Terve!
Tässä ohjeet nyt noiden satuloiden korjaamiseen;
1.
Jos ilmaruuvi on jumissa kuumenna SEN vierestä. Eli itse ilmausruuvin kuumentaminen ei auta, sen saat lämmittää tulipunaiseksi eikä aukea. Lämmitä satulaa ilmausruuvin vierestä. Esim. 124:ssa on oikein sopiva kohtakin sille lämmitykselle. Siitä mersun logon kohdalta lämmittää satulaa, alkaa ruuvit aukeamaan.
2.
Mäntien irroitus, 2 tapaa; Ilmausruuvi pois ja paineilmaa satulaan. Tarkkana saa olla, että ei pullauta vain toista mäntää ulos. Eli kun mäntä alkaa liikkumaan, lopeta toimenpide. Käytä vaikka ruuvipuristinta lukittaaksesi liikkunut mäntä. Sen jälkeen jatka toimenpidettä, pullahtaa toinenkin mäntä liikkeelle. Vapauta puristin ja vedä männät helvettiin.
3.
Toinen tapa on laittaa rasvanippa ilmausruuviin ja päästellä rasvaprässillä sisään. On varma irtoaminen. Tosin mäntähomma, kuten edellä kerroin on tässä toimenpiteessä sama.
Huomioitavaa on myös se, että mäntä, joka on ilmausruuvin puolella lähtee aina ensin liikkeelle.
4. Uusi kumit satulan sisältä. Tuo kumi on se voima, joka palauttaa männän työntöliikkeen takaisin. Kulunut kumi = laahaavat ja tehottomat jarrut.
Apuna olen pölysuojan laittamisessa käyttänyt hakaneulasta käännettyä virkkuukoukun muotoon olevaa päätä. Sillä on hyvä "pilkkiä" tuo uusi pölykumi paikoilleen. Itse tiivistekumi satulan sisään menee ihan vaan painamalla.
Viimeisenä; olen sitä koulukuntaa joka ei halkaise satuloita - eivät pidä nesteitään enää sisällä sen jälkeen kun on halkaistu. Toki voi koittaa tiivistää vaikka jollakin alumiini tuubi tavaralla mutta en nyt sitten tiedä.
Satuloiden kunnostus on helppo homma, yhden satulan kun on kunnostanut niin homman tajuaa kyllä.