Milloin mersu muuttuu epäilystä herättäväksi ??

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

sportsman kirjoitti:Olet siis valmis maksamaan takuusta jo autoa ostaessasi ?
Ensinnäkin takuu ja virhevastuu ovat eri asioita. En ole niinkään valmis maksamaan siitä, että saan autolleni lain edellyttämän virhevastuun, mutta siitä olen valmis maksamaan (auton hinnassa) hieman enemmän, että tiedän auton myyjällä olevan resursseja vastuunsa kantamiseen jos ongelmia ilmenee.
Mulla on oikeastaan kaksi eri kokemusta tästä. Toinen oli aikanaan SLK:n kanssa. Asiaa on käsitelty täällä aiemmin keskusteluissa ongelman tekniseltä kantilta, joten ei siitä sen tarkemmin tässä yhteydessä. Vika vaikutti siltä, että korjauskustannukset kohoaisivat suhteellisen korkeiksi. Auto oli ostettu merkkiliikkeestä. Myyjäliike otti asian hoitaakseen ja suostui heti mm. siihen, että auton korjaus hoidetaan minua lähinnä olevassa merkkiliikkeessä, heidän hoitaessa asiasta koituvat kustannuspuolen järjestelyt. Homma hoitui todella kivuttomasti alusta loppuun asti.
Jos olisin ostanut SLK:n häkkiaitauksesta, niin rohkenen epäillä olisiko homma hoitunut noin helposti ja kivuttomasti?! Epäilen..eikä syy välttämättä ole edes "häkkiliikkeen" sinänsä, vaan syy löytyy siitä, ettei heillä ole niitä kontakteja siinä laajuudessaan kuin merkkiliikkeeltä löytyy.
Toinen esimerkki koskee perheeseen joskus hankittua farmariautoa. Ostettiin suhteellisen paljon ajettuna suuresta autoliikkeestä, joka ei kuitenkaan ollut kyseisen merkin edustaja. Jossain vaiheessa ilmeni kuitenkin suurehkoja kustannuksia vaativa korjaustarve. Jälleen asia hoidettiin ilman ongelmia ja ilman sen kummempaa vääntämistä myyjäliikkeen omalla korjaamolla virhevastuulain mukaisesti. Tässäkin tapauksessa uskon, että "häkkiliike" ei olisi kyennyt hoitamaan asiaa näin helposti kuntoon.
Olen siis valmis maksamaan siitä, että myyjällä on realistisesti ajatellen mahdollisuus kantaa vastuunsa asianmukaisesti.
Tämä ei siis missään nimessä tarkoita sitä, etteikö moni pieni "häkkiliike" sinänsä toimisi hyvinkin rehellisesti ja vilpittömästi, mutta realiteetti on se, että heillä on harvoin niitä resursseja ongelmien hoitamiseksi mitä isoilla toimijoilla on.
Se on sitten jo melkein oman keskustelunsa paikka, kuinka helposti ja vaivatta isot liikkeet hoitavat ongelmatapaukset. Monella on taatusti erittäin huonoja kokemuksia vastuunkannosta. Kuitenkin omalle kohdalle sattuneet ongelmat on aina hoidettu esimerkillisen hyvin kuntoon.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

sportsman kirjoitti:Onkohan sinulle ihan selvillä Saksan autohuutokauppakuvio?
Ei ole, enkä uskaltaisi vähillä rahoillani sieltä mitään ostaakkaan.

Noista random autoistasi sen verran, että facelifti oli huutokaupassa ilman huoltokirjaa.
Mitäpä luulet sitten kun tuo löytää tiensä Suomeen/Itä-Eurooppaan niin löytyykö huoltokirjaa?
Ja mikäli prefaceliftissä olisi glykoolit laatikossa painettaisko se jollekkin Valtran lippis/kasakka hattuselle kuluttajalle?

Olisko loppukäyttäjä saanut itselleen jomman kumman noista halvemmalla kuin liikkestä tai alkuperäis germaanilta ostamalla?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

sportsman kirjoitti:Olet siis valmis maksamaan takuusta jo autoa ostaessasi ?
Onnistuuko todellakin ostojen jälkeisten vikojen korjaaminen liikkeen laskuun kokonaan vai joutuuko maksamaan esim puolet kuluista ?
Itselläni on hieman jäänyt sellainen kuva ettei liike korjaa vanhasta autosta 2000- takuuseen ilman omavastuusta (puolet ) ? Lisäksi liike on laskenyt takuunhinnan jo myyntihintaan . Lisäki tuossa "takuukorjauksessa " ostaja maksaa varaosat listahintaan.
Takuu on asiakkaalle maksuton ja siinä ei ole omavastuuta.
Vakuutuksessa on maksu ja voi olla omavastuu.
Virhevastuu on maksuton ja asiakas voi joutua maksamaan osan korjauksista.

Häkkikanalasta ei onnellista autoa osteta juurikin aiemmin mainituista
syistä eli merkkiliike dumppaa huonot yksilöt joppareille. Tietysti
ikä ja kilometrit riittävät dumppauksen syyksi aikaisemmin Saksassa
kuin Suomessa ja siksi se vanha taksi voi olla Suomessa
merkkiliikkeessä ja Saksassa kanalassa myynnissä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Whaeva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 30.03.2007 10:23

Viesti Kirjoittaja Whaeva »

Joo-o. Tietty riippuu hiukana auton arvosta, mutta itse ostaisin ainakin mieluummin 5000€ auton sillä viidellä tonnilla häkistä ilman takuuta, kuin 7-8000€:llä merkkiliikkeestä hyvin vahattuna ja jollain säälittävällä takuulla.
Ne merkkiliikkeiden autot vasta fixattuja on. Siinähän sitä moni sokaistuu, kun palatsissa kiiltäväksi vahattu auto oikein häikii.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kyllähän meillä on jo kuluttajansuojalakikin suojaamassa näitä meidän romujen ostamisia, niin ei tarvi mennä minnekkään marmoripöytien arpajaishintoja makselemaan sen toivossa että saisi pari kuukautta pidemmän takuun.

Taitaa eräillä olla oma lehmä ojassa tässä asiassa.
On taidettu ostaa kalliilla rahalla suomiauto ja huomattu ettei siitä saa enään juuri mitään kun saksasta tuodaan parempaa halvemmalla.
Mikään muu ei selitä tuollaista tuontiautojen halveksuntaa.

Ps. Oma saksantuonti-autoni on näköjään pesetetty vuoden 2002 aikana vain 18 kertaa. Vai onkohan omistaja pessyt itse autonsa muutaman kerran, vai mihin on kuitit kadonnut. Harmittaa tälläiset tuonti autot kun näistä ei voi tietää tarkasti historiaa. No tuulilasin pyyhin on sentään vaihdettu heinäkuun kuudes...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

JeremyH kirjoitti:Kyllähän meillä on jo kuluttajansuojalakikin suojaamassa näitä meidän romujen ostamisia, niin ei tarvi mennä minnekkään marmoripöytien arpajaishintoja makselemaan sen toivossa että saisi pari kuukautta pidemmän takuun.

Taitaa eräillä olla oma lehmä ojassa tässä asiassa.
On taidettu ostaa kalliilla rahalla suomiauto ja huomattu ettei siitä saa enään juuri mitään kun saksasta tuodaan parempaa halvemmalla.
Mikään muu ei selitä tuollaista tuontiautojen halveksuntaa.

Ps. Oma saksantuonti-autoni on näköjään pesetetty vuoden 2002 aikana vain 18 kertaa. Vai onkohan omistaja pessyt itse autonsa muutaman kerran, vai mihin on kuitit kadonnut. Harmittaa tälläiset tuonti autot kun näistä ei voi tietää tarkasti historiaa. No tuulilasin pyyhin on sentään vaihdettu heinäkuun kuudes...
Ei kai kukaan halveksu tuotiautoja vaan ainoastaan paskoja tuontiautoja (ja suomiautoja).

Kysehän oli siitä, että koska auto muuttuu epäilyttäväksi. Lopputulos ketjussa oli se, että auto muuttuu silloin epäilyttäväksi, kun merkkiliike ei sitä enää uskalla itse myydä suoraan kuluttajalle.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

JeremyH kirjoitti:Kyllähän meillä on jo kuluttajansuojalakikin suojaamassa näitä meidän romujen ostamisia, niin ei tarvi mennä minnekkään marmoripöytien arpajaishintoja makselemaan sen toivossa että saisi pari kuukautta pidemmän takuun.

