automaatti ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Team_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 31.10.2005 08:40
Paikkakunta: Himanka

automaatti ongelma

Viesti Kirjoittaja Team_ »

juuri sain valmiiksi vaihdelaatikko remontin mallia 722.3 , peruskunnostus oli kyseessä eli kaikki kitkat, tiivisteet tuli uudet. nyt kun pääsin ekalle koe ajolle niin muuten laatikko pelaa kuin ajatus ja vaihtaa hyvin mutta kun kiihdyttää kaikki vaihteet läpi ja sen jälkeen pysähtyy paikalleen ja lähtee uudelleen liikkeelle niin laatikko ei vaihda 2-3 alle kolmentuhannen kierroksen mutta sitten taas 3-4 vaihtuu normaalisti. ongelma kuittaantuu kun pysähtyy ja käyttää joko 2 tai N vaihteen päällä.

ettäpä tämmönen onkelma nyt saa sitten heittää hyviä neuvoja mistäö vikaa voisi ruveta etsimään.
w124 300dt -89
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei tuo oikein pahalta ongelmalta kuulosta :roll: en nyt muista oliko kaikissa mersun laatikoissa vähän samaa ominaisuutta, että 2 -> 3 vaihto tapahtuu hieman suuremmilla kierroksilla, kuin 3 -> 4, ainakin oma bensa 300 tahtoo tuota tehdä ja muut joilla olen ajellut, mutta en pidä sitä ongelmana...

vaihtovaijeria räpläämällä tuota vois hieman muutella, mutta meneekö sitten 3 -> 4 vaihto liian pienille kierroksille :roll:

parhaan lopputuloksen saat, jos jaksat alkaa vaihtelemaan jousia sinne venttiilikoneistoon, kyllä 722.3 laatikkoon on myynnissä niitä shiftkittejä joilla saat hienosäädettyä jokaisen vaihdon mieleiseksi...

sen 8 €:n jousisarjan varmaan jo vaihdoitkin, jonka moni vaihtaa öljyjä vaihtaessakin, kun kerran laatikko on ollut auki :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

luulisin myös että ihan normaalia,välillä tuo vähän ärsyttää kun joutuu "huudattamaan" ennenkuin 3 vaihtaa..oikein jos E-asento päällä hitaasti kiihdyttää niin olen saanut joskus 2500rpm vaihtamaan.. :lol:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin tais olla dieselmersu kysyjällä, joten paremmin osaa varmaan vastata ne jotka itsekkin sellaisella ajelevat :roll: mutta oma 200D kyllä myös aikoinaan vaati 2 -> 3 vaihtaessa enemmän kierroksia, kuin 3 -> 4, perstuntuman mukaan (rpm mittari kun ei kuulunut varusteisiin...) siinä toki oli 722.4 laatikko...

oma 300E tahtoo vieläkin tehdä välillä sitä, että nakkaa 4 oikeastaan heti pesään, kun on saanut 2 ->3 vaihdon tehtyä, jos aivan pintakaasulla ajelee, eli kielis siitä, että kolmoselle vaihto on säädetty suuremmille kierroksille laatikon "sisäisessä säädössä"... reippaammalla kaasunkäytöllä sitten mennään kolmosella aika pitkälle, ennen neloselle vaihtoa...

en ole kauheasti enää kierroksia pistänyt merkille kuinka/millä kierroksilla vaihtaa, kun tuntuu kuitenkin ihan asiallisesti vaihdot tekevän, käytän S asentoa jatkuvasti, kun se tukee paremmin omaa ajotapaa, eli kiihdytetään nopeasti tavoitenopeuteen, eikä kerätä vauhtia montaa minuuttia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

napa kirjoitti:
sen 8 €:n jousisarjan varmaan jo vaihdoitkin, jonka moni vaihtaa öljyjä vaihtaessakin, kun kerran laatikko on ollut auki :roll:
Tuota jousisarjaa ei kannata laittaa rempattuun laatikkoon.
Ainaki minulla ässän laatikko alkoi remontin jälkeen tuolla "korjaussarjalla" lyömään kolmosta todella lujaa päälle.
Muut vaihteet kytkeytyi normaalisti.

Paljon ajettuun laatikkoon jossa on vielä kitkapinnoissa vielä pintaa jäljellä niin tuo jousisarja on ihan hyvä.
Team_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 31.10.2005 08:40
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja Team_ »

om603.960 kyseessä, en vaihtanut sitä k1 jousi sarjaa koska ei siinä ennen remonttia ollut esiintynyt niin suurta luistoa. niin ja mitä tulee siihen että onko se normaalia niin laatikkohan ei tehnyt tätä ennen remonttia... :?: silloin kun "vika" on päällä niin kun kaasulla kaasuttaa hieman ja sitten löysää ja painaa uudelleen kaasua niin tuntuu kuin se kävisi vapaalla ennen kuin ottaa taas kiinni :!:
w124 300dt -89
Team_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 31.10.2005 08:40
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja Team_ »

no niin vähän enemmän vikaa tutkittua huomasin että 1-2 vaihto luistaa hieman vaikka paineita lisää, eli ilmeisesti b1 jarrupanta luistaa mutta kysymys kuuluukin että miksi kun laitoin uudet molemmat jarrupannat?
Alaspäin vaihtaessa laatikko ei jaksa kytkeä 2 vaihdetta kunnolla päälle vaan b2 lukittuu ja b1 jää luistamaan ja lukittuu sitten isommilla kierroksilla voisiko se olla näin vai puhunko ihan lämpimikseni? löytyis hyllystä shift kitti löytyykö siitä sarjasta tuon vaihdon korjaavaa jousta?
w124 300dt -89
slowride
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 19.02.2010 14:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja slowride »

Mulla tuossa meni 300 td -92 jakoketju poikki ja meni koko kone uusiksi jonka seurauksena laatikko meni ihmeelliseksi. Ennen siis vanhan moottorin ollessa paikoillaan 2-3 väli meni pienen luiston saattelemana ja 3-4 oikeen nätisti. Nyt uudella mootorilla 2-3 välin luisto katosi ja tuntuu pieni nykäys. 3-4 taas tuntuu oikealta muulinpotkulta. Muuten kyllä tuntuu pirteämmältä auto. Laatikossa on uudet öljyt. missä vois olla vika, ja voisko se korjaantua ajan myötä?
KETJU POIKKI!
Team_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 31.10.2005 08:40
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja Team_ »

säädä paineet pienemmälle laatikon kyljestä, haulla löydät hyvät ohjeet täältä foorumilta...
w124 300dt -89
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja apg »

vai oliskohan unohtunut kiinnittää laatikolle menevä alipaineletku :?:
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
jallujiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja jallujiipee »

Mikämoiset öljyt laitoit rempan jälkeen? Mulla ainaski uuden standardin öljyt aiheutti kaikenlaista pikku epätäsmällisyyttä lootan toiminnassa, varsinkin pakki hävisi ajoittain. Laatikko rempattiin pakin osalta ja muuteski tarkistettiin. Sama meno, eikä kukaan osannu sanoa missä vika piilee.. Sitte marssin paikalliseen robinhoodiin, ostin MOBILIN 220 automaattiöljyä, mikä on nimenomaan tarkotettu näille vanhemmille laatikoille, tais olla 5,90 € litra, ja pistin ne tupaan. Jovain toimii niinku ennenki. Loota on 722.5
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
slowride
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 19.02.2010 14:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja slowride »

[ne tuumas tuolla pajalla itsekkin että on varmaan menny alipaineletkut väärään järjestykseen. toivottavasti korjaantuu. muuten laittovat uuden laatikon öljyt ja sittemmin ne vaihdettiin toisiin josko olis ollu apua, mutta ei.
KETJU POIKKI!
Vastaa Viestiin