Tuossa talvella kun kävin käyttämässä W123 200B moottoria, niin huomasin session jälkeen, että bensat valuu maahan jostain tankin liepeiltä. Ei muuta kuin iso vati alle ja tankki valuikin tyhjäksi.
Nyt olisi tarkoitus tutkia ja korjata asia ja esivalmisteluna myös tämä kysely: Onko tälläinen "yllättävä" vuoto yleinen ja onko pettänyt yleensä: tankki, letku vai putki? Oletan siis, että tankin ja bensaputken välissä on kumiletku.
Kivointahan näissä alakerran hommissa on se, että ei ole monttua
Sanoisin että w123: sen tankki on ikuinen. Se sijaitsee niin suojatussa
paikassa, että sitä ei mikään uhkaa.
Mutta useammassakin yksilössa (koskee ainakin myös w126: sia )
olen joutunut vaihtamaan bensaputket. Herkkä kohta on taka-akselin
ylitys, jossa putket kulkevat pohjan ja apurungon välistä. Siellä kura ja kosteus pääsee hautomaan. Putkiahan on 2 kpl = meno/ paluu putket. Jos tankki tyhjenee noinkin reippaasti, niin todennäköisesti menoputki on murtunut. Tai sitten tankin ja putken välinen kumiletku ?.
Kurkista alapuolelta, niin näet vuotokohdan. Jos putket pitää vaihtaa,
niin edullinen hankinta on hakea vesijohtoliikkeestä kupariputkea -
ei maksa paljon ( nyt en muista oliko 6mm vai 8 mm halkaisija ).
Katkaisin putket auton puolivälistä, koska etuosa tuntuu kestävän,
ja homma oli helpompi tehdä lyhyemmillä putkilla. Jatko kohdan
tein letkunpätkillä + klemmareilla. Putki on helpoin katkaista pyöritettävällä putkileikkurilla ( maksaa pari Equa ).
Monttu ei välttämättä tässä olisi hyvä - bensahöyryt laskeutuvat alas.
Paras tehdä ulkona ja ajaa takapää pukeille. Viimeksi kun tein niin
oli - 5 pakkasta "Hrrrrr....... "
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
makijt kirjoitti:Tuossa talvella kun kävin käyttämässä W123 200B moottoria, niin huomasin session jälkeen, että bensat valuu maahan jostain tankin liepeiltä. Ei muuta kuin iso vati alle ja tankki valuikin tyhjäksi.
Nyt olisi tarkoitus tutkia ja korjata asia ja esivalmisteluna myös tämä kysely: Onko tälläinen "yllättävä" vuoto yleinen ja onko pettänyt yleensä: tankki, letku vai putki? Oletan siis, että tankin ja bensaputken välissä on kumiletku.
Kivointahan näissä alakerran hommissa on se, että ei ole monttua
-1983 W123 200B automatic
No jopas sulla on komja mersu!! Ja pahuksen hyvä vannemaku!! Käys tuolla mun kotisivulla..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Joo-o. Kovasti on komian näköinen W123:nen ja kovasti on sellainen kutina, että tämän nimenomaisen yksilön tunnen oikein hyvin. Jos kyseessä on sama 123:nen, jonka vielä reilu vuosi sitten omistin, niin kehoittaisin putkiremonttiin. Voi toki olla, että erehdyn perusteellisesti - yksilöstäkin!
Laita vaikka meiliä meikäläiselle!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Juha K. kirjoitti:Joo-o. Kovasti on komian näköinen W123:nen ja kovasti on sellainen kutina, että tämän nimenomaisen yksilön tunnen oikein hyvin. Jos kyseessä on sama 123:nen, jonka vielä reilu vuosi sitten omistin, niin kehoittaisin putkiremonttiin. Voi toki olla, että erehdyn perusteellisesti - yksilöstäkin!
Laita vaikka meiliä meikäläiselle!
Aika hyvin jos ex autot kiertää noin.. Komja mersu se juu on ja tosiaan vanteet etenkin on makeet... Näyttää aika ruosteettomalta ja siististi pidetyltä..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Jep. Auto on tuttu, nyt se selvisi. Tulee vähän haiku vanhaa flikkaa... No, komeudesta ja siisteydestä kunnia sille, kenelle kunnia kuuluu eli "makijt":lle. Tosin täytyy sanoa, etten ole millään muulla autolla saanut niin paljon myönteistä huomiota kuin tällä yksilöllä - ja niin "tavallinen" 123:nen. Nykyinen lähes samanvärinen W126:nen ei läheskään samalla tavalla aiheuta positiivista huomiota, onko se sitten liian "mahtimersu", "gansterimalli" tms.?
Noh, toivotaan, että bensavuoto tulee kuntoon ja auto radalle...
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Kyllä on Juha K.:n entinen. Eikä hätiä mitiä, ajattelinkin uusia koko bensaputken, niin onpahan sitten se puoli kunnossa.
Hyvin on auto pelannut muutenkin. "korjauskuluja" on tullut alle 10 euroa, kun hommasin pohjasta puuttuvat kumitutit Venetmäeltä. Ovitiivisteitä pitäisi vaihtaa, kunhan kerkiää.
Kertokaahan vielä osaajat, miten vaihdetaan fiksuiten automaattiöljyt ja suodatin. Vaatiiko jotain erikoistyökaluja ja/tai osaamista?
Hämmennetään nyt tätä "soppaa" tässä yleisemminkin. Eli muistanet kai, kun kerroin autossa olleen minun aikana näitä polttoaineensaantiongelmia. Eli yhdessä vaiheessa lady alkoi sammahtelemaan ajosta ja lopulta syyksi selvisi tukkeutunut bensansuodatin. Samassa yhteydessä tuli katseltua bensaputkistoa, joka näytti aikansa eläneeltä. Jos auto olisi pysynyt minulla, niin olisin rempannut koko putkiston. En tiedä onko sinun aikanasi ilmennyt sellaista, että auton ollessa paikallaan D-pykälällä tai ajettaessakin, lattian alta kuuluu toisinaan ihme naputus. Syy: bensaputki takoo lattiaan. Viittaisi siihen, että itse putkisto alkaa olemaan aika selvää tavaraa ja ehkä vähän tukossakin!
Kiva kuulla, että kaunotar on muuten pelittänyt. Tekisi mieli sanoa, että sen 6-7 vuotta, kun auto minulla oli, niin kyllä sitä tulikin hoivattua! Täältä Hyvinkäältä voisi löytyä vielä joitain "pisteosia", jos kiinnostaa!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Juha K. kirjoitti:Jep. Auto on tuttu, nyt se selvisi. Tulee vähän haiku vanhaa flikkaa... No, komeudesta ja siisteydestä kunnia sille, kenelle kunnia kuuluu eli "makijt":lle. Tosin täytyy sanoa, etten ole millään muulla autolla saanut niin paljon myönteistä huomiota kuin tällä yksilöllä - ja niin "tavallinen" 123:nen. Nykyinen lähes samanvärinen W126:nen ei läheskään samalla tavalla aiheuta positiivista huomiota, onko se sitten liian "mahtimersu", "gansterimalli" tms.?
Noh, toivotaan, että bensavuoto tulee kuntoon ja auto radalle...
Hienoa ku vanhat kiertää noinkin... Meitin isäukon vanha mersu on kaverilla nykyään, siitä tulee kuviakin tuonne kotisivulle, joskin siellä on jo yksi kuva, mutta lisää tulee kunhan päästään vauhtiin..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Henry V. kirjoitti:Sanoisin että w123: sen tankki on ikuinen. Se sijaitsee niin suojatussa
paikassa, että sitä ei mikään uhkaa.
Mutta useammassakin yksilössa (koskee ainakin myös w126: sia )
olen joutunut vaihtamaan bensaputket. Herkkä kohta on taka-akselin
ylitys, jossa putket kulkevat pohjan ja apurungon välistä. Siellä kura ja kosteus pääsee hautomaan. Putkiahan on 2 kpl = meno/ paluu putket. Jos tankki tyhjenee noinkin reippaasti, niin todennäköisesti menoputki on murtunut. Tai sitten tankin ja putken välinen kumiletku ?.
Kurkista alapuolelta, niin näet vuotokohdan. Jos putket pitää vaihtaa,
niin edullinen hankinta on hakea vesijohtoliikkeestä kupariputkea -
ei maksa paljon ( nyt en muista oliko 6mm vai 8 mm halkaisija ).
Katkaisin putket auton puolivälistä, koska etuosa tuntuu kestävän,
ja homma oli helpompi tehdä lyhyemmillä putkilla. Jatko kohdan
tein letkunpätkillä + klemmareilla. Putki on helpoin katkaista pyöritettävällä putkileikkurilla ( maksaa pari Equa ).
Monttu ei välttämättä tässä olisi hyvä - bensahöyryt laskeutuvat alas.
Paras tehdä ulkona ja ajaa takapää pukeille. Viimeksi kun tein niin
oli - 5 pakkasta "Hrrrrr....... "
Joo, noista bensahöyryjen laskeutumisesta monttuun on kokemusta, Otettiin montun päällä viimekesänä Datsunista Taunukseen bensaa. No, Datsuni pois montun päältä ja luukut montun päälle. Sitten hallissa alettiin hitsaamaan ja vähänajan päästä montusta löi hirveät lieskat.. Ja tankista. Juuri tänään katsoin pari purkuun menneen w123:n tankkeja ja ne olivat aivan uutta vastaavia. Itse vaihdoin myös w123:een polttoaine putket, laitoin tilalle kupariputket, koko matkalle yhtenäiset. Halk. on 8mm, ainakin dieselissä.
Hieman tätä keskustelua sivuten kysäisen, jotta missä sijaitsee polttoaineen määrän anturi? 123D aina välillä heiluttelee minulle mittarin viisaria siihen malliin, että anturin kontakti näyttäisi pätkivän.
Syyllistän anturin, enkä mittaria, koska myös löpön vähenemisen merkkivalo oikuttelee. Palaa hetken, kun tankissa on vähän reilu puolikas jäljellä, eikä sitten enää tuiki vaikka ajaisi tankin kuivaksi.
Eli, lähdenkö etsimään anturia tavaralooran suunnasta vai kenties penkin takaa?
Se polttoainemittarin antura löytyy, kun irrottaa ensiapulaukun kotelon. On siinä tankin päällä kierteillä kiinni. Näkyy myös tavaratilasta, kun lampun kanssa kurkistaa, mutta ei mahdu pois sieltä kautta.
Minun täytyi tehdä viime syksynä sama remontti. Bensa letkut olivat menneet surkeaan kuntoon juuri siitä taka-akselin kohdalta.
Jos rupeat korjaamaan letkuja niin vaihda samalla meno ja paluu letku ja möyskin jarruletku. Ei niitä varmaankaan tarvii koko matkalta vaihtaa. Mulla vaihdettiin noin metrin verran.
Oli kiva kun koko ilta oltiin pajalla vaihtamassa ja kun oltiin lähdössä niin huomattiin että jarruputkikin vuotaa.