Vaunun veto
Vaunun veto
Vetääkö kukaan (muu) asuntovaunua mersulla, jos vetää niin minkälaisella ja miten on menny.
Kuluttaako vaunun vetäminen takapään niveliä, kun niitä saa vissiin muutenkin vaihdella piisalle useasti?
Ite oon tolla edellisellä farmarilla pari tuhatta kilometriä vetäny 1100kg vaunua, kulutti hieman reilut 10 litraa sadalle (C220D), joka oli yllättävän vähän. Siinä ei oikein välitykset ollu vaunun vetämiselle ihanteelliset. Teki mieli vetää vitosella.
Kuluttaako vaunun vetäminen takapään niveliä, kun niitä saa vissiin muutenkin vaihdella piisalle useasti?
Ite oon tolla edellisellä farmarilla pari tuhatta kilometriä vetäny 1100kg vaunua, kulutti hieman reilut 10 litraa sadalle (C220D), joka oli yllättävän vähän. Siinä ei oikein välitykset ollu vaunun vetämiselle ihanteelliset. Teki mieli vetää vitosella.
Eemelillä (200cdi) vedetty reilun tonnin painoista Matkaajaa noin 5 tkm ja kulki ihan moitteetta. Tosin ei mikään tykki, mutta ei myöskään tientuke! Kulutus 10-12 l satasella. Nyt viime kesänä S211 280 CDI A ja aivan kuin perässä ei olisi mitään ollutkaan, kun vauhti oli melkein sata alkoi Matkaaja vaappua ja vatkata. Kulutus suunnilleen sama vaikka meno reilumpaa kuin 200 cdi:llä. Kokemusta kertyi viime kesänä 7 tkm kolmen viikon reissulla ja osa Norjassa. Kyllä mersulla kehtaa vaunua vetää!
EQB 300 4-matic -23
Ihmetyttää noissa asuntovaunuissa, että hintaa on jopa 30 k€, niin sitte niissä on alla ihan paskat renkaat; profiilissa on korkeutta kahden vaunun tarpeiksi, leveyttä ei edes yhteen vaunuun.
Isäukolle käytiin hakemassa vaunu Ruotsista ja samalla reissulla siihen laitettiin 195/50R13 kumit. Vaapautus väheni n. 85%.
Ja ettei poiketa asiasta, niin tuota vaunua vedetään pääasiassa yli miljoona ajetulla W123 300d:llä rauhallisesti..
Isäukolle käytiin hakemassa vaunu Ruotsista ja samalla reissulla siihen laitettiin 195/50R13 kumit. Vaapautus väheni n. 85%.
Ja ettei poiketa asiasta, niin tuota vaunua vedetään pääasiassa yli miljoona ajetulla W123 300d:llä rauhallisesti..

Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Aikanani vetelin 123/240 pariakin vaunua. Ensin Soliferin 450. Tuli reissattua ympäri suomea. Kulki ihan hyvin olihan kevyt. Sitten myöhemmin matkaaja 8000. Tämä tuntui jo perässä. ( rek kok paino 1100 todellinen noin 1300.) Sai antaa poljinta ja vaihteita ihan kunnolla mutta kun oppi niin menihän se ihan mukavasti. Oli vain kehno vedettävä ennenkuin vaihdoin kitkakytkimen. Meno vakaantui eikä enää ollut kuin rapalan vaappu perässä. Suosittelen kyseistä kytkintä. Poistaa heijaavan liikkeen kyllä tehokkaasti. Toinen havainto. oli kanssa etten ajellut kovin lujaa. Kahdeksankympin alueella nostin nopeuteni 80-85. Satasen alueella nopeuteni oli 70 korvilla. Takaa tulevat menivät heittämällä ohi ja jos jjoku ei päässyt ( esim rekat ) koukkasin levähdyspaikan kautta. Ei tarvinnut hermoilla takana televista. Nykyisella 124/250 aut /88 en ole vedellyt kuin huolto- ja katsastusajot johtuen rakennushommista.. Jaksaa paremmin kuin edeellinen. Koneet saa kyllä vaunua vedettäessä karstattomaksi. On kuin eri auto vaununvedon jälkeen.
Yli 25 vuotta mersuilua
Totta. Broidi veti joskus appiukkonsa telivaunua samaisen apen noin tuhatmiljoonaa kilsaa ajetulla 240D:lla. Voi pyhä isä, että se vaunun etuseinä oli tuhkasta musta reippaan maantiekiskaisun jälkeenRSU kirjoitti:Koneet saa kyllä vaunua vedettäessä karstattomaksi. On kuin eri auto vaununvedon jälkeen.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nyt on väyrysellä otettu ensikosketus vaunun vetoon. Ero edelliseen C220D mersuun, jolla tuli samaa vaunua vedettyä, oli huomattava. Nelosella ~2400rpm n. 80km/h vauhtia ja osanmatkaa vitosella vajaa 90 vauhtia @ 2000 rpm. Kulutus pyöri alle 9l/100. Vaunu tuli ylämäetkin ihan pykältämättä perässä, missä olikin suurin ero verrattuna tohon edelliseen autoon. Ihan kelvosti E200CDi mersulla voi vetää tuommoista 1100 Kg vaunua.
Toinen ero näkyy jousissa, taksijousilla varustettu väyrynen ei juuri niiannut vaikka vaunun pisti kiinni. Pikkumersussa oli takajouset aika pohjassa kun saman vaunun pisti kiinni.
Niin täytyy nyt vielä mainita että C220D farmarilla tuli vedettyä pari tuhatta kilsaa ja kyllä se silläkin siis onnistuu ihan kohtuudella. Mäessä tarvii kolmosta ja saariselällä kakkosta. Kiihdyttäminen vaunun kanssa on hidasta mutta varmaa. Kulutus oli vähän reipas 10l/100 vaunun kanssa.
Tuo vaunun kans kulutuksen mittaus on toki hyvin paljon ajotyylistä riippuvainen, jos pitää kokoajan neulan 80km/h riippumatta mäkiolosuhteista niin voi mennä parikymmentä sadalle helposti.
Toinen ero näkyy jousissa, taksijousilla varustettu väyrynen ei juuri niiannut vaikka vaunun pisti kiinni. Pikkumersussa oli takajouset aika pohjassa kun saman vaunun pisti kiinni.
Niin täytyy nyt vielä mainita että C220D farmarilla tuli vedettyä pari tuhatta kilsaa ja kyllä se silläkin siis onnistuu ihan kohtuudella. Mäessä tarvii kolmosta ja saariselällä kakkosta. Kiihdyttäminen vaunun kanssa on hidasta mutta varmaa. Kulutus oli vähän reipas 10l/100 vaunun kanssa.
Tuo vaunun kans kulutuksen mittaus on toki hyvin paljon ajotyylistä riippuvainen, jos pitää kokoajan neulan 80km/h riippumatta mäkiolosuhteista niin voi mennä parikymmentä sadalle helposti.
Ei tule juurikaan asuntovaunua vedettyä, mutta silloin tällöin tuollaista 5,5 m kopilla olevaa umpikärryä ja noin 1900 kokonaipainolla olevaa venettä+traileria. No veturina on tuo Sprintteri, joten on siellä kumpi tahansa perässä, ei se juurikaan vispaamaan ala, mutta ajonopeus taas vaikuttaa erittäin paljon kulutukseen. Varsinkin tuota umpikärryä on tullut hinattua kerrallaan kohtuu pitkiä vetoja (reissut yli 2000 km) niin 85 ajettaessa pääsee tuolla yhdistelmällä helposti alle 13l/100km, mutta jos mittarinopeuden nostaa 100 km/h pomppaa kulutus helposti yli 15, jopa 16 l/100km.
Tuo vene kun on perässä, alkaa yhdistelmällä olla kohtuu hulppeat äärimitat, kun auto on n 7m vene moottoreineen lähes 8m ja vielä veneen ja auton väliin jää aisaakin tuo 1,5m ollaan jo ihan "isojen" mitoissa.
Tuo vene kun on perässä, alkaa yhdistelmällä olla kohtuu hulppeat äärimitat, kun auto on n 7m vene moottoreineen lähes 8m ja vielä veneen ja auton väliin jää aisaakin tuo 1,5m ollaan jo ihan "isojen" mitoissa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Olikos väyrysessä tasonsäätö?jarskak kirjoitti:Toinen ero näkyy jousissa, taksijousilla varustettu väyrynen ei juuri niiannut vaikka vaunun pisti kiinni. Pikkumersussa oli takajouset aika pohjassa kun saman vaunun pisti kiinni.
Tarina ei kerro oliko kyseessä farkku, niissähän säätö on vakiona.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *