G-mersusta katosi öljynpaine

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

G-mersusta katosi öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Siirsin tämän nyt kokonaan omaan topicciin.
Joku moderaattori voisi varmaan siirtää tuon: Öljynpaineet nousee hitaaasti -topicin hänniltä koko käydyn keskustelun tämän tilalle.



...aloitetaas alusta: Mulla on G-mersussa om603:nen turbo, evo8 lancerin ahtimella, mynäpumpulla vesicoolerilla jne vehkeillä, öljynpaine on aina ollut hiukan alakantissa. Kerran yhdessä todella jyrkässä kallionousussa meni öljynpaine hukkaan, ajattelin että pummpu imaisi tyhjää. Sammutin auton ja päästin takaperin tasaiselle, odottelin hetken ja käynnistin, ei öljynpainetta. Sitten lisättiin öljyä ja uusi yritys, ei öljynpainetta. Auto hinaamalla traileriin, verstaalle ja yritettiin vielä kerran, sama homma ei öljynpainetta, valo palaa ja mittari näyttää nollaa. ( Autossa VDO:N erillien mittari ja alkuperäinen valo) Moottori osiksi, missään osassa ei ollut mitään ihmeellistä kulumaa mutta vaihdettiin kaikki laakerit, renkaat, stefat, jne sekä uusi öljypumppu, myös turbo laakeroitiin koska siihen oli ilmaantunut pieni välys. Moottori kasaan, paikalleen ja koekäyttö, ei öljynpainetta. Purettiin öljynsuodattimen jalka, puhdistettiin ja tarkastettiin kaikki osat (kello 03.00) eikä löydetty mitään ihmeellistä, jalka takaisin kasaan ja paikoilleen, nyt löytyi vähän öljynpainetta.
Aluksi koneessa oli Neste Citypro 5W40 ja sitten vaihdoin sinne Castroll TWS Motorsport 10W60:set.
Vieläkin tyhjäkäynnillä lämpimänä valo vilkuttaa ja kierroksilla kylmänä max 4 bar ja lämpimänä 2 bar.
Mistähän kannattaisi etsiä seuraavaksi vai täytysikö vielä purkaa öljynsuodattimen jalka uudelleen.
Viimeksi muokannut Mikko Vuorsola, Ti 17.08.2010 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Aloin selvitellä vikaa. Öljynpainehan meni hukkaan sillä alkuperäisen pumpun aikana eikä sitä tällä uudella pumpullakaan siis ole kovin paljoa.
Eli kun pummpu on uusi niin ylipaineventtiilikin on siis uusi.
Auto on seisonut eilisestä iltapäivästä ja nyt avasin öljynsuodattimen kannen, se oli täynnä öljyä. Jatkan purkamista.

Öjynsuodattimen jalka pestynä ja purettuna pöydällä, ei mitään erikoista, ei roskia eikä missään juuri kulumaakaan. Keskitapin o-renkaat hiukan painuneet mutta en usko että lainkaan niin paljon että vaikuttaisi tällä tavalla.
Ja filtterinä olen käyttänyt Mann:ia

Purin sen vanhan öljypumpun ja tein hiukan mittauksia jousipainemittarilla ja laskeskelin että ylipaineventtiili aukeaa noin kuudessa kilossa, olenko oikeilla jäljillä?
Seuraavaksi teen alumiinista öljynsuodattimen jalan mallisen sokena laipan ja pulttaan sen koneen kylkeen ja laitan siihen painemittarin kiinni, selviää ainakin mistä päin vikaa ruvetaan etsimään seuraavaksi.

Nyt on sokea laippa pultattuna öljynsuodattimen jalan paikalle, kylmillä öljyilla paine nousi neljään kiloon, kuten yleensäkin kylmänä.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

Laitoin laippaan vielä mekaanisen mittarin ja pyöräytin koneen käyntiin, öljynpaine nousi kylmänämaksimissaan viiteen kiloon, ja saamutuksen jälkeen laski hitaasti alas, eli ei siellä pumpun puolella mnitään suurempia vuotoja pitäisi olla.
Mitähän seuraavaksi tutkisi?
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli öljynpaine romahtaa kun öljy päästetään sinne moottoriin kiertoon ?

- Öljyruisku irti (en usko että auki jumittaminen selittää tätä)
- jokin laakeri liuska täysin hoto (pitäisi kyllä kuulua äänenä)
- Öljy pääsee kannesta suoraan jakopään koteloon, kannentiivisteestä puuttu reilu palanen. (Lohkon päädyssä on jyrsitty öljykanava.)
- Ahdin "horottaa" öljyn täydellä paineella (virtauksella) läpi. Normaalisti ahtimen tulee kuristaa läpi menevää öljyä reilusti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Kaverilla oli se suodatinpatruunan läpi menevä putki tukossa ja öljynpaine hukassa. Siinä on yläpäässä pikku reikä sivussa. Putki putsattiin ja paineet löytyi. Muistan ihmetelleeni miten se vois vaikuttaa mutta näin oli. Ainakin tuo on helppo tarkistaa.
E 290TDT Avantgarde
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ettei vaan ois tehty muutakin.
Avatar
Mikko Vuorsola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Mikko Vuorsola »

veskola kirjoitti:Eli öljynpaine romahtaa kun öljy päästetään sinne moottoriin kiertoon ?

- Öljyruisku irti (en usko että auki jumittaminen selittää tätä)
- jokin laakeri liuska täysin hoto (pitäisi kyllä kuulua äänenä)
- Öljy pääsee kannesta suoraan jakopään koteloon, kannentiivisteestä puuttu reilu palanen. (Lohkon päädyssä on jyrsitty öljykanava.)
- Ahdin "horottaa" öljyn täydellä paineella (virtauksella) läpi. Normaalisti ahtimen tulee kuristaa läpi menevää öljyä reilusti.
Täytyy lainata jostakin sellainen endoskooppi ja kurkata sillä ne öljyruiskut, jos sieltä löytyisi vika.

Kaikki liuskat ovat uudet, eikä vanhoissakaan ollut kyllä mitään sanomista.

Myös kansitiiviste on tänä matalien öljynpaineiden aikana vaihdettu, samoin teetetty täydellinen kansiremontti.

Ahdin on myös vaihdettu, parikin kertaa, ja tämä viimeisin ahdin oli uusi ja paketissa ostettaessa. Ja Proturbolla kun edellinen ahdin aukaistiin niin sanoivat että laakeroinnissa on selviä merkkejä liian alhaisesta öljyn paineesta.
Tämänkin voisi tietysti koittaa kun ajaa moottorin lämpimäksi, sitten tulppaa ahtimelle menevän öljykanavan, kaveri pitää ahtimen akselista kiinni käsin ja päräytetään kone käyntiin. Ahtimelle menevä öljykanava on tulpattuna ja jos nyt öljynpaineet on edelleen alhaalla niin vika ei ainakaan ole turbossa.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM606 Mynä- Compound Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300
GD 300
GD 300
SL 500 R230
Sprinter 319CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Vastaa Viestiin