basson puutetta? eli kuinka saat takaluukun subun kuulumaan?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12614
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

joo tiedän ongelman, itellä myös noi takaniskat. Mut eikö niiden väliin mahdu n.8l koteloa?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tulipa sitten mieleen noista takaniskatuista...
Omassani niitä ei ole mutta löysin kohtuuhintaan hattuhyllyn niskatukimekanismineen.Odottavat vain irti ottamista kunhan saisi aikaiseksi lähteä ruuvaamaan!
Niin se itse asia koskee niskatukien kiinnitystä.Kiinnittyvätkö ne peltiseen hattuhyllyyn vai??Taitaa tulla hieman askartelua kun tuli leikattua kaikki pois :oops:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nyt kun te automiehet kuitenkin ajatte niitä autojanne etupenkiltä, niin pitääkö niitä kaiuttimia laittaa niin mahottomasti sinne takaluukkuun?
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

puikkis kirjoitti:Nyt kun te automiehet kuitenkin ajatte niitä autojanne etupenkiltä, niin pitääkö niitä kaiuttimia laittaa niin mahottomasti sinne takaluukkuun?
Koetappas mahduttaa 10" tai 12" basso elementti jonnekin muualle. Varsinkin jos kotelon koko on 10-50 litraa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12614
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

heh, tuli hurja visio, 75l kotelo+15" apukuskin paikalla :lol:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

puikkis kirjoitti:Nyt kun te automiehet kuitenkin ajatte niitä autojanne etupenkiltä, niin pitääkö niitä kaiuttimia laittaa niin mahottomasti sinne takaluukkuun?
Joskus kattelin semmosta suljettua mallia, jonka sai kivasti penkin alle. Tuskin se kovin alas ja voimallisesti toisti, mutta ahteri sai varmaan sen jälkeen kalliimmistakin autoista tuttua hierontaa ihan ilmaseks. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Pasi M. kirjoitti: Joskus kattelin semmosta suljettua mallia, jonka sai kivasti penkin alle. Tuskin se kovin alas ja voimallisesti toisti, mutta ahteri sai varmaan sen jälkeen kalliimmistakin autoista tuttua hierontaa ihan ilmaseks. 8)
Itse asiassa 10" Peerlesin XLS Car malli menee 10-15 litran suljettuun koteloon ja asiallisella vahvistimella ohjaamossa menee ihan riittävän alas. Elementissä on pitkä liikerata niin voimaakin voi odottaa.
Tollanen on hankinnassa omaan autoon.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin, mikä sitten on riitävän alas ulottuva toisto?Hieman epäillyttää noin pienten koteloiden toimivuus autossa.Varsinkin ajaessa tahtoo nuo matalat helposti hukkua ajo"meteliin".
Muistuipa mieleen eräs viritys W124:ssa jonka kauan sitten näin.Neljä 15" ja kuusi 12" JL Audiota oli sedani malliin tungettu ja matalaa tuntui tulevan :shock: Samalla mersu oli muuttunut 2 paikkaiseksi... :lol:
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

AM kirjoitti:Niin, mikä sitten on riitävän alas ulottuva toisto?Hieman epäillyttää noin pienten koteloiden toimivuus autossa.Varsinkin ajaessa tahtoo nuo matalat helposti hukkua ajo"meteliin".
Muistuipa mieleen eräs viritys W124:ssa jonka kauan sitten näin.Neljä 15" ja kuusi 12" JL Audiota oli sedani malliin tungettu ja matalaa tuntui tulevan :shock: Samalla mersu oli muuttunut 2 paikkaiseksi... :lol:
Jospa nyt ei sotketa paine kilpailu autoja, teini helvettejä ja normaali kuunteluun tarkoittettuja autoja.

Kyllä pieni kotelo toimii yhtä hyvin kuin iso kotelo. Yleensä kalliimmat ja paremmat elementit menevät pienempiin koteloihin. Iso kotelo voi tarkoittaa myös sitä, että elementti on tarkoitettu toisenlaiseen koteloon.
Sitäpaitsi, näyttää siltä, että elementit tehdään nykyään pieniin koteloihin sopivaksi, eli tekniikka paranee.

