Sitkeä tärinä 110 km/h

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Juu kyllä tuo Jukan tapa on ehdottomasti oikea!enkä väitäkkään että nyt olisi kyse väärästä kiristyksestä!
on vaan tullut nähtyä kaikenlaista!
ML W164
Restless76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Restless76 »

Kyllä jukka-tre oikein vanteet kiristää. Käytän samaa tapaa.

Olen huomannut vastaavaa ongelmaa S211:ssä ja haluaisin päästä siitä eroon. Mulla on alkuperäiset vanteet, mutta silti täristää. Mahtoiko olla väärin putsata keskiöt rautaharjalla ennen vanteet laittoa paikalleen. Putkiteippi kikkaa miettimässä.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jukka-tre kirjoitti:
Jonze kirjoitti:Eli nuo vannetukun "Avantgarde"-replikavanteet siis ovat keskireiästä horot ja täristävät?
Vannetukusta ostetut on hyvät. Ne on "Toliman" -tyyppiset muistaakseni. Ne on 211 "alkuperäis :D "-vanteet ET 42. Piti ostaa toiset, kun kerran sopivat, mutta eipäs löydy enää niitä myynnistä. Taisivat saada kaikki kaupaksi sitte.

Mutta auton mukana tulleet + yhet ite ostetut on kaikki enempi vähempi sopimattomia.

En tunne W210 vanteita mutta jos siinä on samat pultit kuin W203,eli 12mm pultit jota epäilen, ei siihen käy W211 vanteet kun siinä on 14mm pultit,ja varmaan tuo W211 vanteen Et 42 ei myöskään ole oikea,muttei se varmaan vaikuta täristykseen mutta ajettavuuteen muuten kun raideleveys ei ole oikea.Mutta jos pulttikoko on epäilemäni 12mm on niillä varmaan vaikea keskittää 14mm pultinreikiä ja siitä täristys saattaa johtua,viisaammat varmaan tietää Väyrysen pulttikoon.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Restless76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Restless76 »

Tämän keskustelitopikin myötä tarkistin vanteiden pulttien kireyden ja olin laittanut ne noin 130 Nm, joten päätin niitä kiristää. Kiristin ne 170 Nm ja kappas tärinä vaimeni kummasti.

Aikasemmin tärinä tuntui ratissa ja kun kävin vanteet läpi niin edessä oli kireys lähempänä 170 Nm kuin 130 Nm ja takana joutui momenttiavainta kääntämään kunnolla, jotta 170 Nm saavutettiin. Ihmettelen miten takavanteet olivat niin paljon löysemmällä kuin etuvanteet vaikka kaikki oli kiristetty samaan momenttiin.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
kojamo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:05
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja kojamo »

Vastaavanlainen tärinä oli kaverin volvossa.Vika löytyi lopulta takajarruista,olivat jumissa .Lisäksi jos levy on vähänkin kiero niin täriseehän se.
E 220 CDI avantgarde STW -14
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
Restless76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Restless76 »

Vaan eipäs se tärinä sitten minneen hävinnytkään. Taisin olla aamulla vielä hieman "nukuksissa" - ei riittävästi kahvia elimistössä.

Jarruttaessa levyt ei kyllä täristä yhtään. Voisiko silti levyt olla syypää? Jossain luki myös kardaanin ristikkonivel, mutta tärinä ei tunnu kaikilla nopeuksilla niin voimakkaana. Voimakkaimmillaan 60 km/h ja 115 km/h mittarin mukaan.
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Kettunen111
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Ma 03.08.2009 12:51

Viesti Kirjoittaja Kettunen111 »

.
Viimeksi muokannut Kettunen111, Pe 04.11.2011 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

jussilampi kirjoitti:En tunne W210 vanteita mutta jos siinä on samat pultit kuin W203,eli 12mm pultit jota epäilen, ei siihen käy W211 vanteet kun siinä on 14mm pultit,ja varmaan tuo W211 vanteen Et 42 ei myöskään ole oikea,muttei se varmaan vaikuta täristykseen mutta ajettavuuteen muuten kun raideleveys ei ole oikea.Mutta jos pulttikoko on epäilemäni 12mm on niillä varmaan vaikea keskittää 14mm pultinreikiä ja siitä täristys saattaa johtua,viisaammat varmaan tietää Väyrysen pulttikoon.
Onko todella näin, että 14 mm pultinreijillä olevaa vannetta ei sovi kiinnittää 12 mm pultilla.

