Sitkeä tärinä 110 km/h
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Nyt on kokeiltu putkiteippiä ja ei se vaikuttanut tilanteeseen yhtään. Samalla tavalla täristää. Vanteet pitäisi olla 18" AMG Style III (tilasin vanne- ja renkasliikkeestä Saksasata), jotka käsittääkseni ovat E-sarjalaisen AMG version vakiovanteet. Pultit tulivat alkuperäisten Avantgarde varustelupaketin vanteiden mukana jotka ovat talvikäytössä. Niistä ei ole tietoa ovatko alkuperäiset vai tarvikevanteista. Pulttien kanta voi ollakin pallomainen koska näyttää ettei koko kanta ota vanteeseen kiinni. Talvivanteet eivät kyllä täristä - no profiilikin on eri koska koko on 16".
Tärinä tuntuu tulevan takapäästä. Apukuskin penkki tärisee näyttävästi, mutta ratissa tärinää ei tunnu. Voisiko takaripustuksessa olla jotain osia vaihdettavaksi?
Tärinä tuntuu tulevan takapäästä. Apukuskin penkki tärisee näyttävästi, mutta ratissa tärinää ei tunnu. Voisiko takaripustuksessa olla jotain osia vaihdettavaksi?
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Glykolivauriossa täristää juuri nuin,ootko teettänyt testiä ettei vaan glykolia laatikossa,renkaista minäkin hain vikaa aikoinaan ja sitten selvisi että glykolia laatikossa!Restless76 kirjoitti:Nyt on kokeiltu putkiteippiä ja ei se vaikuttanut tilanteeseen yhtään. Samalla tavalla täristää. Vanteet pitäisi olla 18" AMG Style III (tilasin vanne- ja renkasliikkeestä Saksasata), jotka käsittääkseni ovat E-sarjalaisen AMG version vakiovanteet. Pultit tulivat alkuperäisten Avantgarde varustelupaketin vanteiden mukana jotka ovat talvikäytössä. Niistä ei ole tietoa ovatko alkuperäiset vai tarvikevanteista. Pulttien kanta voi ollakin pallomainen koska näyttää ettei koko kanta ota vanteeseen kiinni. Talvivanteet eivät kyllä täristä - no profiilikin on eri koska koko on 16".
Tärinä tuntuu tulevan takapäästä. Apukuskin penkki tärisee näyttävästi, mutta ratissa tärinää ei tunnu. Voisiko takaripustuksessa olla jotain osia vaihdettavaksi?
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Olen tehnyt testin viime alkutalvesta. Silloin ei ollut glykolia vaihdelaatikossa. Kiihdytyksissä ei tunnu että laatikko luistaisi. Se nappaa kyllä hyvin kiinni. Ymmärtääkseni glykoli vaikuttaa juuri turbiinin kytkinlevyjen kitkaan.
Kävin tänään uudestaan tasapainottamassa renkaat ja se vaimensi tärinää. Mutta silti apukuskin penkki tärisee.
Täytyy varmaan käydä tekemässä glykolitesti toistamiseen - ihan varmuuden vuoksi.
Kävin tänään uudestaan tasapainottamassa renkaat ja se vaimensi tärinää. Mutta silti apukuskin penkki tärisee.
Täytyy varmaan käydä tekemässä glykolitesti toistamiseen - ihan varmuuden vuoksi.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Restless76 kirjoitti:Olen tehnyt testin viime alkutalvesta. Silloin ei ollut glykolia vaihdelaatikossa. Kiihdytyksissä ei tunnu että laatikko luistaisi. Se nappaa kyllä hyvin kiinni. Ymmärtääkseni glykoli vaikuttaa juuri turbiinin kytkinlevyjen kitkaan.
Kävin tänään uudestaan tasapainottamassa renkaat ja se vaimensi tärinää. Mutta silti apukuskin penkki tärisee.
Täytyy varmaan käydä tekemässä glykolitesti toistamiseen - ihan varmuuden vuoksi.
Mulla auto täristi nimenomaan takapäästä sievästi kiihdytettäessä,niin että pelkääjän penkin selkänoja tärisi,ja lopulliseksi syyksi selvisi glykooli,muuten vaihteisto pelasi moitteetta,eikä luistanut.
glykooli riski on suurempi jos auto on tullut tehtaalta ennen 9/2003 jolloin on tehty tiivistyskompleksin muutos Valeon syyläriin.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Mulla auto tärisee satunnaisesti vaikka ajaisi suoraan - välillä heikommin välillä ei tunnu ollenkaan ja sitten välillä vähän enemmän. Kiihdytyksillä en ole huomannut olevan vaikutusta enkä sillä jos vaihteen vahtaa pienemmälle tärinän ollessa "päällä".
Olen myös huomannut, että jostain etupäästä kuuluu vouvotusta kuskin penkiltä kuunneltaessa. Ääni nousee vauhdin noustessa ja laske vauhdin laskiessa. Rengasliikkeessä tasapainotuksen aikana myös huomattiin, että vasemman puolen eturengas on kulunut sisäkantista enemmän. Tämä viittaisi aurauksiin, mutta voisiko se aiheuttaa koko tärinän vaikka tärinä tuntuu koko ohjaamossa?
Olen myös huomannut, että jostain etupäästä kuuluu vouvotusta kuskin penkiltä kuunneltaessa. Ääni nousee vauhdin noustessa ja laske vauhdin laskiessa. Rengasliikkeessä tasapainotuksen aikana myös huomattiin, että vasemman puolen eturengas on kulunut sisäkantista enemmän. Tämä viittaisi aurauksiin, mutta voisiko se aiheuttaa koko tärinän vaikka tärinä tuntuu koko ohjaamossa?
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
No niin. Nyt olen päässyt käymään niin huoltoliikkeessä kuin rengasliikkeessä. Huoltamolla todettiin, että renkaat ovat soikeat eikä pyöreät mistä tulee tärinää. Renkaat ovat Goodyear F1 Asymmetricot 245/40R18. Auto oli seissyt reilun tunnin ulkona kun renkaat tarkastettiin. Korjaamohenkilö heilutti oikeaa eturengasta ja totesi, että laakerissa on väljää. Sanoi, että se on kartio laakeri ja sen pystyy kiristämään. Näin ollen sitä ei tarvitse vaihtaa. Vasemmalla oli sitten yläpallossa väljää.
No menin rengasliikkeeseen valittamaan, että renkaat eivät ole pyöreät vaan soikeat ja renkaat tarkastettiin ja todettiin, että kyllä niissä on pystyheittoa mutta se on toleranssin rajoissa. Koeajolla huomattiin myös, että auto puoltaa oikealle. Siellä heiluteltiin renkaita ja he totesivat, että oikeassa laakeri sekä vasemmassa laakerissa on väljää. Vasemmalla on vielä tuo yläpallo. Rengasliikkeestä sanoivat, että etupäässä se ongelma on ja he suosittelivat nelipyöräsuuntausta sekä etupään laakereiden rasvaamista ja kiristämistä.
Ensi viikon perjantaina yläpallon vaihtoon ja oikean laakerin kiristykseen. Soitan vielä huoltamoon, että voisiko molemmat laakerit rasvata ja kiristää sekä suorittaa nelipyöräsuuntauksen.
Onko mersuissa tosiaan kartiolaakerit edessä joita voi kiristää?
No menin rengasliikkeeseen valittamaan, että renkaat eivät ole pyöreät vaan soikeat ja renkaat tarkastettiin ja todettiin, että kyllä niissä on pystyheittoa mutta se on toleranssin rajoissa. Koeajolla huomattiin myös, että auto puoltaa oikealle. Siellä heiluteltiin renkaita ja he totesivat, että oikeassa laakeri sekä vasemmassa laakerissa on väljää. Vasemmalla on vielä tuo yläpallo. Rengasliikkeestä sanoivat, että etupäässä se ongelma on ja he suosittelivat nelipyöräsuuntausta sekä etupään laakereiden rasvaamista ja kiristämistä.
Ensi viikon perjantaina yläpallon vaihtoon ja oikean laakerin kiristykseen. Soitan vielä huoltamoon, että voisiko molemmat laakerit rasvata ja kiristää sekä suorittaa nelipyöräsuuntauksen.
Onko mersuissa tosiaan kartiolaakerit edessä joita voi kiristää?
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Mersuissa on edessä kartiolaakerit ja niitä voi kiristää, mutta kannattaa olla vakuuttunut, että ovat täysin ehjät muutenkin ja kunnon rasvat vaihtaa sinne, jos kiristelee. Jos ei kovinkaan kalliit ole laakerit, niin suosiolla vaihtaa ne kokonaan. Ei ainakaan w210 koriseen ole kummoinen homma vaihtaa etulaakerit. Vanha laakeri jos on jo ehtoopuolella ja siihen tulee välystä sen takia, niin kiristyksen jälkeen ei pitkä ikäinen ja hajotessa saattaa mennä olka-akselia tai napaa tms. mukana. Kannattaa olla myös tietoinen että asentaja osaa kiriä oikein kartiolaakerin, parhaaseen tulokseen päästään heittokellon avustamana.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Tiedän vastaavanlaisen S210 tärinätapauksen, jossa syytä etsittiin pitkään renkaista - turhaan.
Auto oli käynyt keväällä määräaikaishuollossa, ja samoihin aikoihin ostettiin uudet nokialaiset kesägummit. Eipä aikaakaan kun tietyllä, n.110km/h nopeudella auto alkoi täristää aivan älyttömästi, hyvä ettei kuskilta tippuneet paikat hampaista. Tärinä ilmeni ennen kaikkea tasaista nopeutta ajettaessa. Syyksi epäiltiin tietenkin sekundarengasta. Tasapainotuksessa käytiin jonkun kerran, mutta mitään parannusta ei havaittu. Lopulta vastausta älyttiin lähteä etsimään muualta, ja mikä paljastuikaan syyksi! Auton omistaja oli kitsauksissaan ostanut automaatin laatikkoöljyt jostain itse, ja käskenyt huoltohemmojen vaihtaa ne. No, laatikko ei sitten näitä öljyjä mukisematta niellyt, ja tämä aiheutti autoa tutisuttaneet väpinät tietyillä nopeuksilla. Öljyt vaihtamalla vika katosi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.
Ei kannata siis yrittää säästää väärässä paikassa, prkl!
Auto oli käynyt keväällä määräaikaishuollossa, ja samoihin aikoihin ostettiin uudet nokialaiset kesägummit. Eipä aikaakaan kun tietyllä, n.110km/h nopeudella auto alkoi täristää aivan älyttömästi, hyvä ettei kuskilta tippuneet paikat hampaista. Tärinä ilmeni ennen kaikkea tasaista nopeutta ajettaessa. Syyksi epäiltiin tietenkin sekundarengasta. Tasapainotuksessa käytiin jonkun kerran, mutta mitään parannusta ei havaittu. Lopulta vastausta älyttiin lähteä etsimään muualta, ja mikä paljastuikaan syyksi! Auton omistaja oli kitsauksissaan ostanut automaatin laatikkoöljyt jostain itse, ja käskenyt huoltohemmojen vaihtaa ne. No, laatikko ei sitten näitä öljyjä mukisematta niellyt, ja tämä aiheutti autoa tutisuttaneet väpinät tietyillä nopeuksilla. Öljyt vaihtamalla vika katosi yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.
Ei kannata siis yrittää säästää väärässä paikassa, prkl!

Nuo ei sovi Väykkyyn ET on aivan väärä.jussilampi kirjoitti: Eihän tuohon sun autoon sopivat vanteet maksa kuin 80ekeä kappale,ettei ne nyt auton hintaa tuplaa,vaikka saattaa siltä tuntua kun ketuttaa!
http://www.vannetukku.fi/cygnus-mb-alku ... 13494.html
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
jukka-tre kirjoitti:Nuo ei sovi Väykkyyn ET on aivan väärä.jussilampi kirjoitti: Eihän tuohon sun autoon sopivat vanteet maksa kuin 80ekeä kappale,ettei ne nyt auton hintaa tuplaa,vaikka saattaa siltä tuntua kun ketuttaa!
http://www.vannetukku.fi/cygnus-mb-alku ... 13494.html
Mikähän se autosi alkuperäinen vanteen leveys on ja sitten alkuperäinen ET,niin voisi katsoa passaako kyseinen vanne joita ei kyllä ole enään täyttä sarjaa.
On otettava huomioon että kyseinen vanne , jota silloin suosittelin on 8 tuumaa leveä joten ET pitääkin olla pienempi muuten rensäs ottaa sisältä mahdollisesti kiinni,yleensä aina kun vannetta levennetään ET pienenee,esim W211 alkuperäisvanteissa 7,5x16 ET42 ja 8,0x17 ET37 kuitenkin tärkeintä on että keskireikä ja pulttikoko on oikea muutaman millin muutos raideleveydessä ei ole niinkään merkityksellinen.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Väykyssä kuuluu olla 7,5x16 ET41. ET42 käy ihan hyvin, kun on vaan millin ero. Mutta 8,0x17 ei kelpaa mulle, koska gummit on kun mateennahat sitte. 16 tuumaa on hyvä koko, siinä jää 215/55 renkailla tarpeeksi paksusti kumia, jotta kulkee pehmeesti.jussilampi kirjoitti:jukka-tre kirjoitti:Nuo ei sovi Väykkyyn ET on aivan väärä.jussilampi kirjoitti: Eihän tuohon sun autoon sopivat vanteet maksa kuin 80ekeä kappale,ettei ne nyt auton hintaa tuplaa,vaikka saattaa siltä tuntua kun ketuttaa!
http://www.vannetukku.fi/cygnus-mb-alku ... 13494.html
Mikähän se autosi alkuperäinen vanteen leveys on ja sitten alkuperäinen ET,niin voisi katsoa passaako kyseinen vanne joita ei kyllä ole enään täyttä sarjaa.
On otettava huomioon että kyseinen vanne , jota silloin suosittelin on 8 tuumaa leveä joten ET pitääkin olla pienempi muuten rensäs ottaa sisältä mahdollisesti kiinni,yleensä aina kun vannetta levennetään ET pienenee,esim W211 alkuperäisvanteissa 7,5x16 ET42 ja 8,0x17 ET37 kuitenkin tärkeintä on että keskireikä ja pulttikoko on oikea muutaman millin muutos raideleveydessä ei ole niinkään merkityksellinen.
Eli periaatteessa siis nuo kaksi vaihtoehtoa W210 alkuperäiset 16 tuumaset ja W211 alkuperäiset 16 tuumaset sopii. Ainoo vaan, että W211 on 14 millin pultit, joten pitää tilata erikoispultit. Mutta kyllä tämä vannesoppa alkaa selvitä ajan kanssa. Foorumille suuret kiitokset tiedoista...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
jukka-tre kirjoitti:Väykyssä kuuluu olla 7,5x16 ET41. ET42 käy ihan hyvin, kun on vaan millin ero. Mutta 8,0x17 ei kelpaa mulle, koska gummit on kun mateennahat sitte. 16 tuumaa on hyvä koko, siinä jää 215/55 renkailla tarpeeksi paksusti kumia, jotta kulkee pehmeesti.jussilampi kirjoitti:jukka-tre kirjoitti:Nuo ei sovi Väykkyyn ET on aivan väärä.jussilampi kirjoitti: Eihän tuohon sun autoon sopivat vanteet maksa kuin 80ekeä kappale,ettei ne nyt auton hintaa tuplaa,vaikka saattaa siltä tuntua kun ketuttaa!
http://www.vannetukku.fi/cygnus-mb-alku ... 13494.html
Mikähän se autosi alkuperäinen vanteen leveys on ja sitten alkuperäinen ET,niin voisi katsoa passaako kyseinen vanne joita ei kyllä ole enään täyttä sarjaa.
On otettava huomioon että kyseinen vanne , jota silloin suosittelin on 8 tuumaa leveä joten ET pitääkin olla pienempi muuten rensäs ottaa sisältä mahdollisesti kiinni,yleensä aina kun vannetta levennetään ET pienenee,esim W211 alkuperäisvanteissa 7,5x16 ET42 ja 8,0x17 ET37 kuitenkin tärkeintä on että keskireikä ja pulttikoko on oikea muutaman millin muutos raideleveydessä ei ole niinkään merkityksellinen.
Eli periaatteessa siis nuo kaksi vaihtoehtoa W210 alkuperäiset 16 tuumaset ja W211 alkuperäiset 16 tuumaset sopii. Ainoo vaan, että W211 on 14 millin pultit, joten pitää tilata erikoispultit. Mutta kyllä tämä vannesoppa alkaa selvitä ajan kanssa. Foorumille suuret kiitokset tiedoista...
Kyllä se Cycnuksen vanne olisi tosiaan lisänny raideleveyttä 18mm.
Eikö nuita väykyn vanteita jossa 12mm pultinreijät ole kohtuu hintaan saatavana,yksi vaihtoehto laittaa W211 vanteet ET42 ja teettää siihen 14mm pulteista sorvarilla pultit joissa kierreosa 12mm, ja vanteen sisässä oleva pultti 14mm. Rengasosiossa oli Scheune nimimerkillä myynnissä W211 alkuperäisvanne 7,5x16 ET42 ja uudet talvirenkaat.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Homma ratkes tänään pitkälti, kun ostin Väykyn alkuperäisvanteet käytettynä. Foorumilla mulla oli ostoilmotus ja nyt löyty sitte. Hienossa kunnossa olivat ja nyt on tärinät poijes. Aika mukavaa havaita, että autossa ei ole mitään vikaa.jussilampi kirjoitti:jukka-tre kirjoitti:Väykyssä kuuluu olla 7,5x16 ET41. ET42 käy ihan hyvin, kun on vaan millin ero. Mutta 8,0x17 ei kelpaa mulle, koska gummit on kun mateennahat sitte. 16 tuumaa on hyvä koko, siinä jää 215/55 renkailla tarpeeksi paksusti kumia, jotta kulkee pehmeesti.jussilampi kirjoitti:jukka-tre kirjoitti:Nuo ei sovi Väykkyyn ET on aivan väärä.jussilampi kirjoitti: Eihän tuohon sun autoon sopivat vanteet maksa kuin 80ekeä kappale,ettei ne nyt auton hintaa tuplaa,vaikka saattaa siltä tuntua kun ketuttaa!
http://www.vannetukku.fi/cygnus-mb-alku ... 13494.html
Mikähän se autosi alkuperäinen vanteen leveys on ja sitten alkuperäinen ET,niin voisi katsoa passaako kyseinen vanne joita ei kyllä ole enään täyttä sarjaa.
On otettava huomioon että kyseinen vanne , jota silloin suosittelin on 8 tuumaa leveä joten ET pitääkin olla pienempi muuten rensäs ottaa sisältä mahdollisesti kiinni,yleensä aina kun vannetta levennetään ET pienenee,esim W211 alkuperäisvanteissa 7,5x16 ET42 ja 8,0x17 ET37 kuitenkin tärkeintä on että keskireikä ja pulttikoko on oikea muutaman millin muutos raideleveydessä ei ole niinkään merkityksellinen.
Eli periaatteessa siis nuo kaksi vaihtoehtoa W210 alkuperäiset 16 tuumaset ja W211 alkuperäiset 16 tuumaset sopii. Ainoo vaan, että W211 on 14 millin pultit, joten pitää tilata erikoispultit. Mutta kyllä tämä vannesoppa alkaa selvitä ajan kanssa. Foorumille suuret kiitokset tiedoista...
Kyllä se Cycnuksen vanne olisi tosiaan lisänny raideleveyttä 18mm.
Eikö nuita väykyn vanteita jossa 12mm pultinreijät ole kohtuu hintaan saatavana,yksi vaihtoehto laittaa W211 vanteet ET42 ja teettää siihen 14mm pulteista sorvarilla pultit joissa kierreosa 12mm, ja vanteen sisässä oleva pultti 14mm. Rengasosiossa oli Scheune nimimerkillä myynnissä W211 alkuperäisvanne 7,5x16 ET42 ja uudet talvirenkaat.
Noihin mulla jo oleviin W211 vanteisiin löydän 14 mm sisäosalla ja 12 mm kierteellä olevat pultit kyllä nettikaupasta. Tilailen varmaan huomenissa. Ilmottelen sitte, miten kävi. Sain vinkin foorumilta. Mutta se viesti on jo poistettu ilmeisesti ylläpidon toimesta. Onkohan sääntö, ettei saa mainostaa?
Tuolla shoppailupuolella on linkki siihen ja kait se saa siellä olla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lloywheels
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Hienoa, että jukka-tren ongelmat ovat vihdoin poistuneet. Onnittelut!
Päivitystä taas huoltotoimenpiteiden jälkeen.
Tässä listaa mitä tehtiin: vaihdettiin vasen etu yläpallonivel, otettiin auki kumpikin etulaakeri ja laitettiin uudet rasvat ja kiristettiin sekä vaihdettiin etujarrulevyt ja palat. Mikä oli tulos?
Tärinä vaan jatkuu samanlaisena kuin se olikin sekä sama ääni joka muuttuu vauhdin vaihtuessa kantautuu autoon sisälle vasemmalta edestä. Äänen taajuus on samanlainen kuin jos renkaaseen on jäänyt kivi uraan kiinni ja se napsuttaa nopeammin tai hitaammin vauhdin vaihtuessa.
Mitähän vaihdettavaa tai tarkistettavaa keksisi seuraavaksi? Onko teillä hyviä ideoita?
Päivitystä taas huoltotoimenpiteiden jälkeen.
Tässä listaa mitä tehtiin: vaihdettiin vasen etu yläpallonivel, otettiin auki kumpikin etulaakeri ja laitettiin uudet rasvat ja kiristettiin sekä vaihdettiin etujarrulevyt ja palat. Mikä oli tulos?
Tärinä vaan jatkuu samanlaisena kuin se olikin sekä sama ääni joka muuttuu vauhdin vaihtuessa kantautuu autoon sisälle vasemmalta edestä. Äänen taajuus on samanlainen kuin jos renkaaseen on jäänyt kivi uraan kiinni ja se napsuttaa nopeammin tai hitaammin vauhdin vaihtuessa.
Mitähän vaihdettavaa tai tarkistettavaa keksisi seuraavaksi? Onko teillä hyviä ideoita?
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Niin kuinkas se olikaan, että oletko kokeillut useampia vanteita ja renkaita? Tuollaset 18 tuuman vanteet ja renkaat, jota mainittit käyttäväsi on jotakuinkin pahimmat mahdolliset tärinäkoneet. Nehän pitää olla auringontarkasti pyöreet ja tasapainossa, sekä pienikin lika vanteessa tai virhe renkaassa alkaa jo täristää.Restless76 kirjoitti:Hienoa, että jukka-tren ongelmat ovat vihdoin poistuneet. Onnittelut!
Päivitystä taas huoltotoimenpiteiden jälkeen.
Tässä listaa mitä tehtiin: vaihdettiin vasen etu yläpallonivel, otettiin auki kumpikin etulaakeri ja laitettiin uudet rasvat ja kiristettiin sekä vaihdettiin etujarrulevyt ja palat. Mikä oli tulos?
Tärinä vaan jatkuu samanlaisena kuin se olikin sekä sama ääni joka muuttuu vauhdin vaihtuessa kantautuu autoon sisälle vasemmalta edestä. Äänen taajuus on samanlainen kuin jos renkaaseen on jäänyt kivi uraan kiinni ja se napsuttaa nopeammin tai hitaammin vauhdin vaihtuessa.
Mitähän vaihdettavaa tai tarkistettavaa keksisi seuraavaksi? Onko teillä hyviä ideoita?
Eli, jos et ole kokeillut muita, niin sitten ihan ensimmäinen toimenpide lienee laittaa alle uudet vanteet ja kattoo sitte. Tai ylipäätään nyt jotkin toiset vanteet ja renkaat. Mutta siinäpäs se, että itekin menin just tohon vipuun, että oli monta sarjaa viallisia vanteita ja renkaita...
Ite en mielelläni käyttäs yli 15 tuuman vanteita, mutta tässä autossa on pakko, koska etujarrut ei mahu alle 16 tuuman vanteisiin. Mutta 15 tuumasilla ajellessa aikasemmilla autoilla oli huomattavasti vähempi murheita tärinöistä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Salo
Aurauskulmat ovat nyt tarkistettu ja tässä pääkohdat:
Edessä aurauskulmat olivat: vasen -0°04' ja oikea 0°28', ohjearvot ovat: 0°02' - 0°08', säädön jälkeen vasen ja oikea 0°04'
Takana aurauskulmat olivat: vasen 0°03' ja oikea 0°02', ohjearvot ovat: 0°06' - 0°14', säädön jälkeen vasen 0°11' ja oikea 0°10'
Camber edessä on -2°00' kun ohjearvot ovat -1°29' - -0°49' ja takana -2°42' kun ohjearvot ovat -2°02' - -1°02'.
Cambereita ei kuulemma pystytty säätämään kun autoon on kuulemma laitettu toisenlaiset 'kumit' joten säätövara ei riitä. Auto on Avantgarde ja siihen on 2008 vaihdettu eteen uudet iskunvaimentimet ja jouset sekä taakse ilmaiskarit. 2009 taakse laitettiin uudet iskuvaimentimet.
Te viisaammat: onko aurauksilla voinut olla vaikutusta renkaiden kulumiseen epätaisesti ja siten aiheuttaa tuon tärinän/jumputuksen? Rengasliikkeen mukaan renkaat ovat edessä pykältäneet ulkoreunasta tyyliin sirkkelinterä.
Edessä aurauskulmat olivat: vasen -0°04' ja oikea 0°28', ohjearvot ovat: 0°02' - 0°08', säädön jälkeen vasen ja oikea 0°04'
Takana aurauskulmat olivat: vasen 0°03' ja oikea 0°02', ohjearvot ovat: 0°06' - 0°14', säädön jälkeen vasen 0°11' ja oikea 0°10'
Camber edessä on -2°00' kun ohjearvot ovat -1°29' - -0°49' ja takana -2°42' kun ohjearvot ovat -2°02' - -1°02'.
Cambereita ei kuulemma pystytty säätämään kun autoon on kuulemma laitettu toisenlaiset 'kumit' joten säätövara ei riitä. Auto on Avantgarde ja siihen on 2008 vaihdettu eteen uudet iskunvaimentimet ja jouset sekä taakse ilmaiskarit. 2009 taakse laitettiin uudet iskuvaimentimet.
Te viisaammat: onko aurauksilla voinut olla vaikutusta renkaiden kulumiseen epätaisesti ja siten aiheuttaa tuon tärinän/jumputuksen? Rengasliikkeen mukaan renkaat ovat edessä pykältäneet ulkoreunasta tyyliin sirkkelinterä.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Ex. S211 E320 CDI 2003
Jos joku tietää mistä tommosia pultteja saa koti- tai ulkomaasta niin olisin tiedosta kiitollinen. Tarvetta olisi heti.Sergey kirjoitti:siis... ei kai kukaan laita 12mm pallokantaista 14mm pallokantaruuvin reikään? tietysti laitetaan sopivat pultitSopivia M12 pallokantapultteja kyllä on saatavilla M14 pallokantareikään osaavasta rengasliikkeestä ihan kotimaasta.
Esim alloywheels:in pultit on 24mm pitkiä eli niillä ei aluvanteita kiinnitellä.
c180cdi T 7g -11
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Minä ostin alloywheelsistä nuot tuosta linkistä nro 4.Zaari kirjoitti:Jos joku tietää mistä tommosia pultteja saa koti- tai ulkomaasta niin olisin tiedosta kiitollinen. Tarvetta olisi heti.Sergey kirjoitti:siis... ei kai kukaan laita 12mm pallokantaista 14mm pallokantaruuvin reikään? tietysti laitetaan sopivat pultitSopivia M12 pallokantapultteja kyllä on saatavilla M14 pallokantareikään osaavasta rengasliikkeestä ihan kotimaasta.
Esim alloywheels:in pultit on 24mm pitkiä eli niillä ei aluvanteita kiinnitellä.
http://www.alloywheelsdirect.net/option/bolt_packs
Hyvin sopii mulla, pultit on just sopivan mittaset. Reilun sentin noin silmämääräsesti tulee läpi vanteesta (en nyt jaksa lähtee mittaileen). Mulla on kahdet W211- replica-aluvanteet ja sama tilanne molemmissa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Eipä taida olla ihan pelkästään vanne/rengas -juttu sittenkään tämä. Toki niitäkin on ollu jokunen satsi viallisia, kuten jo havaittuna.
Tuossa aiemmin totesin, että tärinät häipyi uusilla vanteilla/kesärenkailla.
Mutta taas on pientä tärinää alkanut tulemaan.
Nuo renkaat, jotka ostin oli käytännössä aivan tärinättömät, aavistuksen omaista oli havaittavissa 110-120, mutta noin käytännössä ei mitään merkitystä. Niinpa vaan muutamien tuhansien kilsojen jälkeen oli jo havaittavaa tärinää. Ei johdu vanteen likaisuudesta, eikä mistään muustakaan "normaalista" syystä noin luullakseni.
Sitten laitoin alle nyt suht. vähä ajetut kitkarenkaat, jotka viime talven jäljilta oli muistikuvassa täysin ok. Vaan eipä ole enää. Tärinää on jonkin verran, ehkä syynä vaihto edestä taakse. Vein tasapainotukseen ja tilanne vaan paheni. Tämä on kyllä uskomaton ilmiö...
Ihan selkeästi täristää nyt 100 vauhdista ylöspäin..
Rengaspaineilla on merkitystä. 2 kiloo on suht. tasasta, mutta 2.5 kiloo niin on jo tosi paha...
Alkaa meneen hermot...
Tuntuis, että joitain tuhansia kilsoja kun ajaa renkailla, niin tärinä selkeesti pahenee. Eikä kyse ole kurasta vanteessa on putsattu, ei auta. Taitaa olla jotain vikaa suuntauksessa, tai jossain. Ehkä kuluttaa renkaan epätasaisesti. Mutta silmämääräisesti ei näy epätasaista kulumista, joten mitään isoa ei voi olla.
Tuo isomman rengaspaineen hyvin selkeä vaikutus isompana tärinänä tuntuis puoltavan renkaiden syytä. Edessä / takana olen kokeillut paineita vaihdella ja molemmissa lisää painetta lisää tärinää. Ei ole siis selkeästi vain edestä tai takaa.
Nyt on uusi satsi nastarenkaita (Nokian 7), joita en ole vielä laittanu alle. Pitää katella niiden kanssa tilannetta. Saas nähä täristääkö heti alkuunsa vai ei. Joka tapauksessa pitänee viedä suuntaukseen ja hoitoon Vänttiselle. Katsastus pitäs nyt hetimiten kans hoitaa. Katotaas löytyykö siellä väljää jostain...
Tuossa aiemmin totesin, että tärinät häipyi uusilla vanteilla/kesärenkailla.
Mutta taas on pientä tärinää alkanut tulemaan.
Nuo renkaat, jotka ostin oli käytännössä aivan tärinättömät, aavistuksen omaista oli havaittavissa 110-120, mutta noin käytännössä ei mitään merkitystä. Niinpa vaan muutamien tuhansien kilsojen jälkeen oli jo havaittavaa tärinää. Ei johdu vanteen likaisuudesta, eikä mistään muustakaan "normaalista" syystä noin luullakseni.
Sitten laitoin alle nyt suht. vähä ajetut kitkarenkaat, jotka viime talven jäljilta oli muistikuvassa täysin ok. Vaan eipä ole enää. Tärinää on jonkin verran, ehkä syynä vaihto edestä taakse. Vein tasapainotukseen ja tilanne vaan paheni. Tämä on kyllä uskomaton ilmiö...
Ihan selkeästi täristää nyt 100 vauhdista ylöspäin..
Rengaspaineilla on merkitystä. 2 kiloo on suht. tasasta, mutta 2.5 kiloo niin on jo tosi paha...
Alkaa meneen hermot...
Tuntuis, että joitain tuhansia kilsoja kun ajaa renkailla, niin tärinä selkeesti pahenee. Eikä kyse ole kurasta vanteessa on putsattu, ei auta. Taitaa olla jotain vikaa suuntauksessa, tai jossain. Ehkä kuluttaa renkaan epätasaisesti. Mutta silmämääräisesti ei näy epätasaista kulumista, joten mitään isoa ei voi olla.
Tuo isomman rengaspaineen hyvin selkeä vaikutus isompana tärinänä tuntuis puoltavan renkaiden syytä. Edessä / takana olen kokeillut paineita vaihdella ja molemmissa lisää painetta lisää tärinää. Ei ole siis selkeästi vain edestä tai takaa.
Nyt on uusi satsi nastarenkaita (Nokian 7), joita en ole vielä laittanu alle. Pitää katella niiden kanssa tilannetta. Saas nähä täristääkö heti alkuunsa vai ei. Joka tapauksessa pitänee viedä suuntaukseen ja hoitoon Vänttiselle. Katsastus pitäs nyt hetimiten kans hoitaa. Katotaas löytyykö siellä väljää jostain...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Tuli valiteltua samaa asiaa tuolla, mutta omat ongelmat kuuluvat ihan selkeästi tähän ketjuun.
Eli samaa ravistusta siinä satasen nopeudessa +- 20 km/h ja kolmet renkaat eri vanteilla. Nyt ei ravista talvirenkaat tasapainotuksen jälkeen, mutta ei ne järjestyksessä toisetkaan, eli uudet kesärenkaat uusilla vanteilla, ravistaneet kuin vasta n. tuhannen kilsan jälkeen.
Auton nivelet on tutkittu, ei selitystä sieltä. Nyt menee vähän käytetyt talvirenkaat tasapainotettuina tasaisesti, saapa nähdä kauanko.
Tämä on minullakin ilmennyt siten, että loivaa kaarretta moottoritiellä ajaessa ravistus välillä tasaantuu täysin pois ja välillä lisääntyy huippuunsa. Eli renkaisiinhan tuo pääasiassa viittaa, tai ehkä vetareihin, tai jarrulevyihin tai johonkin muuhun kuitenkin, kuin kardaaniin. Se ei kaarteista tiedä.
Mikä voisi muuttaa renkaan painotuksen tai pyöreyden noin nopeasti (1000km)? Yllättävän yleinen ongelma joka tapauksessa vaikuttaa olevan.
Eli samaa ravistusta siinä satasen nopeudessa +- 20 km/h ja kolmet renkaat eri vanteilla. Nyt ei ravista talvirenkaat tasapainotuksen jälkeen, mutta ei ne järjestyksessä toisetkaan, eli uudet kesärenkaat uusilla vanteilla, ravistaneet kuin vasta n. tuhannen kilsan jälkeen.
Auton nivelet on tutkittu, ei selitystä sieltä. Nyt menee vähän käytetyt talvirenkaat tasapainotettuina tasaisesti, saapa nähdä kauanko.
Tämä on minullakin ilmennyt siten, että loivaa kaarretta moottoritiellä ajaessa ravistus välillä tasaantuu täysin pois ja välillä lisääntyy huippuunsa. Eli renkaisiinhan tuo pääasiassa viittaa, tai ehkä vetareihin, tai jarrulevyihin tai johonkin muuhun kuitenkin, kuin kardaaniin. Se ei kaarteista tiedä.
Mikä voisi muuttaa renkaan painotuksen tai pyöreyden noin nopeasti (1000km)? Yllättävän yleinen ongelma joka tapauksessa vaikuttaa olevan.
PYSTYHEITTOA !!!
PYSTYHEITTOA !!!
Siinäpä se vika sitten (ainakin yksi niistä) löytyi.
Tulipas mieleen kokeilla pyörittää eturenkaita siinä samalla, kun vaihdoin kitkat nastoihin tänään.
Eli reippaasti vauhtia renkaalle ja lampun kanssa katsomaan renkaan pintaa, että pyöriikö tasasesti? No ei pyöri tasasesti. Ei tosiaankaan pyöri tasasesti.
Nuo kitkarenkaat (Michelin), jotka oli alla, niin aivan selkeä ISO heitto on, eli systeemi on soikea. Ja sama molemmilla puolilla. Vielä näytti siltä, että erityisesti renkaan ulkoreunassa on isompi soikeus.
Sitten alle uudet pakasta vedetyt nastarenkaat (Nokia HKP 7). Ja sama testi. No joo, huomattavasti vähempi heittoa, mutta aavistuksen omainen silti on molemmissa etupyörissä. Mitä nyt haavaitteen pystyy niin samanlainen. Jotain millin osia varmaankin.
Ajossa uudet nastarenkaat piti aavistuksen omaista tärinää hetken 110 km/h. Muilla nopeuksilla ei huomaa mitään. Ja tuokin hetkellinen tärinä häipyi alun jälkeen. En ajellu, kun viitisen kilsaa, huomenna pitempi "testi".
Mutta tuossa se vika nyt tällä kertaa näyttäisi olevan, kunnes löytyy uusi.
Pitää käydä seuraavaksi rengasliikkeessä, kunhan ruuhkat väistyy. Sitten tasapainokoneesen kokeileen noita eturenkaita. Jos vipatusta ei ole, niin sitten se on autossa, eli keskiö ei ole keskellä.
Että sellasta...
Niin katsastuksesta meni läpi, mitä nyt klasin joutu vaihtaan, kun halki. Prkl. siihenkin meni sitte yli neljäsataa (sadetunnistin prkl.). Mutta vielä erikseen kysyin, että epäilen jotain vikaa etupyörissä, kun täristää. Tähän inssi sanoi, että renkaissa varmaan, mutta jotain pientä klappia oli havaitsevinaan etupyörissä, epäili laakeria aavistuksen väljäksi. Kokeili vielä pyörittää ja kuunteli. Ei havainnut mitään epänormaalia ääntä. Todettiin, että vois koittaa kiristää laakereita.
Siinäpä se vika sitten (ainakin yksi niistä) löytyi.
Tulipas mieleen kokeilla pyörittää eturenkaita siinä samalla, kun vaihdoin kitkat nastoihin tänään.
Eli reippaasti vauhtia renkaalle ja lampun kanssa katsomaan renkaan pintaa, että pyöriikö tasasesti? No ei pyöri tasasesti. Ei tosiaankaan pyöri tasasesti.
Nuo kitkarenkaat (Michelin), jotka oli alla, niin aivan selkeä ISO heitto on, eli systeemi on soikea. Ja sama molemmilla puolilla. Vielä näytti siltä, että erityisesti renkaan ulkoreunassa on isompi soikeus.
Sitten alle uudet pakasta vedetyt nastarenkaat (Nokia HKP 7). Ja sama testi. No joo, huomattavasti vähempi heittoa, mutta aavistuksen omainen silti on molemmissa etupyörissä. Mitä nyt haavaitteen pystyy niin samanlainen. Jotain millin osia varmaankin.
Ajossa uudet nastarenkaat piti aavistuksen omaista tärinää hetken 110 km/h. Muilla nopeuksilla ei huomaa mitään. Ja tuokin hetkellinen tärinä häipyi alun jälkeen. En ajellu, kun viitisen kilsaa, huomenna pitempi "testi".
Mutta tuossa se vika nyt tällä kertaa näyttäisi olevan, kunnes löytyy uusi.

Pitää käydä seuraavaksi rengasliikkeessä, kunhan ruuhkat väistyy. Sitten tasapainokoneesen kokeileen noita eturenkaita. Jos vipatusta ei ole, niin sitten se on autossa, eli keskiö ei ole keskellä.

Että sellasta...
Niin katsastuksesta meni läpi, mitä nyt klasin joutu vaihtaan, kun halki. Prkl. siihenkin meni sitte yli neljäsataa (sadetunnistin prkl.). Mutta vielä erikseen kysyin, että epäilen jotain vikaa etupyörissä, kun täristää. Tähän inssi sanoi, että renkaissa varmaan, mutta jotain pientä klappia oli havaitsevinaan etupyörissä, epäili laakeria aavistuksen väljäksi. Kokeili vielä pyörittää ja kuunteli. Ei havainnut mitään epänormaalia ääntä. Todettiin, että vois koittaa kiristää laakereita.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Onhan tämä erikoinen juttu. Nyt on niillä tasapainotetuilla talvirenkailla rullattu parisen tuhatta ja kuinka ollakaan, taas alkaa ravistaa. Ei vielä paljon, mutta selvästi. Ja välillä kulkee kuin juna ja sitten taas ravistaa. Minusta se tulee taka-akselilta.
Uutena ilmiönä on alkaneet jarrutkin ravistaa. Isommasta nopeudesta kun reilummin jarruttaa, tuntuu selvästi ja pientä jurinaakin kuuluu. Sitten kokeilin polkaista seisontajarrua vauhdissa ja sehän vasta ravistikin. 1.5kk sitten katsastuksessa oli ihan tasaiset. Kovin varma ei voi olla, mutta epäilen vasenta takajarrua.
Aivan kuin jarrulevy tai koko napa ei olisi enää keskiössä. Tai levy on kiero. Mutta eihän se keskeisyys vaihdella voi? Mikä sen levyn nyt olisi tullut, en ole sitä ylenmäärin kuumennellut ja paloissakin on pintaa vaikka kuinka.
Pitää tuo levy kellottaa, mutta nyt on korjauspaikka muussa käytössä loppuviikon. Korjaisi, kun tietäisi mitä korjata.
Uutena ilmiönä on alkaneet jarrutkin ravistaa. Isommasta nopeudesta kun reilummin jarruttaa, tuntuu selvästi ja pientä jurinaakin kuuluu. Sitten kokeilin polkaista seisontajarrua vauhdissa ja sehän vasta ravistikin. 1.5kk sitten katsastuksessa oli ihan tasaiset. Kovin varma ei voi olla, mutta epäilen vasenta takajarrua.
Aivan kuin jarrulevy tai koko napa ei olisi enää keskiössä. Tai levy on kiero. Mutta eihän se keskeisyys vaihdella voi? Mikä sen levyn nyt olisi tullut, en ole sitä ylenmäärin kuumennellut ja paloissakin on pintaa vaikka kuinka.
Pitää tuo levy kellottaa, mutta nyt on korjauspaikka muussa käytössä loppuviikon. Korjaisi, kun tietäisi mitä korjata.
Moro itellä olis W210vm-00 vähän samaa ongelmaa kuin restless76:lla. tie nopeudella tasaisesti värähtelee ja hanttarin penkki tärisee. Kaupunki letkassa kun ajaa (n.20-40km/h) niin kuuluu koko ajan sellainen vouvouvou-ääni ja "jumputtaa" häiritsevästi. on vaihdettu jo kaikki yleisimmät osat voimansiirto,ohjaus ja pyöräntuenta ja jarru puolelle. Oire ei vaan katoo mihkään. :roll:
Itsellä oli joskus Replica-vanteet ja niissä oli monta milliä väljä keskiö ja sit 14 milliselle pultille sopivat reijät. Hetken aikaa ne meni täristämättä mut viikon ajon jälkeen aina ilmeisesti jostain tärähdyksestä vanne siirty keskeltä pois ja täristys alkoi. Ja taas kun otti vanteet irti ja kiristi varovasti paikalleen niin taas mentiin täristämättä
Teipillä sai aika hyvin ton ominaisuuden pois mutta harmittava ominaisuus kuitenkin


Teipillä sai aika hyvin ton ominaisuuden pois mutta harmittava ominaisuus kuitenkin


Prkl. Nokian rinkulat on soikeat.
Vein sitten tärinät tutkintaan. Uudet renkaat siis alla ja tärinää tietenkin, niínku aina.
Löytyi yksi tosissaan soikea rengas. Kaksi oli täysin virheetöntä ja yksi siltä väliltä.
Noh. sitten työn alle tuo soikea ja uusi tilalle. j-lauta soikea on sekin
Hep hep. laatu on kohillaan. No laitetaanpa tuo "yksilö" sivuun ja otetaas kolmas kehiin. Yllättäen sekin on soikea. Tosin nyt niin vähän, että olkoon. Piti maksaa tuo uusi rengas, koska Nokia ei kuulemma myönnä soikeutta. Se vanha on nyt tuolla takaluukussa ja odottaa vientiä Nokialle "laatu"-osastolle.
Asia on kaiketi niin, että Nokialla on Suomessa vanhentuneet koneet, joita ajetaan parhaillaan loppuun. Tuotos on paskaa, mutta tehdään niinkauan, kun rahaa tulee enempi, kun menee. Sen sijaan Venäjällä on uudet kunnon vehkeet ja siellä tehdään pyöreitä renkaita.
NYT LOPPU NOKIAN RENKAITTEN OSTO. PRKL. TÄMÄ SARJA OLI VARMAAN KOLMAS, JONKA TAKIA OON AJANU S-TANA KYMMENIÄ TUHANSIA KILSOJA SOIKEILLA RENKAILLA.
Ettei olis liian helppoo, löyty myös muuta vikaa. Autossa kiinni olevaa kuskin puolen eturengasta pyörittäessä on näköjään vielä paljon isompi heitto, kun tasapainokoneessa. Saman havaittin jo ite aiemmin. Tämä on nyt pakko viedä Vänttiselle tutkintaan. Jotain korkeampaa mystiikkaa on selkeästi tässä takana.

Vein sitten tärinät tutkintaan. Uudet renkaat siis alla ja tärinää tietenkin, niínku aina.
Löytyi yksi tosissaan soikea rengas. Kaksi oli täysin virheetöntä ja yksi siltä väliltä.
Noh. sitten työn alle tuo soikea ja uusi tilalle. j-lauta soikea on sekin

Asia on kaiketi niin, että Nokialla on Suomessa vanhentuneet koneet, joita ajetaan parhaillaan loppuun. Tuotos on paskaa, mutta tehdään niinkauan, kun rahaa tulee enempi, kun menee. Sen sijaan Venäjällä on uudet kunnon vehkeet ja siellä tehdään pyöreitä renkaita.
NYT LOPPU NOKIAN RENKAITTEN OSTO. PRKL. TÄMÄ SARJA OLI VARMAAN KOLMAS, JONKA TAKIA OON AJANU S-TANA KYMMENIÄ TUHANSIA KILSOJA SOIKEILLA RENKAILLA.

Ettei olis liian helppoo, löyty myös muuta vikaa. Autossa kiinni olevaa kuskin puolen eturengasta pyörittäessä on näköjään vielä paljon isompi heitto, kun tasapainokoneessa. Saman havaittin jo ite aiemmin. Tämä on nyt pakko viedä Vänttiselle tutkintaan. Jotain korkeampaa mystiikkaa on selkeästi tässä takana.

Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Nostapa auto ylös ja kokeile pyörittää renkaita. Onko pystyheittoa renkaan pinnassa? Mulla on ja paljon. Jotain on vialla. Siis senkin lisäksi, että renkaissa oli heittoa. Mutta muutakin vikaa on, koska heitto on isompi, kun tasapainokoneessa.ES kirjoitti:Onhan tämä erikoinen juttu. Nyt on niillä tasapainotetuilla talvirenkailla rullattu parisen tuhatta ja kuinka ollakaan, taas alkaa ravistaa. Ei vielä paljon, mutta selvästi. Ja välillä kulkee kuin juna ja sitten taas ravistaa. Minusta se tulee taka-akselilta.
Uutena ilmiönä on alkaneet jarrutkin ravistaa. Isommasta nopeudesta kun reilummin jarruttaa, tuntuu selvästi ja pientä jurinaakin kuuluu. Sitten kokeilin polkaista seisontajarrua vauhdissa ja sehän vasta ravistikin. 1.5kk sitten katsastuksessa oli ihan tasaiset. Kovin varma ei voi olla, mutta epäilen vasenta takajarrua.
Aivan kuin jarrulevy tai koko napa ei olisi enää keskiössä. Tai levy on kiero. Mutta eihän se keskeisyys vaihdella voi? Mikä sen levyn nyt olisi tullut, en ole sitä ylenmäärin kuumennellut ja paloissakin on pintaa vaikka kuinka.
Pitää tuo levy kellottaa, mutta nyt on korjauspaikka muussa käytössä loppuviikon. Korjaisi, kun tietäisi mitä korjata.
Pitää viedä hoitoon tuo nyt ennenku hajoo isommin...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Köhöm..rengas koneiden omistajana on tullut väännettyä jos jonkinlaista renkulaa vanteelle ja melkeinpä aina niissä on pystyheittoa tasapainottaessa,varsinkin talvirenkaissa 1-2mm helpostikkin
Itse en ole rengas kauppias mutta jotenkin tuntuu että Bridgestonen renkaat ovat kaikkein pyöreinpiä ja tarvitsee vähiten painoja.
Oletko jukka tasapainottanut aina samassa paikassa? ja onko varmaa että koneen kalibrointi on kunnossa ja mitataanko renkaasta staattinen ja dynaaminen tasapaino?
tuo staattinen tasapaino olisi helppo kokeilla itsekkin etupyörän navassa jos viitsii ottaa jarrusatulan irti!
käsittääkseni 16" kokoluokan renkailla tasapainoheitot tuntuu juuri tuossa n.110km/h vauhdissa ja 15"vastaavasti jossain 100km/h pinnassa!on muistaakseni ihan joku fysiikkaan perustuva juttu ja itsekkin sen koskus huomannut

Itse en ole rengas kauppias mutta jotenkin tuntuu että Bridgestonen renkaat ovat kaikkein pyöreinpiä ja tarvitsee vähiten painoja.
Oletko jukka tasapainottanut aina samassa paikassa? ja onko varmaa että koneen kalibrointi on kunnossa ja mitataanko renkaasta staattinen ja dynaaminen tasapaino?
tuo staattinen tasapaino olisi helppo kokeilla itsekkin etupyörän navassa jos viitsii ottaa jarrusatulan irti!
käsittääkseni 16" kokoluokan renkailla tasapainoheitot tuntuu juuri tuossa n.110km/h vauhdissa ja 15"vastaavasti jossain 100km/h pinnassa!on muistaakseni ihan joku fysiikkaan perustuva juttu ja itsekkin sen koskus huomannut

ML W164