Ja muistattehan, ettei W123:n kone mene sinne pystärin huoneeseen heittämällä, kun on se öljynsuodatintöttörö tiellä, ovat kertoneet
Nyt kun sulla on se 240 kone irrallaan, siihen huolto ja takasin keulille. Onhan se sen verran vähän ajettu, että kannattaisi kunnostaa.
Savutuksen syipäistä tuli mieleeni ainakin suuttimet, jotka vois olla hyvä tarkistaa (ei maksa paljon jos ite irrottaa ja kiikuttaa johonkin pajalle, jotka mittaavat avautumisen ja suihkun muodon). Joku huonokuntoinen suutin, jos tiputtaa polttoainetta tipoittain, eikä suihkuta kunnolla, ei polttoaine pala niin kuin pitäis ja savuttaa. Pahimmassa tapauksessa jo liian pitkään vuotavalla suuttimella ajetusta koneesta on mäntä puhki.
Sitte tuli mieleeni lähinnä näistä uudemmista (W124) koetun perusteella, että jospa ruiskutusajoitus on pielessä (myöhäsellä), saattaisi tuprautella sinistä, kun ei polttoaine ehdi palaa kunnolla. Tähän vois olla syynä jakoketjun (tai ruiskupumpun oman ketjun) venyminen, jolloin nokka-akseli ei enää ihan ajoituksessaan kampiakseliin nähden.
Toki kansi voi olla halki, mistä syystä palaa moottoriöljyä dieselin lisäks ja tupruttaa sinistä.
Petterin vinkki voisi olla helpoin ja edullisin ratkaisu tyyliin bolt-on, jos vika siis kannessa. Toki voi joutua maksamaan turhasta, jos vika esim. suuttimissa. Oliko muita oireita kuin savutus? (öljyt ja vedet sekasin, jäähdytysnesteen vajentuminen, sivuääniä kuten kilkatusta)
Saattaisin itse ottaa irrallaan olevasta koneesta kannen irti ja kurkata koneen sisään. Ehkä se jo kertoo jotain. Näillä pitäis kuitenkin voida ajaa se miljoona kilometriä konetta avaamatta, joten sen puolesta veikkailisin suuttimia tai kantta ja myös ehdottelisin kunnostusta.
Muut voi vielä kommentoida lisää ja tarkemmin ja korjailla, jos tuli puhuttua pöpejä.