w124 normaaliperän tilalle asd
w124 normaaliperän tilalle asd
eli tossa mersussa on normaali perä jonka tilalle oon hommannu asd perän ja abs;siä autossa ei ole. niin onko nuissa asd se 35% lukko ilman paineita vai laitanko paineet mekaanisesti ? vetarit on kanssa hommattu asd perästä.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
jos perä on ihan uutta vastaava, siellä voi olla se 35% lukko... laita prässillä paineet, niin ei tartte arpoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
joo niin se oli tarkoitus, mutta pistänkö sinne ihan rässi rasvaa vai mitä ? ja sehän tässä on se että kun jos se on niin että lähössä 100% ja jossain 30-40 tippuu pois se lukko ja kun mitään abs antureita/ muita hienouksia ei ole että se nyt ei sit oo kokoajan tönkkö 100% lukko......nii mistä se nyt sit tietäis että on vauhtia enempi ja tiputtaa siihen 35%
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Minusta se ASD-perä vaatii paineita jarruttaakseen edes vähän.
Sitä 35% lukkoa ei siis saisi ilman pientä paineistusta.
Jos lukon haluaa säätyvän nopeuden mukaan, täytyy rakentaa
jokin säätöjärjestelmä.
Yksi tapa on panna kaikki alkuperäiset ASD-osat peliin, mukaan lukien
ABS:n anturit. Tämä on aika suuritöinen homma, jos autossa ei ole
edes ABS:a valmiina.
Toinen tapa on rakentaa oma automaattijärjestelmä. Sekin tarvitsee
nopeutiedon jostain. Helpointa on ottaa nopeustieto mittariston Hall-
anturilta. Anturin voi lisätä, jos sitä ei ole valmiina. Lisäksi tarvitaan
säätöelektroniikkaa ja hydrauliikkaa. Tämä on vielä suuritöisempi
vaihtoehto kuin edellinen, jos ei ole tarvittavia taitoja.
Kolmas vaihtoehto on tehdä lukkoperästä käsisäätöinen. Kojelautaan
tulisi katkaisija, josta voi valita 0-35-100% lukkoa. Tämä vaihtoehto
tarvitsee lähinnä hydrauliikan taitoja.
Neljäs vaihtoehto on panna sopivat paineet kiinteästi perään, esim. edellä
esitetyllä tavalla. Itse en laittaisi vaseliinia perään, vaan hydrauliikkaöljyä.
Jonkinlainen painesäiliö tai jousikuorma tässäkin tarvittaisiin. Esim.
farkun kaasujousi voisi olla sopiva. Sen typpipuolelle tulisi ilmaventtiili,
josta lisätään tai vähennetään kaasunpainetta. Öljypuoli kytkettäisiin
ASD-perään. Lukkoa siis säädettäisiin paineilmalla. Jousessa ei ole
venttiiliä valmiina kaasupuolella, mutta sen voisi lisätä.
Viides vaihtoehto on hommata jokin muu lukko kuin ASD.
Sitä 35% lukkoa ei siis saisi ilman pientä paineistusta.
Jos lukon haluaa säätyvän nopeuden mukaan, täytyy rakentaa
jokin säätöjärjestelmä.
Yksi tapa on panna kaikki alkuperäiset ASD-osat peliin, mukaan lukien
ABS:n anturit. Tämä on aika suuritöinen homma, jos autossa ei ole
edes ABS:a valmiina.
Toinen tapa on rakentaa oma automaattijärjestelmä. Sekin tarvitsee
nopeutiedon jostain. Helpointa on ottaa nopeustieto mittariston Hall-
anturilta. Anturin voi lisätä, jos sitä ei ole valmiina. Lisäksi tarvitaan
säätöelektroniikkaa ja hydrauliikkaa. Tämä on vielä suuritöisempi
vaihtoehto kuin edellinen, jos ei ole tarvittavia taitoja.
Kolmas vaihtoehto on tehdä lukkoperästä käsisäätöinen. Kojelautaan
tulisi katkaisija, josta voi valita 0-35-100% lukkoa. Tämä vaihtoehto
tarvitsee lähinnä hydrauliikan taitoja.
Neljäs vaihtoehto on panna sopivat paineet kiinteästi perään, esim. edellä
esitetyllä tavalla. Itse en laittaisi vaseliinia perään, vaan hydrauliikkaöljyä.
Jonkinlainen painesäiliö tai jousikuorma tässäkin tarvittaisiin. Esim.
farkun kaasujousi voisi olla sopiva. Sen typpipuolelle tulisi ilmaventtiili,
josta lisätään tai vähennetään kaasunpainetta. Öljypuoli kytkettäisiin
ASD-perään. Lukkoa siis säädettäisiin paineilmalla. Jousessa ei ole
venttiiliä valmiina kaasupuolella, mutta sen voisi lisätä.
Viides vaihtoehto on hommata jokin muu lukko kuin ASD.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
En oikein tiedä, miten hyvin toimii hydraulinen järjestelmä, jossa
ei ole mitään painetta varaavaa osaa. Jos pumppaat öljyyn (vaseliiniin)
vaikkapa 3 baaria painetta, niin luultavasti paine laskee aika pian
lähelle nollaa. Jos öljyä vähänkin tihkuu jonnekin muualle tai jos kitkalevyt
kuluvat, niin paine putoaa, koska suhteellinen tilavuuden muutos on
suuri ja hydrauliöljy ei puristu kokoon eikä mikään muukaan osa paljon jousta.
Periaatteessa voisi siis toimia hetken aikaa, mutta pitkäikäisemmän siitä
saisi laittamalla painevaraajan, joka sallii pienen tilavuuden muutoksen
paineen romahtamatta nollaan.
Jos kuluneeseen ASD-perään haluaa kunnon lukituksen, se saattaa
vaatia monen kymmenen baarin paineen.
ei ole mitään painetta varaavaa osaa. Jos pumppaat öljyyn (vaseliiniin)
vaikkapa 3 baaria painetta, niin luultavasti paine laskee aika pian
lähelle nollaa. Jos öljyä vähänkin tihkuu jonnekin muualle tai jos kitkalevyt
kuluvat, niin paine putoaa, koska suhteellinen tilavuuden muutos on
suuri ja hydrauliöljy ei puristu kokoon eikä mikään muukaan osa paljon jousta.
Periaatteessa voisi siis toimia hetken aikaa, mutta pitkäikäisemmän siitä
saisi laittamalla painevaraajan, joka sallii pienen tilavuuden muutoksen
paineen romahtamatta nollaan.
Jos kuluneeseen ASD-perään haluaa kunnon lukituksen, se saattaa
vaatia monen kymmenen baarin paineen.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
ASD-perässä on paineistamattomanakin pieni lukko mutta se on vain 15%. http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
W126 toimimattomalla ASD-järjestelmällä eteni paremmin lumessa kuin sama auto perämurikalla jossa ei ollut ollenkaan ASD:tä.
W126 toimimattomalla ASD-järjestelmällä eteni paremmin lumessa kuin sama auto perämurikalla jossa ei ollut ollenkaan ASD:tä.
Kyllä se 15% luultavasti myös vaatii, että auto käy.Samuli H kirjoitti:ASD-perässä on paineistamattomanakin pieni lukko mutta se on vain 15%. http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
W126 toimimattomalla ASD-järjestelmällä eteni paremmin lumessa kuin sama auto perämurikalla jossa ei ollut ollenkaan ASD:tä.
Jokainen ASD-perä, jota olen kokeillut, on luokkaa 0% ilman paineita.
Tämän voi kokeilla ihan irtoperästä pyörittämällä tai nostamalla
toista takapyörää ja vääntämällä renkaasta.
Tosin on mahdollista, että kitkalevyt liimautuvat hetkeksi yhteen, kuten
käy silloin, kun käytetään tavallista peräöljyä eikä ASD-peräöljyä.
Ihan ajamatonta perää en ole kokeillut, siinä voi olla uutuudenjäykkyyttä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
no niin tänään kävin hakemassa asd perän vetarit. niin nehän oli samanlaiset kuin entiset siis eroa ei ole yhtään missään.tuo entinen perä on 2.65 jossa on abs pistoke.



mihin kohtaan perää se asd putket tulee kun tuossa peränlaipan vieressä on ainakin jotkut kierteet ??



mihin kohtaan perää se asd putket tulee kun tuossa peränlaipan vieressä on ainakin jotkut kierteet ??
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
ASD-vetarit on pari senttiä lyhemmät kuin vakiot, koska itse perä on hieman leveämpi. Tuo kuvan murikka ei ole ASD vaan ihan tavallinen.
http://www.superturbodiesel.com/std/att ... p?aid=1072
Tuossa kuva w124 ASD-perästä ja hydrauliputkesta.
http://www.superturbodiesel.com/std/att ... p?aid=1072
Tuossa kuva w124 ASD-perästä ja hydrauliputkesta.
Mulla oli hydraulijärjestelmässä vuoto ja perälle ei mennyt yhtään painetta. Murikka on tällä hetkellä irti ja täytyy huomenna testata miten se pyörii.JarkkoN kirjoitti:Kyllä se 15% luultavasti myös vaatii, että auto käy.
Jokainen ASD-perä, jota olen kokeillut, on luokkaa 0% ilman paineita.
Tämän voi kokeilla ihan irtoperästä pyörittämällä tai nostamalla
toista takapyörää ja vääntämällä renkaasta.
Kuvassa 124:n ASD-perä (2,65). Katkaistu letku on hydrauliikalle.
Ilmastointiteippi peittää ABS:n anturin reiän (kuvan yläosassa).
Ilmausruuvi on kuvassa ylhäällä laipan vasemmalla puolella.
Huohotinventtiili on kuvassa oikealla. Öljynlisäystulppa on kuvan
alaosassa hiukan keskeltä vasemmalle ja poistotulppa perän alla
(kumpikaan ei näy kuvassa).
ASD-perän tunnistaa parhaiten perän yli menevästi hydrauliputkesta, joita
on kahdenlaisia vuosimallista riippuen. Toinen on hiukan pidempi ja menee
akselin alapuolelle. Kuvassa lyhyempi putki, jossa putken molemmat päät
ovat akselien yläpuolella.

Tässä se toinen malli pitkällä putkella. Ilmausruuvi on myös eri paikassa:

Uploaded with ImageShack.us
Ilmastointiteippi peittää ABS:n anturin reiän (kuvan yläosassa).
Ilmausruuvi on kuvassa ylhäällä laipan vasemmalla puolella.
Huohotinventtiili on kuvassa oikealla. Öljynlisäystulppa on kuvan
alaosassa hiukan keskeltä vasemmalle ja poistotulppa perän alla
(kumpikaan ei näy kuvassa).
ASD-perän tunnistaa parhaiten perän yli menevästi hydrauliputkesta, joita
on kahdenlaisia vuosimallista riippuen. Toinen on hiukan pidempi ja menee
akselin alapuolelle. Kuvassa lyhyempi putki, jossa putken molemmat päät
ovat akselien yläpuolella.

Tässä se toinen malli pitkällä putkella. Ilmausruuvi on myös eri paikassa:

Uploaded with ImageShack.us
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
no niin kiitos jarkolle sillä halusin juuri nähdä nuo putken paikat mihin ne tulee, ja kyllähän nuista kuvista näkee että tuo mun ei ole samanlainen. joten odotellaan pari päivä kun saadaan se tiheämpi perä näppeihin. siinä olis hyvä tuo vanha perä joutavana jos joku tarvii lukotonta 2.65 abs perää ja on välyksetön kun 300tkm automaatin perästä ollu. 110mm laipoilla
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
taas sarjassamme tyhmiä kysymyksiä niin että eikös tuohonasd:n letkuun tule sitä samaa tavaraa mitä on tasonsäädössä ? eikös ne toimi keskenään että kun nyt vaihtelen nuo perä öljyn niin ne perän sisälle ja nipasta tasonsäädön öljyt joihin sit se paine.?? hauan vain varmistaa elkee pojat hermostuko 

hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Joo, näin on. Tuohon kumiletkuun tulee siis paineistettua
hydrauliikkaöljyä, jota käyttää mm. tasonsäätö.
Jos ASD-perä on autossa vakiona, perä ilmaantuu automaattisesti, kun auto
on käynnissä ja avaa ilmausruuvia. Hydrauliikassa on riittävästi painetta
ilmaukseen, kun auto käy. Jos perä viritetään jälkikäteen, tulee muistaa
tehdä ilmanpoisto hydrauliikasta samaan tapaan kuin jarruista.
Perän rattaiden puolelle sitten taas tarvitaan jäykempää kamaa eli
ASD-lisäaineistettua hypoidiöljyä. Mersulla on omansa ja samaan hintaan
saa Castrolin lukkoperäöljyä, jota itse käytän.
hydrauliikkaöljyä, jota käyttää mm. tasonsäätö.
Jos ASD-perä on autossa vakiona, perä ilmaantuu automaattisesti, kun auto
on käynnissä ja avaa ilmausruuvia. Hydrauliikassa on riittävästi painetta
ilmaukseen, kun auto käy. Jos perä viritetään jälkikäteen, tulee muistaa
tehdä ilmanpoisto hydrauliikasta samaan tapaan kuin jarruista.
Perän rattaiden puolelle sitten taas tarvitaan jäykempää kamaa eli
ASD-lisäaineistettua hypoidiöljyä. Mersulla on omansa ja samaan hintaan
saa Castrolin lukkoperäöljyä, jota itse käytän.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
itse käytän redlinen 75W90 Gear Oil peräöljyä ja tuo oma laakerivikainen asd perä ulvoo ainakin vähemmän sillä, kuin castrolin peräöljyllä
redline on vielä halvempaakin 


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
oo, saako sitä jstakin motonetista tai muusta vastaavasta 
vissiin tätä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0073

vissiin tätä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0073
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
jep, just tuota, eikä pahan hintaistakaan... mulla on kyllä jotain 3 desiä lisänä lightweight ShockProof Gear Oil "kisaperäöljyä", kun tuo litran purkki ei aivan riittänyt mersun perään ja tuota toista oli sopivasti purkillinen hyllyssä...nj^ kirjoitti:oo, saako sitä jstakin motonetista tai muusta vastaavasta
vissiin tätä:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=59-0073
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Castrol SAF-XJ 75W/140 on BMW:n käyttämä lukkoperäöljy ja sitä saanj^ kirjoitti:Löytyykö ihan tuolla castrolin lukkoperäöljy nimikkeellä esim. motonetistä?
ainakin KL-varaosista. Motonetissa sitä ei ole. Öljyä käytetään kai myös
AMG:n lukkoperissä, esim. SL65 AMG.
http://www.billsden.org/fileadmin/media ... s_2005.pdf
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
no niin nyt on perä alla kasattuna ilman mitään paineita ja voin ertoa että on perässä lukko päällä ilman paineita. kahella piirtää nätisti niin paikaltaan kuin reippaammassakin 60 vauhdissä ja ainakin tuo pitää heti, sen verran eilen testailin ja kaveri katteli että noin puol kierrosta kun kerkeää toinen puoli vetää tyhjää nii toinen puoli tulee mukaan ja itelle ainakin riittää hyvin joten jos jollain on lukoton perä niin voin lämpimästi suositella perän vaihoa asd malliin st:ssä toimi paremmin kuin hyvin....
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400