W124 ilmastointi pyörii, mutta ei pukkaa kylmää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

W124 ilmastointi pyörii, mutta ei pukkaa kylmää

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Eli tuollainen probleemi on. Täytettiin viime kesänä, toimi ihan ok, mutta tänä kesänä ei kylmää ole tullut. Lähtee kyllä kompura pyörimään, nostaa kierroksia vähän liikaakin (tätä ei tehnyt viime kesänä) ja kojelaudan sisältä kuuluu pihinää.

Voisiko vika olla tuossa kuristimessa, höyrystimessä, paineventtiilissä tai mikä sen nimi nyt ikinä onkaan, mistä tässä topicissa mainitaan?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=83733

Onko kellään kokemusta aiheesta? Vai onko vika jossain syvemmällä?
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 ilmastointi pyörii, mutta ei pukkaa kylmää

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

pinkka kirjoitti:Eli tuollainen probleemi on. Täytettiin viime kesänä, toimi ihan ok, mutta tänä kesänä ei kylmää ole tullut. Lähtee kyllä kompura pyörimään, nostaa kierroksia vähän liikaakin (tätä ei tehnyt viime kesänä) ja kojelaudan sisältä kuuluu pihinää.

Voisiko vika olla tuossa kuristimessa, höyrystimessä, paineventtiilissä tai mikä sen nimi nyt ikinä onkaan, mistä tässä topicissa mainitaan?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=83733

Onko kellään kokemusta aiheesta? Vai onko vika jossain syvemmällä?
Muuttuuko höyrystimelle menevän putken lämpötila miksikään kun käynnistät ilmastoinnin?
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Kylmältä tuntuu koko höyrystin, ainakin pienen käytön jälkeen.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
jatopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 29.03.2010 18:34
Paikkakunta: Naantali

Re: W124 ilmastointi pyörii, mutta ei pukkaa kylmää

Viesti Kirjoittaja jatopi »

[quote="pinkka"]Eli tuollainen probleemi on. Täytettiin viime kesänä, toimi ihan ok, mutta tänä kesänä ei kylmää ole tullut. Lähtee kyllä kompura pyörimään, nostaa kierroksia vähän liikaakin (tätä ei tehnyt viime kesänä) ja kojelaudan sisältä kuuluu pihinää.

Voisiko vika olla tuossa kuristimessa, höyrystimessä, paineventtiilissä tai mikä sen nimi nyt ikinä onkaan, mistä tässä topicissa mainitaan?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=83733

Onko kellään kokemusta aiheesta? Vai onko vika jossain syvemmällä?
/quote]

Toimiiko jäähdytys flektit? Jos ei niin on voinut käydä niin kuin emännän w210:ssä,täytettiin vuosi sitten uudet kylmäaineet,pelasi viim.kesänä hyvin,sitten tänä keväänä kuului myös pihinää eikä tullut kylmää.

Kylmä aineet olivat vähissä ja se taas johtui siitä kun flektit olivat lakanneet toimimasta,jolleivat ne toimi niin hiljaisilla nopeuksilla eli kaupunki ajossa koska ei ole ajoviimaa,kylmäaine kuumenee lauhduttimessa,höyrystyy ja haihtuu pikku hiljaa pois.

Näin kävi ainakin emännän autossa,ensin epäiltiin vuotoa,ja kun ei sellaista löytynyt,niin jäljelle jäi em.flektit.
Mb W210 E55 AMG-98

Exät:Ford escort 1.3,1.6-76,77,Opel kadett E 1.8i Gt-88,Opel Astra 1.8 16V carawan-94,Ford mondeo stw 1.8-97,Volvo v40 2.0t-98,T4-01,v70 2.4t-00,s60 T5-01,Volswagen bora PD-00,Bmw 320d-00,Audi TT Quattro-00.
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Enpähän tuohon flektiasiaan ole kiinnittänyt huomiota. Mitenhän sitä lähtisi testailemaan? Että onko vika flektin moottorissa vai anturissa tms. joka antaa käskyn.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
iso-Timppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 06.07.2010 16:50
Paikkakunta: Turkhauta

Viesti Kirjoittaja iso-Timppa »

Ainakin minulla, jos on tälläinen helle, flekti käynnistyy, kun virrat kääntää päälle.
Flektin ääni kuuluu myös yli moottorin äänen. (Ilmastoinnin flektihän on siinä syylärin edessä ensimmäisenä, hyvin näkyvillä, anturia ei ole ollut tarvis etsiä.)
Näkyykö siinä "lasisilmässä" kuplia? Jos näkyy, aineet on ilmeisesti huvenneet jonnekin. (Lasisilmä on siinä kompuran päällä, yleensä lian peitossa.
W124 300tdt -92 farkku
W210 270cdi -01 farkku
jatopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 29.03.2010 18:34
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja jatopi »

pinkka kirjoitti:Enpähän tuohon flektiasiaan ole kiinnittänyt huomiota. Mitenhän sitä lähtisi testailemaan? Että onko vika flektin moottorissa vai anturissa tms. joka antaa käskyn.
Ensin säätimistä sisältä laitat kylmimmälle sisälle puhaltamaan(auton käydessä),konepelti auki,odottelet hetken alkaako sähköflektit pyörimään,pitäisi alkaa näillä lämmöillä lähes heti ja täysillä,jollei pyöri vika joko anturissa joka on lauhduttimessa tai itse flektin moottorissa?
Mb W210 E55 AMG-98

Exät:Ford escort 1.3,1.6-76,77,Opel kadett E 1.8i Gt-88,Opel Astra 1.8 16V carawan-94,Ford mondeo stw 1.8-97,Volvo v40 2.0t-98,T4-01,v70 2.4t-00,s60 T5-01,Volswagen bora PD-00,Bmw 320d-00,Audi TT Quattro-00.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Anturi on kuivaimessa? Pyörimättömyyden syy voi myös olla vähissä olevat aineet, ei nosta tarpeeksi painetta.
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Eipähän tuo flekti mihinkään pyöri, vaikka auto pihassa kymmenen minuuttia ilmastointi päällä käy.

Kuivaimen lasisilmässä pientä elämää näkyy, ei suuria kuplia, pientä "pörinää" näkyy. Mitäpä siellä pitäisi näkyä, kun asiat on kunnossa?

Ilmeisesti tuo anturi on tuossa kuivaimen yhteydessä oleva punainen juttu, josta pari piuhaa lähtee.

Pitää kokeilla tuon flektin toiminto ottamalla virta suoraan akulta. Sittenpähän on se ainakin suljettu pois vikalistalta.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
jatopi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 29.03.2010 18:34
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja jatopi »

pinkka kirjoitti:Eipähän tuo flekti mihinkään pyöri, vaikka auto pihassa kymmenen minuuttia ilmastointi päällä käy.

Kuivaimen lasisilmässä pientä elämää näkyy, ei suuria kuplia, pientä "pörinää" näkyy. Mitäpä siellä pitäisi näkyä, kun asiat on kunnossa?

Ilmeisesti tuo anturi on tuossa kuivaimen yhteydessä oleva punainen juttu, josta pari piuhaa lähtee.

Pitää kokeilla tuon flektin toiminto ottamalla virta suoraan akulta. Sittenpähän on se ainakin suljettu pois vikalistalta.
Joo,niin se kannattaa testata että saa varmuuden flekteihin,ei kannata täyttää uudella aineella ennen kuin flektit pelaa...
Mb W210 E55 AMG-98

Exät:Ford escort 1.3,1.6-76,77,Opel kadett E 1.8i Gt-88,Opel Astra 1.8 16V carawan-94,Ford mondeo stw 1.8-97,Volvo v40 2.0t-98,T4-01,v70 2.4t-00,s60 T5-01,Volswagen bora PD-00,Bmw 320d-00,Audi TT Quattro-00.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Jos se suhisee niin siellä on vaan liian vähän kylmäainetta. Kannattaa kysyä mitä ne sinne laitttaa. Kaikki R134 korvaavat ei pysy sisällä vaikka kylmäkonemiehet niin sanoo. On kokemusta.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

eikös näissä ole vielä sitä r12 ainetta muutenkin
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

nj^ kirjoitti:eikös näissä ole vielä sitä r12 ainetta muutenkin
Ainakin vm 1995 oli jo r134a
230 C 1978
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Flekti pyörii, kun akusta virran suoraan ottaa. Eli sitten se on se lämpötila-anturi viallinen.

Aine on tuo r134a, niin siellä näkyy lukevan.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No ei siinä mitään vikaa välttämättä ole jos järjestelmä on liian tyhjä? Vai joko se on täytetty.

Siinä kuivaimessa on paineanturi, flektit pyörii kun järjestelmässä tarpeeksi painetta. Eli flektit eivät pyöri jos ilmastoinnissa liian vähän litkuja.Kannesta löytyy myös lämpötila-anturi, koneen lämmöt kun nousee liian ylös flektit pyörivät silloinkin. Ilmastoinnin ohjaamana flektit pyörivät puolella nopeudella ja lämpötila-anturin ohjaamana täydellä teholla.
Vastaa Viestiin