Itselle on tutumpi KA-Jetronic, sinulla lienee KE-? Joka tapauksessa imuläpän akselilla on mikrokytkin (3.), joka sulkeutuessaan (eli kun nostetaan jalka kaasupolkimelta) antaa signaalia tyhjäkäynnin säätöyksikölle (4.) ohjata tyhjäkäyntiä lisäilmaluistilla (2.). Tyhjäkäynnin säätöyksikkö saa signaaleja eri paikoista, päälle/pois-komento tulee mikrokytkimeltä, muita signaaleja tulee mm. lämpöantureista (moottorin lämpötila). Eli yksi mahdollisuus on myös, että lämpöantur(e)ilta ei tule oikeaa signaalia!
Tuo ylijänniterele suojaa sähköjärjestelmää mm. erilaisilta jännitepiikeiltä, rele on ainakin minun autossani sulakerasian vieressä, siinä on päällä sulake. Tämä sulake saattaa kärähtää esim. apuvirtaa antaessa toiselle autolle. Kannattaa tarkastaa sulake, viallinen rele sinänsä aiheuttaa erilaisia käyntihäiriöitä, joista minulla ei (onneksi..) ole tarkempaa tietoa.
Jaha, teoriaa tarvitaan, mutta aivan hyvin ongelman voi aiheuttaa kaasupolkimen väliin jumiva lattiamatto tai juuttuva vaijeri. Eli perusasiat kannattaa tarkastaa ensin, johdot, letkut, liittimet...
