Onkos kukaan huomannut C-mersussa (itselläni C180/-95) ominaisuutta, että akkukengän irroituksen jälkeen kun auto on ollut hetken ilman sähköä ja sitten kun akku on taas kytketty, täytyy käynnistyksen kanssa nähdä hieman vaivaa...
Itselläni akun irroituksen jälkeen käy aina niin, että saa sahata sekuntikaupalla ja startti vaan pyörii, mutta kone ei lähde. Painamalla kaasua saa koneen pidettyä hengissä, mutta heti kun päästää kaasun niin tumppaa siihen. Tätä kun aikansa jatkaa, saa ehkä kahdeksannella kerralla koneen käyntiin omillaan ja kierrokset heiluvat noin 5 sekunnin ajan 300-900 kierroksen tuntumassa, kunnes rauhoittuu. Tämän jälkeen toimii taas kun unelma...
Jotenkin tämä liittyy moottorin ohjaustietokoneen parametrien nollautumiseen ja uusien hakemiseen sähkökatkon jäljiltä, mutta kiinnostaisi tietää onko pelissä joku säätö pielessä kun tietokoneelta menee aina tovi opetellessa. Voisiko esim. imuilman lämpötila-anturi olla aikansa elänyt? Tämä samainen "ilmiö" sattui kerran helteisenä kesäpäivänä kun olin kauppareissulla ja meinasi auto jättää kaupan parkkipaikalle. Onkohan kyseessä ominaisuus, vai joku muu... Kommetoikaa jos tiiätte!
W202:n käyntivaikeudet akun irroituksen jälkeen
W202:n käyntivaikeudet akun irroituksen jälkeen
---------------------------------------
"Rahalla saa ja Mersulla pääsee!"
---------------------------------------
"Rahalla saa ja Mersulla pääsee!"
---------------------------------------
Kyllä kaasusäädöt pitää opettaa uudelleen ja nollauksen jälkeen pitäisi ajella vaihtelevilla kierrosalueilla/teillä, mutta kyllä auton pitäisi tyhjäkäynti osata automaagisesti.
Käynnistysvaiheessa moottoriohjauksen pitäisi saada kaikki tarvitsemansa tieto, jolla säätö suoritetaan ilman kuskin sekaantumista tapahtumaan... Vähän epäilyttää, josko kysessä voisi olla esim. viallinen ilmamääräanturi, joka näyttää pieleen ja säädöllä menee hetki, kun se tajuaa tuoda saamansa mittauslukeman tälle planeetalle? Sitten seuraavalla käynnistyskerralla tämä "kalibrointitieto" onkin jo säätäjällä valmiina... Markon kommentista päätellen kyseessä on ennemmin vika kuin yleinen ominaisuus.
Käynnistysvaiheessa moottoriohjauksen pitäisi saada kaikki tarvitsemansa tieto, jolla säätö suoritetaan ilman kuskin sekaantumista tapahtumaan... Vähän epäilyttää, josko kysessä voisi olla esim. viallinen ilmamääräanturi, joka näyttää pieleen ja säädöllä menee hetki, kun se tajuaa tuoda saamansa mittauslukeman tälle planeetalle? Sitten seuraavalla käynnistyskerralla tämä "kalibrointitieto" onkin jo säätäjällä valmiina... Markon kommentista päätellen kyseessä on ennemmin vika kuin yleinen ominaisuus.
---------------------------------------
"Rahalla saa ja Mersulla pääsee!"
---------------------------------------
"Rahalla saa ja Mersulla pääsee!"
---------------------------------------
Mulla tuo odotus tapahtuu varmaa ihan luonnostaan joka kerta auton käynnistyksessä, vanhoilla dieseleillä koko ikäni ajaneenaee500 kirjoitti:Kokeile vaikka tällaista seuraavan akun irrotuksen jälkeen: virrat päälle ja odota jonkin aikaa, ehkä 15 sek, pitäisi kuulua konehuoneesta ihan pieni naksaus. Sen jälkeen käynnistyksen ja käynnin pitäisi toimia normaalisti.

230 C 1978