautos ei sisälokareita tarvita ;)
Eipä niin, mutta kun tällä ajetaankin läpi vuoden... :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kunnon pesu kerran viikos ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Mitähän muuten tekisin noiden etuvalojen kanssa? Ainakin aiemmin, kun appiukolla oli tällanen, olin sitä mieltä että nuo "rivoitetut" umpiot on ihan hirveän näköset niihin toisiin (uudempiin?) verrattuna.

Nykyään en oikein vielä osaa muodostaa mielipidettäni. Toisaalta mieli tekis vaihtaa ne toisenlaiset umpiot tohon, mutta toisaalta nuo on jotenkin sillai sopivan "race-henkiset", mikäli ymmärrätte mitä tarkoitan...? :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

minä e mun ripalamppuja vaiha ku korkeintaa uudempii samallaisii, nää mun autos o jo vähä valoa saaneet aika reippaasti ts on kuluneet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Ah, punainen oli siis sen ikäinen. Enpä muistanutkaan...

Niin, en minä taida raahtia noita alkaa vaihtelemaan, olkoot alkuperäiset!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Eipä menny simpukan kiristys hukkaan. Nyt on hyvä ajaa, maantiellä...

Mutta nyt kysytään sitten seuraavaa: kuinkas herkistellä jarrusatulat? Kun tuossa noita renkaita vaihdellessa havaitsin, että jarrut on aika huonossa hapessa. Levyt melko ruostuneet ja ainakin etujarrut laahasi jonkun verran. Eli kun rupean tuohon jarruja laittelemaan, niin mikäs on paras tapa herkistellä palat / männät? Kuparitahnaa tietysti liukupintoihin, mutta jos männät on kovin pahasti jumissa, niin onko muuta vaihtoehtoa kun vaihtaa satulat? Onhan se noilla jarruilla katsastettu heinäkuun lopussa, että kyllähän ne toimii, mutta paremminkin asiat voisivat olla...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3089
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Eli kun rupean tuohon jarruja laittelemaan, niin mikäs on paras tapa herkistellä palat / männät?
Paikalleen jumittuneet männät saa ulos putsaamista varten ottamalla tiivisteet irti ja laittamalla rasvaprässin kiinni jarrusatulaan ja prässiin hydrauliöljyä, rasvaa jos laittaa niin on kaikki paikat rasvassa:

Kuva

Kannattaa laittaa puristinta messiin silleen, että männät tulevat vuoronperään vähän ulospäin. Männässä on luultavasti seisomisen ja ruostumisen seurauksena ruma rantu, jonka saa pois esim. naftalla ja teräsvillalla, kromia ei saisi huoltokirjan mukaan naarmuttaa. Tiivisteet joudut varmaankin uusimaan.

Tämä kunnostushomma ei sitten kannata missään nimessä, varsinkin jos tiivisteitä joutuu uusiin. KLstä saa upouusia jarrusatuloita älyttömän halvalla suhteessa työmäärään, ja vanhoista saa vielä 30 €:n pantin..:roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se pinta pitää nimenomaa teräsvillalla hiertää puhtaaksi. hiomapaperi rikkoo kovakromipinnan. Tulos on toki hyvä paperillakin mutta kuluu nopeesti sen jälkee piloille.

btw mul o yks ylimääränen takajarrulevy. oliki omas edelline omistaja jo vaihtanu uutee ni ei tarttenu vaihtaa ku yks :P jos sattuu et sul käy samoin, ni täält löytyy! muutenha mä säästän sen tietty.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin