w124 300 diesel siirtopumpun korjauksesta
w124 300 diesel siirtopumpun korjauksesta
No niin, eipä moottori käynnistynytkään eilen... tai käynnistyi se 5 sekunniksi, sitten sammui. Lupaa pikkasen parilla sylinterillä, mutta ei käy.
Nyt kun polttoaineen hienosuodatin on vaihdettu, niin epäilys kohdistuu siirtopumppuun. Onko pumpun korjauksesta ja testauksesta hyviä käytännön vinkkejä? Karkeasuodatinta - sellaista muoviluotia - en nyt saanut silmiini vaikka sellainen piti muistini mukaan siellä olla.
Pumppu on todella hankalassa paikassa imusarjan alla - paljonko tuota joutuu purkamaan, että pääsee käsiksi?
Pumpulle tulee yksi letku tankilta, ja kaksi hienosuodattimelle. Miksi kaksi? Kummasta noista nyt pitää katsoa, tuleeko polttoainetta? Arvaisin että siitä, joka tulee suodattimen keskinavalle?
Entäs jos se pumppu nyt sitten osoittautuu rikkinäiseksi - mitä sieltä pitää uusia, ja pääseekö niihin käsiksi helposti? Toinen vaihtoehtohan olisi sähköinen siirtopumppu - minne porukka on sellaisen virittänyt ja onko mallista ehdotuksia? Vähän liitäntä- ja letkujumppaa siinä ilmeisesti joutuu harrastamaan.
Korjaamomanuska on myös tuossa pöydällä, sen avulla mennään jos ei parempia ehdotuksia tule. Ehtisi vain alkaa tavaamaan...
Nyt kun polttoaineen hienosuodatin on vaihdettu, niin epäilys kohdistuu siirtopumppuun. Onko pumpun korjauksesta ja testauksesta hyviä käytännön vinkkejä? Karkeasuodatinta - sellaista muoviluotia - en nyt saanut silmiini vaikka sellainen piti muistini mukaan siellä olla.
Pumppu on todella hankalassa paikassa imusarjan alla - paljonko tuota joutuu purkamaan, että pääsee käsiksi?
Pumpulle tulee yksi letku tankilta, ja kaksi hienosuodattimelle. Miksi kaksi? Kummasta noista nyt pitää katsoa, tuleeko polttoainetta? Arvaisin että siitä, joka tulee suodattimen keskinavalle?
Entäs jos se pumppu nyt sitten osoittautuu rikkinäiseksi - mitä sieltä pitää uusia, ja pääseekö niihin käsiksi helposti? Toinen vaihtoehtohan olisi sähköinen siirtopumppu - minne porukka on sellaisen virittänyt ja onko mallista ehdotuksia? Vähän liitäntä- ja letkujumppaa siinä ilmeisesti joutuu harrastamaan.
Korjaamomanuska on myös tuossa pöydällä, sen avulla mennään jos ei parempia ehdotuksia tule. Ehtisi vain alkaa tavaamaan...
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Lännen kaivinkoneista vm. 1987 niin laitettiin paineilman kanssa aina käymään.
Paineilmaa tankkiin-kävi aina sen 30 min - 6 h. Sitten taas sama ruljanssi.
Tosin tankissa pitää olla tavaraa, on muuten ilmaa täynnä. Meinaa, jos pitää korjaamolle vaikka siirtää....
Paineilmaa tankkiin-kävi aina sen 30 min - 6 h. Sitten taas sama ruljanssi.
Tosin tankissa pitää olla tavaraa, on muuten ilmaa täynnä. Meinaa, jos pitää korjaamolle vaikka siirtää....
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Jeps. Ei ole muualta oiekin löytynyt oireisiin sopivaa vikaa. Startatessa voi ehkä kuvitella jonkinasteisen sirisevän äänen... Mutta kun ei yleensäkään ole konepelti auki, niin mistä tuota sitten tietää. Vaikka olisi kone syönyt linnun.juhaoh kirjoitti:Toimiiko polttoainemittari?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Pumppu on irti ja kokeilin sitä ennen irroittamista. Paljonko polttoainetta sieltä pitäisi tulla, kun moottoria pyörittää startilla ja se on kunnossa?
Nyt sieltä tuli sellainen miehen sylkäsyn verran kerralla.
Mikähän Pierburgin tai muun valmistajan pumppumalli olisi tuotoltaan ja paineiltaan sopiva tuohon, jos ei korjaa alkuperäistä? Tai paljonko pitäisi olla painetta ja tuottoa?
Nyt sieltä tuli sellainen miehen sylkäsyn verran kerralla.
Mikähän Pierburgin tai muun valmistajan pumppumalli olisi tuotoltaan ja paineiltaan sopiva tuohon, jos ei korjaa alkuperäistä? Tai paljonko pitäisi olla painetta ja tuottoa?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Sen verranhan sieltä tulee, mutta niitä sylkäisyjä on aika taajaan koneen käydessä.rainerb kirjoitti:Pumppu on irti ja kokeilin sitä ennen irroittamista. Paljonko polttoainetta sieltä pitäisi tulla, kun moottoria pyörittää startilla ja se on kunnossa?
Nyt sieltä tuli sellainen miehen sylkäsyn verran kerralla.
Ei siihen mitään muuta kannata suunnitella. Vastaventiilithän siihen voi vaihtaa kun on nyt kerta irti, varsinkin kun sitä on käytetty ilman karkeasuodatinta.
Ite oon ajanu bossin pumpuilla ainakin 2 milj.km eikä koskaan oo ollu mitään. Polttoainemittareita on tälläkin hetkellä kolmesta rikki ja sentakia on sattunu vastaavia oireita, kun tankki on päässyt kuivumaan.
YHdessä oli myös tankin sihti osittain tukossa ja se aiheutti sen, että kun polttoaine väheni alle 1/4 osa tankin tuli vastaavat oireet. Se tosin hyytyi lopussa ajossakin.
Kyl miust tuntuu, että mesen pitäisi käynnistyä ja pysyä käynnissä ilman polttoaineen ilmanpainesyöttöä Jotain siellä ei ole enään tehtaan spekseissä. Ja mistä minä paineilmaa raahaan kesälomareissulle tai duunin parkkikselle?jusa82 kirjoitti:Koita paineilmalla.
Nyt linja ei ainakaan ole tukossa.
Saattaa herätä kun saa sisuksiinsa hieman naftaa.
Mahtaiskohan tuo Motonetin sähköisen pumpun kapasiteetti riittää?
http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=28-1210
Kun Mersun orkkispumpun hinta on jotain 150 egee, ja tuo olisi "pikkasen" halvempi
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Ei saa noita venttiilejä enää erillisinä, vaan koko siirtopumppu pitää hankkia. Silläpä pitäisi ehkä varmistaa ensin irtonaisella sähköpumpulla, että missä vika on...juhaoh kirjoitti:Sen verranhan sieltä tulee, mutta niitä sylkäisyjä on aika taajaan koneen käydessä.rainerb kirjoitti:Pumppu on irti ja kokeilin sitä ennen irroittamista. Paljonko polttoainetta sieltä pitäisi tulla, kun moottoria pyörittää startilla ja se on kunnossa?
Nyt sieltä tuli sellainen miehen sylkäsyn verran kerralla.
Ei siihen mitään muuta kannata suunnitella. Vastaventiilithän siihen voi vaihtaa kun on nyt kerta irti, varsinkin kun sitä on käytetty ilman karkeasuodatinta.
Entäpä jos ei ole siirtopumppuvika ja naftyaa tulee iloisesti hienosuodattimelle asti ja sen läpi? Aika vähiin taitaa jäädä helposti korjattavat viat silloin, ja vika on jotain vakavampaa laatua rivipumpun sisällä? Vai?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Käytännössä näin eli ongelmat ovat silloin ruiskutuspumpun puolella.
Sähköpumppuja en alkaisi minäkään virittelemään.
Paineilmalla tarkoitin vain että saat autosi käyntiin ja pysyykin vähän aikaa käynnissä.
Sähköpumppuja en alkaisi minäkään virittelemään.
Paineilmalla tarkoitin vain että saat autosi käyntiin ja pysyykin vähän aikaa käynnissä.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Mese pärähti käyntiin, kun kytkin sinne tilapäisesti sähköisen siirtopumpun. Ai että tuli hyvä mieli Tässä on nimittäin pari projektia, joiden vikoja ei ole paikallistettu vielä yrityksistä huolimatta....
Kiitos hyvistä neuvoista!
Sitä minä ne kyllä vieläkään ymmärtänyt, että mistä nipasta sinne polttoainejärjestelmään saa laitettua paineilmaa niin, että se sinne jäisikin?
Kiitos hyvistä neuvoista!
Sitä minä ne kyllä vieläkään ymmärtänyt, että mistä nipasta sinne polttoainejärjestelmään saa laitettua paineilmaa niin, että se sinne jäisikin?
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92
Toi paineilma on vanha ja tunnettu konsti vianmäärityksessä. Tankkiin laitetaan _varovasti_ pieni ylipaine. Mersun dieselissä joku 0,2 - 0,5 bar varmasti riittää. Se vain siirtää ainetta ruiskutuspumpun sisälle. Jos paineilman antaminen auttaa se merkitsee, että vika on juurikin siirtopumpussa (tai bensaruiskukoneissa siinä painepumpussa). Tankin korkki auki, rätti tai joku hanska väliin ja paineilmapistoolilla painetta. Siinä on hyvä olla säädettävä paine pistooliin. No niin mutta ei sitä painetta oikein sinne tankkiin voi varastoida, kun ei se siellä pysy
Tuollaisen siirtopumpun löydät kyllä halvalla. Itse esimerkiksi ostin kok ruiskutuspumpun 50€ ja siinähän on myös se siirtopumppu mukana. Kyseleppäs vaikka dieselkorjaamoista, siellä on luultavasti jotain pumpunraatoja, joista saa sen siirtopumpun. Eikä sen pumpun korjaaminenkaan taida olla mahdoton homma asiantuntevalle pajalle.
Karkeasuodatin on todella vaikea löytää, jos ei osaa katsoa juuri oikeaan paikkaan. Pitäisi kyllä olla juuri siinä letkussa, joka tulee tankilta. Siellä tosi alhaalla, ainakin 300:ssa hanakalassa paikassa varsinkin jos on eberi vielä viemässä tilaa.
Hienosuodattimen kaksi muuta letkua ovat pumpulle meno ja sieltä paluuletku. Ruiskutuspumpun takana on banjoliitin, johon tulee esimerkiksi ne suuttimien pienet letkut. Ne sitten yhdistyvät suodatinkannessa ja siitä paluu tankkiin. Keskinapa taisi olla juuri se letku, joka vie ainetta ruiskutuspumpulle.
Varmista nyt vielä, ettei kyse ole tukkeumasta, jonka sähköinen pumppu kuitenkin jaksaa voittaa, mutta koneen startilla se alkuperäinen siirtopumppu ei jaksa. Alkuperäisen siirtopumpun maksimipaine on luokkaa 0,5 bar, josta se sitten pienenee kun annetaan runtua. Tärkentä on ettei paine "romahda", pajoa sitä ei tarvita.
Tuollaisen siirtopumpun löydät kyllä halvalla. Itse esimerkiksi ostin kok ruiskutuspumpun 50€ ja siinähän on myös se siirtopumppu mukana. Kyseleppäs vaikka dieselkorjaamoista, siellä on luultavasti jotain pumpunraatoja, joista saa sen siirtopumpun. Eikä sen pumpun korjaaminenkaan taida olla mahdoton homma asiantuntevalle pajalle.
Karkeasuodatin on todella vaikea löytää, jos ei osaa katsoa juuri oikeaan paikkaan. Pitäisi kyllä olla juuri siinä letkussa, joka tulee tankilta. Siellä tosi alhaalla, ainakin 300:ssa hanakalassa paikassa varsinkin jos on eberi vielä viemässä tilaa.
Hienosuodattimen kaksi muuta letkua ovat pumpulle meno ja sieltä paluuletku. Ruiskutuspumpun takana on banjoliitin, johon tulee esimerkiksi ne suuttimien pienet letkut. Ne sitten yhdistyvät suodatinkannessa ja siitä paluu tankkiin. Keskinapa taisi olla juuri se letku, joka vie ainetta ruiskutuspumpulle.
Varmista nyt vielä, ettei kyse ole tukkeumasta, jonka sähköinen pumppu kuitenkin jaksaa voittaa, mutta koneen startilla se alkuperäinen siirtopumppu ei jaksa. Alkuperäisen siirtopumpun maksimipaine on luokkaa 0,5 bar, josta se sitten pienenee kun annetaan runtua. Tärkentä on ettei paine "romahda", pajoa sitä ei tarvita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jep. Ei tuo sähköinen pumppukaan speksien mukaan anna kuin 0,4 bar tai jotain sellaista. ja se karkeasuodin pitää kyllä kaivaa esiin sieltä Webaston alta tai takaa.
Minulla on jo tiedossa purkamolta käytetty siirtopumppu, mutta hiukan epäilyttää - ne samat venttiilit hiipuu ja kumiosat ne kovettuu sielläkin. Uuden ostamalla saisi mielenrauhan tyhjän, kevyen ja helposti kannettavan lompakon lisäksi.
Kokonaisen pumpun ostaminen olisi tietty hyvä idea - tuo entinen kaipaa jo palautusta perussäätöihin ja ehkä vähän varovaista lisäruuvausta. Pumpun irrottaminen ja lähettäminen vie sitten käyttöauton pois liikenteestä... Enkä minä ole pumpun irroittamisprojektia opetellutkaan.
Mutta kun noita venttiilejä ei saa erillisinä... Ei kai se tilanne korjaamollekaan ole yhtään sen parempi?
Tuli muutenkin hyvä mieli, kun Mesen lisäksi sain tänään moottoripyörää seisottavan sähkövian paikallistettua sulakerasian pohjaan, jossa oli kontaktihäiriö yhden kriittisen sulakkeen yli. Ja mopo lähti tulille ekan kerran moneen viikkoon!
Minulla on jo tiedossa purkamolta käytetty siirtopumppu, mutta hiukan epäilyttää - ne samat venttiilit hiipuu ja kumiosat ne kovettuu sielläkin. Uuden ostamalla saisi mielenrauhan tyhjän, kevyen ja helposti kannettavan lompakon lisäksi.
Kokonaisen pumpun ostaminen olisi tietty hyvä idea - tuo entinen kaipaa jo palautusta perussäätöihin ja ehkä vähän varovaista lisäruuvausta. Pumpun irrottaminen ja lähettäminen vie sitten käyttöauton pois liikenteestä... Enkä minä ole pumpun irroittamisprojektia opetellutkaan.
Mutta kun noita venttiilejä ei saa erillisinä... Ei kai se tilanne korjaamollekaan ole yhtään sen parempi?
Tuli muutenkin hyvä mieli, kun Mesen lisäksi sain tänään moottoripyörää seisottavan sähkövian paikallistettua sulakerasian pohjaan, jossa oli kontaktihäiriö yhden kriittisen sulakkeen yli. Ja mopo lähti tulille ekan kerran moneen viikkoon!
------
W124 300 TD -92
W124 300 TD -92