Youngtimeria etsimässä - päätymässä W124:een
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08
Youngtimeria etsimässä - päätymässä W124:een
Koko talven jatkunut autokuume alkaa olemaan sen verran kroonista, että jotain täytyy tehdä.
Haussa ja mietinnän alla on jo pitempään ollut jonkin parikymmentä vuotta vanhan auton hankinta, joka on tunnettua laatumerkkiä tai sitten muuten vain passeli. Olen hankkimassa autoa harrastepeliksi ja sillä periaatteella, että ajetaan vain pyhäpäivisin. 5-10 vuoden päässä kajastava museokatsastuskin tultaneen hoitamaan.
G-sarja kyllä kiinnostaisi kovastakin, mutta hintaa tuntuu olevan vähän liikaa. Land Rover Defendereitä olen myös katsellut, mutta valikoima siistien kohdalla on vähintäänkin kapea, ellei sitten suuntaa Britteihin ja hyväksy postiautonohjausta.
Näillä askelmerkeillä olen päätymässä W124-koriseen Mersuun. Moottorilla ei tällä hetkellä tunnu olevan suuremmin väliä, kunhan sellainen on. Paljon tärkeämmältä tuntuu ruosteettomuus ja yleinen siisteys. Ehkä sen 200 dieselin voisi kuitenkin hylätä, kun muistaa kokemukset 80-luvulta ja suorituskyvyn puutteen jo silloin.
Mobilea ja Ebayta on tullut selattua ja auton ostaminen ulkomailta on tuttua hommaa. Onko muita hyviä kanavia nimenomaan hyväkuntoisen vanhan auton ostamiseen? Tekisi mieli päästä käsiksi harmaantuneiden Horstien autotalleissa seisoviin autoihin eli en ole etsimässä sitä halvinta Mustafan myymää linttaa.
Onko teillä kokeneemmilla antaa jotain vinkkejä esim. vuosimalleista, joita tulisi välttää tai onko jokin tietty kone murheenkryyni?
Entäs W202, onko siitä vastinetta W124:lle?
Haussa ja mietinnän alla on jo pitempään ollut jonkin parikymmentä vuotta vanhan auton hankinta, joka on tunnettua laatumerkkiä tai sitten muuten vain passeli. Olen hankkimassa autoa harrastepeliksi ja sillä periaatteella, että ajetaan vain pyhäpäivisin. 5-10 vuoden päässä kajastava museokatsastuskin tultaneen hoitamaan.
G-sarja kyllä kiinnostaisi kovastakin, mutta hintaa tuntuu olevan vähän liikaa. Land Rover Defendereitä olen myös katsellut, mutta valikoima siistien kohdalla on vähintäänkin kapea, ellei sitten suuntaa Britteihin ja hyväksy postiautonohjausta.
Näillä askelmerkeillä olen päätymässä W124-koriseen Mersuun. Moottorilla ei tällä hetkellä tunnu olevan suuremmin väliä, kunhan sellainen on. Paljon tärkeämmältä tuntuu ruosteettomuus ja yleinen siisteys. Ehkä sen 200 dieselin voisi kuitenkin hylätä, kun muistaa kokemukset 80-luvulta ja suorituskyvyn puutteen jo silloin.
Mobilea ja Ebayta on tullut selattua ja auton ostaminen ulkomailta on tuttua hommaa. Onko muita hyviä kanavia nimenomaan hyväkuntoisen vanhan auton ostamiseen? Tekisi mieli päästä käsiksi harmaantuneiden Horstien autotalleissa seisoviin autoihin eli en ole etsimässä sitä halvinta Mustafan myymää linttaa.
Onko teillä kokeneemmilla antaa jotain vinkkejä esim. vuosimalleista, joita tulisi välttää tai onko jokin tietty kone murheenkryyni?
Entäs W202, onko siitä vastinetta W124:lle?
Tasaisia tuulia!
Re: Youngtimeria etsimässä - päätymässä W124:een
mielestäni ei.Heikki Kuitunen kirjoitti:Entäs W202, onko siitä vastinetta W124:lle?
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Valinta on mitä mainioin
.
Tutustu ensin tähän ketjuun. Saat hieman käsitystä, mitä liikkeissä pyydetään hyväkuntoisista vehkeistä.
Jos ajatuksissa on joskus autosta luopuminen, totta kai suuri moottori ja hyvä varustelutaso on eduksi. W202 ei vielä ole minusta harrasteajoneuvo. No ehkä joku C 280 tai AMG erittäin pienillä kilsoilla ja huippukunnossa.

Tutustu ensin tähän ketjuun. Saat hieman käsitystä, mitä liikkeissä pyydetään hyväkuntoisista vehkeistä.
Jos ajatuksissa on joskus autosta luopuminen, totta kai suuri moottori ja hyvä varustelutaso on eduksi. W202 ei vielä ole minusta harrasteajoneuvo. No ehkä joku C 280 tai AMG erittäin pienillä kilsoilla ja huippukunnossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
murheellisin kone w124 keulalla on 24v kutoskoneet, hintavia korjailla kun niihin ne tyyppiviat ilmestyy väistämättä. En mä silti kutosta pois vaihtaisi, tykkään aika paljon niistä.
Jos ei kerra ole väliä mikä se pitää olla niin toki E500 on upea harrastepeli.
Jos ei kerra ole väliä mikä se pitää olla niin toki E500 on upea harrastepeli.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08
Olikos niitä myös 12 venttiilisinä? Jos oli, niin onko sellainen varmempi?Sergey kirjoitti:murheellisin kone w124 keulalla on 24v kutoskoneet, hintavia korjailla kun niihin ne tyyppiviat ilmestyy väistämättä. En mä silti kutosta pois vaihtaisi, tykkään aika paljon niistä.
Tuota ei käy kiistäminen, mutta sen verran asiaa tunnen, että arvelen E500:n olevan turhan kallis.Sergey kirjoitti:Jos ei kerra ole väliä mikä se pitää olla niin toki E500 on upea harrastepeli.
Se pienempi nelisatanen kasikone kyllä kiinnostaisi.
Tasaisia tuulia!
juu löytyy M103 12v 260/300. itel ei ole mitää kokemusta näistä 12v koneista niin en osaa sanoa. Mitä foorumeita lukenut niin vähemmällä/halvemmalla murheella niil on kai selvinny. ja vähemmillä tehoilla myös
24v koneita mul on/on ollu pari... enkä pois vaihda!

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08
Cabriota?Mesedesi kirjoitti:Itse tavoittelisin harrasteleluksi A124:sta.
Onko 20 vuoden iässä kuinkakin löysä alusta? Joskus olen ajanut jollakin Saab 900 cabriolla ja ainakin siinä etu- ja takapää tuntui kulkevan täysin eri tahtiin.
Avoautoilu on tuttua ja omistuksessani onkin pyörähtänyt kaksi kappaletta Mazda MX-5:sta ja yksi Honda S2000. Jotenkin vaan tuntuu, että jos avokattoa haluaisin niin valinta olisi avoautoksi tehty roadster. Niissä korin jäykkyys on aivan omaa luokkaansa.
Tasaisia tuulia!
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
124 hyvä valinta,perus tekniikkaa kestävää sellaista ja mikä parasta Saksan maalta löytyy niitä vähän ajettuja hyvin pidettyjä edeleenkin ku jaksaa ja malttaa etsiskellä....niin ja onhan tuolla Suomalaisia toimittajia jotka etsii paikan päällä toimeksi annosta sopiviin kriteereihin olevan auton...tietty hiukan maksaa,mutta voi maksaa myös vaivan...
Miksei avonakin?vaihtoeto tuokin...
Tuo 12 tattinen 300 on ihan kohtuu rivakka jatkeena automaatti nii mikä ettei..kyllä sillä tuon 200 saa rikki jos haluaa,tästä nyt siitä tuskin kyse.
Perus kruisailussa vääntökin riittää kohtuudella ja kerkiäähän sitä tuolla 230selläkin....Se että sedan vai coupe ja minkä verran varusteita on makuasia mielestäni.
Kohtuu kilometrit,ehdoton ruosteettomuus,haluttu varustetaso,sopiva väri,
siisti kbiini,tuommoisen kun löytää niin mikä ettei...
Itse olen hyvinkin tyytyväinen tuohon omaan käyttö biilini,Saksan tuonti
ruosteeton,vähän ajettu nyt 143th sisältä viittä vaille uuden veroinen,varusteita toki vähänlaisesti,mutta auto tulikin työmatka ajoon pääkaupunkiseudulle joten nuokin välttää..
T.Jaakko.P
Miksei avonakin?vaihtoeto tuokin...
Tuo 12 tattinen 300 on ihan kohtuu rivakka jatkeena automaatti nii mikä ettei..kyllä sillä tuon 200 saa rikki jos haluaa,tästä nyt siitä tuskin kyse.
Perus kruisailussa vääntökin riittää kohtuudella ja kerkiäähän sitä tuolla 230selläkin....Se että sedan vai coupe ja minkä verran varusteita on makuasia mielestäni.
Kohtuu kilometrit,ehdoton ruosteettomuus,haluttu varustetaso,sopiva väri,
siisti kbiini,tuommoisen kun löytää niin mikä ettei...
Itse olen hyvinkin tyytyväinen tuohon omaan käyttö biilini,Saksan tuonti
ruosteeton,vähän ajettu nyt 143th sisältä viittä vaille uuden veroinen,varusteita toki vähänlaisesti,mutta auto tulikin työmatka ajoon pääkaupunkiseudulle joten nuokin välttää..
T.Jaakko.P
Njaa. Kyllä se 300E-24 harrasteautona pitäisi mielestäni arvioida vähän eri vinkkelistä. Pyhäauton voi pitää pari viikkoa pois ajosta, jos ei ole aikaa tai varoja sen johtosarjavian kunnostamiseen juuri sillä hetkellä. Minusta verraten pieni valmistusmäärä ja Suomessa erikoisempi konevaihtoehto juuri puoltaisivat vaikka 24v -koneisenkin ostamista harrasteautoksi.Sergey kirjoitti:murheellisin kone w124 keulalla on 24v kutoskoneet, hintavia korjailla kun niihin ne tyyppiviat ilmestyy väistämättä. En mä silti kutosta pois vaihtaisi, tykkään aika paljon niistä.
Jos ei kerra ole väliä mikä se pitää olla niin toki E500 on upea harrastepeli.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mobilestä ainakin lukuisia todella siistejä ja vähänajettuja w124. Dieseleitäkin löytyy 100 tkm ajettuja ja kuvien perusteella lähes uudenveroisia. Itsellä suunnitelmissa tulevaisuudessa juurikin tällainen n.100tkm ajettu 85-91 ruosteeton ja moitteeton dieseli hakea harrastepeliksi. Hinnat näyttäisivät olevan 2500-6000€.
Itellä ollu melkein joka mallista 4-6 sylinteristä lankkua ja se on kyllä varma että yhtää 12venasta eii tuu enää hommattua
Onhan siinä monivenassa ne omat pikku vikansa ja museoikäänkin huomattavasti enemmän aikaa ku jollaa alkupään w124 300E:llä mutta ei ne kapeakantisetkaan mitää huoltovapaita ole. Ja mä puhun nyt siis nimen omaan 320E mallista, 300/24 on ihan kiva mutta ku siintäki löytyy sen infernaalisin soppakalusto mitä maa päällään kantaa eli KE-Jet 


S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08
Kiitos, olen kyllä ollut talkoissa kaatamassa autoveroa ja nimimerkkini mahdollinen yhdenmukaisuus johonkin elävään tai kuolleeseen henkilöön on puhdasta sattumaa.sportsman kirjoitti:Jos satut olemaan sama Kuitunen mikä on tämän autoverotuksemme
"isä " niin osta toki mieluummin alfa romeo . Siinä yhdistyy kestävyys ja laatu josta sinulle on iloa pitkäksi aikaa .
Dieselkoneinenkaan ei ole mahdoton ajatus, mutta käyttövoimavero kyllä vie siitä hohdon harrasteautoissa. Museoautoista sitä ei ihme kyllä kanneta, mutta vanhempienkin 124:en museoikään on vielä matkaa.
Viimeksi muokannut Heikki Kuitunen, Ti 23.03.2010 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tasaisia tuulia!
Hieman selvennyksenä jos ei tämä "sisäpiirin" vitsi auennut .
Tämä samanniminen Kuitunen on Suomen mutkikkaan ja jonkun
mielestä jopa kierotuneen autoverotuksen takana. Myös tämä Suomen jatkuva joutuminen EYT:n tuomioistuimeen autoveroasiosta saattaa johtua osittain samasta hemmosta.
Itselläni on vain sellainen käsitys noista Italian ihmeistä jonka johdosta suosittelen niitä ed. tavalla ansioituneelle henkilöille.
Tämä samanniminen Kuitunen on Suomen mutkikkaan ja jonkun
mielestä jopa kierotuneen autoverotuksen takana. Myös tämä Suomen jatkuva joutuminen EYT:n tuomioistuimeen autoveroasiosta saattaa johtua osittain samasta hemmosta.
Itselläni on vain sellainen käsitys noista Italian ihmeistä jonka johdosta suosittelen niitä ed. tavalla ansioituneelle henkilöille.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
ja siksi mulla sellainen 24v nyt onkin. kun siitä 2-5v sisällä aika ajaa ohi, olis mullakin tarkoitus siirtää coupeni pelkäksi harrastepeliksi. Nythän se on edelleen arkiajossa. ja paremmassa kunnossa nyt kuin 2,5v sitten kun sen sainAku P kirjoitti:Njaa. Kyllä se 300E-24 harrasteautona pitäisi mielestäni arvioida vähän eri vinkkelistä. Pyhäauton voi pitää pari viikkoa pois ajosta, jos ei ole aikaa tai varoja sen johtosarjavian kunnostamiseen juuri sillä hetkellä. Minusta verraten pieni valmistusmäärä ja Suomessa erikoisempi konevaihtoehto juuri puoltaisivat vaikka 24v -koneisenkin ostamista harrasteautoksi.

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 71
- Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:08
Mites ne w124:n tärkeimmät faceliftit menivätkään?
Meneeköhän muisteluni ja uudemmat tutkiskeluni oikein:
Muovihelmat tuli vuosimalliin 89?
Entä airbagillinen ratti?
Maskin yläreuna pakeni alaspäin ja tähti jäi konepeltiin josksu 90-luvun alkuvuosina. Vuosimalli?
Entäs moottorit, milloin kaasarikoneet katosivat? Alkuvuosina 200 oli kaasarikoneella, mutta entäs 230 ja 260?
Meneeköhän muisteluni ja uudemmat tutkiskeluni oikein:
Muovihelmat tuli vuosimalliin 89?
Entä airbagillinen ratti?
Maskin yläreuna pakeni alaspäin ja tähti jäi konepeltiin josksu 90-luvun alkuvuosina. Vuosimalli?
Entäs moottorit, milloin kaasarikoneet katosivat? Alkuvuosina 200 oli kaasarikoneella, mutta entäs 230 ja 260?
Tasaisia tuulia!
Vuosimallista 1993 E-sarja, tuli tuo keulan muutos.Heikki Kuitunen kirjoitti:Mites ne w124:n tärkeimmät faceliftit menivätkään?
Meneeköhän muisteluni ja uudemmat tutkiskeluni oikein:
Muovihelmat tuli vuosimalliin 89?
Entä airbagillinen ratti?
Maskin yläreuna pakeni alaspäin ja tähti jäi konepeltiin josksu 90-luvun alkuvuosina. Vuosimalli?
Entäs moottorit, milloin kaasarikoneet katosivat? Alkuvuosina 200 oli kaasarikoneella, mutta entäs 230 ja 260?
230 ja 260 on aina olleet KE-jetronic ruiskuilla. Kaaasutinmalli taisi hävitä vuonna 1987. TimoL tämän tarkentaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Pääpiirteittäin sarjat menivät näin:Heikki Kuitunen kirjoitti:Mites ne w124:n tärkeimmät faceliftit menivätkään?
Meneeköhän muisteluni ja uudemmat tutkiskeluni oikein:
Muovihelmat tuli vuosimalliin 89?
Entä airbagillinen ratti?
Maskin yläreuna pakeni alaspäin ja tähti jäi konepeltiin josksu 90-luvun alkuvuosina. Vuosimalli?
Entäs moottorit, milloin kaasarikoneet katosivat? Alkuvuosina 200 oli kaasarikoneella, mutta entäs 230 ja 260?
1. sarja 1/85-9/89 (kapeat kylkilistat)
2. sarja 9/89-7/93 (muovikyljet)
3. sarja 7/93-7/97 ("E-facelift")
Airbag on ollut lisävarusteena alusta lähtien, vakiona E-faceliftistä.
Maskin muutos E-faceliftissä.
Ainoa kaasutinmoottoriveriso 200 katosi 6/1990, sitä tehtiin rinnan 200 E:n kanssa vajaa vuosi. Tätä ennen 200 E oli tosin saatavana mm. Italiassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kaasariversiota kyllä, mutta ruiskua ei. 200 E tuli muun Euroopan (pl. Italia) tapaan saataville vasta 1988 syksyn jälkeen. Muistan, kun tuolloin Kauppalehdessä oli etusivun kokoinen mainos: "Uusi Mercedes-Benz 200. Siinä on E." Ja kehuttiin että kolmanteen veroluokkaan , ABS:t vakiona jne.Whaeva kirjoitti:Kyllä mun käsittääkseni kaasariversiota, sekä 200E:tä on saanut ihan -85 lähtien myös Suomessa.
Edit: löytyipä se mainos vanhasta leikekirjastakin

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No on se kumma. w201 koria ainakin sai Suomessa jo vuodesta -83 sekä ruiskulla, että kaasarilla.Timo L. kirjoitti:Kaasariversiota kyllä, mutta ruiskua ei. 200 E tuli muun Euroopan (pl. Italia) tapaan saataville vasta 1988 syksyn jälkeen. Muistan, kun tuolloin Kauppalehdessä oli etusivun kokoinen mainos: "Uusi Mercedes-Benz 200. Siinä on E." Ja kehuttiin että kolmanteen veroluokkaan , ABS:t vakiona jne.Whaeva kirjoitti:Kyllä mun käsittääkseni kaasariversiota, sekä 200E:tä on saanut ihan -85 lähtien myös Suomessa.
Edit: löytyipä se mainos vanhasta leikekirjastakin. Mainoksen auton rekkari on muuten BEU-958.
EDIT: Niin siis 2.0, 190e ja 2.0 190
mm. Oma on -86 190e 2.0 suomiauto. K-jetillä siis.
EDITEDIT: Mutta tosiaan, näköjään oikeassa olet. w124 koriin tuota 2 litrasta bensaa ei ruiskulla Suomesta ole saanut. Kumma homma... Ehkä on laskettu, että ruiskupelin tahtova voi ottaa sitten sen 230e:n...
Sattumalta mukaan tarttui tänään kirjaston poistohyllystä ilmaiseksi omistukseen TM:n vuosikerrat -86 ja -89 ja sielläpä oli koeajossa juuri 200E, vuosikerrassa -89 siis. Tehot olivat vähän parantuneet, mutta mittasivat myös korkeammat kulutukset kuin kaasarimallille aikanaanTimo L. kirjoitti:Kaasariversiota kyllä, mutta ruiskua ei. 200 E tuli muun Euroopan (pl. Italia) tapaan saataville vasta 1988 syksyn jälkeen. Muistan, kun tuolloin Kauppalehdessä oli etusivun kokoinen mainos: "Uusi Mercedes-Benz 200. Siinä on E." Ja kehuttiin että kolmanteen veroluokkaan , ABS:t vakiona jne.Whaeva kirjoitti:Kyllä mun käsittääkseni kaasariversiota, sekä 200E:tä on saanut ihan -85 lähtien myös Suomessa.
Edit: löytyipä se mainos vanhasta leikekirjastakin. Mainoksen auton rekkari on muuten BEU-958.

Helmiä lehtiä muuten, samoissa kansioissa mm. w124 200D "vaihtotähden" koeajo, monta maasturijuttua ja 100D-asiaakin tuntuu olleen noihin aikoihin paljon TM;n sivuilla

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97