ilmastointihuoltoja pks...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

morjens.
täällä on nyt monella ollut huolta ja puhaa ilmastointien kanssa....niin on allekironneellakin.

omassa oli jo joulukuussa tiedossa että ilmastointi on tyhjä ja vuotaa....
eipä nyt ole niin kiirettä ollut hoidella mutta ajattelin tässä pikkuhiljaa aloitella operaation.

1. kuka tietää fiksuja ilmastontihuoltoja pks, mielellään espoosta,vantaalta, max hiki alueelta.?, mielellään sellaisia joilla olis hiilidioksiidi vehkeet....niillä kun vuoto on fiksua etsiä....
2. mikä on ollut yleisin vuotokohta w210 koristen ilmastoinnissa...kenno,letku,kuivain (tätä epäili tuttuni),kompuran liitin jne...?
Opel, "weird lieben autos"....
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Vuotokohdasta en tiedä, mutta omassa väykyssäni korjaaminen onnistui vain Veho koivuhaassa, ensin käytin 2 eri ilmastointihuollossa, mutta lopulta korjaus onnistui vain veholla. Ja hinta oli edullisempi kuin " nyrkkipajoissa " :shock: vikana oli kylmäaineen lämpötila anturi.
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Pellen Paja
Kahvimaan Auto (hieman kauempana).
Tuusulan Huolto-Osa (tämäkin kauempana).

Näissä olen itse käyttänyt ilmastointihuollossa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ari66 kirjoitti:Pellen Paja
Kahvimaan Auto (hieman kauempana).
Tuusulan Huolto-Osa (tämäkin kauempana).

Näissä olen itse käyttänyt ilmastointihuollossa.
thanks.
tuo kahvimaan auto onkin juuri sopiva....mökkimatkan varrella kun ajelen aina nummelan ohi kotiin....joten joku iltapvä pistäydynkin siellä...
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Vesqju kirjoitti:Vuotokohdasta en tiedä, mutta omassa väykyssäni korjaaminen onnistui vain Veho koivuhaassa, ensin käytin 2 eri ilmastointihuollossa, mutta lopulta korjaus onnistui vain veholla. Ja hinta oli edullisempi kuin " nyrkkipajoissa " :shock: vikana oli kylmäaineen lämpötila anturi.
vuotiko tuo anturi? vai näyttikö vain väärää määrää,painetta jne?

itsellä on jo tehty tiiveyskoe (alipainekoe) ja todettu vuoto joka tarvitsee korjauksen...ei vaan ollut hiilidioksiidia ja kun koko järjestelmä oli täysin tyhjä on vuotoja paha etsiä lasit päässäkään.
ja nestettä sinne ei kannattanut laittaa koska vuoto oli sen verran suuri alipaineen häviämisen toteamuksesta...
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

eemeli 210 kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Pellen Paja
Kahvimaan Auto (hieman kauempana).
Tuusulan Huolto-Osa (tämäkin kauempana).

Näissä olen itse käyttänyt ilmastointihuollossa.
thanks.
tuo kahvimaan auto onkin juuri sopiva....mökkimatkan varrella kun ajelen aina nummelan ohi kotiin....joten joku iltapvä pistäydynkin siellä...
Ei kannata Kahvimaalle ehkä mennä. Itsellä ei ollut ilmastoinnissa mitään vikaa, mutta käytin huvikseen öljynvaihdon yhteydessä ilmastoinnin täyttöhuollossa. Sen jälkeen on sihissyt aina kun jäähdytystarvetta... Tekivät painetestin kun pyysin, paineet ok. Liekö niiden vehkeissä vikaa tms.

Eivät rupee sen tarkemmin selvittämään sihinää... Jäähdytys kyllä toimii tehokkaasti, mutta ketuttaa kun sihisee niin maan peevelisti keskisuuttimien takana.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Noni, tänään loppuikin sitten sihinä EC-valon syttymisen saattelemana... Tiedä häntä olisko sohittu jotain kennoa solmuun tms. No viedäänpä tällä kertaa täyttöön oikeen viralliseen huoltoon ja kattotaan pysyykö Mersun "oman" koneen aineet tuolla ja mitä sanoo diagnostiikka.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

masaf1 kirjoitti:Noni, tänään loppuikin sitten sihinä EC-valon syttymisen saattelemana... Tiedä häntä olisko sohittu jotain kennoa solmuun tms. No viedäänpä tällä kertaa täyttöön oikeen viralliseen huoltoon ja kattotaan pysyykö Mersun "oman" koneen aineet tuolla ja mitä sanoo diagnostiikka.
minnääns meinasit vierä, olarin veho?.....

toi kuulosti vähän huonolta josko eivät edes viitsi etsiä vikaa joka on tullut siellä huollon saattelemana...se on just se juttu mitä mä vähän niinkun en siedä.

itse yrittäjänä olen aina vastannut huutoihin ja hoitanut omat leiviskäni ja suttuni....ja monesti kyllä valitettavasti toistenkin siinä sivussa...mutta asiakaspalvelu on se kaiken a ja o (välissä L ja K).....

taitaa olla niin että asiansa osaavia ja niistä innotuneita kohtuuhintaisia ja oikeista tekemisistä (luotettavia) veloitttavia ilmastointihuoltoja ei ole montaa?

olen parissa käynyt "ikkunaostoksilla" ja tiedustellut vähän asoista ja todennut "nää on kalliita korjata nää erikoisautot" lauseiden saattelemana poistuvani takavasemmalle paitsiohymy naamalla.....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Olarin Veho - Hyi... Sinne en mene vaikka maksettais. Olen käyny kaks kertaa ja kolmatta en mene. Voi etsiä risuja/ruusuja ketjun ko. puljusta ja lukea minun kirjoitukseni.

Sehän tässä itseänikin kismittää, että ei "muka kuultu" mitään normaalista poikkeavaa ääntä, vaikka keskisuuttimien takana sihisi niin maan perkuleesti ja pelkästään kuuro olis voinut olla kuulematta. Ja erityisesti kaaliin ottaa se, että ilmastoinnissa ei ollut mitään oireita sitä ennen - ei näköjään kannattais muuten vaan täytättää, jos ei ole mitään vikaa. Onhan toi Kahvimaan auto muuten ollu ihan hyvä paikka - tekevät mitä pyydetään, mutta ei mitään ylimääräistä ja vähän henkilöstä riippuu aina mitä saa lopputuloksena. Alustahommat yms. onnistuu tosi hyvin.

Ylihuomenna menee Tynninharjun autohuoltoon täyttöhuoltoon. Katotaas miten käy. Onneksi sihinä kuitenkin kuului vaan silloin, kun tarvittiin jäähdytystä eli ei sieltä kylmäaineet ainakaan kovin nopeasti vuoda itsekseen, kun vuoden kesti sihistäkin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eikös se juuri silloin sihise, jos kylmäaineet on vähissä?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Noniin, tapaus ratkennut. Sihisevässä (Kahvimaan auto) järjestelmässä kylmäainetta oli vaan 130 grammaa (1000 grammaa normaalisti). Järjestelmä tutkittu kauttaaltaan UV-valolla, tehty painekokeita yms. Ei mitään vikaa, ei vuotoja, ei vikakoodeja kompuraan tms. liittyen. Eilen laitettu ihan oikeasti 1000 grammaa kylmäainetta. Ei sihise yhtään ja toimii taas normaalisti.

Kyllä se vaan näin on mennyt, että Kahvimaan autossa ei ilmastoinninhuoltolaitteesta ole jostain syystä tullut järjestelmä täyteen, kun suhisi heti huollon jälkeenkin. On se taas vuoden sihinän jälkeen mukavaa, kun ei sihise yhtään :lol:

Laitetaan nyt sitten risukeppejä Kahvimaan Autolle ja ruusuja Tynninharjun autohuollolle. Tynniksellä maksoi muuten ko. ilmastointihuolto 99 € + vikakoodit 50 € = 149 €. Eivät veloittaneet tarkemmista testauksita ja UV-valosyynäyksistä, koska ei löytynyt mitään vikaa (koska sitä ei todennäköisesti ole).
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Taas yksi sihisevä ilmastointi tulee kaapista ulos. Eli käytin tuon bensa-lahnan ilmastointi-huollossa mega-autossa, koska talven seisomisen (kerran kuukaudesssa käytin lämpimäksi EC-nappi ilman valoa) jälkeen ilmastointi ei jäähdyttänyt yhtään.

Täyttivät ja sanoivat laittaneensa jotain väriainetta mukaan. Vuotoa ei kuulemma näkynyt.
Nyt tuolla keskisuulakkeiden takana sihisee/suhisee oli ilmastointi missä asennossa tahansa. (lämmitys/jäähdytys)
EC-napin valon sytyttäminen saa suhinan loppumaan hetken päästä.

Mistäs kannattaisi etsiä sitä vuotoa? yleisimmät?
Näkyykö se väriaine vain UV-valolla, vai hä?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Höyrystin vuotaa?
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

JeremyH kirjoitti:Taas yksi sihisevä ilmastointi tulee kaapista ulos. Eli käytin tuon bensa-lahnan ilmastointi-huollossa mega-autossa, koska talven seisomisen (kerran kuukaudesssa käytin lämpimäksi EC-nappi ilman valoa) jälkeen ilmastointi ei jäähdyttänyt yhtään.

Täyttivät ja sanoivat laittaneensa jotain väriainetta mukaan. Vuotoa ei kuulemma näkynyt.
Nyt tuolla keskisuulakkeiden takana sihisee/suhisee oli ilmastointi missä asennossa tahansa. (lämmitys/jäähdytys)
EC-napin valon sytyttäminen saa suhinan loppumaan hetken päästä.

Mistäs kannattaisi etsiä sitä vuotoa? yleisimmät?
Näkyykö se väriaine vain UV-valolla, vai hä?
Väri aine näkyy uv valolla
jos suhina kuuluu vaikka on juuri täyteety ja vuotoa ei näy niin yleensä se vuotta sieltä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja RH »

JeremyH kirjoitti:Taas yksi sihisevä ilmastointi tulee kaapista ulos. Eli käytin tuon bensa-lahnan ilmastointi-huollossa mega-autossa, koska talven seisomisen (kerran kuukaudesssa käytin lämpimäksi EC-nappi ilman valoa) jälkeen ilmastointi ei jäähdyttänyt yhtään.

Täyttivät ja sanoivat laittaneensa jotain väriainetta mukaan. Vuotoa ei kuulemma näkynyt.
Nyt tuolla keskisuulakkeiden takana sihisee/suhisee oli ilmastointi missä asennossa tahansa. (lämmitys/jäähdytys)
EC-napin valon sytyttäminen saa suhinan loppumaan hetken päästä.

Mistäs kannattaisi etsiä sitä vuotoa? yleisimmät?
Näkyykö se väriaine vain UV-valolla, vai hä?
Mulla tuossa farkussa oli vuotoja ympäriinsä, flektit toimi satunnaisesti, eli flekteistä ja lauhduttajasta taaksepäin vaihdettiin kaikki, mitä konehuoneen puolelta pystyi. Nyt on toiminut hienosti jo kaksi vuotta, ei sihistele ja kylmää pukkaa.
Asentaja joka homman teki, naureskeli, että omaa oksaansa hän sahaa ja leipäänsä kaventaa kun sulle nyt kertoo, että seuraavan huollon aika on vasta sitten, kun siihen seuraavaksi tulee jotain oikeita ongelmia jäähdytystehon kanssa. jos toimii=ei sovi sorkkia eli huollon tarve=0. Ylimitoitetulla huoltosyklillä ne vaan saa kuulemma vuotamaan...Helppoa rahastusta siis kaikenni.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja JOHe »

RH kirjoitti:
JeremyH kirjoitti: Asentaja joka homman teki, naureskeli, että omaa oksaansa hän sahaa ja leipäänsä kaventaa kun sulle nyt kertoo, että seuraavan huollon aika on vasta sitten, kun siihen seuraavaksi tulee jotain oikeita ongelmia jäähdytystehon kanssa. jos toimii=ei sovi sorkkia eli huollon tarve=0. Ylimitoitetulla huoltosyklillä ne vaan saa kuulemma vuotamaan...Helppoa rahastusta siis kaikenni.
Näinhän se on, että toimivaa laitetta ei pitäisi alkaa korjaamaan, voi mennä rikki.
Rehellinen asentaja.
CLk silber
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja CLk silber »

Näytti ainakin tossa kehä3 viereisen motonetin pihalla kaveri tekevän hyvää tiliä(89e) huolto!! ja ei ollu hiljasta hetkeä mitä seurasin siinä. tosin se ei paljoa auta jos on vuotoa jossian tms.
C 240 T -02
villeeino
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:04

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja villeeino »

ite käytin ilmastoinnin täyttöhuollossa ( muistaakseni painetestaus oli myös) rengaskeskuksessa tikkurilassa. hinta oli ainakin n.1kk sitten 79€. tuntuis pukkaavan edelleen kylmää ilman sihinöitä, kuten ennen huoltoakin. kylmäaine ei ollut hirveästi vajunut mutta käytin kun ei edellisestä huollosta ollut tietoa.
Audi Q7

Ex: E-mersuja
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re:

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

masaf1 kirjoitti:Olarin Veho - Hyi... Sinne en mene vaikka maksettais. Olen käyny kaks kertaa ja kolmatta en mene. Voi etsiä risuja/ruusuja ketjun ko. puljusta ja lukea minun kirjoitukseni.

Sehän tässä itseänikin kismittää, että ei "muka kuultu" mitään normaalista poikkeavaa ääntä, vaikka keskisuuttimien takana sihisi niin maan perkuleesti ja pelkästään kuuro olis voinut olla kuulematta. Ja erityisesti kaaliin ottaa se, että ilmastoinnissa ei ollut mitään oireita sitä ennen - ei näköjään kannattais muuten vaan täytättää, jos ei ole mitään vikaa. Onhan toi Kahvimaan auto muuten ollu ihan hyvä paikka - tekevät mitä pyydetään, mutta ei mitään ylimääräistä ja vähän henkilöstä riippuu aina mitä saa lopputuloksena. Alustahommat yms. onnistuu tosi hyvin.

Ylihuomenna menee Tynninharjun autohuoltoon täyttöhuoltoon. Katotaas miten käy. Onneksi sihinä kuitenkin kuului vaan silloin, kun tarvittiin jäähdytystä eli ei sieltä kylmäaineet ainakaan kovin nopeasti vuoda itsekseen, kun vuoden kesti sihistäkin.
No kun nyt näyttä tulevan vanta-hki akselin ulko puoleltakin mainittua
Paikkoja niin autopelti pojat vihdissä hoiti vastaavan homman
Kerralla kuntoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1978
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja etrade »

JeremyH kirjoitti: Nyt tuolla keskisuulakkeiden takana sihisee/suhisee oli ilmastointi missä asennossa tahansa. (lämmitys/jäähdytys)
Jos sihinä ja suhina tarkoittais että kylmäaine tulis ulos niin ei siinä monta tuntia tarvi ihmetellä kun järjestelmä on tyhjä. Ennen höyrystintä on paisuntaventtiili joka alentaa paineen ja jos liian vähän kylmäainetta niin saa myös aikaan sihinää.

Sulla on liian hiljainen uusi auto tai radio liian pienellä. :wink:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

etrade kirjoitti:
JeremyH kirjoitti: Nyt tuolla keskisuulakkeiden takana sihisee/suhisee oli ilmastointi missä asennossa tahansa. (lämmitys/jäähdytys)
Jos sihinä ja suhina tarkoittais että kylmäaine tulis ulos niin ei siinä monta tuntia tarvi ihmetellä kun järjestelmä on tyhjä. Ennen höyrystintä on paisuntaventtiili joka alentaa paineen ja jos liian vähän kylmäainetta niin saa myös aikaan sihinää.

Sulla on liian hiljainen uusi auto tai radio liian pienellä. :wink:
Näin on jos suhina jatkuu eikä kylmää tule kunnolla on vika siinä että ainetta on liian vähän
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

CDI203 kirjoitti:
etrade kirjoitti:
JeremyH kirjoitti: Nyt tuolla keskisuulakkeiden takana sihisee/suhisee oli ilmastointi missä asennossa tahansa. (lämmitys/jäähdytys)
Jos sihinä ja suhina tarkoittais että kylmäaine tulis ulos niin ei siinä monta tuntia tarvi ihmetellä kun järjestelmä on tyhjä. Ennen höyrystintä on paisuntaventtiili joka alentaa paineen ja jos liian vähän kylmäainetta niin saa myös aikaan sihinää.

Sulla on liian hiljainen uusi auto tai radio liian pienellä. :wink:
Näin on jos suhina jatkuu eikä kylmää tule kunnolla on vika siinä että ainetta on liian vähän
Jostakin se vuotaa, en vaan ole saanut aikaiseksi hankkia mistään UV-lamppua jolla varmistaisi vuotokohdan.

Mega-auton pojat sanoi laittaneensa järjestelmään oikean määrän tavaraa. noin viikko huollon jälkeen suhina alkoi.
lämpimällä kuivalla kelillä meni tuulilasi hieman huuruun lasin keskikohdasta hieman apparin puolelle päin ilmastoinnin ollessa päällä.
Joten pelkoni tuosta kenties työläimmästä vaihtohommasta taitaa olla totta.
Pääseekö tuohon höyrystimeen käsiksi muuten kuin purkamalla koko kojelaudan? (toki UV-lamppuilen autoa ennen kuin alan purkamaan suurempia)
Auto on siis pre-facelift W210 manuaali-ilmastoinnilla.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

JeremyH kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
etrade kirjoitti:
JeremyH kirjoitti: Nyt tuolla keskisuulakkeiden takana sihisee/suhisee oli ilmastointi missä asennossa tahansa. (lämmitys/jäähdytys)
Jos sihinä ja suhina tarkoittais että kylmäaine tulis ulos niin ei siinä monta tuntia tarvi ihmetellä kun järjestelmä on tyhjä. Ennen höyrystintä on paisuntaventtiili joka alentaa paineen ja jos liian vähän kylmäainetta niin saa myös aikaan sihinää.

Sulla on liian hiljainen uusi auto tai radio liian pienellä. :wink:
Näin on jos suhina jatkuu eikä kylmää tule kunnolla on vika siinä että ainetta on liian vähän
Jostakin se vuotaa, en vaan ole saanut aikaiseksi hankkia mistään UV-lamppua jolla varmistaisi vuotokohdan.

Mega-auton pojat sanoi laittaneensa järjestelmään oikean määrän tavaraa. noin viikko huollon jälkeen suhina alkoi.
lämpimällä kuivalla kelillä meni tuulilasi hieman huuruun lasin keskikohdasta hieman apparin puolelle päin ilmastoinnin ollessa päällä.
Joten pelkoni tuosta kenties työläimmästä vaihtohommasta taitaa olla totta.
Pääseekö tuohon höyrystimeen käsiksi muuten kuin purkamalla koko kojelaudan? (toki UV-lamppuilen autoa ennen kuin alan purkamaan suurempia)
Auto on siis pre-facelift W210 manuaali-ilmastoinnilla.
Epäilen kyllä sinun tapauksessa ja oireista päätellen höyrystimen olevan ihan kunnossa.
Tuo lasin huurtuminen on ihan normia ja johtuu entalpiaerosta tai kondenssiletkun tukkeesta.
Esim. tuossa ducatossani pukkaa helposti ikkunat vesihöyryyn kun on sopiva keli (+20) ja ilmastointi on "liian" kovalla eli täysillä (manuaali kun on)....ikkunan pintaan kondensoituu entalpiaerosta johtuen vesihöyryä....mersussa saman efektin saa myös helposti esille samalla tavalla.....

epäilen että kun tutkit niin lauduttimesta se vika jälleen löytyy...tai letkuista.
eipä olis ihan eka kerta kun järjestelmä on huollossa ja huonolla onnella ajat "lentokiveen" heti motarilla.....lauhduttimessa pieni reikä ja se on siinä....sihinät alkaa.

Mollierierin käyrästä saat helposti kaivettua tuon kastepistekohdan miksi ikkunaan tuota vesihöyryä syntyy.... :D
http://www.engineeringtoolbox.com/psych ... -d_27.html" onclick="window.open(this.href);return false;


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

LopenUupunut kirjoitti:Epäilen kyllä sinun tapauksessa ja oireista päätellen höyrystimen olevan ihan kunnossa.
Tuo lasin huurtuminen on ihan normia ja johtuu entalpiaerosta tai kondenssiletkun tukkeesta.
Esim. tuossa ducatossani pukkaa helposti ikkunat vesihöyryyn kun on sopiva keli (+20) ja ilmastointi on "liian" kovalla eli täysillä (manuaali kun on)....ikkunan pintaan kondensoituu entalpiaerosta johtuen vesihöyryä....mersussa saman efektin saa myös helposti esille samalla tavalla.....

epäilen että kun tutkit niin lauduttimesta se vika jälleen löytyy...tai letkuista.
eipä olis ihan eka kerta kun järjestelmä on huollossa ja huonolla onnella ajat "lentokiveen" heti motarilla.....lauhduttimessa pieni reikä ja se on siinä....sihinät alkaa.

Mollierierin käyrästä saat helposti kaivettua tuon kastepistekohdan miksi ikkunaan tuota vesihöyryä syntyy.... :D
http://www.engineeringtoolbox.com/psych ... -d_27.html" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Kiitos lohduttavista sanoista. (annoit toivoa ettei tarvitsisikaan purkaa koko kojelautaa.)
Vanha Toyota mies on nyt elämänsä ekaa kertaa ilmastoinnin ihmemaassa pällistelemässä, joten saatan kysellä tyhmiä, mutta alustahan sitä pitää aloittaa. Eli onnistuuko se ilmastoinnin väriaine-esiintymän eli vuotokohdan etsintä esim. tuollaisella UV-lampulla: http://www.taskulamput.fi/tuote/uv_lamp ... aaa_395nm/ (ei viitsi paljoa uhrata rahaa tuohon lamppuun, kun ei sille ole paljoa enempää käyttöä. Tai ainakin niin toivon.)
Toisaalta onhan auringon valossakin UV-valoa, joten eikö se pitäisi näkyä silläkin?

Tuo linkittämmäsi käppyrä on tuttu jo koulun penkiltä, mutta miksi se ikkuna huurtui vain apparin puolelta vaikka molemmat säätimet olivat käännettynä niin kylmää kuin saa asentoon ja puhallin täysillä. Onko siellä kaksi höyrystintä? :shock:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

JeremyH kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:Epäilen kyllä sinun tapauksessa ja oireista päätellen höyrystimen olevan ihan kunnossa.
Tuo lasin huurtuminen on ihan normia ja johtuu entalpiaerosta tai kondenssiletkun tukkeesta.
Esim. tuossa ducatossani pukkaa helposti ikkunat vesihöyryyn kun on sopiva keli (+20) ja ilmastointi on "liian" kovalla eli täysillä (manuaali kun on)....ikkunan pintaan kondensoituu entalpiaerosta johtuen vesihöyryä....mersussa saman efektin saa myös helposti esille samalla tavalla.....

epäilen että kun tutkit niin lauduttimesta se vika jälleen löytyy...tai letkuista.
eipä olis ihan eka kerta kun järjestelmä on huollossa ja huonolla onnella ajat "lentokiveen" heti motarilla.....lauhduttimessa pieni reikä ja se on siinä....sihinät alkaa.

Mollierierin käyrästä saat helposti kaivettua tuon kastepistekohdan miksi ikkunaan tuota vesihöyryä syntyy.... :D
http://www.engineeringtoolbox.com/psych ... -d_27.html" onclick="window.open(this.href);return false;
.
Kiitos lohduttavista sanoista. (annoit toivoa ettei tarvitsisikaan purkaa koko kojelautaa.)
Vanha Toyota mies on nyt elämänsä ekaa kertaa ilmastoinnin ihmemaassa pällistelemässä, joten saatan kysellä tyhmiä, mutta alustahan sitä pitää aloittaa. Eli onnistuuko se ilmastoinnin väriaine-esiintymän eli vuotokohdan etsintä esim. tuollaisella UV-lampulla: http://www.taskulamput.fi/tuote/uv_lamp ... aaa_395nm/ (ei viitsi paljoa uhrata rahaa tuohon lamppuun, kun ei sille ole paljoa enempää käyttöä. Tai ainakin niin toivon.)
Toisaalta onhan auringon valossakin UV-valoa, joten eikö se pitäisi näkyä silläkin?

Tuo linkittämmäsi käppyrä on tuttu jo koulun penkiltä, mutta miksi se ikkuna huurtui vain apparin puolelta vaikka molemmat säätimet olivat käännettynä niin kylmää kuin saa asentoon ja puhallin täysillä. Onko siellä kaksi höyrystintä? :shock:

jos on väriaine sisällä niin eikös se näy lampulla kuin lampulla....no itse etsiskelin ihan katsomalla missä "märkää" ja "paskaa" esim. lauduttimessa vuotokohta on sellainen paskainen piste....ja letkun liittimessä näkin selvän tipan....

se huurtuu siksi vain apparin puolelta kun siellä on enempi kylmää....katsopa ne lukemat automaatti-ilmastoinnin näytöstä....epäilen että nro 4 (appari) on kylmempi arvo kuin arvo 3 (kuski)...... :D .....joten sille kuskin puolelle jää vähempi sitä kuuluisaa entalpiaeroa mollieriin.... :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1978
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja etrade »

JeremyH kirjoitti:Mistäs kannattaisi etsiä sitä vuotoa? yleisimmät?
Kaiken pahan alku ja loppu on avokompressori eli aksilavetoinen kompura. Autot on ainoa missä tuota nykypäivänä käytetään mutta mekaanisesti se energia on sinne laitettava :( .
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

etrade kirjoitti:
JeremyH kirjoitti:Mistäs kannattaisi etsiä sitä vuotoa? yleisimmät?
Kaiken pahan alku ja loppu on avokompressori eli aksilavetoinen kompura. Autot on ainoa missä tuota nykypäivänä käytetään mutta mekaanisesti se energia on sinne laitettava :( .
tarkoitat mitä ilemeisimmin akselivetoinen ?....ja akselin tiivistettä.....kyseessä ei varmaan ole aksiaalivetoinen ?

taitaa vaan olla 95% yleensä laudutin, 3% kompuran ja lauduttimen väliset liitännät ja letkut.....loput 2% kompuran akselin tiiviste....
en tiedä mihin väliin jää sitten höyrystin ja millä %:lla....

.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1978
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja etrade »

Autokylmästöinnin ja muun tavallisen kylmän oleellisin ero on kompura. Harvemmin näkee kehotuksia esim jääkaappi huolloille. Kylmäkierto on molemmissa täysin sama. Yli 3kg pitää vuosittain vuototarkastaa mutta siinä syy on "mahdollinen" ilmaston lämpeneminen vaikka esim autojen hiilidioksipäästöt on moninkertainen ja toteutuu kokoajan.

Jos siististi ajelee autollaan (pitää sen paikallaan tyhjäkäynnillä) niin periaattees kompura on ainut ongelma kumiletkujen laadun ohella. Jos kompura olis sähköllä toimiva hermeettinen ja letkut metallista juottamalla ei tarvittaisi otsikon mukaisia helppoheikkejä.

Jääkaappi voi olla vuosia käyttämättä ja kylmäaineet pysyy sisällä, mutta tälläkin foorumilla moni ihmetelly mihin kesäautosta kylmäaineet karanneet talven aikana.
Viimeksi muokannut etrade, Pe 15.07.2011 01:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

... jokatapauksessa se on lauhdutin mikä minulla vuotaa. Piti vaan purkaa kaikenmaailman härpättimiä pois edestä ennen kuin pääsi näkemään vuotokohdan. (lauhduttimen alareuna)
No samalla keksin miksei toinen flekti pyöri. Hihna puuttuu :o

210 830 02 70 näyttäisi kennossa lukevan. mutta sitä en ainakaan äkkiä mistään löytänyt myynnistä. Onko se korvattu myöhemmin jollakin muulla numerolla, vai pitääkö tyytyä tarvike malliin?

Edit: korvattu tuotteella numero 210 830 0570. Vaikuttaisi olevan tuplahinta esim. KL-varaosien myymään tarvike malliin. Onkohan noilla mainittavaa eroa käytännössä? (muuta kuin hinta)

Edit2: Entäs tuo kuivain? Mistä tietää onko se eläke iässä? vois vaihtaa samalla jos... :eh:

Ja kuka #%&& keksi laittaa ne putken lähtö/tulo liitokset sinne puskurin taakse. :evil: (tai miksi AMG-puskurissa on niin pieni "huoltoluukku" ja minulla huonot työkalut)
Aineet on jo otettu pois.
Viimeksi muokannut JeremyH, Pe 15.07.2011 01:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1978
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: ilmastointihuoltoja pks...

Viesti Kirjoittaja etrade »

Meni siihen 95% todennäköisyyteen. Oliko syöpyny vai kiveniskuja?
Vastaa Viestiin