w123 230. ohjaus
w123 230. ohjaus
Terve!
Tuli hommatua projektiksi 1982 230 mersu
Kun ei tunne oikein vielä kyseistä autoa läpikotaisin niin tarttee viisaammilta kysäistä...
Ohjaus: Ohjauspyörän liike. ratista kun vääntää niin tuntuu olevan tyhjää ennenkuin pyörät kääntyy. Koetin kädellä simpukasta ja tuntuis että väljyys on simpukan sisällä.
Onko tämä väljyys normaalia vanhoissa mersuissa vaiko ei???
Ohjaus on muuten ajossa tarkka mutta toi keskikohdan väljyys hivenen vie ajonautintoa...
Tuli hommatua projektiksi 1982 230 mersu
Kun ei tunne oikein vielä kyseistä autoa läpikotaisin niin tarttee viisaammilta kysäistä...
Ohjaus: Ohjauspyörän liike. ratista kun vääntää niin tuntuu olevan tyhjää ennenkuin pyörät kääntyy. Koetin kädellä simpukasta ja tuntuis että väljyys on simpukan sisällä.
Onko tämä väljyys normaalia vanhoissa mersuissa vaiko ei???
Ohjaus on muuten ajossa tarkka mutta toi keskikohdan väljyys hivenen vie ajonautintoa...
simpukkaahan saa kiristettyy... jos se ei oo jo loppuun asti kirrattu. Mitenköhä se meni... kertokaapa viisaat, ni itekki käyn sit koittamassa ohjeita, onko niistä mihkään
(oliko se nii että siitä keskeltä kun kääntää vastapäivään, kiristyy?)
Nii ja mulla siis samanmoinen kärry!
(oliko se nii että siitä keskeltä kun kääntää vastapäivään, kiristyy?)
Nii ja mulla siis samanmoinen kärry!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Joo.. lukitusmutteri vaan auki, ja keskeltä, kuusiokolo avaimella aukipäin kunnes välys alkaa pienentyä sopivaksi, ilman että alkaa ohjaus raskaantua. silloin on liian kireällä. Kannattaa pitää auto käynnissä säädön ajan, niin huomaa heti kun alkaa ohjaus tulla raskaammaksi. Tarvii siis kaksi, toinen vispaa rattia, ja toinen kiristää samalla.
Jos vähänkin kiristää liikaa, niin ohjaus ei enää palauta laisinkaan suoralla ajaessa. niin, ja hyvin todennäköisesti et saa niitä kaikkia väljyyksiä pois millään. pienennettyä korkeintaan, ellei tosiaan ole jo kiristetty säädöt jo äärimmilleen.
Jos vähänkin kiristää liikaa, niin ohjaus ei enää palauta laisinkaan suoralla ajaessa. niin, ja hyvin todennäköisesti et saa niitä kaikkia väljyyksiä pois millään. pienennettyä korkeintaan, ellei tosiaan ole jo kiristetty säädöt jo äärimmilleen.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Kysyjän auto on vm.1982, eli jos ei ole korinvaihtojutska, niin siinä on M102 - moottori, ainakin ruiskuversiossa 230E ohjaussimpukan säätö kyseisellä moottorilla varustetussa autossa edellyttää pianistin sormia yhdistettynä akrobatiaa harrastavan kroppaan. Vaikea työ ilman imusarjan irroitusta. Todennäköisesti simpukka on tehtaan säädöissä vielä, dieselissä säätö helppoa ja niillä kun on monesti ajettu aika paljon, on kulumaa enempi ja saattaa säätövarat olla hyödynnetty. Niitä saa myös korjautettua.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuo meikän on tuo 230e ja kuten edellä mainitaan niin ahdasta on,mutta onnistuu tosin kaverin kanssa ja aika akrobaatti saa olla..Nuffield56 kirjoitti:Kysyjän auto on vm.1982, eli jos ei ole korinvaihtojutska, niin siinä on M102 - moottori, ainakin ruiskuversiossa 230E ohjaussimpukan säätö kyseisellä moottorilla varustetussa autossa edellyttää pianistin sormia yhdistettynä akrobatiaa harrastavan kroppaan. Vaikea työ ilman imusarjan irroitusta. Todennäköisesti simpukka on tehtaan säädöissä vielä, dieselissä säätö helppoa ja niillä kun on monesti ajettu aika paljon, on kulumaa enempi ja saattaa säätövarat olla hyödynnetty. Niitä saa myös korjautettua.
