W124 Lataus ei riitä, mihin sähköä katoaa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
W124 Lataus ei riitä, mihin sähköä katoaa?
Olen painiskellut latausongelman kanssa.
Latausjännite vaihtelee 12,5...13,5V;n välillä, jos ei valoja eikä ilmastoinnin flektiä. Akku on uusi. Autosähkön testerillä purkaa akkua kuormituksen kasvaessa, ilman kuormaa lataus riittää.
Vaihdoin laturin liittimen, ei vaikutusta?
Vaihdoin säätimen, ei vaikutusta?
Vaihdoin koko laturin (70A, joka ko. autoon kuuluu), ei lataa riittävästi, jännite pyrkii nousemaan välillä, jolloin moottorin kierrokset laskee, mutta hetkellisesti. (14V ei ole tullut kertaakaan)?
Kokeilin käynnistyskaapelilla, olisiko rungon ja moottorin väli poikki, ei vaikutusta?
Olisiko uusi laturi rikki/rikkoutunut jostain syystä (viasta autosta)?
Alkaa neuvot loppua kesken. Olisiko kokemusta tai neuvoja?
Latausjännite vaihtelee 12,5...13,5V;n välillä, jos ei valoja eikä ilmastoinnin flektiä. Akku on uusi. Autosähkön testerillä purkaa akkua kuormituksen kasvaessa, ilman kuormaa lataus riittää.
Vaihdoin laturin liittimen, ei vaikutusta?
Vaihdoin säätimen, ei vaikutusta?
Vaihdoin koko laturin (70A, joka ko. autoon kuuluu), ei lataa riittävästi, jännite pyrkii nousemaan välillä, jolloin moottorin kierrokset laskee, mutta hetkellisesti. (14V ei ole tullut kertaakaan)?
Kokeilin käynnistyskaapelilla, olisiko rungon ja moottorin väli poikki, ei vaikutusta?
Olisiko uusi laturi rikki/rikkoutunut jostain syystä (viasta autosta)?
Alkaa neuvot loppua kesken. Olisiko kokemusta tai neuvoja?
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
En muistanut mainita, mutta mittailin hehkutulpista jännitettä käydessä. Ei ainakaan silloin hehkut olleet päälllä. Rele naksahtaa myös normaalisti.
Koetin tuossa illansuussa myös löysätä sulakkeita, mutta latausjännite ei noussut akun navoissa?
Täytyy vielä huomenissa mitata laturin päävirtajohtojen vastukset, ettei ole eroa keskenään, kun ei muutakaan järkeenkäyvää selitystä löydy?
Viimeiseksi jää, että uusi vaihtolaturi on rikki. Epätodennäköistä, mutta mahdollista? (Todennäköisesti testipenkissä käynyt kumminkin).
Koetin tuossa illansuussa myös löysätä sulakkeita, mutta latausjännite ei noussut akun navoissa?
Täytyy vielä huomenissa mitata laturin päävirtajohtojen vastukset, ettei ole eroa keskenään, kun ei muutakaan järkeenkäyvää selitystä löydy?
Viimeiseksi jää, että uusi vaihtolaturi on rikki. Epätodennäköistä, mutta mahdollista? (Todennäköisesti testipenkissä käynyt kumminkin).
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
Laturin diodisilta jos on osaksi rikki niin laturin latausteho jää vajaaksi.
Silloin se ei jaksa kuorman alla ladata täydelllä jannitteellä.
Normaali vaihtovirtalaturi kun toimii kolmivaihe periaatteella ja joka vaiheelle on oma tasasuuntaus ennen akkua.
Joku vaihe jos on mykkänä niin latausteho tippuu heti reippaasti...
Silloin se ei jaksa kuorman alla ladata täydelllä jannitteellä.
Normaali vaihtovirtalaturi kun toimii kolmivaihe periaatteella ja joka vaiheelle on oma tasasuuntaus ennen akkua.
Joku vaihe jos on mykkänä niin latausteho tippuu heti reippaasti...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Niin minäkin epäilin, kun ostin vaihtolaturin. (Itse epäilin myös, että on joskus vaihdettu liian pieni laturi, mutta vanhassa laturissa ei ollut arvoja merkittty).
Mutta samat oireet on, eikä ole oskilloskooppia käytössä.
Mikä voisi aiheuttaa em. tapahtuman eli ylikuorman tai uuden laturin rikkoutumisen? (Jos se vaihtolaturikin on nyt sökö ?).
Mutta samat oireet on, eikä ole oskilloskooppia käytössä.
Mikä voisi aiheuttaa em. tapahtuman eli ylikuorman tai uuden laturin rikkoutumisen? (Jos se vaihtolaturikin on nyt sökö ?).
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Aamulla ajellessa seurasin tupakansytyttimeen kytkettyä yleismittaria.
Startin jälkeen jonkin ajan kuluttua jännite nousi yli 13V:n joksikin aikaan. Lopun matkaa latasi jonkin verran aina välillä.
Mittasin laturin päävirtajohdot> n. 0,3-0,5 Ohm, laturin liittimestä välilittimelle ja sitten akulle? Pitäisi olla kunnossa, ellei lämpötila tee tepposia liitoksissa ajaessa?
Loppupäivällä ei ladannut juuri ollenkaan>>>> akku meni tsippiin, eikä mikään muu toiminut kuin moottori (kiitos dieselin).
Latailen akun irrallaan täyteen, katsotaan huomenna, alkaako jännite nousta?
Mietiskelin, että jos akku on kovin vajaa, niin voisiko latausjännite olla alhaalla tuon takia. (Latauksen merkkivalo toimii normaalisti, eikä syttynyt, vaikka akku meni "tyhjäksi" päivällä?
Startin jälkeen jonkin ajan kuluttua jännite nousi yli 13V:n joksikin aikaan. Lopun matkaa latasi jonkin verran aina välillä.
Mittasin laturin päävirtajohdot> n. 0,3-0,5 Ohm, laturin liittimestä välilittimelle ja sitten akulle? Pitäisi olla kunnossa, ellei lämpötila tee tepposia liitoksissa ajaessa?
Loppupäivällä ei ladannut juuri ollenkaan>>>> akku meni tsippiin, eikä mikään muu toiminut kuin moottori (kiitos dieselin).
Latailen akun irrallaan täyteen, katsotaan huomenna, alkaako jännite nousta?
Mietiskelin, että jos akku on kovin vajaa, niin voisiko latausjännite olla alhaalla tuon takia. (Latauksen merkkivalo toimii normaalisti, eikä syttynyt, vaikka akku meni "tyhjäksi" päivällä?
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
Pistä apukäynnistyskaapelit niin että, plussa suoraan akun plusnavasta laturin B+ napaan ja miinuskaapeli akun miinuksesta laturinrunkoon.
Jos ei jännite nouse niin pistä vielä hyppyjohto B+ navan jqa heräte nastan väliin jos jännite ei vieläkään nouse on laturi sökö. Ai niin mittaukset tietysti moottorin käydessä ja kytkennät pysähdyksissä.
Jos ei jännite nouse niin pistä vielä hyppyjohto B+ navan jqa heräte nastan väliin jos jännite ei vieläkään nouse on laturi sökö. Ai niin mittaukset tietysti moottorin käydessä ja kytkennät pysähdyksissä.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Täytyy kokeilla tuotakin, niin poissulkeutuu kaapelikatkokset?
Joutuu vähän rakentamaan, kun laturissa vain yksi liitin, eli päävirta lähtee isoilla abikoilla.
Ihmettelin Alfamerin kirjasta löytynyttä 2x4mm2 poikkipintaa laturin päävirtajohdoille? Luulisi jännitehäviötä syntyvän.
Vahvasähköllä 2x4mm2 saa kuormittaa n.50A.
Muutenkin mersun sähköt on suunniteltu aikoinaan huonosti, esim. ajovalot, joissa jännite häviää moniin kosketinpintoihin ja valoteho on huono.
Joutuu vähän rakentamaan, kun laturissa vain yksi liitin, eli päävirta lähtee isoilla abikoilla.
Ihmettelin Alfamerin kirjasta löytynyttä 2x4mm2 poikkipintaa laturin päävirtajohdoille? Luulisi jännitehäviötä syntyvän.
Vahvasähköllä 2x4mm2 saa kuormittaa n.50A.
Muutenkin mersun sähköt on suunniteltu aikoinaan huonosti, esim. ajovalot, joissa jännite häviää moniin kosketinpintoihin ja valoteho on huono.
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
-
- Mersumies
- Viestit: 1642
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Olet oikessa
iso-Timppa kirjoitti:Täytyy kokeilla tuotakin, niin poissulkeutuu kaapelikatkokset?
Joutuu vähän rakentamaan, kun laturissa vain yksi liitin, eli päävirta lähtee isoilla abikoilla.
Ihmettelin Alfamerin kirjasta löytynyttä 2x4mm2 poikkipintaa laturin päävirtajohdoille? Luulisi jännitehäviötä syntyvän.
Vahvasähköllä 2x4mm2 saa kuormittaa n.50A.
Muutenkin mersun sähköt on suunniteltu aikoinaan huonosti, esim. ajovalot, joissa jännite häviää moniin kosketinpintoihin ja valoteho on huono.
Lamppujen kantojen liittimet ovat alimitoitetut ja hapettuvat helposti.
Meseillään
Otahan nyt kuitenkin jännite huomioon...iso-Timppa kirjoitti:
Ihmettelin Alfamerin kirjasta löytynyttä 2x4mm2 poikkipintaa laturin päävirtajohdoille? Luulisi jännitehäviötä syntyvän.
Vahvasähköllä 2x4mm2 saa kuormittaa n.50A.

12V vs. 230V
230V:llä 50A virta vastaa 11500W tehoa
12V:llä vastaavasti 50A virta vastaa "vain" 600Wattia.
Normaali 70A laturi puskee sähkötehoa 14V latausjännitteellä 980W
Toki tuollainen lähes kilowatin teho kahta 4mm2 johtoa myöten on aika paljon.
Eipä ne tehot tai jännitteet vaikuta johtimen paksuusvaatimuksiin, virta se on mikä ratkaiseeMika.T kirjoitti:Otahan nyt kuitenkin jännite huomioon...iso-Timppa kirjoitti:
Ihmettelin Alfamerin kirjasta löytynyttä 2x4mm2 poikkipintaa laturin päävirtajohdoille? Luulisi jännitehäviötä syntyvän.
Vahvasähköllä 2x4mm2 saa kuormittaa n.50A.
12V vs. 230V
230V:llä 50A virta vastaa 11500W tehoa
12V:llä vastaavasti 50A virta vastaa "vain" 600Wattia.
Normaali 70A laturi puskee sähkötehoa 14V latausjännitteellä 980W
Toki tuollainen lähes kilowatin teho kahta 4mm2 johtoa myöten on aika paljon.

...ja johdon pituus. Ei sillä ole niin väliä, jos siinä latausjohdossa tapahtuu vaikkapa 0,5 V jännitehäviö silloin kun laturi lataa aivan täydellä teholla. 99% ajasta se ei lataa täydellä teholla ja jännitehäviö jää merkityksettömäksi.
Laturin navassa on 14,5V, tapahtuu 0,5 V häviö, akunnavassa on vielä 14,0V, joka tarkoittaa, että akku latautuu edelleen suurimmalla mahdollisella nopeudella. Johtimen resistanssin pienentäminen (poikkipinta-alan paksuntaminen ei tuossa auta mitään). Kun akun napajännite lähestyy tuota 14,5 V latausjännitettä myös jännitehäviö pienenee ja siten johtoa lämmittävä teho.
Tärkeintä on, ettei se johto kuumene missään tilanteessa liikaa ja noin ei tapahdu 8 neliöllä 70 A virralla, kun pituutta on vain joku 0,5 - 1 metriä.
Laturin navassa on 14,5V, tapahtuu 0,5 V häviö, akunnavassa on vielä 14,0V, joka tarkoittaa, että akku latautuu edelleen suurimmalla mahdollisella nopeudella. Johtimen resistanssin pienentäminen (poikkipinta-alan paksuntaminen ei tuossa auta mitään). Kun akun napajännite lähestyy tuota 14,5 V latausjännitettä myös jännitehäviö pienenee ja siten johtoa lämmittävä teho.
Tärkeintä on, ettei se johto kuumene missään tilanteessa liikaa ja noin ei tapahdu 8 neliöllä 70 A virralla, kun pituutta on vain joku 0,5 - 1 metriä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Tinailin väliliittimen latauspiirin kaapelikengät uudelleen.sompio kirjoitti:Pistä apukäynnistyskaapelit niin että, plussa suoraan akun plusnavasta laturin B+ napaan ja miinuskaapeli akun miinuksesta laturinrunkoon.
Jos ei jännite nouse niin pistä vielä hyppyjohto B+ navan jqa heräte nastan väliin jos jännite ei vieläkään nouse on laturi sökö. Ai niin mittaukset tietysti moottorin käydessä ja kytkennät pysähdyksissä.
Kahtena aamuna, kun akku oli ladattu yön aikana täyteen, nousi latausjännite normaaliksi, normaalit tehot päällä (tupakansytyttimestä n.13,6V), mutta n. 10km:n jälkeen jännite putosi n. 12,5-13.3V:n välille, ja siitä sitten eteenpäin olikin mittarissa akkujännitteen luokkaa.
Laturi latasi jonkun verran, kun akun napajännite oli ja näytti pysyvän reissun jälkeen n. 12,6V:ssa.
Kokelin kotona tuota yo. kytkentää, mutta latausjännite ei noussut ylös?
Ilmeisesti uusi laturikin on rikki, kun kuitenkin lataa aluksi? Olisiko kontaktivika lämmetessään?
Akku näyttäisi pelittävän, kun pitää sähköä?
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
Omaani vaihdoin talvella lataussäätimen, uudessa tarvikesäätimessä on ominaisuus joka laskee latausjännitteen alemmas kun laturi lämpeää. Talvella tuota ei huomannu kun pohjamuovit puuttuu, mutta nyt kesällä niin hetken käynistyksen jälkeen lataa hieman yli 14v ja kun konetila lämpeää niin tippuu ilman kuormaa 13.5v ja kun vähänkin enemmän on sähkökuormaa niin tippuu jopa 13v jonka alle vasta tulee täys teho laturista.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Kävin tänään autosähköpajassa.
Alkuperäinen ongelma selvisi vanhaa laturia testipenkissä ajettuna. (60A:a tuli ulos).
Laturi on kunnossa, mutta 55A:n laturi, eikä virta riitä tuohon autoon, josta syystä jännite polvistui.
Uusi laturi on rikki jotenkin, kun lataa kylmänä n. 10-15km, eikä sen jälkeen mitään.
Huomenna uusi takuu-vaihtolaturi tulossa. Toiveikkaana odotan, että joko nyt alkaisi pelittämään?
Alkuperäinen ongelma selvisi vanhaa laturia testipenkissä ajettuna. (60A:a tuli ulos).
Laturi on kunnossa, mutta 55A:n laturi, eikä virta riitä tuohon autoon, josta syystä jännite polvistui.
Uusi laturi on rikki jotenkin, kun lataa kylmänä n. 10-15km, eikä sen jälkeen mitään.
Huomenna uusi takuu-vaihtolaturi tulossa. Toiveikkaana odotan, että joko nyt alkaisi pelittämään?
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Uusi takuu-vaihtolaturi näyttäisi pelittävän.
Teetti vain useita (turhia) tunteja etsintätöitä tuo rikki ollut uusi laturi.
Löysin vikaa etsiessä aika hyvän osoitteen, josta saa tietoa laturin toiminnasta, jos joku on kiinnostunut, osoite on alla.
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... laturi.htm
Teetti vain useita (turhia) tunteja etsintätöitä tuo rikki ollut uusi laturi.
Löysin vikaa etsiessä aika hyvän osoitteen, josta saa tietoa laturin toiminnasta, jos joku on kiinnostunut, osoite on alla.
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... laturi.htm
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku
On mullakin omassa 55a laturi, tai ainakin luulisin että se semmoiseksi muuttui kun staattori käämi semmoisesta tuli lainattua. Jotenkin aina viat iskee sunnuntaina ja on sitten korjattava niillä osin mitä sattuu pajan nurkasta löytymään että pääsee maanantaina töihin. kertaakaan ei ole pienemmän laturin takia sähköloppunu, vaikka talviaamuisin eberi pohisee vähintään puolituntia ja penkinlämmitin ja lisävalotkin sähköä syö. Toki työmatka on 60km suunta.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
- Paikkakunta: Turkhauta
Ei minullakaan talvella ollut ongelmia alimittaisen laturin kanssa, vaikka paljon pätkäajoa tuleekin.Jani R-K kirjoitti:On mullakin omassa 55a laturi, tai ainakin luulisin että se semmoiseksi muuttui kun staattori käämi semmoisesta tuli lainattua. Jotenkin aina viat iskee sunnuntaina ja on sitten korjattava niillä osin mitä sattuu pajan nurkasta löytymään että pääsee maanantaina töihin. kertaakaan ei ole pienemmän laturin takia sähköloppunu, vaikka talviaamuisin eberi pohisee vähintään puolituntia ja penkinlämmitin ja lisävalotkin sähköä syö. Toki työmatka on 60km suunta.
Jälkeenpäin mietiskelin, että ilmastoinnin flekti on se kuorma, joka on liikaa 55A:lle laturille.
Mitattiin autosähköpajalla eka kerralla moottori sammuksissa purkua 120A (hehkuja ei tullut katsottuja, oliko päällä?).
Olisin vaihtanut isommankin laturin, mutta ei ollut tietoa, mahtuuko koloseen.
Ja toisaalta, olisi latausvirtakaapelin joutunut suurentamaan.
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
W210 270cdi -01 farkku