On myös huomioitava, että elementti saa myös tarpeeksi teho, esim. Peerless 10" XLS 15L suljetussa kotelossa ei välttämättä toimi hyvin 50W vahvistimella. Mutta kun elementissä on pitkä liikerata(25 mm), voidaan sille tarjota 300W tehoa, joka on XLS:n tehonkesto. Kyllä luulis kuuluvan.

Minun kotisivulla on tarinaa mersun hifistämisestä, ja minulla on SPL Dynamicsin V-10S noin 10 litran suljetussa kotelossa. Kun vääntää super basson päälle ja volaa niin jytisee. Eikä ajomelu peitä. Tuo on vielä aika simppeli elementti pienellä liikepokkeamalla.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Sami S kirjoitti:
AM kirjoitti:Niin, mikä sitten on riitävän alas ulottuva toisto?Hieman epäillyttää noin pienten koteloiden toimivuus autossa.Varsinkin ajaessa tahtoo nuo matalat helposti hukkua ajo"meteliin".
Muistuipa mieleen eräs viritys W124:ssa jonka kauan sitten näin.Neljä 15" ja kuusi 12" JL Audiota oli sedani malliin tungettu ja matalaa tuntui tulevan :shock: Samalla mersu oli muuttunut 2 paikkaiseksi... :lol:
Jospa nyt ei sotketa paine kilpailu autoja, teini helvettejä ja normaali kuunteluun tarkoittettuja autoja.

Kyllä pieni kotelo toimii yhtä hyvin kuin iso kotelo. Yleensä kalliimmat ja paremmat elementit menevät pienempiin koteloihin. Iso kotelo voi tarkoittaa myös sitä, että elementti on tarkoitettu toisenlaiseen koteloon.
Sitäpaitsi, näyttää siltä, että elementit tehdään nykyään pieniin koteloihin sopivaksi, eli tekniikka paranee.

On myös huomioitava, että elementti saa myös tarpeeksi teho, esim. Peerless 10" XLS 15L suljetussa kotelossa ei välttämättä toimi hyvin 50W vahvistimella. Mutta kun elementissä on pitkä liikerata(25 mm), voidaan sille tarjota 300W tehoa, joka on XLS:n tehonkesto. Kyllä luulis kuuluvan.

Minun kotisivulla on tarinaa mersun hifistämisestä, ja minulla on SPL Dynamicsin V-10S noin 10 litran suljetussa kotelossa. Kun vääntää super basson päälle ja volaa niin jytisee. Eikä ajomelu peitä. Tuo on vielä aika simppeli elementti pienellä liikepokkeamalla.
Joo, kyl 10" mölyä irtoaa...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eipä minuakaan mitkään paineautot kiinnosta.Eikä noissa paineautoissa edes käytetä subbarin "oikeita" taajuuksia vaan huomattavasti korkeampia ~80hz pörähdyksiä...

Nautittavampina ääninä subbarista pidän n.20hz tai jopa alle sen olevia taajuuksia jotka ennemminkin tuntee kuin kuulee.Silloin mielestäni liikutaan oikeilla äänialueilla johon nimi subwoofer jo viittaakin.
Jakotaajuus subbareille enintään 40hz ja jyrkkyyttä VÄHINTÄÄN 24 dB/okt.Kotelon viritys lähelle 20hz.Näin minun makuni mukaan :?

Tehtaan ilmoitukset kotelotilavuudesta eivät mielestäni oikein pidä paikkaansa, houkuttelevampaahan se tietenkin on ilmoittaa pienempi tilavuus...Tottakai vaikuttaa elementin laadukkuuskin asiaan, jollain teini jensenillä vaatii varmasti 150 litran kotelon :lol:

Vai että kuuluu kun vääntää Superbasson päälle... 8)Korostaa jotain 60hz vai... 8)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

AM kirjoitti:Eipä minuakaan mitkään paineautot kiinnosta.Eikä noissa paineautoissa edes käytetä subbarin "oikeita" taajuuksia vaan huomattavasti korkeampia ~80hz pörähdyksiä...

Nautittavampina ääninä subbarista pidän n.20hz tai jopa alle sen olevia taajuuksia jotka ennemminkin tuntee kuin kuulee.Silloin mielestäni liikutaan oikeilla äänialueilla johon nimi subwoofer jo viittaakin.
Jakotaajuus subbareille enintään 40hz ja jyrkkyyttä VÄHINTÄÄN 24 dB/okt.Kotelon viritys lähelle 20hz.Näin minun makuni mukaan :?

