W126 TYHJÄKÄYNTI ONGELMIA LÄMPIMÄLLÄ KONEELLA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

W126 TYHJÄKÄYNTI ONGELMIA LÄMPIMÄLLÄ KONEELLA

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Otin tuosta kesäauton :D (w126 500SE Brabus) tallista ulos , ja totesin siihen iskeneen aivan itsestään kumma vika. Kylmän koneen tyhjäkäynti on normaali, mutta kun kone lämpiää, nousee kierrokset 1500rpm, eikä laske vaikka mitä tekisi ( vaihde päällä kierrokset n. 900rpm). Kone lähtee käyntiin sekä kylmänä, että lämpimänä heti kuin avainta näyttää ja auto kulkee kuin ennenkin, eikä bensaakaan kulu normaalia 20litraa enempää :twisted: / 100km.
Onko ko tyhjäkäynti ongelma kenellekkään tuttu??????

Mikä paikka voisi olla jumissa ??????
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Itsellä kerran oli kaasuvaijeri liian tiukalla ja se jäi kantaan. Talvella toimi ihan normaalisti, mutta kesähelteilla heitti kiekat jopa 2000-3000rpm:ään.
Auto tosin oli eri, mutta siinäkin luulin jotain vakavaa olevan pielessä. Eipä mennyt korjaukseen kuin 2 minuuttia... :P

Mutta, jos jotain muita ehdotuksia heitettäs kehiin torpedoitaviksi:
-automaattiryypyssä jotain falskia?
-jossain ilmamäärämittarissa tai sen luistissa tms. (emmää sen nimee tiedä) olis jotain vikaa?
Kuulemma ainakin Bemareissa se aiheuttaa korkeaa / aaltoilevaa tyhjäkäyntiä. Tiedä sitten... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Ainakin nämä ensi alkuun:

1. Iso ilmavuoto imupuolella!
2. pelaako lisäilmaluisti (tämä muuten mm. korvaa automaattiryypyn)
3. tyhjäkäyntikontakti imuläpän akselilla
4. tyhjäkäynnin säätöyksikkö (piirilevy..)
5. onko sulake kärähtänyt ylijännitereleestä

Kyllä se kuntoon saadaan. 8)

Paljonko tyhjäkäyntikierrokset on kylmänä???
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

SEV8 kirjoitti:Ainakin nämä ensi alkuun:

1. Iso ilmavuoto imupuolella!
2. pelaako lisäilmaluisti (tämä muuten mm. korvaa automaattiryypyn)
3. tyhjäkäyntikontakti imuläpän akselilla
4. tyhjäkäynnin säätöyksikkö (piirilevy..)
5. onko sulake kärähtänyt ylijännitereleestä

Kyllä se kuntoon saadaan. 8)

Paljonko tyhjäkäyntikierrokset on kylmänä???

annappa hieman lisää tietoa.......

1. Pakokaasu arvot "normaalit" ( ei pitäisi vuotaa ). tarkistin vaihdepäällä Shellillä.
2. mistä löytyy lisäilma luistin, että voi tarkistaa????
3. kerroppa lisää, mitä tarkoitat
4. mistä löytyy???
5. Mistä löytyy???


Tyhjäkäynnillä kierrokset noin 700 - 750 rpm
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Itselle on tutumpi KA-Jetronic, sinulla lienee KE-? Joka tapauksessa imuläpän akselilla on mikrokytkin (3.), joka sulkeutuessaan (eli kun nostetaan jalka kaasupolkimelta) antaa signaalia tyhjäkäynnin säätöyksikölle (4.) ohjata tyhjäkäyntiä lisäilmaluistilla (2.). Tyhjäkäynnin säätöyksikkö saa signaaleja eri paikoista, päälle/pois-komento tulee mikrokytkimeltä, muita signaaleja tulee mm. lämpöantureista (moottorin lämpötila). Eli yksi mahdollisuus on myös, että lämpöantur(e)ilta ei tule oikeaa signaalia!

Tuo ylijänniterele suojaa sähköjärjestelmää mm. erilaisilta jännitepiikeiltä, rele on ainakin minun autossani sulakerasian vieressä, siinä on päällä sulake. Tämä sulake saattaa kärähtää esim. apuvirtaa antaessa toiselle autolle. Kannattaa tarkastaa sulake, viallinen rele sinänsä aiheuttaa erilaisia käyntihäiriöitä, joista minulla ei (onneksi..) ole tarkempaa tietoa.

Jaha, teoriaa tarvitaan, mutta aivan hyvin ongelman voi aiheuttaa kaasupolkimen väliin jumiva lattiamatto tai juuttuva vaijeri. Eli perusasiat kannattaa tarkastaa ensin, johdot, letkut, liittimet... :P
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Onko avun tarvetta vielä adenauer300? Lisäilmaluistin (idle control valve) sijainti:

http://www.mercedesshop.com/shopforum/s ... re+picture
Vastaa Viestiin