W123, bensa, -tankki, -letku ja -putki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
makijt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 29.04.2003 11:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

W123, bensa, -tankki, -letku ja -putki

Viesti Kirjoittaja makijt »

Tuossa talvella kun kävin käyttämässä W123 200B moottoria, niin huomasin session jälkeen, että bensat valuu maahan jostain tankin liepeiltä. Ei muuta kuin iso vati alle ja tankki valuikin tyhjäksi.

Nyt olisi tarkoitus tutkia ja korjata asia ja esivalmisteluna myös tämä kysely: Onko tälläinen "yllättävä" vuoto yleinen ja onko pettänyt yleensä: tankki, letku vai putki? Oletan siis, että tankin ja bensaputken välissä on kumiletku.

Kivointahan näissä alakerran hommissa on se, että ei ole monttua :?

-1983 W123 200B automatic
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Sanoisin että w123: sen tankki on ikuinen. Se sijaitsee niin suojatussa
paikassa, että sitä ei mikään uhkaa.

Mutta useammassakin yksilössa (koskee ainakin myös w126: sia )
olen joutunut vaihtamaan bensaputket. Herkkä kohta on taka-akselin
ylitys, jossa putket kulkevat pohjan ja apurungon välistä. Siellä kura ja kosteus pääsee hautomaan. Putkiahan on 2 kpl = meno/ paluu putket. Jos tankki tyhjenee noinkin reippaasti, niin todennäköisesti menoputki on murtunut. Tai sitten tankin ja putken välinen kumiletku ?.

Kurkista alapuolelta, niin näet vuotokohdan. Jos putket pitää vaihtaa,
niin edullinen hankinta on hakea vesijohtoliikkeestä kupariputkea -
ei maksa paljon ( nyt en muista oliko 6mm vai 8 mm halkaisija ).
Katkaisin putket auton puolivälistä, koska etuosa tuntuu kestävän,
ja homma oli helpompi tehdä lyhyemmillä putkilla. Jatko kohdan
tein letkunpätkillä + klemmareilla. Putki on helpoin katkaista pyöritettävällä putkileikkurilla ( maksaa pari Equa ).

Monttu ei välttämättä tässä olisi hyvä - bensahöyryt laskeutuvat alas.
Paras tehdä ulkona ja ajaa takapää pukeille. Viimeksi kun tein niin
oli - 5 pakkasta "Hrrrrr....... "
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W123, bensa, -tankki, -letku ja -putki

Viesti Kirjoittaja MercMan »

makijt kirjoitti:Tuossa talvella kun kävin käyttämässä W123 200B moottoria, niin huomasin session jälkeen, että bensat valuu maahan jostain tankin liepeiltä. Ei muuta kuin iso vati alle ja tankki valuikin tyhjäksi.

Nyt olisi tarkoitus tutkia ja korjata asia ja esivalmisteluna myös tämä kysely: Onko tälläinen "yllättävä" vuoto yleinen ja onko pettänyt yleensä: tankki, letku vai putki? Oletan siis, että tankin ja bensaputken välissä on kumiletku.

Kivointahan näissä alakerran hommissa on se, että ei ole monttua :?

-1983 W123 200B automatic
No jopas sulla on komja mersu!! :wink: Ja pahuksen hyvä vannemaku!! Käys tuolla mun kotisivulla..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Voihan elämänneste!

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Joo-o. Kovasti on komian näköinen W123:nen ja kovasti on sellainen kutina, että tämän nimenomaisen yksilön tunnen oikein hyvin. :D Jos kyseessä on sama 123:nen, jonka vielä reilu vuosi sitten omistin, niin kehoittaisin putkiremonttiin. Voi toki olla, että erehdyn perusteellisesti - yksilöstäkin!

Laita vaikka meiliä meikäläiselle!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Voihan elämänneste!

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Juha K. kirjoitti:Joo-o. Kovasti on komian näköinen W123:nen ja kovasti on sellainen kutina, että tämän nimenomaisen yksilön tunnen oikein hyvin. :D Jos kyseessä on sama 123:nen, jonka vielä reilu vuosi sitten omistin, niin kehoittaisin putkiremonttiin. Voi toki olla, että erehdyn perusteellisesti - yksilöstäkin!

Laita vaikka meiliä meikäläiselle!
Aika hyvin jos ex autot kiertää noin.. Komja mersu se juu on ja tosiaan vanteet etenkin on makeet... :wink: Näyttää aika ruosteettomalta ja siististi pidetyltä..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Exhän se!

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Jep. Auto on tuttu, nyt se selvisi. Tulee vähän haiku vanhaa flikkaa... No, komeudesta ja siisteydestä kunnia sille, kenelle kunnia kuuluu eli "makijt":lle. Tosin täytyy sanoa, etten ole millään muulla autolla saanut niin paljon myönteistä huomiota kuin tällä yksilöllä - ja niin "tavallinen" 123:nen. Nykyinen lähes samanvärinen W126:nen ei läheskään samalla tavalla aiheuta positiivista huomiota, onko se sitten liian "mahtimersu", "gansterimalli" tms.?

Noh, toivotaan, että bensavuoto tulee kuntoon ja auto radalle...
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
makijt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 29.04.2003 11:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Vuoto

Viesti Kirjoittaja makijt »

Kyllä on Juha K.:n entinen. Eikä hätiä mitiä, ajattelinkin uusia koko bensaputken, niin onpahan sitten se puoli kunnossa.

Hyvin on auto pelannut muutenkin. "korjauskuluja" on tullut alle 10 euroa, kun hommasin pohjasta puuttuvat kumitutit Venetmäeltä. Ovitiivisteitä pitäisi vaihtaa, kunhan kerkiää.

Kertokaahan vielä osaajat, miten vaihdetaan fiksuiten automaattiöljyt ja suodatin. Vaatiiko jotain erikoistyökaluja ja/tai osaamista?

-makijt-
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Terve vaan

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Hämmennetään nyt tätä "soppaa" tässä yleisemminkin. Eli muistanet kai, kun kerroin autossa olleen minun aikana näitä polttoaineensaantiongelmia. Eli yhdessä vaiheessa lady alkoi sammahtelemaan ajosta ja lopulta syyksi selvisi tukkeutunut bensansuodatin. Samassa yhteydessä tuli katseltua bensaputkistoa, joka näytti aikansa eläneeltä. Jos auto olisi pysynyt minulla, niin olisin rempannut koko putkiston. En tiedä onko sinun aikanasi ilmennyt sellaista, että auton ollessa paikallaan D-pykälällä tai ajettaessakin, lattian alta kuuluu toisinaan ihme naputus. Syy: bensaputki takoo lattiaan. Viittaisi siihen, että itse putkisto alkaa olemaan aika selvää tavaraa ja ehkä vähän tukossakin!

Kiva kuulla, että kaunotar on muuten pelittänyt. :D Tekisi mieli sanoa, että sen 6-7 vuotta, kun auto minulla oli, niin kyllä sitä tulikin hoivattua! Täältä Hyvinkäältä voisi löytyä vielä joitain "pisteosia", jos kiinnostaa!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Exhän se!

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Juha K. kirjoitti:Jep. Auto on tuttu, nyt se selvisi. Tulee vähän haiku vanhaa flikkaa... No, komeudesta ja siisteydestä kunnia sille, kenelle kunnia kuuluu eli "makijt":lle. Tosin täytyy sanoa, etten ole millään muulla autolla saanut niin paljon myönteistä huomiota kuin tällä yksilöllä - ja niin "tavallinen" 123:nen. Nykyinen lähes samanvärinen W126:nen ei läheskään samalla tavalla aiheuta positiivista huomiota, onko se sitten liian "mahtimersu", "gansterimalli" tms.?

Noh, toivotaan, että bensavuoto tulee kuntoon ja auto radalle...
Hienoa ku vanhat kiertää noinkin... Meitin isäukon vanha mersu on kaverilla nykyään, siitä tulee kuviakin tuonne kotisivulle, joskin siellä on jo yksi kuva, mutta lisää tulee kunhan päästään vauhtiin..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Henry V. kirjoitti:Sanoisin että w123: sen tankki on ikuinen. Se sijaitsee niin suojatussa
paikassa, että sitä ei mikään uhkaa.

Mutta useammassakin yksilössa (koskee ainakin myös w126: sia )
olen joutunut vaihtamaan bensaputket. Herkkä kohta on taka-akselin
ylitys, jossa putket kulkevat pohjan ja apurungon välistä. Siellä kura ja kosteus pääsee hautomaan. Putkiahan on 2 kpl = meno/ paluu putket. Jos tankki tyhjenee noinkin reippaasti, niin todennäköisesti menoputki on murtunut. Tai sitten tankin ja putken välinen kumiletku ?.

Kurkista alapuolelta, niin näet vuotokohdan. Jos putket pitää vaihtaa,
niin edullinen hankinta on hakea vesijohtoliikkeestä kupariputkea -
ei maksa paljon ( nyt en muista oliko 6mm vai 8 mm halkaisija ).
Katkaisin putket auton puolivälistä, koska etuosa tuntuu kestävän,
ja homma oli helpompi tehdä lyhyemmillä putkilla. Jatko kohdan
tein letkunpätkillä + klemmareilla. Putki on helpoin katkaista pyöritettävällä putkileikkurilla ( maksaa pari Equa ).

Monttu ei välttämättä tässä olisi hyvä - bensahöyryt laskeutuvat alas.
Paras tehdä ulkona ja ajaa takapää pukeille. Viimeksi kun tein niin
oli - 5 pakkasta "Hrrrrr....... "


Joo, noista bensahöyryjen laskeutumisesta monttuun on kokemusta, Otettiin montun päällä viimekesänä Datsunista Taunukseen bensaa. No, Datsuni pois montun päältä ja luukut montun päälle. Sitten hallissa alettiin hitsaamaan ja vähänajan päästä montusta löi hirveät lieskat.. :shock: Ja tankista. Juuri tänään katsoin pari purkuun menneen w123:n tankkeja ja ne olivat aivan uutta vastaavia. Itse vaihdoin myös w123:een polttoaine putket, laitoin tilalle kupariputket, koko matkalle yhtenäiset. Halk. on 8mm, ainakin dieselissä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hieman sivusta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tsau!

Hieman tätä keskustelua sivuten kysäisen, jotta missä sijaitsee polttoaineen määrän anturi? 123D aina välillä heiluttelee minulle mittarin viisaria siihen malliin, että anturin kontakti näyttäisi pätkivän.

Syyllistän anturin, enkä mittaria, koska myös löpön vähenemisen merkkivalo oikuttelee. Palaa hetken, kun tankissa on vähän reilu puolikas jäljellä, eikä sitten enää tuiki vaikka ajaisi tankin kuivaksi.

Eli, lähdenkö etsimään anturia tavaralooran suunnasta vai kenties penkin takaa?
Terveisin
Tero
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Se polttoainemittarin antura löytyy, kun irrottaa ensiapulaukun kotelon. On siinä tankin päällä kierteillä kiinni. Näkyy myös tavaratilasta, kun lampun kanssa kurkistaa, mutta ei mahdu pois sieltä kautta.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Fiksua

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kyllä ovat olleet fiksuja nuo saksalaiset insinöörit. Tuo anturin rassaus kuulostaa olevan piisofkake.
Terveisin
Tero
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

jep.

Viesti Kirjoittaja jarski »

Se anturi on kyllä tosiaan helppo irrottaa, varoo vain ettei penkit ja hattuhylly dieselöidy. :wink:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Minun täytyi tehdä viime syksynä sama remontti. Bensa letkut olivat menneet surkeaan kuntoon juuri siitä taka-akselin kohdalta.
Jos rupeat korjaamaan letkuja niin vaihda samalla meno ja paluu letku ja möyskin jarruletku. Ei niitä varmaankaan tarvii koko matkalta vaihtaa. Mulla vaihdettiin noin metrin verran.
Oli kiva kun koko ilta oltiin pajalla vaihtamassa ja kun oltiin lähdössä niin huomattiin että jarruputkikin vuotaa.
Vastaa Viestiin