Viton eberin toiminta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jokinenracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viton eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja jokinenracing »

Kävin männäviikolla hakemasta saksanmaalta 109 vitomixton, eikä myyjä (varsin iso mesekauppa ) puhunut lämmittimestä mitään. Eli oletin, ettei autossa ole polttoainetoimista lämmitintä, mutta katsastuskonttorilla kardaania repiessäni huomasin lattiassa olevan eberin näköisen lootan. Inssin kanssa tulimme siihen tulokseen, että eberihän se on, mutta mistä nappulasta sitä käytellään vai onko automaatti. Tiedän kyllä minkänäköinen se perinteinen käyttökytkin on, mutta sitä kellokytkintä en kyllä mistään löydä. Eli onkos joku kyseiseen asiaan joskus törmännyt ja asiaa jo selvitellyt.

Mika
Ei o häpee olla nopee.
jysi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jysi »

Mittaristossa, siitä "M":stä painellen tulee ensin trippi ja nopeusmittari, sitten lämppärin kello, huoltovälinäyttö ja kellonajan asetus (ei välttämättä tässä järjestyksessä)

EDIT: kellokytkin siis mittaristossa ja se jonka tiedät on valokytkimen vieressä. Näin siis jos autossa on alkuperäinen (tehtaalla asennettu) lämmitin, eli lisävarustekoodi H12 - lisävarustekoodit löytyy huoltokirjan takasivulta tai alustanumerolla "Venäjän dekooderista"
Viimeksi muokannut jysi, Pe 23.04.2010 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tempera
Mersumies
Mersumies

Re: Viton eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja tempera »

jokinenracing kirjoitti:Kävin männäviikolla hakemasta saksanmaalta 109 vitomixton, eikä myyjä (varsin iso mesekauppa ) puhunut lämmittimestä mitään. Eli oletin, ettei autossa ole polttoainetoimista lämmitintä, mutta katsastuskonttorilla kardaania repiessäni huomasin lattiassa olevan eberin näköisen lootan. Inssin kanssa tulimme siihen tulokseen, että eberihän se on, mutta mistä nappulasta sitä käytellään vai onko automaatti. Tiedän kyllä minkänäköinen se perinteinen käyttökytkin on, mutta sitä kellokytkintä en kyllä mistään löydä. Eli onkos joku kyseiseen asiaan joskus törmännyt ja asiaa jo selvitellyt.

Mika
:idea: Liekin kuva on Eberin käynnistyssymbooli. Se on yleensä siinä tuhkiksen lähettyvillä. Jos löydät sen niin painamalla sitä se lähtee tulille ja merkkivalo syttyy. Niihin on yleensä ohjelmoitu puolen tunnin käyttöaika ettei akku tyhjene. Talvella on hyvä peli. Vartti riitti kovillakin pakkasilla lämmittää ja autö hörähti hienosti käymään.
:arrow: Kerroppa tännekkin jos löysit nappulan mistä se lähtee käymään.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
jokinenracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa

lämpiää

Viesti Kirjoittaja jokinenracing »

Jep, löytyi ajastin sieltä mittaristoa rassaamalla. Lämmitin lähti pöhisemään, mutta sammutus manuaalisesti ei taida onnata, eli käy tunnin ja sit sammuu. Vaatii kyllä vielä hieman näppituntumaa, mutta ei taida maksaa vaivaa asentaa erillistä ulkopuolista kelloa.

Mika
Ei o häpee olla nopee.
jysi
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jysi »

Muistaakseni sammuu kyllä siitä valokatkaisimen alla olevan käyttökytkimen yläosaa painamalla, samalla tavalla kun käynnistys manuaalisesti tapahtuu.
Benjamin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Benjamin »