Taitaa eräillä olla oma lehmä ojassa tässä asiassa.
On taidettu ostaa kalliilla rahalla suomiauto ja huomattu ettei siitä saa enään juuri mitään kun saksasta tuodaan parempaa halvemmalla.
Mikään muu ei selitä tuollaista tuontiautojen halveksuntaa.

Ps. Oma saksantuonti-autoni on näköjään pesetetty vuoden 2002 aikana vain 18 kertaa. Vai onkohan omistaja pessyt itse autonsa muutaman kerran, vai mihin on kuitit kadonnut. Harmittaa tälläiset tuonti autot kun näistä ei voi tietää tarkasti historiaa. No tuulilasin pyyhin on sentään vaihdettu heinäkuun kuudes...
Kyllä melkein sanoisin, että nyt se pienoinen vainoharhaisuus taitaa olla sillä puolella.. :?
Ei tässä keskustelussa kai oikeastaan kukaan ole väittänyt (taaskaan) että tuontiauto olisi sen huonompi tai parempi kuin Suomi-autokaan. Hyvä autoyksilö on hyvä autoyksilö ja huono autoyksilö on huono autoyksilö..ei sillä ole merkitystä missä se on ensirekisteröity.
Mun edellisen postauksen pointti oli se, että isolla liikkeellä on todennäköisesti huomattavasti paremmat mahdollisuudet hoitaa homma myös mahdollisten ongelmien tullessa eteen. "Häkkiliikkeelle" se voi olla huomattavasti vaikeampaa. Siis ihan käytännön syistä..enkä siis tarkoita sitä, etteikö "häkkiliikekin" voisi toimia täysin rehdisti ja vilpittömästi. Heillä resurssit vain ovat tyystin toiset.
Esimerkki: autoon tulee virhevastuulain alainen ongelma ja se menee myyjän hoidettavaksi. Myyjän kannalta on monesti melkolailla eri asia ajaa auto omaan korjaamoon, josta löytyy tarvittavat työkalut,pelit ja pensselit sekä mahdollisesti tarvittavat kontaktit heti, korjaamon normaaliin, jokapäiväiseen toimintaan liittyen. "Häkkiliike" sensijaan joutuu useimmiten ensin etsimään jostain korjaamon, joka korjaa ja sen jälkeen ratkaisemaan kustannuskysymykset jne jne.
Hieman erikoisempi auto + siinä kallis vika on helposti yhtälö joka jää pienellä budjetilla ja resursseilla toimivalta toimijalta hoitamatta..vaikka hän kuinka haluaisikin homman hoitaa. Merkkiliike sensijaan voi ottaa auton omaan korjaamoon ja hoitaa kuntoon, eli heille asian hoitaminen on käytännön syistä merkittävästi helpompaa.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Taisi se kuuluisa kalikka kalahtaa hieman muuallekkin kuin mihin luulin lyöväni. :roll:

Tarkoitin lähinnä tälläisiä kommentteja:
ISÄNTÄ kirjoitti:Kaiketi keskimäärin saksassa on käytettyjen autojen kaupassa pienemmät katteet, kuin suomessa. Näin ollen se turkin mies, joka kentältä autoja myy, saattaa hyvinkin tehdä autoon esim 500€ edestä uudistavia toimenpiteitä, että saisi 1000€ enemmän voittoa. Esim kilsojen hoonaus, polkimien ja ratin ym kuluvien pintojen vaihtoa, vaikka vielä uudet etu-umpiot ja uudet kaukalomatot. Sillä auton saa jo näyttämään erittäinkin paljon puoleensavetävämmältä.
No jva:lle sellainen kommentti että kovin sinisilmäinen olet jos luotat suomalaisten merkkiliikkeiden vastuunkantoon.
Toivottavasti et tule pettymään, niin kuin niin moni muu.
Nimimerkillä: itse tutkin, itse kärsin ja silti pääsen halvemmalla kuin merkkiliikkeestä hankkimalla. Sen verran hyvin osaavat merkkiliikkeet asioita pyörittää silloin kun tulee oikeasti kalliista korjauksesta kyse.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Jussiboy kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Onkohan sinulle ihan selvillä Saksan autohuutokauppakuvio?
Ei ole, enkä uskaltaisi vähillä rahoillani sieltä mitään ostaakkaan.

Noista random autoistasi sen verran, että facelifti oli huutokaupassa ilman huoltokirjaa.
Mitäpä luulet sitten kun tuo löytää tiensä Suomeen/Itä-Eurooppaan niin löytyykö huoltokirjaa?
Ja mikäli prefaceliftissä olisi glykoolit laatikossa painettaisko se jollekkin Valtran lippis/kasakka hattuselle kuluttajalle?

Olisko loppukäyttäjä saanut itselleen jomman kumman noista halvemmalla kuin liikkestä tai alkuperäis germaanilta ostamalla?
Näissä uusissa mersuissahan ei ole enää varsinaista huoltokirjaa. Sillä huollot näkee mersun tietokannasta.
Hinnoista on vaikea puhua kun nuo huutokaupat ovat vasta tulossa.
Jos olisi glykoolit laatikossa niin se lukisi noissa tiedossa esim getriebeshaden.
Niin nuo ovat ovat tulleet normaaleilta saksalaisilta vaihdossa merkkiliikeisiin.
Saksassa nyt on vain hieman erilainen tuo käytettyjen myyntitapa kuin meillä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

JeremyH kirjoitti:No jva:lle sellainen kommentti että kovin sinisilmäinen olet jos luotat suomalaisten merkkiliikkeiden vastuunkantoon.
Toivottavasti et tule pettymään, niin kuin niin moni muu.
Nimimerkillä: itse tutkin, itse kärsin ja silti pääsen halvemmalla kuin merkkiliikkeestä hankkimalla. Sen verran hyvin osaavat merkkiliikkeet asioita pyörittää silloin kun tulee oikeasti kalliista korjauksesta kyse.
Kuten sanoin, tiedän että moni on saanut toisenlaisia kokemuksia kuin omalle kohdalle on sattunut, mutta toisaalta siis mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia hoitaa hankalammaltakin tuntuvia takuu/virhevastuuasioita autoliikkeiden kanssa. En tiedä paljonko sillä on tekemistä asian kanssa, etten ole käyttänyt meille Suomalaisille tyypillistä ensilähestymistapaa "perrrrrrrrrrkelesaaaatanahuijaritjumaluta", vaan hoitanut asiaa hieman toisella tavalla. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa, sanoo sananlasku..ja kyllä siinä varmaan hiukan perää on tässäkin asiassa?!
En kuitenkaan missään tapauksessa ole sinisilmäinen, saati "pehmeä" näissä asioissa ja niitä hoitaessani. Olen perillä asioista ja osaan ja tiedän mitä vaatia, mutta osannen/kykenen jollain tavalla myös neuvottelemaan. En siis koe kovin suurena uhkana sitä, että joutuisin autoliikkeen vedättämäksi/ kusettamaksi näissä asioissa kovinkaan helposti.
Pointtini onkin siis edelleen se, että isommalla autoliikkeellä on realistiset mahdollisuudet hoitaa isompikin ongelma kuntoon, "häkkiliike" ei siihen välttämättä pysty vaikka haluaisikin.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Niin, onhan siellä erillainen myyntitapa. Siellä myydään epäkurantti tavara vain kaupallisille toimijoille.
Tuo ei kuitnkaan ole SE myyntitapa, millä autoja markkinoidaan Saksassa kuluttajille.

Kannattaako kuluttajan sotkeutua huutokauppa/häkkiautoihin esim. 20 000€:n hintaluokassa 1000-2000€:n säästön takia? Eikö sulla hävetä liputtaa moisen moskan puolesta mikä ei kelpaa enää Länsi-Euroopan markkinoille? Pidätkö sinä suomalaisia jonain Prkleen tataareina, täh?

Hintaeroosio on jo niin pitkällä, että pitää alkaa suunnittelemaan oman auton myyntiä takaisin Saksaan, kun se näyttää olevan siellä arvokkaampi vientipalautuksen kanssa (no ei ehkä ihan vielä, mutta...)

Tuli käytettyä vähän roisimpaa kieltä, tarkoitus oli vain saada oma mielipide mahdollisimman selväksi.

Ostin viimeisimmän autoni AutoExposta Giessenistä, ja sen olisi todennäköisesti saanut halvemmalla jos olisi ollut sikäläinen kauppuri onko sulla mahdollista tarkistaa montako % jobbari hinta on noissa leasing autoissa alhaisempi. saadaan vähän lihaa luitten päälle tähän keskusteluun

:wink:
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

sportsman kirjoitti:
Jussiboy kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Onkohan sinulle ihan selvillä Saksan autohuutokauppakuvio?
Ei ole, enkä uskaltaisi vähillä rahoillani sieltä mitään ostaakkaan.

Noista random autoistasi sen verran, että facelifti oli huutokaupassa ilman huoltokirjaa.
Mitäpä luulet sitten kun tuo löytää tiensä Suomeen/Itä-Eurooppaan niin löytyykö huoltokirjaa?
Ja mikäli prefaceliftissä olisi glykoolit laatikossa painettaisko se jollekkin Valtran lippis/kasakka hattuselle kuluttajalle?

Olisko loppukäyttäjä saanut itselleen jomman kumman noista halvemmalla kuin liikkestä tai alkuperäis germaanilta ostamalla?
Näissä uusissa mersuissahan ei ole enää varsinaista huoltokirjaa. Sillä huollot näkee mersun tietokannasta.
Hinnoista on vaikea puhua kun nuo huutokaupat ovat vasta tulossa.
Jos olisi glykoolit laatikossa niin se lukisi noissa tiedossa esim getriebeshaden.
Niin nuo ovat ovat tulleet normaaleilta saksalaisilta vaihdossa merkkiliikeisiin.
Saksassa nyt on vain hieman erilainen tuo käytettyjen myyntitapa kuin meillä.
Hep! Tilaan yhden sellaisen saksantuontimersun, jossa on erikseen ilmoitettu, että siinä on glygolit laatikossa ja jonka normaali saksalainen on lahjoittanut ilmaiseksi turkkilaiselle autoliikkeenpitäjälle, kun ei enää huvittanut itse sillä ajella vaan vaihtoi sen uudempaan.

Ai niin, aina on bonusta, jos siinä ei ole mitään turhia huoltokirjoja. Mitä minä sillä edes tekisin, kun olen ummikko-suomalainen, enkä tietenkään osaa muita kieliä. Viimeksi kun ostin saksasta auton niin huoltokirja sen ikäisissä autoissa vielä oli, mutta luotettavalta taholta olen itsekin kuullut, että huoltokirja on nykyään uudemmissa korvattu Kebab-pizzerian hinnastolla.

koska voin noutaa tämän helmen, naapureiden ihasteltavaksi?

Ps. Miten saan käsikarvat pois mittarin lasin takaa?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

Jussiboy kirjoitti:Niin, onhan siellä erillainen myyntitapa. Siellä myydään epäkurantti tavara vain kaupallisille toimijoille.
Tuo ei kuitnkaan ole SE myyntitapa, millä autoja markkinoidaan Saksassa kuluttajille.


:wink:
Onkos muuten heittää tietoa miten Saksassa autoja markkinoidaan kuluttajille?? Se seikka kiinnostaa minuakin.
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sportsman kirjoitti:Olet siis valmis maksamaan takuusta jo autoa ostaessasi ?
Onnistuuko todellakin ostojen jälkeisten vikojen korjaaminen liikkeen laskuun kokonaan vai joutuuko maksamaan esim puolet kuluista ?
Itselläni on hieman jäänyt sellainen kuva ettei liike korjaa vanhasta autosta 2000- takuuseen ilman omavastuusta (puolet ) ? Lisäksi liike on laskenyt takuunhinnan jo myyntihintaan . Lisäki tuossa "takuukorjauksessa " ostaja maksaa varaosat listahintaan.
Ei onnistu ilmaiseksi. yleensä tulevat vastaan just puolet tai osien osalta tms. vaikka laki taitaa vaatia ihan muuta.

Tuolla toisessa topicissa kun mainitsin bmw X5 remontin hinnaksi 5000€ niin aluksi ne ei suostuneet korvaamaan mitään, sanoi vaan myyjä puhelimessa että "Semmosta se käytetyn auton kauppa on, riskillä ne menee!".

