ilmastointiremppaan neuvoja
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ilmastointiremppaan neuvoja
eli.
niille joille ongelmat loppuviikosta pukkaantuu.
1. menkää vain sellaiseen ilmastointikorjaamoon jolla on typpi tai hiilidioksiidi vehkeet vuotojen paikantamiseen....
2. jos lauhdutin puhki....yleisin kuivaimessa olevan anturin lisäksi.
hakekaa motonetistä osat jos itsellä asentajan vikaa....jollei niin katsokaa hinnat valmiiksi ja tinkikää, ei niillä firmoilla ole niin paljon töitä kun antavat ymmärtää...
3. itse tekemällä säästää pitkän pennin.....
itse kävin neljässä viidessä liikkeessä kyselemässä ilmastoinnin vuodon paikantamisen aikaa ja kustannusta (se oli tiedossa että vuoto on).
useat liikkeet haluaa auton päiväksi (55-80€/h, tuu hakeen neljältä jos jätät aamulla.....) "tutkimuksiin" ja vieläpä ovat niin tyhmiä että laittavat R134a:n ja väriaineet sisään (129-169€)ja koittavat etsiä vuotoa lasit päässä ja lamppu kourassa....hohhoijaa.
vuoto löytyy typellä 5min ja ilman mitään vippaskonsteja...ammattiliike ottaa tästä max 30€....jos tekevät korjauksen eivät veloita vuotoinspektoori töistä mitään.
itse päädyin nuukana siihen että tutussa liikeessä vuoto etsittiin ja maksan 30 ekua...hain motonetistä lauhduttimen (135€) ja kuivaimen (35€)...asentelen (n.3-5h) viikonloppuna paikalleen ja katson ostanko itselle vakuumipumpun ja mittarit+letkut....haen kylmäaineen kaverin kylmäliikeen piikkiin ja teen jatkossa kaikki jäähdytysrempat tuleviin autoihin ja nykyisiin itse...
että silleen.
terveisin: kylmäkalut oy
niille joille ongelmat loppuviikosta pukkaantuu.
1. menkää vain sellaiseen ilmastointikorjaamoon jolla on typpi tai hiilidioksiidi vehkeet vuotojen paikantamiseen....
2. jos lauhdutin puhki....yleisin kuivaimessa olevan anturin lisäksi.
hakekaa motonetistä osat jos itsellä asentajan vikaa....jollei niin katsokaa hinnat valmiiksi ja tinkikää, ei niillä firmoilla ole niin paljon töitä kun antavat ymmärtää...
3. itse tekemällä säästää pitkän pennin.....
itse kävin neljässä viidessä liikkeessä kyselemässä ilmastoinnin vuodon paikantamisen aikaa ja kustannusta (se oli tiedossa että vuoto on).
useat liikkeet haluaa auton päiväksi (55-80€/h, tuu hakeen neljältä jos jätät aamulla.....) "tutkimuksiin" ja vieläpä ovat niin tyhmiä että laittavat R134a:n ja väriaineet sisään (129-169€)ja koittavat etsiä vuotoa lasit päässä ja lamppu kourassa....hohhoijaa.
vuoto löytyy typellä 5min ja ilman mitään vippaskonsteja...ammattiliike ottaa tästä max 30€....jos tekevät korjauksen eivät veloita vuotoinspektoori töistä mitään.
itse päädyin nuukana siihen että tutussa liikeessä vuoto etsittiin ja maksan 30 ekua...hain motonetistä lauhduttimen (135€) ja kuivaimen (35€)...asentelen (n.3-5h) viikonloppuna paikalleen ja katson ostanko itselle vakuumipumpun ja mittarit+letkut....haen kylmäaineen kaverin kylmäliikeen piikkiin ja teen jatkossa kaikki jäähdytysrempat tuleviin autoihin ja nykyisiin itse...
että silleen.
terveisin: kylmäkalut oy
Opel, "weird lieben autos"....
Ilmastointi
Työ typpitesti ei ole ihan täysin varma paikallistaa vuotoa.Itsellä testattiin järjestelmä pari vuotta sitten ja täytettiin.Ilmoitettiin,että mitään vuotoa ei havaittu.Meni noin pari kuukautta.Ilmastointia käytettiin.Kabinettiin tuli melko paha haju...
Uudestaan pajalle.Tutkittiin ja huomattiin,että väriainetta on pohjapanssarin päällä ja konehuoneestakin näki selvästi.Höyrystin siellä vuosi,kuin seula.
Uudestaan pajalle.Tutkittiin ja huomattiin,että väriainetta on pohjapanssarin päällä ja konehuoneestakin näki selvästi.Höyrystin siellä vuosi,kuin seula.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ajokortilla ei ajeta....ja luvalla ei osata korjataJone M kirjoitti:Ja kaikki kylmälaitekorjauksia tekeväthän sitten omaavat Tukesin myöntävät luvat!
ja tämähän pätee juuri täysin näihin "ilmastointihuoltoliikkeisiin" joita pääkaupunkiseutu on täynnä.
en ihan heti löytänyt muuten ilmastoinnin (mutteriliitos) korjausta kieltävää (jos laitteisto on tyhjä) kohtaa mistään...?
kylmäaineiden käsittely (/ostaminen) ja putkistojen juottaminen vaatii hyväksynnän kylmälaiteasennuksiin.
minä teen kaikki asennukset itse....tosin muutama ilmalämpöpumppu on tullut aikanaan (ennen tukesin vaatimuksia) asennettua....
Opel, "weird lieben autos"....
Määrittäisitkö sanan ennen? Sillon kun ei ole lupakäytäntö ollut voimassa ei myöskään ole lämpöpumppuja ollut yleisessä tiedossa.eemeli 210 kirjoitti:....tosin muutama ilmalämpöpumppu on tullut aikanaan (ennen tukesin vaatimuksia) asennettua....Jone M kirjoitti:Ja kaikki kylmälaitekorjauksia tekeväthän sitten omaavat Tukesin myöntävät luvat!
Iän kauan on vaadittu luvat kaikilta kylmälaiteasennuksilta. Luvat ovat joko alle 3kg taikka yli 3kg. Ja nykyään sitten tulee uuen säädännön mukana eri alahaarat. (työnjoht./asentaja/ajoneuvot ymsyms)
Suomessa on säännöt mutta kukaan niitä ei valvo. Mutta lupien takia vaivaa näkevät yritykset ei tykkää.
Niin ja se ei toki ole lainvastaista jos asentaa auton ilmastointijärjestelmään sen tyhjänä ollessa uusia osia. Mutta kuten tuolla edellisissä viesteissä ilmaisit että olet kylmäalan kalustoa hankkimassa niin pidä se omana tietonasi.
Nimim. kylmäalan yrittäjä
Selvästi taas kateellisuus kukkii.tapio89 kirjoitti:Määrittäisitkö sanan ennen? Sillon kun ei ole lupakäytäntö ollut voimassa ei myöskään ole lämpöpumppuja ollut yleisessä tiedossa.eemeli 210 kirjoitti:....tosin muutama ilmalämpöpumppu on tullut aikanaan (ennen tukesin vaatimuksia) asennettua....Jone M kirjoitti:Ja kaikki kylmälaitekorjauksia tekeväthän sitten omaavat Tukesin myöntävät luvat!
Iän kauan on vaadittu luvat kaikilta kylmälaiteasennuksilta. Luvat ovat joko alle 3kg taikka yli 3kg. Ja nykyään sitten tulee uuen säädännön mukana eri alahaarat. (työnjoht./asentaja/ajoneuvot ymsyms)
Suomessa on säännöt mutta kukaan niitä ei valvo. Mutta lupien takia vaivaa näkevät yritykset ei tykkää.
Niin ja se ei toki ole lainvastaista jos asentaa auton ilmastointijärjestelmään sen tyhjänä ollessa uusia osia. Mutta kuten tuolla edellisissä viesteissä ilmaisit että olet kylmäalan kalustoa hankkimassa niin pidä se omana tietonasi.
Nimim. kylmäalan yrittäjä
Siis kun kerran ei kylmäasennusliike saa auton järjestelmää kuntoon / vaihtaa turhia osia ja maksattaa asiakkaalla maltaita,niin kai siinä on silloin JOTAIN tehtävä että ilmastointi tulee kuntoon.
Nimim. Omakohtaista kokemusta on
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ei siinä mitään...."kateellinen" on ihan oikeilla jäljillä ja puhuu kyllä asiaakin.jsmaa kirjoitti:Selvästi taas kateellisuus kukkii.tapio89 kirjoitti:Määrittäisitkö sanan ennen? Sillon kun ei ole lupakäytäntö ollut voimassa ei myöskään ole lämpöpumppuja ollut yleisessä tiedossa.eemeli 210 kirjoitti:....tosin muutama ilmalämpöpumppu on tullut aikanaan (ennen tukesin vaatimuksia) asennettua....Jone M kirjoitti:Ja kaikki kylmälaitekorjauksia tekeväthän sitten omaavat Tukesin myöntävät luvat!
Iän kauan on vaadittu luvat kaikilta kylmälaiteasennuksilta. Luvat ovat joko alle 3kg taikka yli 3kg. Ja nykyään sitten tulee uuen säädännön mukana eri alahaarat. (työnjoht./asentaja/ajoneuvot ymsyms)
Suomessa on säännöt mutta kukaan niitä ei valvo. Mutta lupien takia vaivaa näkevät yritykset ei tykkää.
Niin ja se ei toki ole lainvastaista jos asentaa auton ilmastointijärjestelmään sen tyhjänä ollessa uusia osia. Mutta kuten tuolla edellisissä viesteissä ilmaisit että olet kylmäalan kalustoa hankkimassa niin pidä se omana tietonasi.
Nimim. kylmäalan yrittäjä
Siis kun kerran ei kylmäasennusliike saa auton järjestelmää kuntoon / vaihtaa turhia osia ja maksattaa asiakkaalla maltaita,niin kai siinä on silloin JOTAIN tehtävä että ilmastointi tulee kuntoon.
Nimim. Omakohtaista kokemusta on
mutta, ajoneuvojen ilmastointien asentajalta vaaditaan ihan omat luvat....niihin ei riitä pelkkä alle 3kg luvatkaan....lisäksi vaaditaan autoalan soveltuva koulutus jne....että pelkkä kylmäasenajan tutkinto lämpöpumpuillekaan ei riitä....ja ei niitä lupia ollut eikä niitä vaadittu lämpöpumppuihin 90 luvun alusta lähes loppuun....
ja mitään ei pidä pitää omana tietonaan, varsinkaan sitä että hankin laitteet, niiden hankkiminen ja myyminen ON TÄYSIN laillista....kenelle vain!....kylmäaineita ei saa myydä kuin luvan haltijoille....
Opel, "weird lieben autos"....
Toki jos joku haluaa tuon kateelliseksi tulkita, antaa mennä vaan. Voin olla hiljaakin taas, onneksi tällä foorumilla esim. puuseppä tietää paremmin kylmäkallen säädökset ja tavat kuin hän itse. Enpä jaksa väitellä enää, saan jokapäivä melkein työssänikin oikoa juuri samanlaisten puuseppien tietoja..
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
puuseppä....voi kun olisikin....osaisin edes jotain oikeata elämässäni...edes jotakin.tapio89 kirjoitti:Toki jos joku haluaa tuon kateelliseksi tulkita, antaa mennä vaan. Voin olla hiljaakin taas, onneksi tällä foorumilla esim. puuseppä tietää paremmin kylmäkallen säädökset ja tavat kuin hän itse. Enpä jaksa väitellä enää, saan jokapäivä melkein työssänikin oikoa juuri samanlaisten puuseppien tietoja..
nyt pitää tyytyä HEPAC alaan vuodesta 1993 yrittäjänä ja halfingerjöörinä....ikävää kun ei osaa mitään, ikävää.
saanko kysyä kainosti....tarkoittaako "iät ajat" vuodesta -89?
Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Ilmastointi
ihan totta, mutta järkevämpää on testata ensin typellä tai hiilidioksiidilla ennenkuin laittaa jäähdykkeet sisään...halvempaa ja helpompaa.Petromax kirjoitti:Työ typpitesti ei ole ihan täysin varma paikallistaa vuotoa.Itsellä testattiin järjestelmä pari vuotta sitten ja täytettiin.Ilmoitettiin,että mitään vuotoa ei havaittu.Meni noin pari kuukautta.Ilmastointia käytettiin.Kabinettiin tuli melko paha haju...
Uudestaan pajalle.Tutkittiin ja huomattiin,että väriainetta on pohjapanssarin päällä ja konehuoneestakin näki selvästi.Höyrystin siellä vuosi,kuin seula.
tottakai vuoto voi olla sellainen ettei se löydy millään mutta näissä (autoissa/mersu) on aika vakio-osat mitkä pettää...lauhdutin kivestä,kuivain korroosiosta ja anturit liitoksistaan jne.
typellä homma vaan on niin yksinkertaista ja helppoa, siksi olen sen kannalla ensiksi....sitten muut kikat.
ja kuivain kannattaa vaihtaa samalla jos vuoto on ollut jo pitkään ja järjestelmä tyhjentynyt kokonaan, sieltä kuivaimen sisältä lähtee sisuskalut (saattaa) liikkeelle ja rikkoo kompuran....(saattaa rikkoa)...kuivain maksaa 35 ja kompura 400.....
t:puuseppä aloittelija.
ja ammattimiehet korjaa sitten perässä virheet
Opel, "weird lieben autos"....
Joo,eikä motarilla saa ajaa yli 120km/h.Aki P kirjoitti:Nykynormeilla ei saa edes täyttää tyhjää järjestelmää ellei ponista typellä jos itekseen tyhjentynyt. Eli kylmäaineella+ väriaineella ei edes saa tutkia vuotoja .
Ja punaisia päin ei missään tapauksessa vaikka risteys on tyhjä,ei muuta liikennettä kilometrimääriin näkyvissä.
Kännykkään ei saa puhua ajaessa ilman handsfreetä.Sensijaan rekkakuskilla se on pakko.Oletteko muuten nähneet yhtään rekkakuskia joka ei ole kännykkä korvalla ajossa. En minäkään.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
No en nyt tietenkään sinua ristinyt puusepäksi. Se oli nyt yleistys vaan.eemeli 210 kirjoitti:puuseppä....voi kun olisikin....osaisin edes jotain oikeata elämässäni...edes jotakin.tapio89 kirjoitti:Toki jos joku haluaa tuon kateelliseksi tulkita, antaa mennä vaan. Voin olla hiljaakin taas, onneksi tällä foorumilla esim. puuseppä tietää paremmin kylmäkallen säädökset ja tavat kuin hän itse. Enpä jaksa väitellä enää, saan jokapäivä melkein työssänikin oikoa juuri samanlaisten puuseppien tietoja..
nyt pitää tyytyä HEPAC alaan vuodesta 1993 yrittäjänä ja halfingerjöörinä....ikävää kun ei osaa mitään, ikävää.
saanko kysyä kainosti....tarkoittaako "iät ajat" vuodesta -89?
Ja todellakin vuodesta -89. Vaahtosammuttimen kokoisesta tullut haisteltua mille oikea freoni haisee.
Asia lipsahti pahasti otn puolelle kun alkoi säännöksiä vilisemään ja näen punaisia riepuja. Anteeksi siitä.
Mutta asiaan, kuivain/varaajapatruuna tulisi vaihtaa aina kun järjestelmä pääsee kosketuksiin ilman kanssa. Juurikin se imee itseensä ilmasta kosteutta ja sitten kun ne kuuluisat rakeet leviää niin ei ole kellään kivaa huuhdella nestelinjaa ja purkaa vähänväliä paisaria auki ja putsata sitä.
Se vasta kalliiksi käy.
Itse käytän typpeä ja sitten jos pienempiä kikottimia niin höyrypaineella kanssa saa asioita selville, mutta ei missään nimessä paineilmalla jossei se ole ehdottomasti kuivaa.
Ummikkomaallikon silmillä olen näkevinäni ristiriitaa ylläsanotussa. Eikös höyrynpaineen kosteusprosentti lähentele 100 %. Miksi sitten paineilman pitäisi olla ehdottomasti kuivaa, eli kosteusprosentti 0 %?tapio89 kirjoitti: Itse käytän typpeä ja sitten jos pienempiä kikottimia niin höyrypaineella kanssa saa asioita selville, mutta ei missään nimessä paineilmalla jossei se ole ehdottomasti kuivaa.
Eheh, tuli heti niin sisimmästä tuo sana että en hokassu. Siis kylmäaineen höyrypaineella.Jeff kirjoitti:Ummikkomaallikon silmillä olen näkevinäni ristiriitaa ylläsanotussa. Eikös höyrynpaineen kosteusprosentti lähentele 100 %? Miksi sitten paineilman pitäisi olla ehdottomasti kuivaa, eli kosteusprosentti 0 %?tapio89 kirjoitti: Itse käytän typpeä ja sitten jos pienempiä kikottimia niin höyrypaineella kanssa saa asioita selville, mutta ei missään nimessä paineilmalla jossei se ole ehdottomasti kuivaa.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
silleen, se on vaihdettu.....n.5h.
purkuun meni huimat 30min....ja sitten alkoi hauskuus.
edellinen lauhduttimen vaihtaja oli sitten laittanut kierreliimaa....kivaa, sehän on hjuvaa kamaa alumiinin kanssa....saatana.
no sitten ne kierteet jää sinne letkujen liittimiin.....ja......todella kivaa.
no nyt ne on liitetty takaisin...huomenna näkee pitääkö liitokset koska niitä nyt vaan joutui vähän modaamaan tossa touhutessa....lyhennellä kierrettä jne.
tosiaan tuo lauhdutin lähtee yläkautta aika pienellä purkamisella (ehkä 10 pulttia) mutta ne "alapään" liittimet on sitten todella vittumaisessa paikassa....seuraava hankinta on hallinosturi.
homma on vaikeusasteelta mielestäni helppo, mutta v-mäinen.
huomenna testaamaan tiiveys ja aineet sisään....jätän kylmäainehankinnat myöhemmälle, kunhan olen kurssit käynyt....ne pitää jokatapauksessa käydä ammattiin liittyen.
purkuun meni huimat 30min....ja sitten alkoi hauskuus.
edellinen lauhduttimen vaihtaja oli sitten laittanut kierreliimaa....kivaa, sehän on hjuvaa kamaa alumiinin kanssa....saatana.
no sitten ne kierteet jää sinne letkujen liittimiin.....ja......todella kivaa.
no nyt ne on liitetty takaisin...huomenna näkee pitääkö liitokset koska niitä nyt vaan joutui vähän modaamaan tossa touhutessa....lyhennellä kierrettä jne.
tosiaan tuo lauhdutin lähtee yläkautta aika pienellä purkamisella (ehkä 10 pulttia) mutta ne "alapään" liittimet on sitten todella vittumaisessa paikassa....seuraava hankinta on hallinosturi.
homma on vaikeusasteelta mielestäni helppo, mutta v-mäinen.
huomenna testaamaan tiiveys ja aineet sisään....jätän kylmäainehankinnat myöhemmälle, kunhan olen kurssit käynyt....ne pitää jokatapauksessa käydä ammattiin liittyen.
Opel, "weird lieben autos"....
jsmaa kirjoitti:Joo,eikä motarilla saa ajaa yli 120km/h.Aki P kirjoitti:Nykynormeilla ei saa edes täyttää tyhjää järjestelmää ellei ponista typellä jos itekseen tyhjentynyt. Eli kylmäaineella+ väriaineella ei edes saa tutkia vuotoja .
Ja punaisia päin ei missään tapauksessa vaikka risteys on tyhjä,ei muuta liikennettä kilometrimääriin näkyvissä.
Kännykkään ei saa puhua ajaessa ilman handsfreetä.Sensijaan rekkakuskilla se on pakko.Oletteko muuten nähneet yhtään rekkakuskia joka ei ole kännykkä korvalla ajossa. En minäkään.
Niin no.... järkee ei tarvita kovinkaan paljoa kunhan se ois tervettä. Oli sitten kyse auton ajamisesta, korjaamisesta tai ihan muista asioista.
Mutta hyvä että eemeli löysi vian ja sai sen luultavasti eliminoitua
Joku mersupurkaamo??
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin säännökset kylmälaitteiden huollosta menevät näin:
http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaada ... 0452?toc=1
Eli mun mielestä säännökset eivät kosketa yksityishenkilöä, jos henkilö ei harjoita liiketoimintaa?!
Kylmäainetta sisältävien laitteiden huollon osaaminen onkin sitten ihan toinen juttu. Siihen en halua ottaa kantaa enkä todellakaan rohkaista ketään tällä jutulla aloittamaankaan. Olen vaan ap. kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla; helposti tavallista ihmistä voidaan yrittää rahastaa tällä alalla...
http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaada ... 0452?toc=1
Eli mun mielestä säännökset eivät kosketa yksityishenkilöä, jos henkilö ei harjoita liiketoimintaa?!
Kylmäainetta sisältävien laitteiden huollon osaaminen onkin sitten ihan toinen juttu. Siihen en halua ottaa kantaa enkä todellakaan rohkaista ketään tällä jutulla aloittamaankaan. Olen vaan ap. kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla; helposti tavallista ihmistä voidaan yrittää rahastaa tällä alalla...
W164 ML 420 CDI
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
samaa mieltä kanssasi, näitä asioita vaan pitäisi "mainostaa" enemmän ettei kusetusta pääse tapahtumaan....mutta ainahan nämä jutut on paikkakunta ja henkilökohtaisia valintoja.antran1 kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt oikein, niin säännökset kylmälaitteiden huollosta menevät näin:
http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaada ... 0452?toc=1
Eli mun mielestä säännökset eivät kosketa yksityishenkilöä, jos henkilö ei harjoita liiketoimintaa?!
Kylmäainetta sisältävien laitteiden huollon osaaminen onkin sitten ihan toinen juttu. Siihen en halua ottaa kantaa enkä todellakaan rohkaista ketään tällä jutulla aloittamaankaan. Olen vaan ap. kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla; helposti tavallista ihmistä voidaan yrittää rahastaa tällä alalla...
just tulin ilmastointilaitehuollosta ja nesteet sisällä (vuotoja 0 mbar)...eli katson korjauksen siltä osin onnistuneen melko hyvin...täytyy myöntää että ihan vähän jännitti odotella koeponnistuksen tulosta....
nyt tulee kylmää mutta välillä tuo laite sekoaa ja puhaltaa apparin puolen yhdestä suuttimesta kuumaa vaikka muista tulee kylmää...katson illalla carsoftalla ja koitan josko sillä pääsee nollaamaan ilmastoinnin aivolaatikon...
vai olisko näissä joku venttiilijuttu (esim. tyyppivika) kun jää puhaltamaan sekoillen...??? tietäskö joku?
lukasinpa pikaiseen tuota tukesin jutta....mullahan on luvat kylmäaineisiin.....teknikon sana riitti mulle....
Opel, "weird lieben autos"....
Mitenniin vanhaa otettiin pois ja uutta tilalle?jartuo kirjoitti:Mites kylmää teillä puskee ilmastointin täytön jälkeen?
Tänään vaihdettiin uudet kylmäaineet, eikä se nyt ihan kylmää puhaltanut täytön jälkeenkään?
Vanhaa otettiin pois 500g ja uutta laitettiin 950g. Aika paljon haihtunut parissa vuodessa.
Eihän se aine tiiviissä järjestelmässä mixkään mee,täyttöä vaan jos haihtuu.Kosteutta menee vain jos järjestelmä on auki ja paineettomana.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Minähän en mitään ilmastoinneista tiedä mutta...Pitää kai ne "vanhat" aineet ottaa pois että tietää paljonko sitä ainetta on? Ei kai sitä ihan summassa voi lisäillä. Vanha ja uusi aine tietty termeinä vähän hämääviä.
Itsekin vaihdoin väykkyyn kennon viime kesänä, siinä flektin kohdalla iso reikä. Jotenkin pyörittänyt suolan ja paskan siihen flektin keskiön kohdalle kennoa syövyttämään. Ei tarvinnut onneksi arvailla mistä vuotaa kun tuli suihkuna pihalle. Kallista kylmää ilmaa siis viime kesänä, kenno+flekti+kuivain+2xtäyttö Ne letkunlähdöt oli kyllä aavistuksen tympeät laitella, muutenhan homma on helppoa ja kivaa.
Itsekin vaihdoin väykkyyn kennon viime kesänä, siinä flektin kohdalla iso reikä. Jotenkin pyörittänyt suolan ja paskan siihen flektin keskiön kohdalle kennoa syövyttämään. Ei tarvinnut onneksi arvailla mistä vuotaa kun tuli suihkuna pihalle. Kallista kylmää ilmaa siis viime kesänä, kenno+flekti+kuivain+2xtäyttö Ne letkunlähdöt oli kyllä aavistuksen tympeät laitella, muutenhan homma on helppoa ja kivaa.
Mulla lisättiin 150 g ainetta, ja nyt tulee ihan "flunssakylmää" pyydettäessä... Jos täyttömäärä on ok ja kaikki muutkin komponentit pelaa, niin sisääntulevan ilman lämpötila tulisi olla n. 5 asteen luokkaa. Sun tapauksessa laitteen tehottomuus vois viitata kompressorin tai paisuntaventtilin vajaatoimintaan. Tai sitten järjestelmässä on vaan niin iso vuoto, että se on jo päästänyt kylmäaineet osittain pihalle.jartuo kirjoitti:Mites kylmää teillä puskee ilmastointin täytön jälkeen?
Tänään vaihdettiin uudet kylmäaineet, eikä se nyt ihan kylmää puhaltanut täytön jälkeenkään?
Vanhaa otettiin pois 500g ja uutta laitettiin 950g. Aika paljon haihtunut parissa vuodessa.
W164 ML 420 CDI
jos kompura pyörii jatkuvasti, eikä katko välillä, se on hyvä merkki siitä, että ainetta on päässyt karkaamaan systeemistä...
meillä ainakin on ollut tapana imaista aina vanhat aineet pois ja sitten vasta lisätä uudet... jo pelkkä kylmäkone äijän tuleminen nevalle maksaa vanhan w124 mersun hinnan, joten siitä ei mitään säästöä jää, jos sinne niitä vanhoja aineita jätetään systeemiä sekaamaan...
joskus tuntuu myös siltä, että jos ainetta on liikaa, niin myös silloin ilmastoinin teho heikkenee ainakin se -86 mallinen volvo (traktori) tuntuu olevan erittäin tarkka oikeasta täyttömäärästä, mutta se nyt ei näillä uusilla aineilla tunnu toimivan enää kunnolla muutenkaan kopin lämmön saa ilmastoinin avulla pudotettua helteillä ehkä juuri ja juuri alle +50 C...
meillä ainakin on ollut tapana imaista aina vanhat aineet pois ja sitten vasta lisätä uudet... jo pelkkä kylmäkone äijän tuleminen nevalle maksaa vanhan w124 mersun hinnan, joten siitä ei mitään säästöä jää, jos sinne niitä vanhoja aineita jätetään systeemiä sekaamaan...
joskus tuntuu myös siltä, että jos ainetta on liikaa, niin myös silloin ilmastoinin teho heikkenee ainakin se -86 mallinen volvo (traktori) tuntuu olevan erittäin tarkka oikeasta täyttömäärästä, mutta se nyt ei näillä uusilla aineilla tunnu toimivan enää kunnolla muutenkaan kopin lämmön saa ilmastoinin avulla pudotettua helteillä ehkä juuri ja juuri alle +50 C...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Viime yön auto oli vilpoisessa tallissa, lämpötila oli 17 astetta. Ulkona 28.
Lähdimme kauppaan ja ajoimme n.35km niin sieltä tosiaan tuli sellaista kylmää, ettei lämpötilaa voinut pitää täysillä.
Kauppa reissu kesti tunnin, auto auringossa. Takaisin kun lähdimme ajamaan niin se puhalsikin kylmimmillään haalean vilpoista.
Mikä hitto siinä mahtaa olla? Jokin anturi tai termostaatti antaa väärää lämpötilaa.
Lähdimme kauppaan ja ajoimme n.35km niin sieltä tosiaan tuli sellaista kylmää, ettei lämpötilaa voinut pitää täysillä.
Kauppa reissu kesti tunnin, auto auringossa. Takaisin kun lähdimme ajamaan niin se puhalsikin kylmimmillään haalean vilpoista.
Mikä hitto siinä mahtaa olla? Jokin anturi tai termostaatti antaa väärää lämpötilaa.
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
perjantaina tehdyn ilmastointihuollon jälkeen testasivat puhallusilman lämmöt ja +8 oli viilein mittaus, keskimmäinen puhallinsuutin.jartuo kirjoitti:Mites kylmää teillä puskee ilmastointin täytön jälkeen?
Tänään vaihdettiin uudet kylmäaineet, eikä se nyt ihan kylmää puhaltanut täytön jälkeenkään?
Vanhaa otettiin pois 500g ja uutta laitettiin 950g. Aika paljon haihtunut parissa vuodessa.
Opel, "weird lieben autos"....
Paisuntaventtiili on nimeenomaan se laite, joka säätelee höyrystimelle menevän kylmäaineen määrää lämpötilan mukaan. Eli tässä olisi yksi mahdollinen vikapaikka, sikäli kylmäainemäärä on varmasti oikea?jartuo kirjoitti:Viime yön auto oli vilpoisessa tallissa, lämpötila oli 17 astetta. Ulkona 28.
Lähdimme kauppaan ja ajoimme n.35km niin sieltä tosiaan tuli sellaista kylmää, ettei lämpötilaa voinut pitää täysillä.
Kauppa reissu kesti tunnin, auto auringossa. Takaisin kun lähdimme ajamaan niin se puhalsikin kylmimmillään haalean vilpoista.
Mikä hitto siinä mahtaa olla? Jokin anturi tai termostaatti antaa väärää lämpötilaa.
Velipoikani taannoisessa w210:ssa piti paisari vaihtaa, kun oli mennyt tukkoon eikä siis pelannut kunnolla. Osana tämä kampe ei muistaakseni ollut kovin kallis, mutta aika hankalassa paikkaa se tietty oli (itse vaihdettuna)...
W164 ML 420 CDI
Olikos muuten w211:ssä vielä paisuntaventtiili vai oliko se jo kuristinventtilillä toteutettu keksintö, itse ei ole tarvinnut semmosta vielä isommin purkaa? Kuristinventtiilillä on ihan suodatin joka tietysti aiheuttaa ongelmia jos se saa sontaa ihteensä.
Monesti näistä ilmastointihommista yritetään tehdä jotain avaruustiedettä, mutta sitten kun joskus viimein ymmärtää laitteen toiminnan niin ihan ihmisen suunnittelemia vehkeitähän nämäkin on.
Täälläkin esitetty niin monenlaista totuutta ja teräviä kommentteja autolla ajamisesta lähtien. Mutta selvästi huomaa että ketkä ymmärtää ja ketkä vaan soittaa suutaan oli sitten lupia eli ei. Ihan samalla tavalla olen sen ilmastoinnin huoltanut ennen lupia kuin lupien jälkeenkin, ei se koulutus ihmistä eikä koneita muuttanut..... tieten
Monesti näistä ilmastointihommista yritetään tehdä jotain avaruustiedettä, mutta sitten kun joskus viimein ymmärtää laitteen toiminnan niin ihan ihmisen suunnittelemia vehkeitähän nämäkin on.
Täälläkin esitetty niin monenlaista totuutta ja teräviä kommentteja autolla ajamisesta lähtien. Mutta selvästi huomaa että ketkä ymmärtää ja ketkä vaan soittaa suutaan oli sitten lupia eli ei. Ihan samalla tavalla olen sen ilmastoinnin huoltanut ennen lupia kuin lupien jälkeenkin, ei se koulutus ihmistä eikä koneita muuttanut..... tieten
Joku mersupurkaamo??
Ilmastoinnin käynnistys
Mulle laitettiin eilen E430 v.2000 farmariin uudet ilmastoinnin aineet, vuotoja ei löytynyt mutta kompura ei käynnistynyt ollenkaan. Ilmeisesti sen pitäs käynnistyä jos EC:n ottaa pois päältä?
EC nappulasta ei valoa saa sammumaan muuta kuin virrat katkaisemalla, onkohan joku esto???
Muutenkin mulla on hakusessa muutama nappi lämmityslaitepaneelissa
Mikähän ihme toiminta käynnistyy napista, jossa valkoinen nuoli vasemmalla, keskellä joku kenno ja oikealla nuoli pelkillä ääriviivoilla?
No mikä tuo REST nappula on? onko joku taukolämmitin???
Neliön muotoinen ikkunakuva on varmaan takalasin lämmitin ja viuhkan muotoinen ikkunakuva varmaan huurteenpoisto/sulatus(ei tartte näillä keleillä)
Kukahan osais neuvoa, kiitos etukäteen.
EC nappulasta ei valoa saa sammumaan muuta kuin virrat katkaisemalla, onkohan joku esto???
Muutenkin mulla on hakusessa muutama nappi lämmityslaitepaneelissa
Mikähän ihme toiminta käynnistyy napista, jossa valkoinen nuoli vasemmalla, keskellä joku kenno ja oikealla nuoli pelkillä ääriviivoilla?
No mikä tuo REST nappula on? onko joku taukolämmitin???
Neliön muotoinen ikkunakuva on varmaan takalasin lämmitin ja viuhkan muotoinen ikkunakuva varmaan huurteenpoisto/sulatus(ei tartte näillä keleillä)
Kukahan osais neuvoa, kiitos etukäteen.