Viton vetoakselin irrotus
Viton vetoakselin irrotus
Viton vetarin kumi on tas rikki (kuskin puoli), kaksi vuotta sitten laitettiin Motonet laatuosat...
WIS neuvoo vetoakselin irroituksessa notta:
"kierrä ruuvi ja mutteri irti olkatapista -> irrota olkatappi olka-akselista"
Siis mikä pultti pitää irrottaa että vetari mahtuu tulemaan pois?
Yläpuolellahan pyörännapa on kiinni iskaritolpassa kahdella pultilla ja alapuolellahan on pallonivel, eikö?
Esukki
WIS neuvoo vetoakselin irroituksessa notta:
"kierrä ruuvi ja mutteri irti olkatapista -> irrota olkatappi olka-akselista"
Siis mikä pultti pitää irrottaa että vetari mahtuu tulemaan pois?
Yläpuolellahan pyörännapa on kiinni iskaritolpassa kahdella pultilla ja alapuolellahan on pallonivel, eikö?
Esukki
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Re: Viton vetoakselin irrotus
Ainakin tälleen irtoaa:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12102005.html
- pyörän keskeltä se iso pultti auki pulttipyssyllä.
- vetoakselin laipan pultit irti, kanssa pulttipyssyllä.
- Muistaakseni se riittää kun otat alapallon "nupin" irti, ei missään nimessä noita kahta iskarin pulttia mitkä tuolla rojektikertomuksessa on otettu, silloin joutuu suuntaamaan pyörän kulmat uudelleen.
Käytä hallitunkkia tarvittaessa siinä alaripustuksen alla,mutta ei se siitä muistaaksenia ammu mihinkään. Monet kerrat tuon olen tehnyt mutta ei vain meinaa muistaa...
Toki voit koittaa jos se mahtuu tulemaan ilman tuennan irroituksia, mutta muistaakseni ei mahdu.
Takaisinlaitossa käytetään sitten voimaa niissä laipan pulteissa.
P.S Olen varoitellut monet kerrat noista motonetin italialaisista nivelistä, niitä saa kayttää vain hätätilanteessa
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/12102005.html
- pyörän keskeltä se iso pultti auki pulttipyssyllä.
- vetoakselin laipan pultit irti, kanssa pulttipyssyllä.
- Muistaakseni se riittää kun otat alapallon "nupin" irti, ei missään nimessä noita kahta iskarin pulttia mitkä tuolla rojektikertomuksessa on otettu, silloin joutuu suuntaamaan pyörän kulmat uudelleen.
Käytä hallitunkkia tarvittaessa siinä alaripustuksen alla,mutta ei se siitä muistaaksenia ammu mihinkään. Monet kerrat tuon olen tehnyt mutta ei vain meinaa muistaa...
Toki voit koittaa jos se mahtuu tulemaan ilman tuennan irroituksia, mutta muistaakseni ei mahdu.
Takaisinlaitossa käytetään sitten voimaa niissä laipan pulteissa.
P.S Olen varoitellut monet kerrat noista motonetin italialaisista nivelistä, niitä saa kayttää vain hätätilanteessa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Viimeksi kaatui alapallonvaihto siihen että en saanut alapallon nupin pulttia pois reiästään. Alapallon nuppihan ei ole kartiokiinnitteinen vaan tappi joka kirístetään sivusta pultilla reikäänsä. Vaikka mutteri oli pois niin silti pultti vaati edes pyöriäkseen älyttömästi voimaa. Halkaisin 16mm hylsynkin hommassa.
Olisi pitänyt saada levitettyä kiinnityslaippojen väliä mutta ei onnistunut. Oliskohan tuohon hommaan jotain kikkaa??
Olisi pitänyt saada levitettyä kiinnityslaippojen väliä mutta ei onnistunut. Oliskohan tuohon hommaan jotain kikkaa??
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Missä penkkilappu on ?vito500tkm kirjoitti:Ei kestä 280hv 500Nm.
Siinä alapallon kiinnitysreijässä on se kolo, siihen voi lyödä semmosella isolla metallitaltalla niin se leviää.
En sitten tiedä onko toi automaattin kanssa ahtaampi tulemaan pois, mutta kannattaa ehkä ensin koittaa tuleeko se vai ei. Silloin talvella -18 asteen pakkasessa sen otin, mutta en todellakaan muista miten se meni, ei siinä kauaa kylläkään aikaa kulunut, kun muuten olisi jäätynyt jääpuikoksi.
Sitäkin voi koittaa, että ottaa iskarin yläpään iirti, jolloin risustus pääsee laskemaan alemmas.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Noin se varmasti on, tietyssä asennossa se vetari painuu sen verran renkaaseen päin, että saa sisemmän laipan muljahtamaan just siihen tiettyyn suuntaan, jossa se mahtuu taasen menemään toiseen suuntaan ja saa sen tapin irti navasta.
Siellä on vain se yksi tietty kohta mistä se mahtuu...se pitää hoksata.
Siellä on vain se yksi tietty kohta mistä se mahtuu...se pitää hoksata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
CDI vitosta en saanut millään vetaria enää paikalleen ilman muitten osien irroittelua. Kääntelin ja vääntelin vähän joka suuntaan muttei millään. Voi olla että meneekin, mutta helpommalta tuntui irroittaa suosiolla iskarin kiinnitys. Alapallohan se kannattaa ottaa irti, olikohan niin ettei minulla ollut sellaista torxia mikä siihen kävi tms.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
No alkoihan niitä irroitettavia osia löytymän sielläkin...moottoria sivuun ja kallistuksen vakaajan vapauttaminenlaineracing kirjoitti:ja vakaajan vivutkin muistaakseni piti irrottaa jotta mahtuu aksila pois.

No joo, sinne auton alle kun menee niin kyllä ne aina irti saa.
Vetonoveliä ei muuten kannata paljoa väännellä, se on ttumainen tilanne kun sieltä tippuu kuula ulos...saa vähän askarrella, ennen kuin se on taas paikallaan...vähän kuten rubikin kuutiota tekisi...jollekin on tolleenkin käyny

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mistä kohtaa moottoria voi turvallisesti kammeta että ei tule tehtyä vahinkoja...
Voiko iskarin yläpäätä irrottaa ilman että jousta puristaa kasaan eli onko joustintuen yläpäässä laippa joka pitää jousen nipussa?
Voiko iskarin yläpäätä irrottaa ilman että jousta puristaa kasaan eli onko joustintuen yläpäässä laippa joka pitää jousen nipussa?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Ei tarvitse puristaa jousta. Moottoria varmaan voi kangeta lohkosta kaikkein turvallisimmin...mutta eihän siellä tilaa ole. Mulle ei ole vielä tullut tarvetta kangeta sitä väkisin sivuun, joten tuskin sullekaan tulee.
Jos otat sen iskarin yläpään irti niin auto pukeilla etupäästä, sitten hallitunkilla alatukivarresta ilmaan, mutteri auki (taas tarvitaan sitä pulttipyssyä
) ja lasket alas...niin alas kuin tarvitsee. Ainakin se kallistuksen vakaaja alkaa taas panttaamaan jossakin kohtaa.
Jos otat sen iskarin yläpään irti niin auto pukeilla etupäästä, sitten hallitunkilla alatukivarresta ilmaan, mutteri auki (taas tarvitaan sitä pulttipyssyä

Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Homma hoidettu ja kävi yllättävän helposti. Kallistuksenvakaajan vivut piti irroittaa MOLEMMILTA puolilta, ei muuta. Vetarin laipan takana on tarpeeksi tilaa "peruuttaa" akselia ja kun kääntelee pyörää eri asentoihin löytyy kohta jossa mahtuu pois paikaltaan konetta kampeamatta. Voimamiehiä (Teräsmies, Superhessu tai Hulk) ei tarvita.
Olisko vetonivelen paikka vetoakseliin tai vetoakselin paikka laippaan kuulunut merkitä että saa samaan paikkaan. Jäi tekemättä mutta ei tunnu ravistavan.
Olisko vetonivelen paikka vetoakseliin tai vetoakselin paikka laippaan kuulunut merkitä että saa samaan paikkaan. Jäi tekemättä mutta ei tunnu ravistavan.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
En mä ainakaan ole merkinnyt, kun uusissa nivelissä ei ole sitä merkkiä ja jos pelkkä akseli jo yksinään on epätasapainossa niin eihän sille sitten mitään voi
Testattu on 180+ km/h, ei väpäjä sen enempää kuin originaalinakaan

Testattu on 180+ km/h, ei väpäjä sen enempää kuin originaalinakaan

Lisää tietoa: www.skg.fi
Osat numero 17 ja 20 kun irrottaa vakaajasta niin vakaaja kääntyy pois tieltä.


-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Toinen nimi taitaa olla "koiran luut"
Irroituksessa on hyvä olla sellainen 14 mm peltinen jakari, jolla saa pidettyä tappia kun vääntää mutterin auki.
Irroituksessa on hyvä olla sellainen 14 mm peltinen jakari, jolla saa pidettyä tappia kun vääntää mutterin auki.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tulihan tuo nippuun, eli vetari mahtuu tulemaan pois ja menee myös samaa reittiä paikoilleen, kun ottaa vain raidetangon uloimman pään irti. vetarin kumin klemmarit puristin sivuleikkureilla, ei siitä ihan hyvä tullut, eli jäi hieman löysälle.
Viimeksi muokannut vito-cdi, Su 23.05.2010 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W638 CDI
Jollain tylsillä sivuleikkureilla tai vastaavilla virityksillä täälläkin on niitä puristeltu.
Kai se pitäisi jo ihan työkalukin sitä varten tehdä
Kai se pitäisi jo ihan työkalukin sitä varten tehdä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Just pari päivää sitten vaihdoin omaa v280 automaticiin ulommaiset nivelet. Jos vaan pääsee auton alle niin ei tarvi irrotella mitään ylimääräistä,paitsi kuskin puolen akseli ei mahdu kääntymään jos ei irroita vakaajan pystytankoja,että saa vakaajan kääntymään pois edestä. Ja konetta tosiaan joutuu hiukan kangen kanssa vääntämään (n.1cm)jotta se akseli muljahtaa pois.Molempien akseleiden irrotus,nivelten vaihto ja takaisin asennus yhteensä n.3h.
Eilen vaihdoin sisemmät vetoakselin kumit ja aika helposti vetoakselit lähtivät pois. Auto oli siis Vito 108 Cdi vm. 2000. Samoilla toiminnolla kaiketi joutuu ulommat vetoakselin kumit vaihtamaan, vetoakselit irti ja kumet vaihtoon.Vito110 kirjoitti:Tulihan tuo nippuun, eli vetari mahtuu tulemaan pois ja menee myös samaa reittiä paikoilleen, kun ottaa vain raidetangon uloimman pään irti. vetarin kumin klemmarit puristin sivuleikkureilla, ei siitä ihan hyvä tullut, eli jäi hieman löysälle.
Hanttimiehen puolelta vetoakseli irtoaa mitään muuta irroittamatta (paitsi "koiranluun" alapää, että saa kallistuksenvakajaa käännettyä ylöspäin kuskinpuolen vetoakselin irroituksen vuoksi), kuskinpuolen vetoakselia ei saa irti irroittamatta "koiranluita" molemmilta puolilta alapäästä jolloin kallistuksenvakaaja nousee ylöspäin pois tieltä.
Molemmilta puolilta Koiranluun alapäät irti, akselin renkaanpään pultti 32 mm. sekä laipat. Suojakoppa laipanpäästä naputtelemalla irti, sokka akselin keskellä joka pois, vetonivel tulee vetämällä tai naputtelemalla ja sitten kumit. Ja takaisin toisinpäin.
108cdi vm.2000
Re: Viton vetoakselin irrotus
Mites tuleeko kuskinpuolen vetaria irrottaessa laatikkoöljyt pihalle? Menin ostamaan tuommosen yleismallin liimattavan vetarinkumin
ja eihän se tunnu sopivan vitoon, eli orkkis kumissa on boori mikä uppoaa vetarin omaan hahloon ja tätähän ei ole liimattavassa kumissa. Kumi ei pysy siis paikallaan lainkaan.. Onko tuo boori/hahlo systeemi mersuissa yleinenkin vai onko tämä viton hienous?