Puhelimessa kovasti tingatessani, ja kun mainitsin em. kohteliaisuuden myyntipällikölle, suostu ne sitten kustantamaan tarvittavat osat, n. 1800€. Ääni muuttui kellossa lopullisesti kun kaverini vaimo (auton uusi omistaja) yritysjuristina löi faktat tiskiin, niin kummasti maksoivat kaikki viulut. Myös raastuvan aiheuttamat kulut.

Kyseessä kuitenkin baijerilaisten virallinen maahantuoja. Ja auton kauppasumma oli kuitenki viidenkympin paremmalla puolella.

Siinä menee pohja koko bisnekseltä jos ei osata venkoilematta tulla vastaan, käytännössä aina joutuu kinaamaan, usein raastuvassa asti.

siitä tapauksesta jäi mulle pysyvä paha maku näistä huijarifirmoista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

Heh, tulee ihan Dejavuuna mieleen taannoinen autonhankintaprojektini.
Jotkut täällä puhuu tuontiautoista oudon samaan tyyliin kuin monet jututtamani käytettyjenautojen kauppiaat: "Juu 99,9% tuontiautoista on mittarit ruuvattu, ne on täysiä katiskoja, älä ikinä...." Myyjän selän takana on rivipiukassa vähän ajettuja Suomi-autoja täydellisillä huoltovihkoilla.


Sitten yks toinen joppari: "Ei ei poika, ei niitä enää edes kannata ruuvata. Tulee liian kalliiksi kun tarvii vaihtaa koko ajotietokone uuteen, kun se ei muuten onnistu...." Ja myyjän takana pilkistää pitkärivi Saksan-tuontirautaa täydellisillä huoltokirjoilla ja vähänajettuja tietysti.

Yhtä kaikki, totuuksia on hankala lähteä laukomaan, suuntaan tai toiseen. Sillä pääsee pitkälle, että ei hötkyile muitten jutuista liikoja, kyllä ne omatkin hartiat kantaa...

:wink:
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3319
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

sportsman kirjoitti:Saksassa on ainakin 2 isoa huutokauppafirmaa joihin jotka pitävät huutokauppoja 2-4/viikko/eri paikkakunta
Olen seurannut noita välillä ahkerastikin, asiakastunnuskin taitaa vielä olla yhteen firmaan voimassa ja verrannut autojen kuntoja ja hintoja normaalissa vähittäismyynnissä oleviin. Hinnat on tosiaankin jonkin verran halvempia kun vähittäiskaupassa ja siihen on aina joku syy joka on kerrottu kuten sanoit, lisäksi kaupanpäälle se tuotevastuu puuttuu ja mukana tulee ehkä piileviä vikoja jotka ei ajamatta selviä, eikä ehkä ajamallakaan.

Silti olen ostanut omani liikkeestä. Tuo vasemmalla näkyvä 207D on ainoa huutokaupasta ostettu (valtion huutokauppa, ostin näkemättä - hinta oli kohdallaan joten jäi käteen).

Syy? Autojen fixaaminen ja jobbaaminen on hyvin kilpailtu ala, myös niissä maissa jossa työn tuntikustannukset ovat pienemmät kun Suomessa. Euroopassa lienee kymmenen miljoonaa tee-se-itse miestä, autosuutaria, jobbaria ja muuta pienyrittäjää ja kaikki haluaa ostaa auton josta pikkulaitolla saa aarteen tai ainakin sellaisen näköisen. Siksi hintaero priiman ja näiden arvoitusten välillä on liian pieni niin että vittisi itselle ostaa. Siihen kun lisätään päälle se Suomen autovero, suhteellinen ero pienenee entisestään.

Jos autoksi käy pikkuvikainen tai historialtaan ei ihan impi tai jos korjaa itse tai myy autoja ja huolia työkseen eteenpäin niin sitten ehkä kannattaa hakea tuolta ja jättää se jobbari välistä ilman satasiaan. Mutta ei sieltä kahta saa yhden hinnalla, se on varma.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Silloin kun myyjällä on McLaren Mercedes -takki, suorat housut, lakerikengät ja sen vanhan suomitaksin mukana seuraa nippu luovareita...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Vielä reilu vuosi sitten tuosta 7-tien varresta sai ostaa esitäytettyjä huoltokirjoja ainakin mersuun, audiin ja bemariin.
Hinta oli vähän vajaa satasen. tinkaamalla olisi lähtenyt viielläkympillä.

Itse katselin mersun 300 kiisseli farmari väyrysen kirjaa, jossa oli täydelinen vehon leimaluettelo, vain rekisterinumero yms. tunnisteet puuttui.
Enpä viitsinyt ostaa, kun ei edes löytynyt E320:n kirjaa. Tilaamalla olisi kuulemma saanut. :roll:

Niihin kirjoihin on siis turha luottaa. Toki voi niihin verrata autoa, ja todeta että jos esim. öljyt on vaihdettu 5tkm päästä tulevaisuudessa, niin... :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

JeremyH kirjoitti:Vielä reilu vuosi sitten tuosta 7-tien varresta sai ostaa esitäytettyjä huoltokirjoja ainakin mersuun, audiin ja bemariin.
Hinta oli vähän vajaa satasen. tinkaamalla olisi lähtenyt viielläkympillä.

Itse katselin mersun 300 kiisseli farmari väyrysen kirjaa, jossa oli täydelinen vehon leimaluettelo, vain rekisterinumero yms. tunnisteet puuttui.
Enpä viitsinyt ostaa, kun ei edes löytynyt E320:n kirjaa. Tilaamalla olisi kuulemma saanut. :roll:

Niihin kirjoihin on siis turha luottaa. Toki voi niihin verrata autoa, ja todeta että jos esim. öljyt on vaihdettu 5tkm päästä tulevaisuudessa, niin... :roll:
Niin, ei se ole aina elinehto. Itse asiassa edellisestä autostani se h-kirja olikin sopivasti "hukattu"....ja moottorin öljytikkukaan ei edes kastunut....ja myyjäkin oli oikein perinteinen "slickjoppari ala jope ruonansuu". Olihan se auto oikein epäilyksiä herättävä mutta, niin siitäkin autosta kuitenkin kaupat vaan tein....ja hartiat kesti.
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Jussiboy kirjoitti:Niin, onhan siellä erillainen myyntitapa. Siellä myydään epäkurantti tavara vain kaupallisille toimijoille.
Tuo ei kuitnkaan ole SE myyntitapa, millä autoja markkinoidaan Saksassa kuluttajille.

Kannattaako kuluttajan sotkeutua huutokauppa/häkkiautoihin esim. 20 000€:n hintaluokassa 1000-2000€:n säästön takia? Eikö sulla hävetä liputtaa moisen moskan puolesta mikä ei kelpaa enää Länsi-Euroopan markkinoille? Pidätkö sinä suomalaisia jonain Prkleen tataareina, täh?

Hintaeroosio on jo niin pitkällä, että pitää alkaa suunnittelemaan oman auton myyntiä takaisin Saksaan, kun se näyttää olevan siellä arvokkaampi vientipalautuksen kanssa (no ei ehkä ihan vielä, mutta...)

Tuli käytettyä vähän roisimpaa kieltä, tarkoitus oli vain saada oma mielipide mahdollisimman selväksi.

Ostin viimeisimmän autoni AutoExposta Giessenistä, ja sen olisi todennäköisesti saanut halvemmalla jos olisi ollut sikäläinen kauppuri onko sulla mahdollista tarkistaa montako % jobbari hinta on noissa leasing autoissa alhaisempi. saadaan vähän lihaa luitten päälle tähän keskusteluun

:wink:
Niinpä niin... nuo huutokaupassa olevat autot olin todellakin poiminut ihan random -valinnalla . Minun pointtini oli se , että ostaessa on sinulla on tiedossa kaikki autosta saatavilla olevat tiedot. Tämän jälkeen voit itse päättää onko auto sinulle sopiva vai ei. Voisin melkeinpä sanoa , että harmi että et ole koskaan käynyt näissä huutokaupoissa niin sinäkin tietäisit mistä puhut! Mutt en toki näin sano :D
Kyllä siellä on myynnissä täysin kunnossakin olevia autoja.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
4tuoppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ke 16.12.2009 10:25
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja 4tuoppi »

sportsman kirjoitti:
Jussiboy kirjoitti:Niin, onhan siellä erillainen myyntitapa. Siellä myydään epäkurantti tavara vain kaupallisille toimijoille.
Tuo ei kuitnkaan ole SE myyntitapa, millä autoja markkinoidaan Saksassa kuluttajille.

Kannattaako kuluttajan sotkeutua huutokauppa/häkkiautoihin esim. 20 000€:n hintaluokassa 1000-2000€:n säästön takia? Eikö sulla hävetä liputtaa moisen moskan puolesta mikä ei kelpaa enää Länsi-Euroopan markkinoille? Pidätkö sinä suomalaisia jonain Prkleen tataareina, täh?

Hintaeroosio on jo niin pitkällä, että pitää alkaa suunnittelemaan oman auton myyntiä takaisin Saksaan, kun se näyttää olevan siellä arvokkaampi vientipalautuksen kanssa (no ei ehkä ihan vielä, mutta...)

Tuli käytettyä vähän roisimpaa kieltä, tarkoitus oli vain saada oma mielipide mahdollisimman selväksi.

Ostin viimeisimmän autoni AutoExposta Giessenistä, ja sen olisi todennäköisesti saanut halvemmalla jos olisi ollut sikäläinen kauppuri onko sulla mahdollista tarkistaa montako % jobbari hinta on noissa leasing autoissa alhaisempi. saadaan vähän lihaa luitten päälle tähän keskusteluun

:wink:
Niinpä niin... nuo huutokaupassa olevat autot olin todellakin poiminut ihan random -valinnalla . Minun pointtini oli se , että ostaessa on sinulla on tiedossa kaikki autosta saatavilla olevat tiedot. Tämän jälkeen voit itse päättää onko auto sinulle sopiva vai ei. Voisin melkeinpä sanoa , että harmi että et ole koskaan käynyt näissä huutokaupoissa niin sinäkin tietäisit mistä puhut! Mutt en toki näin sano :D
Kyllä siellä on myynnissä täysin kunnossakin olevia autoja.
Tuo nykyinen w210:ni on juuri tälläisen huutokaupan kautta ajautunut tänne ja kumma kyllä, ihan kunnossa oleva kampe se on. Huoltokirjat ja kaikki remppa kuitit löytyy....

Varmasti on näitten Saksan huutokauppa-autojen seassa helmiä ja pommeja, niin kuin on Suomessa merkkiliikkeitten vaihtoautopihoilla, niin kuin on sen "slick" jopparin häkissä......etc.
W210 E200-99 Classic ...kyllä sille bensa maistuu... :)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Itse asiassa nuo "pommit" myydään peltoautoksi tai purettavaksi. Näin siis lukee huutokaupan myyntitiedoissa
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

sportsman kirjoitti:Itse asiassa nuo "pommit" myydään peltoautoksi tai purettavaksi. Näin siis lukee huutokaupan myyntitiedoissa
Eikös ne häkkiliikkeet pääsääntöisesti keskellä peltoa sijaitsekin, autot siis päätyvät tarkoitettuun osoitteeseen edelleenmyytäviksi...
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Nyt sinun pitäisi kyllä ihan ottaa selvää mistä puhut?

Suomaiset lasipalatsit(marmotiskit) sijaisevat nykyisin pelloilla. Vai näitä
häkkiliikeitäkö tarkoit ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
pekkavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 28.04.2004 09:14

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

sportsman kirjoitti:[yllä siellä on myynnissä täysin kunnossakin olevia autoja.
Minua kyllä ihmetyttää, miksi Saksan merkkiliike ei vain pese ja puunaa vaihdossa tullutta kuranttia autoa ja pistä sitä myyntiin vaihtoautoriviin?

Uskoisin, että ei tuolta huuutokaupan kautta merkkiliike ainakaan parempaa hintaa saa.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Luulen että tämän takana on kaksi asiaa:

1. Liike haluaa heti rahansa tuosta vaihtoautosta. Liikkeillä ei ole ns
vakijobbaria kenelle se myy autonsa vaan se laittaa huutokaupan kautta jobbarit kisaamaan autoista, jolloin se siitä paremman hinnan.
Eikä tarvitse antaa kuluttajansuojaa käytetyille autoille.
Lisäksi käytettyjen autojen arvo laskee koko ajan.

2. Liike haluaa myydä uusia autoja .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin