200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Paljonko se todellinen syöttömäärä on tuolla 520 Nm väännöllä, vai pitääkö sitä vain arvioida. Tuo 85 milliähän on siis laskennallinen suure vai olenko mä tippunut ihan kartalta ?

Mikäs se toteutunut ahtopaine vs kierrokset tänäpäivänä on ? Milloin on 0,5 bar ja milloin 1,0 bar ja mitä vastaavat väännöt...ei mitään graafia olisi ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No aika huonosti tuo kyllä tuli ilmi kirjoituksesta.
85milliä on ohjelmassa syöttömääränä.
Todellinen on melko tarkkaan +35%, eli 115milliä.

Graafia ei nyt ole.
Ahdot pomppaa maksimiin 1,85bar alle 2000rpm.
Jossain 1200rpm on 0,5bar jo rikki.
Siitä lähtien vetää kivasti. Syöttömäärä on tuossa jo ~50milliä+35%.
4200rpm asti on max ahdot, eli 1,85bar.
4800rpm asti 1,75bar muistaakseni.
Ahdin on kyllä virikäyttöön hyvä, alkaa siis heti tekemään myös painetta.
Pakopainetta kerää max kierroksilla sen ~2,3bar pahimmillaan.
Muuten ahto=pako "koville" kierroksille asti.
Mersun 2359 oli pakopaineiden perusteella parempi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Älä kerro Lennylle tuosta pakopaineesta mitään, muuten sun kone tuomitaan hajonneeksi :wink:

eli 130 Nm = 115 mm

eli 1,13 Nm per milli, joten 143 millin esikammiolla pitäisi päästä johonkin 580 Nm vääntöön nelosella jos ajatellaan, että suoris on 10% parempi hyötysuhteelta. Vanhalla 120 mm pumpulla pitäisi vääntö jäädä 490 Nm luokkaan.

Kutosissa pitäisi tuhat newtonia rikki, jos on niitä rajuimpia pumppuja (170+ mm).... kunhan ahtoa saadaan peliin tarpeeksi alhaalta

Kyllähän se toimivalta ahtimelta kuulostaa 1200 rpm/0,5 bar, ei siinä tarvii automaatin kanssa ainakaan viivalämmitystä murehtia. :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Muunmuassa tämän laskemisen takia olisi tärkeää, minun mielestäni todellakin tärkeää, tietää ja saada ecullekkin kerrottua mahdollisimman tarkkaan se oikea syöttömäärä, tai edes tietää tarkaan se ero todelliseen.

Dieselissä(kin) se teho ja vääntö nousee, yllätys yllätys juurikin tarkalleen siinä suhteessa kun lisäpolttoainetta saadaan ruiskutettua ja kunnolla palamaan.
Vieläpä niin, että jos teho tai vääntö ei nousekkaan "oikeassa" suhteessa, niin siitä voi päätellä jo jotain.
Täytyisi heti hälytyskellot soida ja mietiskellä, miksi nousu tyssää.

Jos savua ei tule (tarpeeksi) -> syöttömäärä ei toteudu, jos savua tulee, ehken ilman määrä ei toteudukkaan ahtojen osoittamalla tavalla ... noin niinkuin esimerkiksi.

Jotta voisi siis olla varma ohjelman toimivuudesta ja soveltuvuudesta, niin siellä olevien arvojen pitäisi olla jossain laskemalla todisteltavissa olevissa järjellisissä arvoissa verrattuna toteutuneeseen tehoon.
Siksi tämä mersun edc-16 ecussa nyt oleva 90millin taso ja se, etten nyt näytä ainaskaan vielä millään älyävän, häiritsee tavattomasti.
Tehojen tai vääntöjen tai syöttöjen lisäämiseen sillä on tavattoman vähän vaikutusta.

On tavattoman helppo sitten tehdä sitä lastua, kun tietää, mikä se oikea ja toteutunut ja todellinen syöttömäärä joka tilanteessa on.
Sikälikin siinä on sellainen hieno juttu, että jo ohjelmaa tehtäessä tiedät, tuleeko savua, vai ei, edellyttäen, että tekniikka on kunnossa.
Ja sitä syöttöä voikin sitten laittaa todella isolla kädellä, kunhan vaan saa sen määrän oikeana kerrottua ohjelmalle.
Nostaa vaan syöttömäärää samassa suhteessa ahtoihin, kun valmistajakin on sen tehnyt ... siinä on se "suuri salaisuus" lastunteossa.
Kun ensin selvittää, miten kaikki oikeasti toimii, niin tehokin tulee sitten vähän kun itsekseen, kaupan päälle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitenkäs toi kylmän koneen ongelma näissä tietokoneautoissa ? Mulla kun tuntuu nyt olevan sellainen, että kylmänä saa piireltyä pitkiä nokiviivoja pitkin pihaa, mutta lämpimällä koneella voisi vielä nostaa syöttöä...siis alasyötöstä lähinnä puhun.

Tuli tuossa yksi pakkasaamu peruutettua kylmästä tallista ulos, unohdin tallin avaimen kotiin ja peruutin "kaasupohjassa" talon etuovelle...no iltapäivällä oli sitten havaittavissa valkoisella hangella 20 metriä pitkä nokiviiva. En halua kuitenkaan syöttöä pienentää kun lämpimänä sitä nokea ei tule. . . :roll: ainakaan paljon

No toi ei tietenkään ole oikea ongelma...kunhan läpisen. Onko tappiinsa savurajalle säädetty cdi moottori savuttavainen kylmänä vai suojaako tietokone tilanteen pienentämällä syöttöä, vai toimiiko noi vain niin paljon paremmin kuin jäätyneet esikammiot, ettei asia ilmene ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

veskola kirjoitti:Mitenkäs toi kylmän koneen ongelma näissä tietokoneautoissa ? Mulla kun tuntuu nyt olevan sellainen, että kylmänä saa piireltyä pitkiä nokiviivoja pitkin pihaa, mutta lämpimällä koneella voisi vielä nostaa syöttöä...siis alasyötöstä lähinnä puhun.

Tuli tuossa yksi pakkasaamu peruutettua kylmästä tallista ulos, unohdin tallin avaimen kotiin ja peruutin "kaasupohjassa" talon etuovelle...no iltapäivällä oli sitten havaittavissa valkoisella hangella 20 metriä pitkä nokiviiva. En halua kuitenkaan syöttöä pienentää kun lämpimänä sitä nokea ei tule. . . :roll: ainakaan paljon

No toi ei tietenkään ole oikea ongelma...kunhan läpisen. Onko tappiinsa savurajalle säädetty cdi moottori savuttavainen kylmänä vai suojaako tietokone tilanteen pienentämällä syöttöä, vai toimiiko noi vain niin paljon paremmin kuin jäätyneet esikammiot, ettei asia ilmene ?
Voisko olla näin yksinkertainen syy että ilman lämettesä alkaa syötöä rajoitamaan :?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin siis juu, eli tuon syöttökartan lisäksi on vielä lämpötilan mukainen rajoituskorjaus...saako sen pois ? :twisted:

Tuli mulla näköjään savua lämpimällä koneellakin kun tänään vähän paljin, joten pitää ruuvata ala syöttöä kiekka suosiolla pois. Menee kone pilalle kun nokistuu :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, syöttöjä vähennetään siihen asti mersun ohjelmassa, kunnes moottorin nesteet on 80 asteiset.
Ennakkokin muuttuu moottorin lämpötilan mukaan, vanhemmissa kaksi karttaa, uudemmissa kolme.

Isommat suuttimetkin toimii oikeastaan hyvin, korjaus syöttömäärään on itseasiassa suurempi, koska ecu näkee sen todellista pienempänä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, tulipas piiiitkästä aikaa tänään kiusattua omaakin autoa.

Näyttää siltä, staarin mukaan, että syöttömäärään liittyvät rajoitteet tässä edc-16 ecussa on nyt ratkaistu, eli saan huijaamatta sen sata milliä ulos, mitä alkuperäisessä suutinkartassakin on.
Täytyy vielä vähän katsella muitakin, kun oman autoni ohjelmia, niissä on vähän eroja.
Ja muutenkin pitäisi innostua siivoamaan tuota omaa ohjelmaa, se kun on niin täynnänsä kaikenlaista muutosta, ettei tässä ole oikein itsekkään enää varma, että mikä vaikuttaa mihinkin.

Jossain vaiheessa oli näköjään tullut railpaineeseen liittyviä juttuja naplattua, joita en muistanut ollenkaan enää muuttaneeni.
Luulin, että railpaine piti olla 1800bar, muttei se ollutkaan, vaan 1750.
Ja sitten tuli vieläpä vikatilaa railpaineen max arvon ylityksestä.
Enpähän ollutkaan pitkään aikaan saanutkaan autoa rehellisesti vikatilaan ja moottorivian merkkivaloa palamaan, ihan siinä herkistyi. :lol:
Piti ihan varmuudeksi koettaa useamman kerran...

Muutenhan tuo nyt sulalla edelleenkin ihan kivasti kulkee.
Kakkosella vielä kaasulla suttaa, muttei enää kolmosella . . . no, tämähän onkin vaan kaksatanen, ettei mopollakaan mahdottomia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tollainen, AMG,n ahdin tuli hommattua.
Ei kuitenkaan ole vielä mitään ajatusta, mihin sen kiinnittäisi.
Kiinnitys on kuitenkin samanlainen, kuin kaikissa muissakin cdi,ssä.



Kuva



Ainatarkalla puuilon mauserilla mitattuna.
Pakosiiven ottoreunan halkaisija 50,2mm siivikon kohdalla ja jättöreuna pienimmillään 47,8mm.

Kuva


Imusiiven ottopää 44,4mm ja jättöpää 59,4mm.


Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Onko tuo gt2359 vai gt2559? Itse vuoden verran kyselin tuota gt2559 ahdinta, mut aina tarjosivat tuota gt2359 runkoon tehtyä tilalle.
Kuinkas paljon tossa on nyt eroja tohon 320cdin ahtimeen?

Eli onko tuo seuraava hankinta, tässä viritystouhussa..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kyllä se 23,nen on.
Pakopesä ja pakosiipi on suurempi.
Muut erot on vielä mittausvaiheessa.

Todennäköisesti ei tuohon kaksataseen tule, en usko, että tarttee.
Audin ahtimella näyttää lähtevän ihan tarpeeksi tehoa.
Pitää tässä käyttää rullilla jossain.
Nyt kun nuo syöttörajat ratkesi tässä edc-16 ecustakin, niin tuntuu, että tuli potkuakin lisää, ainakin ihanasti asvaltillakin kiemurtelee.

Tuo V6 audin ahdin on tosi hyvä viriahdin näihin pikkumoottoreihin ja +250 tehoon.
Herää älyttömän hyvin ja tottelee ohjausta.
Mersuun on kyllä paras se 320cdi,n ahdin, kun se on niin helppo sinne laittaa.
Tuossa AMG,n ahtimessa voi olla jo liiankin iso pakopesä, noin niinkuin siviiliajoa ja heräämistä ajatellen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

tuikku kirjoitti:.

Nyt kun nuo syöttörajat ratkesi tässä edc-16 ecustakin, niin tuntuu, että tuli potkuakin lisää, ainakin ihanasti asvaltillakin kiemurtelee.
Hienoa että löysit ne rajoittavat tekijät. Paljonko sinne nyt saadaan ruiskutettua? Joko ollaan lähellä 300?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, ahtimia on nyt mittailtu.
Ainoa ero 320cdi,n ahtimeen on pakosiivessä, AMG,n versiossa se on millin suurempi halkaisijaltaan ja jotain viisi milliä pitempi, tai korkeampi.
No, nytpähän tietää tuonkin....
Ei se nyt lopulta niiiiin kallista ollut, mutta kuitenkin...


Syöttöjen määrää en ala nyt enää edes arvailemaan.
Ohjelmasta max taso 90->99milliin.
Sitten ruiskutuspaine 1800bar.
Sitten suutinkartartasta huijattu lisää ~10%
...Että onhan tuota.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

tuikku kirjoitti:.
Syöttöjen määrää en ala nyt enää edes arvailemaan.
Ohjelmasta max taso 90->99milliin.
Sitten ruiskutuspaine 1800bar.
Sitten suutinkartartasta huijattu lisää ~10%
...Että onhan tuota.
Paljos tommonen määrä tarvii ilmaa palaakseen kunnolla, yli 2000mg/s ?
Minkälaisella ahtopaineella tuo sun nykyineen ahdin lykkää tarvittavan ilman ulos?

Tosta omasta saa kyllä syöttöjä ihan tarpeeksi, mutku ei saa sitä savua perästä pois..
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, tässä samassa topiikissa, jossaintuolla aiempana mittailinkin niitä ilman määriä.
Sillä 320cdi,n ahtimella taisi 2bar paineella ilmamäärä olla jotain 2600mg luokkaa max.
Sen jälkeen on sitten kantta muutettu.
Sehän vielä virtausta hiukan paransi.
Tällä ahtimella max ahto on 1,9bar, josta laskee 1,8,n.
Kyllä siellä perässä kuiteski sellainen huntu on, jonka peilistä juuri erottaa, mutta ainaskin kuvittelisin, ettei niin kamalasti savuta ja sekin, mitä tulee, tulee aivan nilkka suorana.

:lol: :lol:
Se villakoiran ydin onkin juuri siinä, että saisi voimaa, muttei savua...
Ei se nyt oikeasti niin helppoa olekkaan.

Omista tekosistani olen huomannut, että sellaisen aika reilunkin savun saa jo 0,1bar ahtojen nostolla poikkeen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Viesti Kirjoittaja temep »

Löytyykös sulta Tuikku kuvamateriaalia sinun putkisto -ratkaisusta? Ois tarkotus itelle tehdä 2,5 - 3" putkisto meseen kevään aikana.
Mercedes-Benz A45 AMG -14
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tarkalleen samat mutkat, kun vakiossa.
Kuskin penkin alla läpivirtaava vaimennin, joka on jo varmaan noella täytetty.
Taka-akselin takana oleva vaimennin marteliuksen kammiotyyppinen.
Koko putkisto kiinni korissa alkuperäisissä kiinnikkeissä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tein kokeilumielessä uuden osan tuon egr kikkulan tilalle. Valmiiksi asti en vielä saanut. Nyt siinä siis on laippa ja putkenpätkä, sitä pakosarjasta tulevaa reikää ei oo ollenkaan tietty. Miten tuo edc-15 haistelee tuon egr:n toiminnan? Olisko mahdollista että ei tule vikatilaa jos laitan sen alipainekellon siihen viereen vaan huvikseen liikuttamaan sitä vipua? Vai onko sama tukkia koko letku? Ilmamäärämittarilla tuossa ei ole mitään virkaa, mitään ei tapahdu vaikka johdon ottaa pois. Ja vielä sellaista että onko tuosta uudesta kikkulasta mitään hyötyä, jospa turbo vaikka heräis pikkuisen ennemmin kun ei ole sitä läppää ja sitä venttiiliä sielä ahdistamassa ilman kulkua :roll:
MJK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MJK »

Baijerilainen ainakin herjaa liian suurta ilmamäärää silloin kun sitä ei ohjelmasta ole poistettu, liekköhän sama jippo MB:ssäki.
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

MJK kirjoitti:Baijerilainen ainakin herjaa liian suurta ilmamäärää silloin kun sitä ei ohjelmasta ole poistettu, liekköhän sama jippo MB:ssäki.
On se.

S202,lle, se vakio ahdin on vähän liian pieni muutenkin.
Eli valitettavasti ei oikein mitään plussaa ole sieltä odotettavissa.
Sopivan kokoisella ahtimella kuvittelisin, että kahtasataa lähenneltäisisiin, kuten uudemmissakin.
Nuissa ensimmäisissähän ei mitenkään pienet ole ne suuttimet, vaan se ahdin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tiedän, mutta eikai se haitaksikaan olisi jos ahtoputkessa ei olisi mitään ylimääräisiä kuristimia?

E: Noniin pääsin koeajolle, ei vikatilaa eikä myöskään alavääntöä :shock: Turbo herää todella laiskasti mutta yläkierroksilla vetää ainakin yhtä hyvin kuin ennen :roll: Mikähän tämän aiheuttaa?
MJK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MJK »

Oma kulkineeni nyt ei ihan samalla idealla välttämättä toimi, mutta niillä moottorilämpötiloilla kun EGR:ää käytetään niin tuntuu ajavan ohjelma siipiä kiinni siitä päätellen että meinaa herkästi alkaa ahtamaan kevyellä kuormalla. Sitten kun alkaa lämpiämään niin loppunee piakkoin. Tiedä sitten, vaikuttaa kummalta tuo ahtamattomuus tuikkuhan se osaa varmaan paremmin selventää mersun ohjelman sielunelämää. Mutta omassani en tosiaan ainakaan mitään eroa huomannut muuten kuin lämpiämisessä.

Tosin tuossa mulla nyt on GT2260V(GTV2052 tilalla) joka hieman muuttaa käytöstä, etenkin kun on softaamaton vielä.
"Muista piestä vaimo ja koira kerran viikossa, ne kuitenkin pettää tai suunnittelee jotain"
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kuva


Kävin tytön viemässä Kuopioon.
Ja palatessa kiepsahdin Ohenmäen kautta, kun se on ihan matkan varrella.
Tulos on verrattuna suunnilleen vuoden takaiseen.
Sellainen missaus oli nyt, että ahdot karkasi, siitä johtuu vääntöjen leikkaantuminen ja notkahdus.
Ahdot karkaa -> ohjelma kääntää ahtimen siivet aivan auki -> ahtopaine tietty pikkuisen notkahtaa -> syöttömäärä tipahtaa - >vääntökäyrässä kuoppa.
Penkissä kierrokset ja ahdot nousee niin nopeaan nyt, että entinen ahtimen ohjaus, joka vielä vuosi sitten toimi hyvin, ei nyt penkissä enää pelitä, mutta ei tuota piikittämistä tien päällä ole.
No, pitää tässä jossain välissä vielä naplata tuota ahdintakin, kun se moottorin toiminta pikkumoottorissa riippuu suoraan siitä, miten saa sen ahtimen toimimaan.
Ja ei se ennen ole ainakaan vähentänyt tehoakaan...
Vääntöjä on oikeasti nyt jo liikaa, taitaa korjaantua kaikki ihan vääntöjen leikkauksella.
Viitosella ja kuutosella saa vauhtipyörän jo ihanasti vapisuttamaan koko autoa.

Jos kuvittelen, että oikeasti syötöt riittää jonnekkin 590-600 vääntöön, niin sen perusteella laskettuna max syöttömäärä on nyt 135milliä ja suurimman tehon kierrosluvulla vielä 130milliä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5262
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

No sehän on jo kunnon ST kun on paria kilowattia vaille 100kw/litra :) Laitoin muuten se orkkis egr läppäkikkulan nippusiteellä tuonne moottoritilaan ja letkut kiinni heiluttamaan niitä läppiä, nyt toimii. Eli kannattaa kokeilla tehdä tuommonen suora putki cdi koneeseen. Tehot ei ainakaan vähentyneet 8)
Avatar
wallu82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 02.11.2009 18:56

Viesti Kirjoittaja wallu82 »

Nyt rupee olee väännöt aika kohdillaan nelipyttysessä . Mites tuikun alakerta on tykännyt? Mennääkö vielä vakiohiluilla?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vakio on alakerta . . . ja on se jo kerran uusittu.
Ei noilla väännöillä vielä moottorille mittään tule.
Kaksatasen voimansiirto ei vaan kestä.
Olen minä nyt laittanut noihin "oikeisiin" AMGhen, joissa voimansiirto varmasti kestää kaiken, niin 126milliä suurimman väännön kohdalle syöttöjä, joka näissä cdi,ssä meinaa suunnilleen 700nm laskennallista vääntöä, eli 140nm/syl.
Toteutuminen on sitten monesta eri tekijästä kiinni, tekniikasta . . . ja dynostakin.

Nyt on jo vääntöpiikit höylätty ja syötöt sen verran alhaalla, ettei vapinoita ole, eli eiköhän siellä pikkuisen päälle 500-tasolla liikuskella, niinkuin niin monta vuotta on tehtykkin.
Tämä oli nyt vaan kokeilu, että saankos sieltä ohjelmasta niitä syöttöjä niin paljon, kun tarvitaan.
Ja saanhan minä nyt.

Suurimman tehon kohdalle pikkuisen lisäsin syöttöjä.
Savu nyt ainakin lisi, tehosta en sano mittään.
Muutenkin tuo tehon määrä ei enää kyllä kiihdytä ollenkaan, ihan tarpeeksi sitä on oikeasti ollut jo piiitkän aikaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

ONNITTELUT!

Löytyihän se sieltä...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Teuvo320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 07.10.2009 21:41

Viesti Kirjoittaja Teuvo320 »

Oot sinä Tuikku kova kaveri... On komiat käyrät 200 cdi:stä. Löytyy nimittäin sitä pinta-alaa tuon vääntökäyrän alapuolelta, sehän on sitä voimaa. On varmaan korkiapainepumpun maksimikapasiteetti aikalailla käytössä noilla arvoilla?!

Varmasti mukava käyttää tuo sinun kulukine.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Doddii. Kyllä alkaa näyttää siltä että se kolmesataa tulee tuosta vielä kuitenkin ;)
diipa daapa...
Vastaa Viestiin