123 TD, Sammutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

123 TD, Sammutus

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Eliikkäs kävi semmonen homma että kun ronkin öljyjäähdyttimen putkia öljynsuodattimen päästä niin irtosi luultavasti joku alipaine letku jostain kun lakkasi sammumasta avaimesta. Sammutin toimii, on testattu imemällä! K-lukko toimii myös, valonjen korkeidensäätö ei toimi vaikka letkut on kiinni. En kyllä tiedä onko säätö toiminut ennen sammumisvikaa. Ideoita mikä voisi olla vikana? Kuvaa toimivasta letkusysteemistä kellään?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2816
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tarkista ensiksi naftapumpun päältä lyhyestä kumiholkista lähtevä ohut ruskea alipaineletku, joka menee virtalukkoon, tai oikeammin tulee virtalukolta. Tarkista lisäksi alipainepumpun ja jarrutehostimen ison vaalean alipaineletkun keskeltä virtalukolle lähtevä ohut ruskea alipaineletku. Ne on ne jotka helposti irtoavat konetta roplatessa. Mulla S124 on alipaineletku niin lyhyt, että se irtoaa kumiholkista todella helposti, tai sitten holkki on aikojen saatossa tekeytynyt..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Onko mitenkä vaikea homma katsoa ne letkut virtalukon päästä?
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Lähde seuraamaan alipaineputkia alipainepumpulta.
Toimiiko alipainepumppu?
Onko alipaineputkelta lähtevä paksu putki öljyinen sisältä (silloin on pumpussa häikkää)
Yleisin vika taitaa kuitenkin olla keskuslukitukitus, onko se käytössä?

Toivottavasti sulla on vain joku letku irti. :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Keskuslukitus on ja se toimii, eikä näyttäs paksuputki öljyiseltä!
Joku irtonainen musta letkun pätkä löytyy mutta ei löydy sille oikein paikkaa!
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1017
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Muisti palaa pätkittäin... se musta letku on muistaakseni pumpulta lähtevä poistoletku, siis sitä ilmaa mitä pumppu imee pois ap järjestelmästä.
Pitäisi kait mennä ilmanputsarille?

Niin siis toimiiko se alipainepumppu? Minne saakka alipainetta riittää?

Keskuslukitus toimii muistaakseni useampaan kertaan auton alla olevien "pattereiden" voimalla, eli voi olla, että alipainetta muodostuu liian vähän...

Helppoahan se on tästä kotisohvalta neuvoa :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Noo siis alipaine pumppua en ole testaillu mitenkään, kertokee miten testataan?
Joo siis k-lukko on toiminu ainakin 20 auki-kiinni toimintoa, sammumisvian tulon jälkeen!
Ja se irtopätkä ei voi mitenkään yltää ilmanputsarille, kun on niin lyhyt.
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Tuli kahesti
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Nyt alkoi jo k-lukkokin kettuilemaan eli ei toimi sitten ollenkaan! Jeejee!!
Ja asiasta kolmanteen, mistähän vois johtua humputtava ääni ajaessa, myös semmonen rätinä/räminä ajoittain. Lyhyellä matkalla ei ilmene mutta 50km-> alkaa yleensä. Ja ikkunat on kiinni! :D
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Männöö yksinpuheluks, mutta asiaan, virtalukolla on alipaine letkut kiinni. Voiko jostaian ovesta vuotaa niin paljon että ei sammu?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

airaksela kirjoitti:Männöö yksinpuheluks, mutta asiaan, virtalukolla on alipaine letkut kiinni. Voiko jostaian ovesta vuotaa niin paljon että ei sammu?
En usko. Sulla toimi klukitus aiemmin ehkä juuri hetken verran alipainesäiliön ansiosta, jos lukituksen systeemi vuotaisi, se ei todnäk toimisi edes sitä hetkeä. Sen takia valojensäätö yleensä hukkuu samalla hetkellä kun ei malta kone sammua.

Tarkkaa silmää vaan kun etsit irronneen letkun sieltä, todennäköisimmin konetilasta :wink: tai voithan käyttää paineilmaa apuna...
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Täytyy ehkä ajaa montulle, jos vaikka näkys paremmin alapuolelta!
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 701
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Homma kunnossa! Se lyhyt musta letku kuului semmoiseen "jakorasiaan", jossa on yhteensä kolme letkua!
Vastaa Viestiin