Kiristys mutterin yläpinnasta on tuota kuusikolo ruuvia ulkona noin 5mm arviolta,eli onko kiristysvara loppu vaiko ihan alussa?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
no toihan on korinvaihto... 230e 4d vaihdettu 230ce... tilaa tuntuis olevan... on noita japseja ja volvoja joskus tullut räpellettyä.
mersun tilat takomon puolella on aivan loistavat.
Ilmanputsarikin siististi esillä, toisin oli edellisessä autossa (lokarin sisässä, oli helpompaa ottaa lokari irti kuin vaihtaa putsari alhaalta käsin....)
kone on tosiaan m102 mutta laatikosta ei sitten olekkaan selvyyttä (722.3 epäilys on kova).. mistäs tuon laatikon tiedot löytyy?
Laatikko alkaa olemaan vaihto kunnossa..
mersun tilat takomon puolella on aivan loistavat.
Ilmanputsarikin siististi esillä, toisin oli edellisessä autossa (lokarin sisässä, oli helpompaa ottaa lokari irti kuin vaihtaa putsari alhaalta käsin....)
kone on tosiaan m102 mutta laatikosta ei sitten olekkaan selvyyttä (722.3 epäilys on kova).. mistäs tuon laatikon tiedot löytyy?
Laatikko alkaa olemaan vaihto kunnossa..
Outo juttu?
Sen ruuvin saa vääntää sitten niin auki kun saat ,se nimittäin toppaa että hammaskosketus on 100% ja silloin se on liian tiukalla.
Eli niin auki kun saat ja sitten vähän löysää annat niin olet aika lähellä.
Mutta pyörät oltava suorassa,muulla alueella on kuitenkin väljää kunnossa olevassa simpukassakin.
Ja kun auton käynnistää katoaa loputkin välykset eli taitais olla paras jos sen säätää auto käynnissä.
Sen ruuvin saa vääntää sitten niin auki kun saat ,se nimittäin toppaa että hammaskosketus on 100% ja silloin se on liian tiukalla.
Eli niin auki kun saat ja sitten vähän löysää annat niin olet aika lähellä.
Mutta pyörät oltava suorassa,muulla alueella on kuitenkin väljää kunnossa olevassa simpukassakin.
Ja kun auton käynnistää katoaa loputkin välykset eli taitais olla paras jos sen säätää auto käynnissä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Non nii syykin sitten selvis... eipähän ollut nestettä tehostajassa...
elikäs sain kirrattua sen verta että sain tyhjän pois... mutta paljos sitä "tyhjää" saa olla, nyt kun ratista vääntää niin alkaa myös renkaat kääntymään. pikkasen sitä sais varmaankin olla...
ohjaus on kevyt keskikohdassa mutta kun alkaa oikein kääntämään tulee raskaammaksi noin 10mm ratin ulkosyrjästä katsottuna mutta renkaat kääntyy melkein heti...
-s-
elikäs sain kirrattua sen verta että sain tyhjän pois... mutta paljos sitä "tyhjää" saa olla, nyt kun ratista vääntää niin alkaa myös renkaat kääntymään. pikkasen sitä sais varmaankin olla...
ohjaus on kevyt keskikohdassa mutta kun alkaa oikein kääntämään tulee raskaammaksi noin 10mm ratin ulkosyrjästä katsottuna mutta renkaat kääntyy melkein heti...
-s-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44