Kutittelisi hieman tuollaiset W211:n "Yilduz"-vanteet omaan W202:eeni, mutta jääneekö haaveeksi liian isojen pultinreikien takia. Joku tosin näkyy sellaiset laittaneensa, tiedä sitten täristääkö: http://www.mbclub.co.uk/forums/wheels-t ... 202-2.html
S204
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Jonze kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:En tunne W210 vanteita mutta jos siinä on samat pultit kuin W203,eli 12mm pultit jota epäilen, ei siihen käy W211 vanteet kun siinä on 14mm pultit,ja varmaan tuo W211 vanteen Et 42 ei myöskään ole oikea,muttei se varmaan vaikuta täristykseen mutta ajettavuuteen muuten kun raideleveys ei ole oikea.Mutta jos pulttikoko on epäilemäni 12mm on niillä varmaan vaikea keskittää 14mm pultinreikiä ja siitä täristys saattaa johtua,viisaammat varmaan tietää Väyrysen pulttikoon.
Onko todella näin, että 14 mm pultinreijillä olevaa vannetta ei sovi kiinnittää 12 mm pultilla.

Kutittelisi hieman tuollaiset W211:n "Yilduz"-vanteet omaan W202:eeni, mutta jääneekö haaveeksi liian isojen pultinreikien takia. Joku tosin näkyy sellaiset laittaneensa, tiedä sitten täristääkö: http://www.mbclub.co.uk/forums/wheels-t ... 202-2.html

Onhan nuo näköjään laittaneet C-sarjalaiseen 14mm reijillä olevat vanteet 12mm pulteilla kiinni,mutta ei niitä ole ainakaan tarkoitettu sellaiseen, kyllä ne C-sarjan vanteet on 12mm reijilläkin ja niitä on ainakin hankala W211 laittaa jos ei poraa reikiä isommiksi,mielestäni saattaa olla osa syy tärinään kun voi olla ettei keskitys onnistu kun pultin kantakin on todennäköisesti pienemmällä pallolla.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Jonze kirjoitti:Onko todella näin, että 14 mm pultinreijillä olevaa vannetta ei sovi kiinnittää 12 mm pultilla.

Kutittelisi hieman tuollaiset W211:n "Yilduz"-vanteet omaan W202:eeni, mutta jääneekö haaveeksi liian isojen pultinreikien takia.
Mulla on tuollaiset W211:n "Yilduz"-vanteet kiinni S210:ssa, jossa on suunnilleen samat pyörännavat kuin W202:ssa. Ei täristä sen enempää kuin muillakaan vanteilla. Eikös se keskireikä pidä pyörän kohdillaan eikä pultit?
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Nii, eikös väykkyyn kuulu myös 12 mm pultit. Minkä kokoiset ja millä ET:llä nuo omat vanteesi ovat? Jääkö sisään vai tarviiko spacereita?
S204
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Pultin kartiohan sen vanteen pitää kiinni/keskittää eikä se kierreosa.Muistelisin että se kartio on aivan sama molemmissa, sekä 12 että 14mm. Minulla oli myös 211:sen vanteet väykyssä eikä ne täristäneet yhtään. Tietty vanteen keskireiänkin on hyvä olla oikea, se helpottaa keskitystä huomattavasti. Orkkisvanteissahan se tosin on aina oikea.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jonze kirjoitti:Onko todella näin, että 14 mm pultinreijillä olevaa vannetta ei sovi kiinnittää 12 mm pultilla.
ei. Paa vaan sinne. Suurinosa noista Rial, BBS yms huipputarvikevanteistakin on 14mm reijällä... ja tämä siks että ne passaa sit muihinki ku vanhoihi mersuihi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Jonze kirjoitti:Nii, eikös väykkyyn kuulu myös 12 mm pultit. Minkä kokoiset ja millä ET:llä nuo omat vanteesi ovat? Jääkö sisään vai tarviiko spacereita?
Väykyssä on 12 mm pultit. Noissa omissa 8x17" vanteissa ET on 38 ja ei mitään spacereita tavitse. En ole vielä kokeillut laittaa noita vanteita tuohon W202:een, mutta pitäisi ne siihenkin mahtua vaikkei ihan orkkiskoko olekkaan.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Sergey kirjoitti:
Jonze kirjoitti:Onko todella näin, että 14 mm pultinreijillä olevaa vannetta ei sovi kiinnittää 12 mm pultilla.
ei. Paa vaan sinne. Suurinosa noista Rial, BBS yms huipputarvikevanteistakin on 14mm reijällä... ja tämä siks että ne passaa sit muihinki ku vanhoihi mersuihi.
Kyllä jos vanteissa on 14mm pultinreijät ne on tarkoitettu 14 mm pulteilla kiinnitettäviksi,eikä vanhoihin mersuihin joissa 12mm pultit.Pultin paksuus reikään pitää olla oikea sen takia ettei pultti kiihdytyksessä tai jarrutuksessa pääse vääntymään,ja näinollen venymään.Miksei suosiolla voi laittaa sellaisia vanteita mitkä autoon tarkoitettu.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

jussilampi kirjoitti:Miksei suosiolla voi laittaa sellaisia vanteita mitkä autoon tarkoitettu.
No vaikka siksi, jos sattuu pitämään kyseisestä vannemallista. :roll:
S204
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllähän se on ihan totta että ne vääntyy jos kurmoottaa turhan rankasti. Se on kuitenkin täysin marginaalinen asia. Mutta tosiaan, harvassa on M12 reikäiset mersuun sopivat laatuvanteet. Toki, AMG:ssä kun pysyy niin mikä jottei.

esim osassa OZ Racing vanteissa on 15mm reikä ja kartio on reikään nähden epäkeskeinen. Eli reijät on esiporattu ja pulttijakoon sopivaksi niihin on vain porattu kartiot oikealle kohdalle, siis ei reijän keskelle! riippuen mikä jako kyseessä.

itellä on noi coupen OZ:it tällaiset. Kartion pulttijako on merkitty 5x112 mutta reikien jako on mittatikulla mitattuna 114 paikkeilla. Pakkohan se oli itekki tarkistaa asia kun silminnähden reikien jako on ihan eri mitä mersussa, mutta kyl ne vaan kartiot on oikealla paikalla ja reikä on "yleismalli" ja pultin/kartion keskikohta on reijän sivussa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Olennaisinta taitaa olla että kartio kiristyy kunnolla. Uskoisin, että pelkkä pulttien kiristyksen aiheuttama kitkavoima yksinään pitäisi vanteen navassa "lipsumatta", eli pulteille ei varsinaista leikkausvoimaa tulisi ollenkaan. Ainakin vakiovehkeissä, tiedä sitten 600 hv supereista tms.
S204
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Jonze kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Miksei suosiolla voi laittaa sellaisia vanteita mitkä autoon tarkoitettu.
No vaikka siksi, jos sattuu pitämään kyseisestä vannemallista. :roll:
Minulla on itsellä 2-sarjaa kyseisiä vanteita 16 tuumaiset ET42 ja 17 tuumaiset ET38 ja pidän sen takia niistä,kuten varmaan sinäkin kun maksoivat Vannetukussa 59,90 kappale eli lähes ilmaiset ja alkuperäisvanteet Elegance W211 mallissa,mutta minulla sattui olemaan oikea auto vanteelle.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Sergey kirjoitti:kyllähän se on ihan totta että ne vääntyy jos kurmoottaa turhan rankasti. Se on kuitenkin täysin marginaalinen asia. Mutta tosiaan, harvassa on M12 reikäiset mersuun sopivat laatuvanteet. Toki, AMG:ssä kun pysyy niin mikä jottei.

esim osassa OZ Racing vanteissa on 15mm reikä ja kartio on reikään nähden epäkeskeinen. Eli reijät on esiporattu ja pulttijakoon sopivaksi niihin on vain porattu kartiot oikealle kohdalle, siis ei reijän keskelle! riippuen mikä jako kyseessä.

itellä on noi coupen OZ:it tällaiset. Kartion pulttijako on merkitty 5x112 mutta reikien jako on mittatikulla mitattuna 114 paikkeilla. Pakkohan se oli itekki tarkistaa asia kun silminnähden reikien jako on ihan eri mitä mersussa, mutta kyl ne vaan kartiot on oikealla paikalla ja reikä on "yleismalli" ja pultin/kartion keskikohta on reijän sivussa.

Tuossa on esim.W203 ja väyryseen tarkoitetut vanteet joissa 12mm pulteille sopivat reijät

http://www.vannetukku.fi/cygnus-mb-alku ... 13494.html
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Hmm. Pienellä googlailulla selvisi, että M12 pallokartiopulteissa pallon säde on 12 mm ja M14 pultissa 14 mm. Mutta ainakin alloywheelsdirect.net:istä on tilattavissa M12 pultteja tuolla isommalla kartiolla.

http://www.alloywheelsdirect.net/option/bolt_packs
S204
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Jonze kirjoitti:Hmm. Pienellä googlailulla selvisi, että M12 pallokartiopulteissa pallon säde on 12 mm ja M14 pultissa 14 mm. Mutta ainakin alloywheelsdirect.net:istä on tilattavissa M12 pultteja tuolla isommalla kartiolla.

http://www.alloywheelsdirect.net/option/bolt_packs
Hyvä huomio,tuota minäkin epäilin että 12mm pultti on pienemmällä pallokannalla.Kyllä ne on tehtaalla tutkineet,niitä pulttikokoja ja vaihtaneet 14mm pulttiin ei niitä ole huvikseen vaihdettu.
Kyllähan siinä on tärinän ainesta kun 14mm reikiin laittaa 12mm alkuperäispultit pienemmällä pallolla ja rengasliike kairaa ne pulttikoneella melkein läpi.
Ainakin Jukkalla-Tre tuntuu väärien vanteiden kanssa olevan ongelmia,kun tehökas vääntävä kone ja 14mm reijät vanteissa ja 12mm pultit todennäköidesti pienemmällä pallokartiolla.Suosittelen ylläolevia vanteita 12mm pulteilla oleviin mersuihin.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

siis... ei kai kukaan laita 12mm pallokantaista 14mm pallokantaruuvin reikään? tietysti laitetaan sopivat pultit :lol: Sopivia M12 pallokantapultteja kyllä on saatavilla M14 pallokantareikään osaavasta rengasliikkeestä ihan kotimaasta.

12mm pallokartio 14mm pallokartioreijässä on vielä huonompi vaihtoehto kuin pallokartio 60 asteen suorassa kartiossa. Sillo on iha sama laittaako vaikka tavallisella kuusiokolopultilla tai vaikka hitsaamalla kiinni. Läpi se tulee kuitenki.

mä olen aina olettanut niin että kaikki asiat kun tehdään, tehdään se oikeilla osilla. Mut vissiin se ei ole iha selvää kaikille, että pultteja on erilaisia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Etupyörät saa lukkoon, kun laittaa penkin ja jarrupolkimen väliin
laudanpätkän ja säätää penkin eteen. Tämä edellyttää sähkösäätöä.
Jos auto käy, niin penkin moottori ei edes rasitu kovin paljon, kun
jarrutehostin auttaa. Itsellä on sammutuin penkin edessä ja siihen on
hyvä tukea laudan pätkä.

Niin ja se 170 Nm on sitten ihan liikaa aluvanteille. 110 Nm on oikea
momentti tai 130 Nm, jos on kovin likaiset pultit. Jos ei sillä pyöri
tasaisesti, niin vika on jossain muualla kuin pulttien löysyydessä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Restless76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Su 02.08.2009 22:27
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Restless76 »

Nyt olen tasapainottanut renkaat. Samalla huomattiin, että takakumit olivat lähes mallia sakko. No tuli sitten hankittua takanakit. Nyt on kaikki renkaat tasapainotettu ja silti tärisee. Vanteetkin ovat suorat ne katsoin tasapainotuksen yhteydessä. Liikkeessä laittoivat pultit kyllä ihan liian tiukalle. Löysäsin niitä sitten kotona. Nyt ovat noin 150 Nm momentissa kuten foorumilla kommentoitiin.

Täytyy seuraavaksi kaivaa putkimiehenteippiä ja kokeilla laittaa sitä napojen ympärille ja vanteet päälle.

Pultit herättivät kysymyksen. Auton mukana tulleita pultteja olen käyttänyt niin talvi- kuin kesävanteissa. Eikö niiden pitäisi sopia kaikkiin Mersun alkuperäisiin vanteisiin?
Audi A4 2.0TDI 2006 Avant Quattro
Ex. S211 E320 CDI 2003
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ei riitä yhdet pultit välttämättä kaikkiin alkuperäisiin vanteisiin.
Peltivanteissa on lyhyemmät pultit kuin alumiinivanteissa. Lisäksi kuten
edellä on jo kerrottu alkuperäisistä vanteista ja pulteista:

Vanhat pultit ovat 12 mm js uudet 14 mm paksuja. Molemmissa
on pallokanta, mutta erikokoisella säteellä (vastaavasti 12 tai 14 mm).
Katso
http://www.alloywheelsdirect.net/option/bolt_packs

Saatavana on myös 12 mm paksuja pultteja 14 millin säteellä, jos on tarve
laittaa uuden malliset vanteet vanhaan autoon.

Tarvikevanteiden pultin pituus voi olla eri kuin alkuperäisissä, samoin kannan muoto.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Restless76 kirjoitti:Nyt olen tasapainottanut renkaat. Samalla huomattiin, että takakumit olivat lähes mallia sakko. No tuli sitten hankittua takanakit. Nyt on kaikki renkaat tasapainotettu ja silti tärisee. Vanteetkin ovat suorat ne katsoin tasapainotuksen yhteydessä. Liikkeessä laittoivat pultit kyllä ihan liian tiukalle. Löysäsin niitä sitten kotona. Nyt ovat noin 150 Nm momentissa kuten foorumilla kommentoitiin.

Täytyy seuraavaksi kaivaa putkimiehenteippiä ja kokeilla laittaa sitä napojen ympärille ja vanteet päälle.

Pultit herättivät kysymyksen. Auton mukana tulleita pultteja olen käyttänyt niin talvi- kuin kesävanteissa. Eikö niiden pitäisi sopia kaikkiin Mersun alkuperäisiin vanteisiin?
Kyllähän ne putkimiehen teipit ja rautalangat ei ole autoon tarkoitettu.
Osta oikeat alkuperäisvanteet ja niihin oikeat pallokanta pultit niin,ei tärinä ainakaan renkaista johdu.Näyttäis että nuissa vanteissa jotka kuvassa on kuuluu varmaan kartio pultit,eikä pallokanta niinkuin mersun alkuperäisvanteissa.Ohessa vanteet!
http://www.vannetukku.fi/yilduz-mb-alku ... 13492.html
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

jussilampi kirjoitti:
Restless76 kirjoitti:Nyt olen tasapainottanut renkaat. Samalla huomattiin, että takakumit olivat lähes mallia sakko. No tuli sitten hankittua takanakit. Nyt on kaikki renkaat tasapainotettu ja silti tärisee. Vanteetkin ovat suorat ne katsoin tasapainotuksen yhteydessä. Liikkeessä laittoivat pultit kyllä ihan liian tiukalle. Löysäsin niitä sitten kotona. Nyt ovat noin 150 Nm momentissa kuten foorumilla kommentoitiin.

Täytyy seuraavaksi kaivaa putkimiehenteippiä ja kokeilla laittaa sitä napojen ympärille ja vanteet päälle.

Pultit herättivät kysymyksen. Auton mukana tulleita pultteja olen käyttänyt niin talvi- kuin kesävanteissa. Eikö niiden pitäisi sopia kaikkiin Mersun alkuperäisiin vanteisiin?
Kyllähän ne putkimiehen teipit ja rautalangat ei ole autoon tarkoitettu.
Osta oikeat alkuperäisvanteet ja niihin oikeat pallokanta pultit niin,ei tärinä ainakaan renkaista johdu.Näyttäis että nuissa vanteissa jotka kuvassa on kuuluu varmaan kartio pultit,eikä pallokanta niinkuin mersun alkuperäisvanteissa.Ohessa vanteet!
http://www.vannetukku.fi/yilduz-mb-alku ... 13492.html
Ei ole tosiaan tarkoitettu teipit, kuin testimielessä, mitä vaikuttaa.

Jumaleissön, että aikoinaan Vehosta ostettuun autoon en saanut ainoatakaan tähän autoon sopivaa vannetta. Vasta nyt on alkanu selvitä, minkä paskan käsiin lykkäsivät. Mutta eipä auta vuosien päästä valitus ei. Pakko kait tässä on ostella kaksi satsia uusia vanteita ja renkaita.

Nuo sitte kokolailla tuplaakin auton nykyhinnan. Muttei valitettavasti arvoa. :D

Voi prkl prkl. :shock:
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Olikos siihen vaihettu jo nuo etualatukivarren gummihelat ?
Meinaan kun noi painavampi moottoriset tuntuu syövän
niitä heloja vähän nopeemmin kun kevytkeulaset mallit.
Pienikin liika pehmeys saa eturipustuksen renkaineen
tärisemään ja nimenomaan tietyssä nopeudessa.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1555
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

jukka-tre kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
Restless76 kirjoitti:Nyt olen tasapainottanut renkaat. Samalla huomattiin, että takakumit olivat lähes mallia sakko. No tuli sitten hankittua takanakit. Nyt on kaikki renkaat tasapainotettu ja silti tärisee. Vanteetkin ovat suorat ne katsoin tasapainotuksen yhteydessä. Liikkeessä laittoivat pultit kyllä ihan liian tiukalle. Löysäsin niitä sitten kotona. Nyt ovat noin 150 Nm momentissa kuten foorumilla kommentoitiin.

Täytyy seuraavaksi kaivaa putkimiehenteippiä ja kokeilla laittaa sitä napojen ympärille ja vanteet päälle.

Pultit herättivät kysymyksen. Auton mukana tulleita pultteja olen käyttänyt niin talvi- kuin kesävanteissa. Eikö niiden pitäisi sopia kaikkiin Mersun alkuperäisiin vanteisiin?
Kyllähän ne putkimiehen teipit ja rautalangat ei ole autoon tarkoitettu.
Osta oikeat alkuperäisvanteet ja niihin oikeat pallokanta pultit niin,ei tärinä ainakaan renkaista johdu.Näyttäis että nuissa vanteissa jotka kuvassa on kuuluu varmaan kartio pultit,eikä pallokanta niinkuin mersun alkuperäisvanteissa.Ohessa vanteet!
http://www.vannetukku.fi/yilduz-mb-alku ... 13492.html
Ei ole tosiaan tarkoitettu teipit, kuin testimielessä, mitä vaikuttaa.

Jumaleissön, että aikoinaan Vehosta ostettuun autoon en saanut ainoatakaan tähän autoon sopivaa vannetta. Vasta nyt on alkanu selvitä, minkä paskan käsiin lykkäsivät. Mutta eipä auta vuosien päästä valitus ei. Pakko kait tässä on ostella kaksi satsia uusia vanteita ja renkaita.

Nuo sitte kokolailla tuplaakin auton nykyhinnan. Muttei valitettavasti arvoa. :D

Voi prkl prkl. :shock:

Eihän tuohon sun autoon sopivat vanteet maksa kuin 80ekeä kappale,ettei ne nyt auton hintaa tuplaa,vaikka saattaa siltä tuntua kun ketuttaa!

http://www.vannetukku.fi/cygnus-mb-alku ... 13494.html
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Vastaa Viestiin