M102 ongelmia + ratkaisu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

M102 ongelmia + ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Marko M »

1. Ajettaessa esim. ruuhkassa, tai muuten käytettäessä tyhjäkäyntiä lämmöt nousevat 100 asteeseen. Ei liene normaalia ? :roll: Termostaatti on juuri vaihdettu, normaalissa ajossa ei mitään ongelmia.

2. Käynnistettäessä auto kylmänä, kierrokset sahaavat hetken aikaa 500-1500 kier/min. Saattaa jopa sammua kierrosten laskettua tarpeeksi alas. Kun kone lämpiää, ongelma poistuu.
Viimeksi muokannut Marko M, To 25.03.2004 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
230 C 1978
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: M102 ongelmia

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Marko M kirjoitti:1. Ajettaessa esim. ruuhkassa, tai muuten käytettäessä tyhjäkäyntiä lämmöt nousevat 100 asteeseen. Ei liene normaalia ? :roll: Termostaatti on juuri vaihdettu, normaalissa ajossa ei mitään ongelmia.
80:n viivasta seuraava viiva lämpömittarissa eli 90 astetta on ainakin normaalia.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: M102 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

[quote="Marko M"]1. Ajettaessa esim. ruuhkassa, tai muuten käytettäessä tyhjäkäyntiä lämmöt nousevat 100 asteeseen. Ei liene normaalia ? :roll: Termostaatti on juuri vaihdettu, normaalissa ajossa ei mitään ongelmia.

sama vika itellä... 190sessä on aika pieni syyläri joten se vaatii vauhtia jäähdyttääkseen tarpeeksi. mulla lämmöt nousee noin 110asteeseen ruuhkissa tai kun jättää auton käymään paikoilleen... sen 110 asteen jälkeen lähtee flekti pyörimään ja lämmöt tippuu... epäilin itsekkin tätä aluksi mutta näin muutaman vuoden jälkeen se on ihan normaalia... antaa lämpöjen nousta kunhan ei mene aivan punaselle.... :)
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: M102 ongelmia

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

miksu.80 kirjoitti:sama vika itellä... 190sessä on aika pieni syyläri joten se vaatii vauhtia jäähdyttääkseen tarpeeksi. mulla lämmöt nousee noin 110asteeseen ruuhkissa tai kun jättää auton käymään paikoilleen... sen 110 asteen jälkeen lähtee flekti pyörimään ja lämmöt tippuu... epäilin itsekkin tätä aluksi mutta näin muutaman vuoden jälkeen se on ihan normaalia... antaa lämpöjen nousta kunhan ei mene aivan punaselle.... :)
Itse en uskaltaisi: 110 astetta on tuskin neulanpaksuuden päässä punaisesta eli 120 asteesta :shock: .
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: M102 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Marko M »

SEV8 kirjoitti:
Marko M kirjoitti:1. Ajettaessa esim. ruuhkassa, tai muuten käytettäessä tyhjäkäyntiä lämmöt nousevat 100 asteeseen. Ei liene normaalia ? :roll: Termostaatti on juuri vaihdettu, normaalissa ajossa ei mitään ongelmia.
80:n viivasta seuraava viiva lämpömittarissa eli 90 astetta on ainakin normaalia.
Eli seuraava viivako onkin vain 90 astetta, olen sen luullut olevan 100 astetta :shock:
230 C 1978
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minustakin kun se on 100 astetta....
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Timo L. kirjoitti:Minustakin kun se on 100 astetta....

Ei ole kun 90, se viimeinen valkoinen on 100 ja heti veiressä oleva punainen 120. Varmistettu teknisestä neuvonnasta.
Jaaha, hyvä tietää :D
230 C 1978
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Minustakin kun se on 100 astetta....
Ei ole kun 90, se viimeinen valkoinen on 100 ja heti vieressä oleva punainen 120. Varmistettu teknisestä neuvonnasta.

ps. Sori äskeinen sekaannus, saakelin muokkaa-nappi :lol:
Viimeksi muokannut Mauri H., Ti 13.01.2004 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Minustakin kun se on 100 astetta....
Ei ole kun 90, se viimeinen valkoinen on 100 ja heti veiressä oleva punainen 120. Varmistettu teknisestä neuvonnasta.

ps. Sori äskeinen sekaannus, saakelin muokkaa-nappi :lol:
OK. Missä muuten tuon lämpötilan anturi on M102:ssa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Testailin tossa äsken lämpötilan nousua. Muutaman minuutin kun käytti tyhjäkäyntiä, lämpö nousi hieman yli 90 asteen. Sitten kuului naks, ja tuuletin alkoi pyörimään nopeammin -> lämpötila alkoi laskemaan. Eli ilmeisesti siltä osin pelaa niinkuin pitääkin. :roll:
230 C 1978
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Timo L. kirjoitti:
OK. Missä muuten tuon lämpötilan anturi on M102:ssa?
Tuulettimen anturi on edestä katsoen niistä kahdesta se taaempi,
ja siinä alempana oleva litteä liitin on tuulettimen magn. kytkimen.

( Timo L : sorry - en ole unohtanut...en ole vaan ehtinyt ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Timo L. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Minustakin kun se on 100 astetta....
Ei ole kun 90, se viimeinen valkoinen on 100 ja heti veiressä oleva punainen 120. Varmistettu teknisestä neuvonnasta.

ps. Sori äskeinen sekaannus, saakelin muokkaa-nappi :lol:
OK. Missä muuten tuon lämpötilan anturi on M102:ssa?
Lämpötila-anturi sijaitsee siinä öljykorkista oikealle edessä. Siinä on pari anturia vierekkäin pystyssä ja niistä laitinmainen on kyseinen kapine. Mittarin anturi oli muistaakseni siinä alempana sivussa.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Tulipa sitten tuplavarmistus... :D
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

2. Käynnistettäessä auto kylmänä, kierrokset sahaavat hetken aikaa 500-1500 kier/min. Saattaa jopa sammua kierrosten laskettua tarpeeksi alas. Kun kone lämpiää, ongelma poistuu.
Mulla oli vähän samaa vikaa: virranjakajan kansi sekä pyörijä meni vaihtoo tänään ja käynti parani.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Tulpat, johdot, virranjakajan kansi / pyörijä ovat uusia. Vielä tekee samaa. Saiskohan liikaa bensaa tai jotain, käynnistyksen jälkeen bensa vähän tuoksahtaa... :?
230 C 1978
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Uusi puola vielä paikalleen, niin voimme eliminoida sytytysosaston pois laskuista. :wink:
Onko mitään muita oireita?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Pasi M. kirjoitti:Onko mitään muita oireita?
Lämpöisenä tyhjäkäynnillä välillä pientä epätasaisuutta havaittavissa, sekä lämpöisenä käynnistettäessä ehkä aavistuksen pitkä vieteri
230 C 1978
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Miten vanhat on suuttimet? Vaihoin tänään 250tkm ajettuun M102 moottoriin kaikki suuttimet, kun oli menny pari huonoon kuntoon. Tyhjäkäynti tasoittui kummasti. Samoin käyntiin lähtee paremmin.

Tyhjäkäynnin sahaaminen ja lämpöongelmat ei kyllä suuttimien vaihdolla parane vaan vikaa on etsittävä lämpötila anturista tai johdotuksesta tai polttoainepuolelta.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

ak kirjoitti:Miten vanhat on suuttimet? Vaihoin tänään 250tkm ajettuun M102 moottoriin kaikki suuttimet, kun oli menny pari huonoon kuntoon. Tyhjäkäynti tasoittui kummasti. Samoin käyntiin lähtee paremmin.

Tyhjäkäynnin sahaaminen ja lämpöongelmat ei kyllä suuttimien vaihdolla parane vaan vikaa on etsittävä lämpötila anturista tai johdotuksesta tai polttoainepuolelta.
Suuttimien iästä ei mitään tietoa. Lämpöongelmat ei sitten ollutkaan mitään ongelmia, vaan niin sen pitikin toimia. :oops:
230 C 1978
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Vihdoista viimein sain vietyä auton Tampereen autosähköön. Autoon oli asennettu Saksassa joku alipainehässäkkä, millä saatiin vehje alittamaan Euro 2 päästönormit. Laite oli alunpitäenkin asennettu väärin sekoittaen koko systemin. Kone kävi kylmänä aivan liian laihalla ym. Nyt laite poistettiin käytöstä, ja kone käy niinkuin mersussa kuuluukin 8)
230 C 1978
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Hienoa, että vauvamersu tuli kuntoon siltä osin!
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

millanes toi alipainehässäkkä oli? täytyy kattoo onks omassa kans jotain, kun tässä oli jälki asennettu kattikin, joka nyt on tietenkin poistettu.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

etl kirjoitti:millanes toi alipainehässäkkä oli? täytyy kattoo onks omassa kans jotain, kun tässä oli jälki asennettu kattikin, joka nyt on tietenkin poistettu.
Kuva
230 C 1978
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mulla ei ole tuon näköistä venttiiliä, mutta kyllä mulla siinä on sellanen "alkuperäisen" näkönen venttiili, johon tulee kaksi alipaineletkua ja sähköliitäntä, siitä menee letkut imusarjaan ja sit johonkin kaasulapän alle...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Vastaa Viestiin