Mersu w210 etujousen yläkiinnike/kuppi..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Mersu w210 etujousen yläkiinnike/kuppi..

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Ongelmani on mersu w210 e420 kuskinpuolen etujousen yläkiinnitys/kiinnityskuppi. Auto on vm -97, onko tuo kiinnike niitattu vai hitsattu? Kesken ajon kuului järjetön pamaus ja oli se kiinnikekuppi revennyt ihan riekaleiksi ja jousi päätyi ojaan. Mahtaako noita saada mistään ja miten uusi pitää kiinnittää, saako hitsata tms... Olen kuullut että tällainen on yleistä väyrysissä? Onko kohtalotovereita ja miten ootte saanut korjattua? Kiitos!!!
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Orkkis on hitsattu, korjattu yleensä niitataan. Teetin omani takuukorjauksena veholla, kun katsuri löysi pintaruostetta kupista. Noita on aika paljon mennyt, mitä foorumia lukee (kokeile hakua). Kuppeja saanee ihan varaosina.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Joo, pitää tässä tutkia onko hitsattu vai niitattu, kun löydän vaan tunkin mikä mahtuu tonne alle kun roikkuu keula aika matalalla :D Ei mahda ihan takuuseen tällaisessa vanhassa tuontiautossa saada, voikohan nuo korjauttaa ihan tavan korjaamoilla ja mistähä noita ylä kiinnikekuppeja voisi kysellä??
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Avatar
marco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ma 07.05.2007 12:08
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja marco »

Aika yleistä on, että väykän jousikuppi repeää irti. Sehän on niin ohutta peltiä, että melkein läpi näkee :lol:. Satalankussa on sentään kunnon rautaa sama osa.
W163 320 -98

Exät:
S124 E300 TDT -94
W208 230K -98
S210 E290TD -97
W201 2,0D -87
S210 E270 CDI -01
W201 2,3 -87
W126 300SE -86
W124 300D -92
S124 300TE -86
S124 250 (3,0) -86
W124 300D -86
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Jep jep. Satakakslaiskaan verrattuna ihan rihveleitä nämä väyryset! Ostakaa joku pois! http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/3265994
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

aahoo86 kirjoitti:Joo, pitää tässä tutkia onko hitsattu vai niitattu, kun löydän vaan tunkin mikä mahtuu tonne alle kun roikkuu keula aika matalalla :D Ei mahda ihan takuuseen tällaisessa vanhassa tuontiautossa saada, voikohan nuo korjauttaa ihan tavan korjaamoilla ja mistähä noita ylä kiinnikekuppeja voisi kysellä??
KL-varaosat ainakin pitäis myydä, maksanee muutaman kympin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
rokka65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: To 04.02.2010 19:21

Viesti Kirjoittaja rokka65 »

Alkujaan on vain pistehitsattu. Enpä usko, että kelpaa katsastukseen niitattuna.
Maalaan autoja Savossa. Myös Mersun vikojen ihmettelyä.
Antti A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 22.10.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja Antti A »

itellä pomppas saman vian takia katastuksessa kesällä. ei onneks ollu irti mutta hyvää matkaa jo repeämässä. korjautin tutulla korjaajalla sen. sano että tää on yks väykyn tyyppivika ku jousikuppi muutamalla pisteellä kiinni. uus kuppi hitsattiin kunnolla kiinni ja maalattiin ja massattiin ja hyvä tuli. suosittelen että teettää jollaki joka osaa
Antero76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Pe 05.09.2008 21:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antero76 »

koritakuuseen mb:n ohjeen mukaan laittavat niittaamalla, syynä se kuulema jotta moninkertainen peltikohta jollloin on sitten kaikissa kiinni oikeasti. itselle tehty näin kahteen w210:n ja ei oo katastusäijällä sanomista!
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Nyt on vanha repale revitty rälläkällä v***uun! Toista puolta vilkasin samalla, niin päällisin puolin näytti hyvältä, mutta saumat ku raaputtelin taltalla niin hyvinpä oli alta ruostunut! Täytyy sekin vahvistehitsata; Kummalista, että ovat näin heppoisesti tehty! Nyt ku jostain löytäisi sopivan kupin, tietäiskö joku viisampi onko kaikissa malleissa samanlainen se kuppi vai liekö tällaisessa 420 isolohkossa erilainen kuin esim 220 dieselissä?
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Avatar
mika230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.08.2010 17:40
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mika230 »

pistehitsillä se on kiinni ja veholta ostin itelleni ja makso joku 30e! mullakin on ny molemmat puolet vaihdettu (kiitos suolanlevittäjät) :)
Avatar
mika230
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.08.2010 17:40
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja mika230 »

ja on kaikissa samanlainen!!!!
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Mikähän tämän kupin virallinen nimi on, ei meinaa osata tuolta netistä etsiä...?? Ja onko jollain kokemusta mistä kannattaa hankkia, tai mistä saa halvimmalla?
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

KL-Varaosilla noin 30 euroa. Hinnoissa ei ole suurta eroa kun orkkisosaa myydään.
Avatar
Vanja-eno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ti 20.01.2009 17:43
Paikkakunta: Bönde

