M103 hörähtää vaan ei käy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

M103 hörähtää vaan ei käy

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Pari vuotta seisonut 300 TE -89 potilaana. Katalysaattori versio eli ymmärtääkseni KE-jet.

Taudin kuva: Virrat kun kääntää päälle niin bensapumppu surahtaa normaalisti :arrow: startatessa hörähtää käymään vain sammuakseen muutaman sekunnin päästä. Jos starttaa kaasupohjassa, ottaa hyvin jenkaa, mutta sammuu taas muutaman sekunnin kuluttua. Kierroslukumittari ei reagoi mitenkään.

Taustatietoja: auto seissyt yli kaksi vuotta, tänä aikana autosta on lainattu sekä YJ-rele että ASD-rele kun selvittelin M104:sen tyhjäkäyntiongelmia. On mahdollista että nyt paikallaan olevat releet ovat M104:stä. M104:n tyhjäkäyntiongelmat eivät johtuneet kummastakaan releestä joten luulisin niiden olevan ehjiä, vaan se että käyvätkö ne varmasti M103:seen on hieman epävarmaa. M104:seen tämän auton releet kävivät.

Sijaitseeko kierrosnopeusanturi vesipumpun vieressä kampiakselinpyörän yläpuolella? Mikä on sen toimintaperiaate? (Vaihdoin nimittäin vesipumpun ja kyseisen anturin piuhaa tuli käänneltyä ehkä turhankin paljon :oops: )

Mikä muu voi ahistaa :?:
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Äkkiseltään tuli mieleen, että bensapumppu sammuu heti käynnistyksen jälkeen. Rele?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Aika kaukaa haettu, mutta kerran vaimon (entisessä) citikassa oli samanlainen vika. Katti oli mennyt mannaryyniksi ja tukkinut ensimmäisen äänenvaimentimen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Eero H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ma 15.01.2007 09:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eero H »

Kierrosnopeus anturi on startin lähettyvillä, ottaa signaalinsa vauhtipyörän/vetolevyn hammastuksesta. Käsittääkseni anturi, mikä on siinä kampiakselin hihnapyörän maastossa, on kampiakselin asentoanturi, liittyy sytkään. Siinä hihnapyörässä on muistaakseni nasta tai pari, mistä anturi nappaa singnaalinsa.
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Etupään anturi ei liity moottorin sähköihin millään tavalla, menee suoraan diagnostiikkatöpseliin ja testeri saa sitten tuosta kaiketi kierrostiedon. Asentoanturi on koneen takapäässä ja lukee vauhtipyörällä olevia segmenttejä ja se menee sytkäkivelle josta taas ecu, mittaristo jne. saa kierrostiedon. Itsellä aikalailla vastaavat oireet aiheutti se kun oli heti tankista seuraava bensapumppu sökönä, sen verran kuitenkin rikkinäisen pumpun läpi tuli aina bensaa että hiukan hörähti mutta ei jaksanut sen pidempään käydä. Tuossa omassa on siis tuo 2 peräkkäisen pumpun idioottiratkaisu (ei mitään järkeä tuon tehoisessa koneessa kun yksikin pumppu riittää paljon suuremmillekkin tehoille).
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja GMB »

Mulla oli A 140 sama vaiva ja testerit oli sitä mieltä et ehjä on mut sitten mittasin bensan paineet ja olisko ollu nipin napin 1 kilo joten uusi pumppu ja taas toimi.
tein itse ja säästin
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Auto käy nätisti kun ottaa bensapumpunreleen pois ja yhdistää navat 30 ja 87.

Mistä varvikello saa signaalinsa tässä mallissa? Olen löytänyt joitain sähkökaavioita netin syövereistä, mutta ihan täsmälleen samanlaista ei ole tullut vastaan.

Autossa siis kaksi isompaa "tietokonetta" akun takana. 25 pinninen jonka takana lukee Jetronik ja leveemmällä pistokkeella varustettu toinen mötikkä.

Diaknostiikkapistokkeelta (tai siis sen vierestä) ke/vi piuhasta (pitäisi olla pyörintänopeustieto) mitatessa antaa ~10,2V jännitettä maata vasten kun moottori käy.

Meinaako tuo mitä? Tuntuisi olevan älyä (ees jonkinmoista) pyörintäanturissa?