Tehtaan ilmoitukset kotelotilavuudesta eivät mielestäni oikein pidä paikkaansa, houkuttelevampaahan se tietenkin on ilmoittaa pienempi tilavuus...Tottakai vaikuttaa elementin laadukkuuskin asiaan, jollain teini jensenillä vaatii varmasti 150 litran kotelon :lol:

Vai että kuuluu kun vääntää Superbasson päälle... 8)Korostaa jotain 60hz vai... 8)
Äänenlaatu on kova sana ja se että matala tulisi hyvin esiin.. Paineautot juu erikseen.. Mulla ainakin 10" soi hyvin ja olen tyytyväinen vielä, joskin aion joskus panostaa tosissaan EHKÄ musapuoleen.. Mulla on 10" SPL DYNAMICS pioneerin vahvarilla ja Punchin 6x9 ja uusi Sony X-plöd soitin.. Kelpaa toistaiseksi, mutta Pioneer soitin on hakusessa!
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Jotain höpinää

Viesti Kirjoittaja PM »

AM kirjoitti:Niin, mikä sitten on riitävän alas ulottuva toisto?Hieman epäillyttää noin pienten koteloiden toimivuus autossa.
No meikähän ei ole paljoa noihin autolaitteisiin perehtynyt, mutta harvalla suljettuun boksiin tehdyllä subbarilla ainakaan päästään kovin alas. Ja sitäpaitsi noissa suljetuissa koteloissa on yleensä kohtalaisen huono hyötysuhde (tarvii enemmän siis pätäkkää), jota tietenkin voi parantaa passiivisäteilijällä tai kahdella. Samalla toisto ulottuu alemmaksi ja sointi muuttuu samantyyppiseksi kuin refleksikotelossa. Kalliiksi kyllä tulee tuommoisen passiivisäteilijä-subbarin tekeminen. Ainakin tuohon Peerlessin XLS-sarjaan niitä saa.
Tietenkin noissa on selviä soinnillisia eroja. Refleksikotelon vaste laskee tasaisesti kohti matalia taajuuksia, kun taas suljetulla kotelolla vaste on kohtalaisen tasainen, kunnes se yht'äkkiä laskee todella jyrkästi, kuin veitsellä leikaten.

Mitä tulee sitten toiston ulottuvuuteen, niin sanotaanko nyt että vapaakenttävasteessa tuon -6dB:n pisteen tulisi olla jossain 28Hz:n kohdalla tai mieluummin matalampana. :wink: Mutta tietenkin on vähän omista mieltymyksistä kiinni, millaista bassoa haluaa. Ainakin kotikäytössä paras subbari on huomaamaton. Siis sellainen, joka jatkaa pääkaiuttimien toistoaluetta saumattomasti aina tuonne 20 hertziin asti ilman dynamiikan oleellista latistumista. Meikäläinen ainakin tykkää sellaisesta, ettei bassot ole mitenkään korostuneita, vaan sellaisia kuin miksi ne levyn / elokuvan mikseri on halunnutkin. :wink:

Autossa tilanne on tietenkin toinen. Joku haluaa äänenpainetta, toinen äänenlaatua ja joku taas jumputtavaa diskobassoa. Muutenkin noissa autohommissa joutuu ottaan huomioon niin monia seikkoja, etten viitsi isommin edes ottaa kantaa tuohon. Kun kotioloissakin harvalla on ihanteellista huonetta edes normaaliin stereokuunteluun, saati sitten Dolby Pro Logic:iin tai uudempiin DD:hen ja DTS:ään. Aikasmoinen kämppä saa olla, että pystyy sijoittamaan kaikki kuusi kaiutinta ympyrän samalle kaarelle (takakeski mukana), mieluiten yli metrin päähän seinistä, etukajarit ~3 metrin päähän toisistaan, takakajarit ~2 metrin päähän kuuntelijasta ja kuuntelupaikka noin neljän metrin päähän telkkarista. Vielä kun huone olis jotain kolme metriä korkea, niin saisi tuo takakaiuttimet oikealle korkeudelle, ettei ne ole liian lähellä kattoa. Ja ne 6 kajaria sais mieluiten vielä olla samaa mallia... Tietenkin subbarikin tarvis johonkin laittaa ja sekään ei saa olla keskellä huonetta, ei nurkassa eikä seinässä kiinni. Muuten tulee semmosia seisovia aaltoja ja korostuksia, että oksat poies...
Noh, meni taas hieman OT:ksi... :oops:

Ps. Oottekos muuten laskeneet noita koteloita tuolla WinISD:llä? Vaikuttaa ihan pätevältä ohjelmalta, varsinkin kun se antaa lähes samoja arvoja noiden elementtien valmistajien kanssa. :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin sehän on paljon kaiuttimen parametreistä kiinni käytetäänkö suljettua vai refleksi koteloa.toinen soveltuu paremmin suljettuun kuin refleksiin.Kyllä suljetullakin päästään matalalle, vaatii vain tosiaan sen ison kotelon!!
Refleksikotelon huonopuoli on viritystaajuuden alapuoliset äänet.Liikerata subbarilla kasvaa potenssiin x kun mennään tälle alueelle, ripustukset on kovilla...Suljettu pysyy paremmin kontrollissa mutta vaatii tosiaan ehkä enemmän potkua samaan äänenpaineeseen päästäkseen.
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jotain höpinää

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Pasi M. kirjoitti: Tietenkin noissa on selviä soinnillisia eroja. Refleksikotelon vaste laskee tasaisesti kohti matalia taajuuksia, kun taas suljetulla kotelolla vaste on kohtalaisen tasainen, kunnes se yht'äkkiä laskee todella jyrkästi, kuin veitsellä leikaten.
Sinulla on tainnut mennä käppyrät sekaisin. Refleksi kotelolla menee suorana kunnes putoaa kuin vetsellä leikaten.
Suljetussa vaste putoaa tasaisesti.


On totta että suljettu kotelo tarvii enemmän tehoa. Mutta äänen laadullisesti suljettu on minusta parempi. Riipuen tietysti elementistä. Minä suosin suljettua tilan vuoksi.
Yleensä refleksi kotelot ovat paine käyttöön. Ainakin valmistajan suositusten mukaan.

Refleksi koteloon tarvii subsonicin, ettei erittäin matalat taajuudet riko elementtiä.
Eli suljetulla päästään paljon alemmaksi.

Harvoin kuutelen disko musaa joten yleensä superbasso on poissa päältä.
Kiinteä korostus, 12dB, vahvistimella on 45 Hz ja mankalta (Pioneer DEH-P4400RB) alipäästö säädetty musiikin mukaan 50-80 Hz ja korostus 2-6dB.
En todellakaan halua mitään amis jumputus autoa.
Tosin joskus on kiva jumputtaa. :D
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Alimitoitettu kotelo?

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Jospa nyt ei sotketa paine kilpailu autoja, teini helvettejä ja normaali kuunteluun tarkoittettuja autoja.
Joo matkamusaa tässä kaivataan ja nimenomaan tukea pikku Alpineille. Kun ne on kerran tarkoitettu yli 85Hz taajuuksille niin jonkun pitäisi hoitaa taajuudet siitä alaspäin.
Kyllä pieni kotelo toimii yhtä hyvin kuin iso kotelo. Yleensä kalliimmat ja paremmat elementit menevät pienempiin koteloihin.
Päivänpolttava kysymys onkin että mitäs sitten kun tehdään reippaasti alimitainen kotelo? Jos subi on tarkoitettu 8 litran suljettuun ja teen härskisti 4 litran kotelon niin mitäköhän on odotettavissa? Onko kukaan koskaan tehnyt reippaasti alimittaista koteloa?

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Jotain höpinää

Viesti Kirjoittaja PM »

Sami S kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti: Tietenkin noissa on selviä soinnillisia eroja. Refleksikotelon vaste laskee tasaisesti kohti matalia taajuuksia, kun taas suljetulla kotelolla vaste on kohtalaisen tasainen, kunnes se yht'äkkiä laskee todella jyrkästi, kuin veitsellä leikaten.
Sinulla on tainnut mennä käppyrät sekaisin. Refleksi kotelolla menee suorana kunnes putoaa kuin vetsellä leikaten.
Suljetussa vaste putoaa tasaisesti.
Uups... :oops:
Tottakai ne sitten meni väärinpäin, kun en asiaa isommin ajatellut. On jäänyt tuon HiFi-lehden lukeminen vähemmälle lähiaikoina. :wink:

Mutta nämä ovat sitten absoluuttisia totuuksia: :wink:
  • Refleksikotelon toisto ulottuu vapaassa kentässä suorana alemmas kuin vastaavassa suljetussa kotelossa.
  • Alarajataajuuden käännepisteen alapuolella toisto vaimenee kuitenkin nopeammin kuin suljetussa kotelossa. Vaimennus on noin 24 desibeliä oktaavia kohden. Jyrkkä vasteen muoto korostuu erityisesti autossa.
  • Myös refleksikotelon kokonaisherkkyys on suurempi kuin suljetun, parhaimmillaan jopa 6 desibeliä. Tästä syystä kartion liikepoikkeama on pienempi ja mekaaninen tehonkesto suurempi. Näin myös kokonaissärö on pienempi. Ongelmana on kuitenkin liikepoikkeaman kasvaminen merkittävästi viritystaajuuden alapuolella. Refleksikotelon yhteydessä olisi hyvä käyttää ns. subsonic-suodatusta, jolla kaikkein matalimmat taajuudet (<30-20 Hz) vaimennetaan.
  • Refleksikotelon ryhmäviive on yleensä suurempi kuin suljetun, mutta varsinaisen ongelman muodostaa lähinnä sen voimakas vaihtelu, jos kotelo on väärin suunniteltu. Sama koskee myös vaihekäyttäytymistä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Laitteisto: (pistän ensin listan kun rupesin kirjottaan tekstiä niin tuli liian pitkä ja sekava lista laitteistosta)
- (Blaupunkt) Velocity VRX-170 6½" 2-tie erillissarja, n 2" diskantit, erill jakosuotimet
- SPL V-10S suljetussa 27 litran kotelossa, takapenkin kyynärnojan takana 10" reikä ja elementti höökii siitä suoraan kabiiniin (ei siis ole paineen välitys ongelmia :))
- Kenwood KDC-PS9080R (kääntyvä maski) + KDC-C712 cd-vaihtaja
- 2 x Autosutio-B50 (eka 2x50W erillissarjalle, toka 1x130W subille )
- katossa Pedo-system -kaiuttimet vaan takapenkkiläisille (ei juurikaan käytössä)

Täytyy myöntää että on tullu laitettua 6½" elementit alimittaisiin koteloihin... :oops: Diskantit on kojelaudan päällä ja midit/keskiäänet kojelaudan alla suunnattuina kuljettajaan kohti. Tilapäisratkaisuhan se oli mutta on ollu jo 2 vuotta käytössä. :? Varsinaista kotelosuositusta ei ole, myyjä heitti jotain 5 litraa vähintään. Nyt niissä ei taida olla ees 2 litraa. Suuntaus on siis kohtuullinen mutta kotelot liian pienet. (Kuva ohjastamosta )
Kuvassa ei näy kuin vasemmasta diskantista pieni pala, ne on siinä kojelaudan ja a-pilarin kulmissa.

Soundi on sitten koteloiden mukainen eli kireä. Bassoa ei ole juuri ollenkaan ja keskialuet kuulostaa kovalta ja metalliselta. Tämä oli kyllä odotettavissakin. Subbarin kanssa soundi on ihan kohtuullinen mutta basso tulee takaa, on toi soittimen jakosuodinkin liian loiva. (12dB/okt) Tarkoitus olis kesällä rakentaa etuovien etureunaan lasikuidusta kunnon kotelot. (pitäs opetella ensin noi lasikuituhommat... )

Käsitykseni on että liian pienessä kotelossa soundista tulee kireä, ja kun puhutaan vielä alle 5 litran tilavuuksista niin en voi kyllä subbarikäyttöön suositella. Eikö esim takakonttiin ole mahdollista tehdä erillinen kotelo ja sitten hattuhylllyyn reikä? (eiks epk:lla ollu hyviä kokemuksia)
Yleensä tehtaan suosittelemat tilavuudet on nekin jo liian pieniä, tai ainakin alarajoilla. Mieluummin kasvattaa sitä suositustilavuutta kuin pienentää. No kaipa kantani tuli jo selväksi... :P
Pasi M. kirjoitti:On jäänyt tuon HiFi-lehden lukeminen vähemmälle lähiaikoina. :wink:
Eiköhän tuo korjaantune piakkoin, kohtahan sen toukokuun numeron pitäs postiluukusta kolahtaa... :P
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Pasi M
Kyllä nuo on totta mitä luettelit.
No, makuasioista ei voi kiistellä. Refleksissä ja suljetussa kummassakin on omat hyvät ja huonot puolet. Ei tehdä tästä foorumista mitään järetöntä riitelypaikkaa.
Jokainen valitkoon omien mieltymyksien ja tarpeiden mukaan. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa vaihto ehtoa.
Mutta yritäppä tehdä 10" elementti 10 litran koteloon refleksinä. :lol:

Henri Junkkala
Jos teet huomattavasti pienemmän kotelon, niin se lisää yläbassojen korostusta ja huonolla tuurilla voi ruveta kumisemaan.
Kotelon kokoahan voi "huijata" lisäämällä suljetussa sen täyteen vanua tms ainetta. Elementti "näkee" kotelon suurempana. Jonkun elementin manuaalissa oli, että täytteen kanssa kotelon kokoa pysyi pienentämään 10%.
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Sami S »

lajunen kirjoitti:
(pitäs opetella ensin noi lasikuituhommat... )

Eikö esim takakonttiin ole mahdollista tehdä erillinen kotelo ja sitten hattuhylllyyn reikä? (eiks epk:lla ollu hyviä kokemuksia)
Lasikuitu hommat ei ole vaikeita. Mulla on kotisuilla siitä hieman asiaa.

Oletko koskaan tutkinut W123:sen tavaratilan ja ohjaamon väliä?
Siinä on paljon peltiä ja polttoaine tankki. Ja hattuhyllyn ja tankin väliin ei jää kuin muutama sentti. Ja niitä reikiä pitäs tehdä paljon tai niitten pitää olla isoja. On niillä pelleillä siellä joku tarkoitus, ei niitä ihan niin vain passaa mennä poistelemaan.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Saul »

lajunen kirjoitti:Diskantit on kojelaudan päällä ja midit/keskiäänet kojelaudan alla suunnattuina kuljettajaan kohti.
Jos saan kysyä, niin mihin se seisontajarrun poljin tuonne mahtuu? :shock:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Sami S kirjoitti: Oletko koskaan tutkinut W123:sen tavaratilan ja ohjaamon väliä?
Siinä on paljon peltiä ja polttoaine tankki. Ja hattuhyllyn ja tankin väliin ei jää kuin muutama sentti. Ja niitä reikiä pitäs tehdä paljon tai niitten pitää olla isoja. On niillä pelleillä siellä joku tarkoitus, ei niitä ihan niin vain passaa mennä poistelemaan.
Olen kyllä tietoinen w123 (ja w124) polttoainetankin sijainnista ja siitä johtuvista asennusongelmista. Kommenttini pointti oli että ennemmin laittaa boxin konttiin ja tekee (vaikka pienen) reiän kun laittaa subia ylipieneen koteloon.

Itse itseäni toistaen:
lajunen kirjoitti:Eikö esim takakonttiin ole mahdollista tehdä erillinen kotelo ja sitten hattuhylllyyn reikä? (eiks epk:lla ollu hyviä kokemuksia)
Tarkoituksenani ei ollut sahata 10"reikää vaan yleensä jonkin kokoinen tai useampia pieniä. Katsastuskonttorista luulisi löytyvän tietoa "auton leikkelystä" että mitä saa tehdä ja mitä ei. Omaan w115 kyselin isukilta (eläkkeellä oleva katsastusmies :shock: ) notta saako tommosta rööriä sahata. Nyt siinä on semmonen, lisäksi kotelo on irroitettava ja reikä toimii tarvittaessa suksiluukkuna! :)

Oikeassa olet, parempi olis antaa niitten peltien olla rauhassa. :wink:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

saul kirjoitti: Jos saan kysyä, niin mihin se seisontajarrun poljin tuonne mahtuu? :shock:
Tottakai saa kysyä! :D
Siellä se on orginaalipaikallaan, juju on siinä että kotelot ei tosiaan ole "K":lla pilattu... :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Vanua koteloon

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Henri Junkkala
Jos teet huomattavasti pienemmän kotelon, niin se lisää yläbassojen korostusta ja huonolla tuurilla voi ruveta kumisemaan.
Kotelon kokoahan voi "huijata" lisäämällä suljetussa sen täyteen vanua tms ainetta. Elementti "näkee" kotelon suurempana. Jonkun elementin manuaalissa oli, että täytteen kanssa kotelon kokoa pysyi pienentämään 10%.
Tuo subbari oli aikaisemmin kanssa "väärässä" kotelossa eli jollekin Cerwin-Vegan subbarille tehdyssä kotelossa. Laatikko oli tungettu ääriään myöten täyteen vanua. Ensiasennuksella kuulosti tosi vaimealta ja huonolta. Kokeilin ottaa kaikki vanut pois ja JOHAN alkoi Rokkari jytkäämään!
Olin tosi yllättynyt että 8" Rockford Punch soi paremmin kuin moni 12" tai jopa 15" subbari.

Mahtaakohan Harto muistaa minkä kokoinen se laatikko oli... Antaisi vähän osviittaa.

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Juho S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 08.04.2003 20:28
Paikkakunta: Honkajoki

möläytys

Viesti Kirjoittaja Juho S. »

Ostakaa poijat kunnon musiikkivehkeet niin alkaa soimaan hyvin.. :mrgreen:
Harjoitus tekee metsurin...
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Re: möläytys

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

JSS kirjoitti:Ostakaa poijat kunnon musiikkivehkeet niin alkaa soimaan hyvin.. :mrgreen:
No sieltähän irtosi loistava kommentti!

Jos saa kysyä pojan omia laitteita ?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Saul »

lajunen kirjoitti:
saul kirjoitti: Jos saan kysyä, niin mihin se seisontajarrun poljin tuonne mahtuu? :shock:
Tottakai saa kysyä! :D
Siellä se on orginaalipaikallaan, juju on siinä että kotelot ei tosiaan ole "K":lla pilattu... :?
Niinpä tietennii! :D

Jotain pitäis kyllä tehdä noille oman romun jenkkakoneille. Tuli taas sorruttua ihan käsittämättömiin amatöörimäisyyksiin edellisessä asennuksessa. Parhaiten kuuntelunautintoa kuitenkin varmaan sais parannettua vaihtamalla tiivisteet oviin (ja sammuttamalla koneen alamäessä)... :lol:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12614
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onpa mukavasti paisunut keskustelu 8) , mukava tietää et täällä majailee muitakin asiasta kiinnostuneita :!:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

saul kirjoitti: Parhaiten kuuntelunautintoa kuitenkin varmaan sais parannettua vaihtamalla tiivisteet oviin (ja sammuttamalla koneen alamäessä)... :lol:
Kieltämättä melua on aika paljon vähemmän paikallaan moottori sammutettuna kuin esim motarilla, eristyksestä huolimatta. Pitäs varmaan kesällä vaimennella lisää... (on muuten hommia kertyny kesäks)
Enemmän papua koneeseen ja harvempi perä auttas varmaan eniten, mutta mistä löytäs vermeet, aikaa ja rahaa? :cry:

Muuten w123 ikkunatiivisteet on kokokumia ja lievästi "modattuna" istuvat w115:kin, parempi eristys kuin alkuperäismallisilla!
Mistä muuten löytäs uudenveroisia ovitiivisteitä w115:ta?


PS. jos sun (saul) on romu niin mun vehjettä ei lueta autojen sukupuuhun kuuluvaksi! :shock:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Autohifistä...

Viesti Kirjoittaja Saul »

OT:tä, mutta...
lajunen kirjoitti:Muuten w123 ikkunatiivisteet on kokokumia ja lievästi "modattuna" istuvat w115:kin, parempi eristys kuin alkuperäismallisilla!
Mistä muuten löytäs uudenveroisia ovitiivisteitä w115:ta?
En muista, mutta ihan kuin isukki olis (taas) Venetmäeltä sanonut löytyvän. Tuo W115 etuoven tiivisteen on vähän sellanen maanvaiva, kun se tiiviste tahtoo aina ajan kanssa rispantua sitä takaovan reunaa vasten siitä ylänurkastaan... W123 tiivisteiden modaus kuulostaa ihan mielenkiintoselta.
lajunen kirjoitti:PS. jos sun (saul) on romu niin mun vehjettä ei lueta autojen sukupuuhun kuuluvaksi! :shock:
No ei kai nyt sentään! :shock: Romu mikä romu.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Vastaa Viestiin