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tiileri osaa varmaan myös kertoa samointein, että kuis kauan ammattimiehellä menee tommosen vaihdossa? Tulevassa Väykyssä on toinen kuppi vaihdettu jo, toisessa ei kuulemma ole mitään vikaa, mutta aattelin sen varuiksi kuitenkin vaihtaa...
[i]"Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu tunnustamaan."[/i]
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

aahoo86 kirjoitti:Mikähän tämän kupin virallinen nimi on, ei meinaa osata tuolta netistä etsiä...?? Ja onko jollain kokemusta mistä kannattaa hankkia, tai mistä saa halvimmalla?
Tuohan se taitaa olla, jos en ihan väärässä ole:
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /30469/946

Näyttää olevan tosiaan sama varaosamunero 200-320:een, mutta jostain syystä 420:n kohdalla ei kyseista osaa ole
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Taas oli hinuri tuonu yhden vaivasen pajalle :lol: . Jousiki oli joutunu hukkaan siinä tohinassa.

Joku 3 tuntia menee kun putsaa, hitsaa ja suojaa kunnolla yhden kupin tienoon.
Joku mersupurkaamo??
mud
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 09.10.2005 13:11

Viesti Kirjoittaja mud »

Entisestä W210 E230 meni myös molemmat kupit vaihtoon ruosteen vuoksi ja katsastumies näytti ihan kuvan, että miten ne täytyy olla korjattu. Ainoa korjaustapa jonka hyväksyivät oli niittaaminen. Katsastus tapahtui Ruotsin puolella. Suomessa vissiin sitte hyväksyvät myös hitsaamisen.
Jay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 08.09.2005 09:03
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Jay »

Omasta väyrysestä meni myös molemmalta puolen jousikupit vaihtoon viime keväänä. Katsastussetä sanoi, että ainoa hyväksyttävä korjaustapa on niittaus. Hitsaamalla laitetusta tulee siis hylky. Näin siis Porissa viime keväänä.
Paikallisessa mersun osia myyvässä liikkeessä kupista pyydettiin reilut 60e, Veholta sai 40 eurolla :shock:
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kuten edellä sanoin Veho takuukorjaa niittaamalla. Eli molemmat lienee käyvät... tai sitten pitää käyttää siinä katsastusasemalla jossa oma korjaustapa hyväksytään :?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Antti A
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 22.10.2009 15:53

Viesti Kirjoittaja Antti A »

näemmä riippuu katastuspaikasta. ite ku käytin leimalla niin ihan mainostin että nyt siinä on kunnon hitsisauma ja hyvin kelpasi. näin ylivieskassa
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Minkä tyyppisillä niitteillä tämä sitten pitäisi niitata? Ei kai poppareilla?
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6295
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

aahoo86 kirjoitti:Minkä tyyppisillä niitteillä tämä sitten pitäisi niitata? Ei kai poppareilla?
Kaipa ne "poppareita" on, mutta sellasia s****nan isoja. Neljällä taitaa olla kiinni, täytyypä käydä katsomassa...

Edit: joo, neljä molemmilla puolen kuppia, eli yhteensä 8/kuppi. Popparilta ne näytää, mutta kanta on melko paksun oloinen, ja halkaisijaltaan toista senttiä. Sitä en tiedä on kupin 'sisällä' vielä joku kiinnitys...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Uusi kuppi on nyt niitattu, eikä tule varmasti pysymään :D Pitää vielä varmuudeksi hitsata. Tuleeko tuonne kupin sisälle jousen kanssa jokin kumi? Ja miten ootte saanu jousen rutistettua paikalleen, ku ei yleismallisilla puristimilla mahdu oikein laittaa jousta??
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

aahoo86 kirjoitti:Uusi kuppi on nyt niitattu, eikä tule varmasti pysymään :D Pitää vielä varmuudeksi hitsata. Tuleeko tuonne kupin sisälle jousen kanssa jokin kumi? Ja miten ootte saanu jousen rutistettua paikalleen, ku ei yleismallisilla puristimilla mahdu oikein laittaa jousta??
Jousen yläpäähän tulee kumi jolla hienosäädetään jousituksen korkeus. Noita kumeja on siis eripaksuisia. Paksuus on merkitty ylkolaidassa olevilla nypyillä. Jousenlaittoon suosittelen mersuun tarkoitettua puristinta. Sillä laittaessa ei ole henki vaarassa ja aikaa ei mene kuin muutama minuutti.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
mese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 25.01.2010 15:49

Viesti Kirjoittaja mese »

veho laittoi ilmatteeksi uudet jousikupit ei tarvinu maksaa mitään auto oli -97 290td
aahoo86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2010 16:46

Viesti Kirjoittaja aahoo86 »

Minkähänlainen kumi pitää olla tuollaiseen 420 mersuun? :?: :?: :?:
W210 420 V8

Ex W124 250TE, 200E, 230TE 260E, 200D & W202 200CDI & W210 220D
Vastaa Viestiin