w123 230e bensapyssyn takapyöränlaakerin vaihto
w123 230e bensapyssyn takapyöränlaakerin vaihto
kertokaas miten kannattaa purkaa kyse on niistä pienistä kiilamallisista laakereista.. sisempänä on sellaset isot kuulat ja ulommat kiilalaakerit on aivan murusina.. 
-
touhottaja
- Mersumaanikko

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... rin_vaihto
tässä olis vähän ohojetta, sama koskee 123 sekä 126 muttei 500:sta
olis kuviakin muttei kuvaplogi pellaa niin en saa niitä ny näkyviin ja omalta koneelta ei tietääkseni saa foorumille suoraan kuvvaa
tässä olis vähän ohojetta, sama koskee 123 sekä 126 muttei 500:sta
olis kuviakin muttei kuvaplogi pellaa niin en saa niitä ny näkyviin ja omalta koneelta ei tietääkseni saa foorumille suoraan kuvvaa
mullon pelkkiä romuja vaan
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viesti:
Minä otin suosiolla tukivarret irti, ja vaihdoin laakerit samalla kun kunnostin tukivarret, mitens se laageritouhu nyt menikään -> laakerin rymppihelan kiristysmutteri spesiaalihylsyllä irti (oli muuten lujassa) -> laakerien sisempi suojakehä tuurnalla kilkuttamalla irti -> laakerit irti, joista toinen jää napaan -> ulompi suojakehä irti
Asennus: putsaus -> uudet runsaasti rasvatut laakerit sopivalla holkilla paikalleen, pakkasessa kylmennys auttaa -> rymppihela paikalleen? (ihan varma en ole tuliko rymppihela tässä vaiheessa paikalleen) -> suojakehät paikalleen -> rymppihelan kiristysmutteri aivan helvetin tiukalle paikalleen valtavan kilsan mittaisen jatkovarren kanssa. Kopistele pajavasaralla varovasti välillä ja testaa näpeillä tuntuuko laakerissa välystä.
Itse tein lopullisen kiristyksen vasta auton ollessa maassa, koska sitä voimaa saa käyttää ihan todella.
Asennus: putsaus -> uudet runsaasti rasvatut laakerit sopivalla holkilla paikalleen, pakkasessa kylmennys auttaa -> rymppihela paikalleen? (ihan varma en ole tuliko rymppihela tässä vaiheessa paikalleen) -> suojakehät paikalleen -> rymppihelan kiristysmutteri aivan helvetin tiukalle paikalleen valtavan kilsan mittaisen jatkovarren kanssa. Kopistele pajavasaralla varovasti välillä ja testaa näpeillä tuntuuko laakerissa välystä.
Itse tein lopullisen kiristyksen vasta auton ollessa maassa, koska sitä voimaa saa käyttää ihan todella.
EQA 250 2021
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Moi!
Noissa ohjeissa oli aika kummallinen kohta:
sisäkooli joka jäi napaan kiinni rälläköidään varovasti halki niin ettei napa vaurioidu ja poistetaan paikoiltaan
Itse olen vaihtanut 123:een kolme kertaa takapyörän laakerin. Ei mahdoton homma (paitsi ensimmäisellä kerralla
)
Koita jostain lainata sopiva työkalu sen kiristysrenkaan irroittamiseen. Tai tee itse sopivasta putkesta, mitathan sinä saat siitä uuden laakerisetin renkaasta. Niin ja sitten tarkista, että siinä uudessa setissä on mukana se ryppyrengas (näyttää keskeltä lihavalta putken pätkältä).
Itse huomasin, että oli helpompi sekä avata, että kiinnittää laakeri siten, että kiilaat sen kiristysrenkaan työkalun sopivasti paikoilleen auton alle ja avaat ja kiinnität laakerin kääntämällä auton napaa "ulkopuolelta".
Ei tartte ähistä auton alla ja pelätä, että se putoaa pukeilta...
Mutta, työ tekijää neuvoo...
sisäkooli joka jäi napaan kiinni rälläköidään varovasti halki niin ettei napa vaurioidu ja poistetaan paikoiltaan
Itse olen vaihtanut 123:een kolme kertaa takapyörän laakerin. Ei mahdoton homma (paitsi ensimmäisellä kerralla
Koita jostain lainata sopiva työkalu sen kiristysrenkaan irroittamiseen. Tai tee itse sopivasta putkesta, mitathan sinä saat siitä uuden laakerisetin renkaasta. Niin ja sitten tarkista, että siinä uudessa setissä on mukana se ryppyrengas (näyttää keskeltä lihavalta putken pätkältä).
Itse huomasin, että oli helpompi sekä avata, että kiinnittää laakeri siten, että kiilaat sen kiristysrenkaan työkalun sopivasti paikoilleen auton alle ja avaat ja kiinnität laakerin kääntämällä auton napaa "ulkopuolelta".
Ei tartte ähistä auton alla ja pelätä, että se putoaa pukeilta...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
-
touhottaja
- Mersumaanikko

eihän siinä mitään kummallista ole, varsinkaan jos ei ole oikeeta ulosvetäjää laakerille, niin särettävähän se jarrulevyn puoleinen, elikkä ulommainen laakerin sisä kooli on paitsi jos napa on niin väljä että lähtee käsin nykäsemällä taikka sitten puttoo vallanTimo999 kirjoitti:Moi!
Itse olen vaihtanut 123:een kolme kertaa takapyörän laakerin. Ei mahdoton homma (paitsi ensimmäisellä kerralla)
Ei tartte ähistä auton alla ja pelätä, että se putoaa pukeilta...![]()
mullon pelkkiä romuja vaan