Vaikuttaako YJ-rele varvikelloon? Entä muut releet?
Euro shopper
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: To 07.08.2008 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Euro shopper »

Tuolla pinnitestillä vika on luonnollisesti releessä. Rele vaan on hintava Veholla ja romikset tarjosi eioota jokunen viikko sitten. Ebay:ssa löytynee 60 egellä. Näppärä tietenkin avaa releen ja vaihtaa kärvenneen komponentin tai testaa kylmäjuotokset.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

minkä näköinen se rele on? ja onko siinä jotain numeroita kenties tunnistamista helpottamaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Euro shopper kirjoitti:Tuolla pinnitestillä vika on luonnollisesti releessä. Rele vaan on hintava Veholla ja romikset tarjosi eioota jokunen viikko sitten. Ebay:ssa löytynee 60 egellä. Näppärä tietenkin avaa releen ja vaihtaa kärvenneen komponentin tai testaa kylmäjuotokset.
Ei välttämättä, rele antaa kuitenkin pumpulle virtaa niinkauan kun starttaa.

Toisekseen kierroslukumittarin toimimattomuus ihmetyttää.
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

napa kirjoitti:minkä näköinen se rele on? ja onko siinä jotain numeroita kenties tunnistamista helpottamaan...
Sellanen vähän röökiaskia isompihan se on, numeroltaan 003 545 2405
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

teppo21 kirjoitti:
Euro shopper kirjoitti:Tuolla pinnitestillä vika on luonnollisesti releessä. Rele vaan on hintava Veholla ja romikset tarjosi eioota jokunen viikko sitten. Ebay:ssa löytynee 60 egellä. Näppärä tietenkin avaa releen ja vaihtaa kärvenneen komponentin tai testaa kylmäjuotokset.
Ei välttämättä, rele antaa kuitenkin pumpulle virtaa niinkauan kun starttaa.

Toisekseen kierroslukumittarin toimimattomuus ihmetyttää.
starttaamisen aikana se systeemi taitaa ohittaa sen aikareleen tai mikä nyt ikinä onkaan, eli ihan normaalia on, että startatessa kone lupailee/käy, kun bensapumpun rele takkuilee ruiskuautoissa... niiden on tarkoitus olla päällä n. 2 sek. siitä, kun sytytysvirta kytketään ja sammuttaa sitten pumppu, jos rpm tietoa ei ala kuulumaan... rpm tieto saa ne aina kuitenkin antamaan virtaa pumpulle, jos ovat kunnossa...

kierroslukumittari saa tietonsa myös samasta lähteestä, kuin bensapumpun rele (mutkia voi olla matkassa, mutta kuitenkin...) että käykö kone, eli sitä VR anturia kytkinkopassa nyt itse lähtisin tarkemmin tutkimaan...

eli rele voi olla ehjä, mutta se saa värää dataa muilta "kone elimiltä (kuten rumilus toteaisi :D) ja siksi käyttäytyy, kuin se olisi rikki :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Bensapumpunrele ja kierroslukumittari saa pulssinsa sytty-yksiköltä.
Elikkäs tuntuis siltä että ko pulssi on hukassa. Vauhtipyöräanturi sitävastoin ilmeisesti antaa pulssia sytty-yksikölle koskapahan "hörähtää" käyntiin. Jos sieltä ei tulisi pulssia sytty-yksikölle niin eihän kone edes lupaisi kipinän puuttuessa. Piuha sytty-yksiköltä releelle ja varvikellolle kulkee diaknostiikkapistokkeen X11 kautta jossa se haarautuu. Piuha on0,75 gn/yl. Oisko tästä sepustuksesta mitään apua.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

