... no joo, mulla tää menee vähän off-topic. Mersuu ei oo (vielä

) Mulla on sikäli, joskin aikaa on, sikäli kokemusta ollut läheltä seurata liikuntaesteisten ongelmia käytännön elämässä ajalta vuosilta 87-90, että kävin kauppaopiston silloin Järvenpään invalidien kauppaoppilaitoksessa. Itse pääsin sillä perusteella, vaikka en liikuntaesteinen olekaan, niin synnynnäinen kuulovamma ynnä muuta pientä avitti sisällepääsyä.
Mutta tosiaan, pari lähempää kaverii, mitä oli, oli kärryssä. Itse asiassa siihen aikaan Jägessä oli, tietysti isolta osin juuri tuon Invalidiliiton koulutuskeskuksen kaupungissa sijainnin ansiosta, jo huomattavasti paremmat järjestelyt liikkua pyörätuolilla edes keskustassa, kuin tänä päivänäkään on monessa paikassa. Kauppoihin oli moniin jo silloin asennettu automaattiovet, ylimääräisiä kynnyksiä oli poistettu kokolailla hyvin (ei virheetöntä, mutta kuitenkin, näki että oli vähän ajateltu edes).
Ja mikä tärkeintä opiskelijalle, siinä kun oli nuita kapakoita, niin lähimpään kuuteen kapakkaan kahdeksasta pääsi suoraan pyörätuolilla, ilman kaveria. Yhteen oli kynnys, josta pääsi vielä suosiolla kun kaveri auttoi. Yks kuppila olikin sitten jonkunmoisten rappujen takana (mut sitä pidettiin yleisestikin räkälänä

, siihen aikaan kuppilan nimi oli Totti). Kapakat missä oli ovi esteenä, niin oviloikkari tuli yleensä ajatusta nopeammin avaamaan oven.
Tuon kauppisajan jälkeen on semmonen jäänyt päähän, että tänä päivänä tuppaa aika usein rekisteröimään mielessään kaikkia esteitä kaupoissa ja virastoissa alitajuisesti.
Et varsinaisesti omakohtaista kokemusta ei ole. Mutta tämmöistä. Kokemuksia...