Kaasu jää päälle SYY ILMEISESTI LÖYTYI!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AOKki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 28.12.2008 18:35
Paikkakunta: Suomussalmi

Kaasu jää päälle SYY ILMEISESTI LÖYTYI!

Viesti Kirjoittaja AOKki »

Onkohan kellään kokemusta vastaavasta ongelmasta. Autohan on siis s124 TE -91 automaatilla.

Usein maantiellä, joskus myös "kaupunkiajossa" kaasu tuppaa jäämään päälle kun pedaalista päästää.. Esimerkiksi risteykseen tultaessa mersu "ryömittää" todella voimakkaasti ja vaihteen kun käyttää vapaalla, kierrokset saattaa olla jopa n. 2500.. Asia korjautuu yleensä kerralla reilummin kaasua polkaisemalla.

Vaijerit ja kaasuvivuston olen tutkinut, ne eivät vaikutta jumittavan mistään kohtaa. En ole vielä kovin hyvin perehtynyt KE-jetronicin saloihin :oops: , joten apua kaivataan asiaan enemmän perehtyneiltä.

Autoon on jälkikäteen asennettu vakionopeuden säädin, joka ei ole alkuperäinen. Vika voi olla toki siinäkin, mutta vakkarin käytöllä tai käyttämättä jättämisellä ei vaikuta olevan tekemistä ongelman kanssa.

Ajoa ropleema ei estä, mutta jarrut kuluu ja liukkaalla on vähän jännempää.. :D
Viimeksi muokannut AOKki, Su 25.07.2010 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja tänään rakennamme radion..
c126 380 SEC -83
w124 250D -86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla oli sellaista kun ajoi maantiellä ja vaihdepäällä päästi kaasun niin pari sekkaa meni ennekuin kierrokset laski mutta nyt en muista missä yhteydessä vika hävisi.
Jos olisi talvi niin selvempi vika mutta ainut taitaa olla että katsot kaikki paikat että kaasun palautus jouset on ehjät.
Yksi on vivustossa ja toinen ruiskun alla kaasuläpän kohdilla.
Ja tosiaan jos toinenkin puutttuu niin varsin on ongelmaa.
Toinen mahdollisuus on että pelkästään voitele vivusto.
Itseäni alussa hymyilytti kun kehoitettiin voidella sydeemi mutta se auttoikin silloisiin oireisiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
AOKki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 28.12.2008 18:35
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AOKki »

palautusjouset ovat kunnossa ja vivusto voideltu.

Vika ei siis tunnu kaasupolkimessa ollenkaan, eli ei jää syvemmälle tai tms.

Eikös tässä ruiskussa ole jonkinlainen tyhjäkäynnin säädin.. olisikohan vikaa haettava sieltä.. :?:
Ja tänään rakennamme radion..
c126 380 SEC -83
w124 250D -86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei siinä kyllä mitään tyhjäkäynniun säädintä ole tai on mutta se on ECU.
Minusta ajossa kaasu ei vaan palaudu niin että kaasu läppä akselilla oleva kytkin ei tunnista että kaasu on nollilla.
Sun kai pitäis nyt kokeilla että se kytkin pelaa jos jouse ton kunnossa mutta jos tyhjäkäynti on ok niin sitten menee vaikeaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kokeilehan vetästä kengän kärjellä kaasupolkimen alta poljinta takaspäin, jos kaasu jää päälle. Auttaako?

Itse etin samaa vikaa tosi kauan ja vikana oli Rensi-kaukalomatto, siis se korkeareunainen muovinen, jonka korkea reuna jäi kanittamaan kaasupoljinta ja kierrokset jäi jonneki 2500 kieppeille. Vika esiintyi etenkin talvella, tiedä sitte miks. Taisin vikaa etsiessäni ruuvata jo pumpultakin tyhjäkäyntiä ja kierrosten palautusta... turhaan.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Onko sulla Toyotan kaasupoljin?

:lol: :lol: :lol:

Olipas huono vitsi...
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Aijoo, sullahan onkin bensakoneella. Koitas ylijännitereleen vaihtoa. Auttoi meikäläisen 300 E:ssä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
AOKki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 28.12.2008 18:35
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AOKki »

Kipsu kirjoitti:Onko sulla Toyotan kaasupoljin?

:lol: :lol: :lol:

Olipas huono vitsi...
Heh heh.. Jotain rajaa sentään täällä mersufoorumilla.. :D

Kiitän vastauksista. Täytyy tutkia asiaa ja palata asiaan. :wink:
Ja tänään rakennamme radion..
c126 380 SEC -83
w124 250D -86
AOKki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 28.12.2008 18:35
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AOKki »

Aiheesta lisää..

On tullut kokeiltua, että auton kun sammuttaa kierrosten jäätyä päälle,
niin ongelma korjaantuu kaasupolkimeen koskematta.

Auto käynnistyy siis aina normaalille tyhjäkäynnille, vaikka moottorin sammuttaa korkeilta kierroksilta. Ja kaasupolkimeen ei siis tarvitse koskea.

Missähän kummassa mahtaa vika olla?
Ja tänään rakennamme radion..
c126 380 SEC -83
w124 250D -86
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

AOKki kirjoitti:Aiheesta lisää..

On tullut kokeiltua, että auton kun sammuttaa kierrosten jäätyä päälle,
niin ongelma korjaantuu kaasupolkimeen koskematta.

Auto käynnistyy siis aina normaalille tyhjäkäynnille, vaikka moottorin sammuttaa korkeilta kierroksilta. Ja kaasupolkimeen ei siis tarvitse koskea.

Missähän kummassa mahtaa vika olla?
Millä tapaa tuo jälkiasenteinen vakkari on sinne laitettu? Mulla kun ei ole tuon mallisen alkuperäisenkään vakkarin toiminnasta hajua, mutta äkkiseltään saattais tuntua sille, että se jälkiasenteinen vakkari kikkalis jotain ja nollautuisi kun käyttää virrat poissa. Se vakkari on kaiketi kuitenkin kaasuvivustoon yhteydessä jollain tapaa.

Mitenkäs muuten sen vaijerilliseen autoon toteuttaisikaan :lol:
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
AOKki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 28.12.2008 18:35
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AOKki »

Vakkarilta menee oma vaijerinsa kaasuvivustoon. Vika ei liene kuitenkaan siinä, sillä säädin toimii hyvin, ja löysää kaasun oikein poiskytkettäessä.

Jos kaasu normaaliajossa jää päälle, vakionopeussäätimen vivun käyttäminen ei vaikuta asiaan.
Ja tänään rakennamme radion..
c126 380 SEC -83
w124 250D -86
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

kävipä yksiin.
eilen kävi ihan sama mutta autona w210 420.....

jäi kaasu päälle ja tyhjäkäynti 1000-1500.....konehuone auki ja mitä siellä olikaan....ssssihinää.

tutki kaikki alipaineletkut....omassa näyttivät ensi silmäykseltä osa ehjiltä mutta tarkempi irroittaminen näytti että niissä on piilossa halkeamia.

kauan etsimäni käyntiongelmat (tyhjäkäynti vaappuminen, vaihteiden vaihdot jne) selvisivät kertaheitolla.

yksikin letku näytti aivan uudelta mutta oli liitoksen kohdalta juuri "väärältä" puolelta klemmaria halki muutaman millin....
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

No sitten. Jääkö sitten muita vikapaikkoja äkkiseltään esille kuin äärimmilleen auki jumiva tyhjäkäyntiluisti/luistin ohjaus eculta pielessä satunnaisesti. Jos ei kerran vivustossa ole mitään ongelmaa. Vivustoon tahi vakkariin ensmäisenä uskoisin, mutta jos siellä ei ole aiheuttajaa, niin ekana vikana tulee tuo mieleen. Varmaan ratkaisu on jossain ihan muualla, mutta näin loogisesti ajateltuna. Entäpä se kaasuvivuston mikrokytkin, joka kertoo pedaalin off-asennon ruiskulle? Silloin kyllä vian ilmenemistavan kuuluis mielestäni olla vähän erilainen.
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
AOKki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 28.12.2008 18:35
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AOKki »

Kiitän jälleen vastauksista. Alipaineletkuja olen tutkinut pintapuolisesti ja ehjiltä vaikuttivat. Täytyypä kuitenkin ottaa uudelleen syyniin.

Voiskohan se olla se mikrokytkin.. Kaasupoljin kun ei tunnu jäävän yhtään syvemmälle vian ilmetessä.. :?
Ja tänään rakennamme radion..
c126 380 SEC -83
w124 250D -86
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sen mikro kytkimen voit testata vaikka yleismittarilla tai johdolla ja lampulla,siitähän se selviää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

W210E kirjoitti:...
tutki kaikki alipaineletkut....omassa näyttivät ensi silmäykseltä osa ehjiltä mutta tarkempi irroittaminen näytti että niissä on piilossa halkeamia.

kauan etsimäni käyntiongelmat (tyhjäkäynti vaappuminen, vaihteiden vaihdot jne) selvisivät kertaheitolla.

yksikin letku näytti aivan uudelta mutta oli liitoksen kohdalta juuri "väärältä" puolelta klemmaria halki muutaman millin....
Kaikki tyhjäkäyntipiirin letkut, nipat ja KE-jetin kumikaukalon kunto kannattaa tarkistaa, etteivät ilmavuodot häiritse tyhjäkäyntisäätimen toimintaa. Samoin kaasuläpän palautusjousi (kaasuvaijerin palautusjousen lisäksi), josta atlas jo mainitsi, kannatta tarkistaa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
AOKki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Su 28.12.2008 18:35
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja AOKki »

On se vaan kumma kun sitä ei osaa sitä helpointa epäillä. :evil:

Pikaisen koeajon perusteella vaikuttaa siltä että ongelma ratkesi.
Meinaa naurattaa, mutta syynä kaasun päälle jäämiseen oli se, että alapaneeli, mitä kai potkumuoviksikin kutsutaan, oli väärin asennettu.

Sillä seurauksella, että muovin reuna oli jäänyt kantamaan kaasupolkimen varren päälle, eikä ollut sen alla kuten pitäisi.

Muovi oli siis jännityksessä kaasupolkimen varren päällä ja muotoutui ajon aikana aina niin, että jäi hieman painamaan kaasua. :shock:

v***ttaa vaan jos tämän takia on turhaan bensalasku kasvanut.. :evil:
Ja tänään rakennamme radion..
c126 380 SEC -83
w124 250D -86
Vastaa Viestiin