sompio kirjoitti:Bensapumpunrele ja kierroslukumittari saa pulssinsa sytty-yksiköltä.
Elikkäs tuntuis siltä että ko pulssi on hukassa. Vauhtipyöräanturi sitävastoin ilmeisesti antaa pulssia sytty-yksikölle koskapahan "hörähtää" käyntiin. Jos sieltä ei tulisi pulssia sytty-yksikölle niin eihän kone edes lupaisi kipinän puuttuessa. Piuha sytty-yksiköltä releelle ja varvikellolle kulkee diaknostiikkapistokkeen X11 kautta jossa se haarautuu. Piuha on0,75 gn/yl. Oisko tästä sepustuksesta mitään apua.
Sytty-yksikköä koitettu toisesta autosta: ei muutosta.
Jos anturin piuhan irrottaa, auto ei edes lupaa. Joten se antaa ainakin jonkinlaista impulssia. Vaan tietäiskö joku mitä sen pitäisi antaa ja miten mitata tämä?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Oletko nyt tarkistanut sen bensapumpun releen, avannut sen ja katsonut että palaneita juotoksia ei ole?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Mittaappa bensapumpunreleen nastalta 10 ja EZL sytty-yksikön isosta liittimestä nastalta TD kulkeeko kuso läpi, voit mitata ihan yleismittarilla.
Kun viittais siihen ettei pulssi tule haarapisteellekkään asti koska varvikellokin on mykkä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

3.0 M103

Viesti Kirjoittaja condenser »

omassa w124 300e:ssä on ongelmana toi että lähtee kylmällä koneella käymään ekalla starttauksella nätisti, mutta ootas kun meet sillä esim. kauppaan niin sammutat ja kun tuut takasin niin se joko 1 tarttauksella hörähtää ja toisella 2-3 s. tartilla käymään, tai sitten 1 hörähtää ja toisella ei lähde ollenkaan, juuri tehtiin nokka-akseli remppa mutta sekään ei muutosta saanut aikaan. Kertokaas te bensamesen omistajat mikä tässä nyt olis olennaisin vika, kiitos jo etukäteen.
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

m103

Viesti Kirjoittaja condenser »

Joo, ja tos äskön käytiin kaupassa, sama homma taas...

-mutta tämmösen ilmiön huomasin että lähtee käymään kun 0 asennosta kääntää suoraan tarttaukselle, mutta jos laitat virran päälle ja oottelet hetken ja koitat tartata niin ei käyntiin. :oops:
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Viesti Kirjoittaja condenser »

ja viä yks asia. mikä olis parasta öljyä tohon m103 koneeseen?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5730
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

condenser kirjoitti:ja viä yks asia. mikä olis parasta öljyä tohon m103 koneeseen?
laita vaikka gastrollin magnategiä sehän maksaa vajjaa kolome kymppiä sen neljä litraa mega marketissa keuruulla :wink: sitä mullakin on ässän koneessa :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

condenser kirjoitti:ja viä yks asia. mikä olis parasta öljyä tohon m103 koneeseen?
parasta öljyä on niin paha mennä sanomaan, kun nämä M103 koneet alkaa olla jo siinä iässä, että ovat "yksilöitä" :D omassa tuntuu parhaiten toimivan nykyään valvolinen VR1 racing 20W-50 mineraali :P muut markettiöljyt tuntuu olevan niin lirua, että öljynkulutus nousee litraan/500 km... tuota se ei syö yhtään :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Paine-ero säädin jumittaa ja suuttimet voi kusasta.Kastelee tulpat eikä käynnisty lämpimänä,kuin kovan sahauksen jälkeen.
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

sompio kirjoitti:Mittaappa bensapumpunreleen nastalta 10 ja EZL sytty-yksikön isosta liittimestä nastalta TD kulkeeko kuso läpi, voit mitata ihan yleismittarilla.
Kun viittais siihen ettei pulssi tule haarapisteellekkään asti koska varvikellokin on mykkä.
Ja voittaja on löytynyt :!: :D

Tämän kun luin niin lähdin samantein mittailemaan ja syyllinen löytyi 8)
Hiiren pirulainen oli pesiytynyt sinne akun ja releitten taakse koloon ja järsinyt nälissään johtoja :shock:
Ainoastaan keltavihreä(kierroslukusignaali) oli poikki, pari muuta oli kuparilla.

Piuhat yhteen, vähän tinaa, erkkaria päälle ja koneet käyntiin :D

Sehän tässä hämäsi kun luulin että kierrostieto mittarille lähtee siitä diaknostiikkatöpselin vierestä, mutta se taitaakin lähteä vasta sieltä p-pumpunreleen pohjasta :roll:
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

No hyvä että auttoi. Kytkentäkuvassa on haaroitus siinä diaknostiikkapistokkeella, mutta toteutus on sitten ilmeisesti toinen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin