

Tuon kyllä allekirjoitan. Kun tuossa Sprintterissä saa navin kautta todellisen nopeuden, tulee aina kun mahdollista asetettua maantiellä vakkari päälle, asetusarvona pidän rajoitus +7-9 km/t. Paras "ohitusmäärä" samasta autosta ykköstiellä on ollut 9 kertaa ja tämä oli juurikin niin, että musta kovaa ohi, noin 100 m päähän, jonka jälkeen pikkuhiljaa nopeus hidastu ja minä tasaisesti ohi. Viimeisellä minun ohitus kerralla sain kyllä osakseni torven soiton ja hyvän autoilijan merkinTimo J kirjoitti:Aika yleistä sekin on, kun pitkää matkaa ajelee, että vedellään reilusti ohi ja kohta hidastetaan alle nopeuden mitä ohitettava ajoi.
Tuo jos mikä kyrsii. Ja jos kyseisen auton ohittaa "takaisin", niin leimautuu kaahaavaksi raidattomaksi pääsiäis koristeeksi...
Korostuu varsinkin kun ajaa vakionopeudensäätimen kanssa.
Itse ajan yleensä maantiellä vakionopeussäätimellä 5-7 km/t ylinopeutta - mersussahan nopeus pysyy normaalisti +- 1-2 km/t haarukassa - ja ohitan kaikki, jotka tulevat perä edellä vastaan, heti tilaisuuden tullen.Aika yleistä sekin on, kun pitkää matkaa ajelee, että vedellään reilusti ohi ja kohta hidastetaan alle nopeuden mitä ohitettava ajoi.
Tuo jos mikä kyrsii. Ja jos kyseisen auton ohittaa "takaisin", niin leimautuu kaahaavaksi raidattomaksi pääsiäis koristeeksi...
Korostuu varsinkin kun ajaa vakionopeudensäätimen kanssa.
En välttämättä itse ihan samanlaista rituaalia harrasta,mutta joskus on kiva kokeilla,esim.isolle tielle kiihdyttäessä, yleensä autolla kiihdytetään kaasu pohjassa tavoitenopeuteen(pois sulkien yli 100vuotiaat)Aku P kirjoitti:Ei kuulkaa se auton ikä vaan joku ihan muu.
Läksin eilen firman parivuotiaalla Fabialla Essolta. Perään liimaantui pihassa joku alkupään w201. Yritin kiihdyttää kantatielle sataseen niin ripeästi kuin tuommoisella tämän päivän pirteällä pikkuisella on mahdollista. Ennen nelosvaihteelle heittämistä mersu oli pyyhkäissyt jo ohi ja erkani kohti horisonttia.![]()
Olen tässä eri linjoilla, minusta hyväksyttävää mittelemistä liikenteessä ei ole.JanneVillePetteri kirjoitti: Mielestäni "harmitonta" kisailua.
Varmaan havahtui mietteistään ja huomasi, että ka, vauhtini onkin tippunut melko tavalla.nj^ kirjoitti:Teki mieli tehdä tuo, en vaan viitsinyt tökkiä kepillä jäätä![]()
btw. Mitäs mieltä olette semmoisesta että joku saatanan samara hidastelee 100km/h alueella 70km/h, ratissa vanhempi mieshenkilö (65+). Tästä kun lähtee ohittamaan niin tämä lyö lusikan pohjaa ja yrittää estellä? No kyllä tuo 2.5l hyrskydiisseli jaksoi paljon pidemmälle kun tämä idänihme, mutta kyllä teki mieli ajaa kylkeen.. Hirveää vaaratilannetta hän ei siinämielessä aiheuttanut, että tie oli kuiva, suora ja tyhjä.
Osaako joku edes kertoa että mitä helvettiä tämä idänihmeen kuljettaja ajatteli? Mikä pointti tämmöisen pellen ajamisessa on? Näitä tuolla kasitiellä aivan liian usein liikenteessä. Nyt kun muistelen niin tämä oli varmaan sama samara kun se joka teki samaa talvella, 60km/h 80-alueella..
Toisaalta pyörällä on sitten aika helppo jättää se takalokariin liimautunut auto nielemään savua. Ei kai tarvita kuin pieni ranteenkierto ja se, omistajansa kovaksi raudaksi luulema, V70 on jäänyt kauas taaWhaeva kirjoitti:Taas käsitykset vaan vahvistuu, mitä enemmän pyörällä ajaa.
Miksi rajoitusten mukaan ajavan moottoripyörän perseessä pitää roikkua ihan kiinni? Miksi teette niin?
Tai itseasiassa ajan aina sen 5km/h yli rajoituksen. Ottaako niin paljon luonnon päälle, kun moottoripyörällä tulee irrottua valoista aina rivakammin, vaikkei kiihdyttää koittaisikaan? Aina risteyksen jälkeen on vähän matkaa rakoa takanatulevaan, mutta sitten se apina tuleekin kaasu pohjassa siihen perseeseen kiinni.
Vähän offtopiccia mersufoorumille kyllä...
Whaeva kirjoitti:Kyllä kyllä, mutta sen jälkeen seuraavasta risteyksestä hyökkää auto komion takaa jo eteen.
No opitpahan olemaan. Jätät ensikerralla hiukka väliä.nj^ kirjoitti:Jos tuon tekisi niin varmasti soittasin poliisit perään.. Tuo aiheuttaa jo taloudellistakin vahinkoa (pesuvesi, auton peseminen, rasvanpoistopaskapesuaineella hinkkaaminen, vahaaminen), ei ehkä kovin paljoakaa, mutta tarpeeksi.
prätkä ei pysähdy juurikaan nopeempa, kun auto. pikkasenkin taitamattomissa käsissä rätkä on reilusti hitaampi pysähtyyn, kun auto. yleinen harhaluulo.Whaeva kirjoitti:No opitpahan olemaan. Jätät ensikerralla hiukka väliä.nj^ kirjoitti:Jos tuon tekisi niin varmasti soittasin poliisit perään.. Tuo aiheuttaa jo taloudellistakin vahinkoa (pesuvesi, auton peseminen, rasvanpoistopaskapesuaineella hinkkaaminen, vahaaminen), ei ehkä kovin paljoakaa, mutta tarpeeksi.
Mitäs se sitten aiheuttaa, jos se edessä ajava prätkäkuski vetäsee lipat siihen 20cm päähän sun mersun nokasta? No ylihän sinä menet jarruttamatta.
Tai jos prätkän eteen pomppaa pusikosta fasaani? No, prätkäkuski tietty tekee äkkijarrutuksen, prätkä pysää ainakin 5x nopeampaa kuin auto, taas tullaan yli...
Fifth/Top Gear testas ton jutun tos vuosia sitten. Auto pysähty nopeemmin ku prätkä. Tosin se auto ei ollu perus mese vaan jokin urheilullisempi auto.Whaeva kirjoitti:Kyllä se pyörä muuten pysähtyy reilusti nopeempaa kun auto.Ei ole mikään harha, vaan kokemusperäinen fakta.
Tuohon voisi lisätä vielä että kun ramppia seuraa yleensä ns. "kiihdytyskaista" jossa olisi tarkoitus ehtiä sinne muun liikenteen joukkoon mut jotkut vaan painavat jarrua kaasun sijasta ja siitähän se härdelli vasta syntyykinWhaeva kirjoitti:Yksi tyypillinen ilmiö on myös se, kun rampilta yritetään tunkea kylkeen. Monet vaihtaa ohituskaistalle rampin kohdilla väistääkseen rampilta tulevia autoja. Tosiasiassa se on rike, rampilta tulevia ei saa väistää.