jysi kirjoitti:Muistaakseni sammuu kyllä siitä valokatkaisimen alla olevan käyttökytkimen yläosaa painamalla, samalla tavalla kun käynnistys manuaalisesti tapahtuu.
Omassa Vitossani on lisävarusteena samainen eberi/webasto. Toiminta on tosiaan ohjelmoitavissa kolmelle ajalle mittaristosta.
Sen saa myös ns. automaattiasentoon, eli lähtee tulille kun moottorin lämmöt alle 70 ja ulkoilman lämpötila alle 5-7(muistaakseni).
Itse olen käyttänyt manuaalisena, koska jos on lyhyttä ajoa, niin se ei ehdi lämmetä kunnolla ja ikä lyhenee...Oma on pelannut kolme vuotta/50tkm:ä moitteetta.(kop,kop).
Ainakin minulla kun painaa pidemmän aikaa sitä liekkinappulaa ylöspäin(2-toiminen), niin silloin menee manuaaliasentoon. Lähtee päälle vain kellosta tai painamalla nappulasta päälle.
Olen kuulostellut muita uudemman Viton omistajia, että on lyhytikäinen se lisälämmitin, mutta veikkaisin itse juurikin tuota käyttötyyliä...Aina kunnolla lämpimäksi.
W220 S 55 AMG
W639 115
W210 220 CDI
Kolmen tähtikeulan yh...
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Benjamin kirjoitti:
jysi kirjoitti:Muistaakseni sammuu kyllä siitä valokatkaisimen alla olevan käyttökytkimen yläosaa painamalla, samalla tavalla kun käynnistys manuaalisesti tapahtuu.
Omassa Vitossani on lisävarusteena samainen eberi/webasto. Toiminta on tosiaan ohjelmoitavissa kolmelle ajalle mittaristosta.
Sen saa myös ns. automaattiasentoon, eli lähtee tulille kun moottorin lämmöt alle 70 ja ulkoilman lämpötila alle 5-7(muistaakseni).
Itse olen käyttänyt manuaalisena, koska jos on lyhyttä ajoa, niin se ei ehdi lämmetä kunnolla ja ikä lyhenee...Oma on pelannut kolme vuotta/50tkm:ä moitteetta.(kop,kop).
Ainakin minulla kun painaa pidemmän aikaa sitä liekkinappulaa ylöspäin(2-toiminen), niin silloin menee manuaaliasentoon. Lähtee päälle vain kellosta tai painamalla nappulasta päälle.
Olen kuulostellut muita uudemman Viton omistajia, että on lyhytikäinen se lisälämmitin, mutta veikkaisin itse juurikin tuota käyttötyyliä...Aina kunnolla lämpimäksi.

totnoin.
hen.koht tunnen noin 100 pakettiauton omistajaa....niillä 10:llä (muistaakseni) joilla on ollut ongelmia eberin tai webaston kanssa syynä on KÄYTTÄMÄTTÖMYYS!...
ne jotka käyttävät päivittäin (itse aktiiviaikoina jopa 5-8krt/pv) eivät ole ongelmista valitelleet...
oma(t) webastot toimineet moitteetta 10vuotta....kaksi pakua, esim nykyiseen ei ole tehty yhtään webaston huoltoa, ja viikonloppuna testasin jälleen että pelittää...ja niinhän se pelitti.

ps.vieläköhän vitoissa on toiminta, jos tankki alle puolen täynnä ei lisälämmitin käynnisty kelloajastimella? tuollainenkin ongelma tuli kerran eteen kun ystävällä ei lämmitin pelannut tuliterässä vitossa....no mersulla sitten oikaisivat ystääväni.
Opel, "weird lieben autos"....
Benjamin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Benjamin »

ps.vieläköhän vitoissa on toiminta, jos tankki alle puolen täynnä ei lisälämmitin käynnisty kelloajastimella? tuollainenkin ongelma tuli kerran eteen kun ystävällä ei lämmitin pelannut tuliterässä vitossa....no mersulla sitten oikaisivat ystääväni.
Joo, sellainen ominaisuus on...Joskus tuntuu, että on varovaisuuden maksimointia.

Tarkoitin aiemmin sillä manuaalikäytöllä esim. työmaa-ajoa, autoa siirtoa muutama sata metriä, joita voi tulla kymmeniä päivässä.
Tällöin lämmitin käynnistyy ja sammuu tosi tiuhaan...
W220 S 55 AMG
W639 115
W210 220 CDI
Kolmen tähtikeulan yh...
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Benjamin kirjoitti:
Joo, sellainen ominaisuus on...Joskus tuntuu, että on varovaisuuden maksimointia.

Tarkoitin aiemmin sillä manuaalikäytöllä esim. työmaa-ajoa, autoa siirtoa muutama sata metriä, joita voi tulla kymmeniä päivässä.
Tällöin lämmitin käynnistyy ja sammuu tosi tiuhaan...
jaahas, että vieläkin...no tuosta olikin jo pari vuotta kun asiaan törmäsin.
tuntuu vähän tyhmältä....kun tuo webasto voi viedä max pari litraa tunnissa täyrellä toholla...voisko olla että 1/4 osa tankin alle olis oikeampi raja..?

joo ei noissa minuuttisiirroissa tule käytettyä kelloa eikä kaukosäädintä...eipä kerkee kone jäähtyä vielä puolessa tunnissa paljoa...
mutta jo tunnin seistyä olen kyllä monesti kaukosäätimestä klikannut käyntiin 5-10 min ennen kuin vaihdan paikkaa...

tosin on hyvä muistaa että latailee akkua vaikka viikonloppuisin tallissa jne....tai ajelee muutaman pidemmän matkan.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin