Todellinen ajomäärä?
Todellinen ajomäärä?
Tietääkö kukaan näkeekö W202 ja W203 todellisen ajomäärän mitenkään mittaristosta? Onko siellä siis jotain "piilotoimintoa"?
Voin olla ihan väärässä mutta luulen näin.
Jos muutetaan kilometrilukemaan niin muistiin jää korkeintaan tieto siitä että muistiin on koskettu . Ei siis jää oikeaa lukemaa muistiin.
Nykyisin tuosta kilometrilukeman manipuloinnista saa Saksassa vähintään 6 kuukauta vankeutta (eli sakoilla ei pääse) joten mittarien muokkaaminen on vähentynyt huomattavasti. En tiedä mitä Suomessa saa
saman rikoksesta. Tai rikoshan siitä tulee vasta kun väittää muutettuja kilometrejä oikeiksi.
Itse on pyytänyt nähtäväksi katsastusten kilometrilukemat sekä huoltokirjan lukemat sekä huoltokuitit. Yleensä ovat löytyneet nuo paperit kun autolla on ollut 1-2 omistajaa. Myös soitto auton yksityisomistajlle on hyvä tapa selvittää asiaa. Lisäksi on sanonut myyjälle(liike) että haluan kauppakirjaan myös kilometrilukeman.
Käsittääkseni E46 sarjan bemareissa kilometrit tallentuu avaimiin. Avaimet voidaan lukea merkkiliikkeessä.
Jos muutetaan kilometrilukemaan niin muistiin jää korkeintaan tieto siitä että muistiin on koskettu . Ei siis jää oikeaa lukemaa muistiin.
Nykyisin tuosta kilometrilukeman manipuloinnista saa Saksassa vähintään 6 kuukauta vankeutta (eli sakoilla ei pääse) joten mittarien muokkaaminen on vähentynyt huomattavasti. En tiedä mitä Suomessa saa
saman rikoksesta. Tai rikoshan siitä tulee vasta kun väittää muutettuja kilometrejä oikeiksi.
Itse on pyytänyt nähtäväksi katsastusten kilometrilukemat sekä huoltokirjan lukemat sekä huoltokuitit. Yleensä ovat löytyneet nuo paperit kun autolla on ollut 1-2 omistajaa. Myös soitto auton yksityisomistajlle on hyvä tapa selvittää asiaa. Lisäksi on sanonut myyjälle(liike) että haluan kauppakirjaan myös kilometrilukeman.
Käsittääkseni E46 sarjan bemareissa kilometrit tallentuu avaimiin. Avaimet voidaan lukea merkkiliikkeessä.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Mutta tuo ei tarkoita sitä että avaimesta saataisiin oikea kilometrilukema. Uusissa mersuissa kilometrilukema on kuulemma tallennettu kuuteen eri yksikköön (tieto on peräisin todelliselta expertiltä, tuokaan ei suostunut kertomaan mitkä ne kolme muuta ovat, EIS:n, ETC:n lisäksi.sportsman kirjoitti: Käsittääkseni E46 sarjan bemareissa kilometrit tallentuu avaimiin. Avaimet voidaan lukea merkkiliikkeessä.
Itse asiassa homma käsittääkseni perustuu siihen , että
mennään avaimien kanssa (alkuperäinen avain sekä vara-avain ) bemari liikkeeseen ja laitetaan avaimet koneeseen kiinni.
Eli auton mittarissa ja avaimissa tulee olla samat lukemat. Avainta ei käsittääkseni pysty muokkaamaan.
mennään avaimien kanssa (alkuperäinen avain sekä vara-avain ) bemari liikkeeseen ja laitetaan avaimet koneeseen kiinni.
Eli auton mittarissa ja avaimissa tulee olla samat lukemat. Avainta ei käsittääkseni pysty muokkaamaan.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Tässä tapauksessa avaimeen siirretty km-lukema tulee varmaan jostain muusta ohjausyksiköstä kuin mittaristosta. Tämä tekee tarkistuksen kahdesta yksiköstä helpommaksi mutta en näe mitään turvallisuuseroa siihen että samat lukemat luettaisiin diagnoosilaitteella noista kahdesta eri yksiköstä, tai vieläpä useammasta. Yksinkertaisimmat mittarin vääntäjät tuosta kyllä jäävät helpommin kiinni.sportsman kirjoitti:Itse asiassa homma käsittääkseni perustuu siihen , että
mennään avaimien kanssa (alkuperäinen avain sekä vara-avain ) bemari liikkeeseen ja laitetaan avaimet koneeseen kiinni.
Eli auton mittarissa ja avaimissa tulee olla samat lukemat. Avainta ei käsittääkseni pysty muokkaamaan.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Myös avaimesta saa tiedot luettua ulos ja muokattua sopiviksi ja sen jälkeen takaisin sisään
alku peräiseen kysymykseen(202/203) niin ei jos muutos tehdään kunnolla
alkuperinen kilometri määrä häviää täysin autosta, jälkiä jättämättä
(no yleis kunnosta ym huolto historiasta sitä voi koittaa selvitellä)
alku peräiseen kysymykseen(202/203) niin ei jos muutos tehdään kunnolla
alkuperinen kilometri määrä häviää täysin autosta, jälkiä jättämättä
(no yleis kunnosta ym huolto historiasta sitä voi koittaa selvitellä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Käsittääkseni tuosta bemarin avaimeista ei saa millään tietoja muutettua.
Minusta on kuitenkin tärkeintä se , että jos asia epäilyttää niin
siirtyy seuraavaan vaihtoehtoon.
Liikkeessä on hyvä lähteä siitä , että kilometrilukema laitetaan kauppakirjaan niin että se on myös ajettu kilometrimäärä.
Itse luulin että pystyn selvittämään itselleni aistinvaraiseti onko mersulla ajettu yli vai alle 200 tkm,mutta kyllä luulot karisivat kun istuin Saksassa muutama vuosi sitten taksissa (MB 250 tdt vm 1995 124-sarja) ja keskutelin omistajan kanssa mersuista. Kyyti todella tasaita , automaattivaihteisto vaihtoi hienosti, kaikki sisältä kuin uudessa autossa. Sain ihailla myös moottoritilaa. Kuulema ainoa remontti mitä oli tehty oli vaihdettu jouset ja iskarit uuteen. Kilometrejä oli mittarissa vasta 724 tkm .
Tarinan opetus oli se , että haluan myös kaikki dokumenti nähtäville sekä myös entisen omistajaan kontaki on hyvä asia.
Minusta on kuitenkin tärkeintä se , että jos asia epäilyttää niin
siirtyy seuraavaan vaihtoehtoon.
Liikkeessä on hyvä lähteä siitä , että kilometrilukema laitetaan kauppakirjaan niin että se on myös ajettu kilometrimäärä.
Itse luulin että pystyn selvittämään itselleni aistinvaraiseti onko mersulla ajettu yli vai alle 200 tkm,mutta kyllä luulot karisivat kun istuin Saksassa muutama vuosi sitten taksissa (MB 250 tdt vm 1995 124-sarja) ja keskutelin omistajan kanssa mersuista. Kyyti todella tasaita , automaattivaihteisto vaihtoi hienosti, kaikki sisältä kuin uudessa autossa. Sain ihailla myös moottoritilaa. Kuulema ainoa remontti mitä oli tehty oli vaihdettu jouset ja iskarit uuteen. Kilometrejä oli mittarissa vasta 724 tkm .

Tarinan opetus oli se , että haluan myös kaikki dokumenti nähtäville sekä myös entisen omistajaan kontaki on hyvä asia.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: Pe 08.01.2010 18:24
- Paikkakunta: Etelä-karjala
No mitäs se pemarin avain näyttää kun ensin muutetaan auton kilometrit ja sitten siihen ostetaan uudet avaimet? Kopioituuko vanhasta avaimesta tiedot uuteen?sportsman kirjoitti:Itse asiassa homma käsittääkseni perustuu siihen , että
mennään avaimien kanssa (alkuperäinen avain sekä vara-avain ) bemari liikkeeseen ja laitetaan avaimet koneeseen kiinni.
Eli auton mittarissa ja avaimissa tulee olla samat lukemat. Avainta ei käsittääkseni pysty muokkaamaan.

Veikkaan että harva täällä tietää mihin kaikkiin boxeihin kilometrilukema tallentuu mesessä (niiden kolmen tavanomaisen lisäksi), ja mistä kaikista sen saa perustyökaluilla edes luettua. En usko että tavallinen turkkilainen kauppias Saksassa on kiinnostunut väärentämään muita kilometrejä kuin mittaristosta ja mahdollisesti niistä jotka suoraan Starilla saa näkyviin.
Mihin se käsitys ajotuntimäärän tallennuksesta pysyvään muistiin perustui? Miten sinne saadaan uusi lukema jos se on pysyvä muisti?:shock: Ei vaan, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit.
No mitäs se pemarin avain näyttää kun ensin muutetaan auton kilometrit ja sitten siihen ostetaan uudet avaimet? Kopioituuko vanhasta avaimesta tiedot uuteen?DBFI kirjoitti:sportsman kirjoitti:Itse asiassa homma käsittääkseni perustuu siihen , että
mennään avaimien kanssa (alkuperäinen avain sekä vara-avain ) bemari liikkeeseen ja laitetaan avaimet koneeseen kiinni.
Eli auton mittarissa ja avaimissa tulee olla samat lukemat. Avainta ei käsittääkseni pysty muokkaamaan.

Et tainnut ymmärtää että juuri tällöin on avaimissa eri tiedot kuin autossa .
Eli älä osta autoa jossa on eri lukemat avaimissa vs autossa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
En varmaan ymmärtänyt, sitten meitä on kaksi.sportsman kirjoitti:DBFI kirjoitti:No mitäs se pemarin avain näyttää kun ensin muutetaan auton kilometrit ja sitten siihen ostetaan uudet avaimet? Kopioituuko vanhasta avaimesta tiedot uuteen?sportsman kirjoitti:Itse asiassa homma käsittääkseni perustuu siihen , että
mennään avaimien kanssa (alkuperäinen avain sekä vara-avain ) bemari liikkeeseen ja laitetaan avaimet koneeseen kiinni.
Eli auton mittarissa ja avaimissa tulee olla samat lukemat. Avainta ei käsittääkseni pysty muokkaamaan.![]()
Et tainnut ymmärtää että juuri tällöin on avaimissa eri tiedot kuin autossa .
Eli älä osta autoa jossa on eri lukemat avaimissa vs autossa.
Mikä lukema siihen uuteen avaimeen tulee jos sellainen hankitaan? Eiköhän siihenkin tavalla toisella hankita se auton todellinen kilometrilukema. Tai väärennetty jos auton lukema on sillä välin väärennetty!
Ekös kyse ollut kilometrilukeman luotettavuudesta (otsikko oli "todellinen ajomäärä"). Mistä auton ostaja voi varmistaa että avain on alkuperäinen? Oletko pemarikuski vai miksi tämä nostattaa tunteita?nj^ kirjoitti:Kyse oli kuitenkin ALKUPERÄISESTÄ avaimesta. Jos sen lukeman pystyy kopioimaan toisesta avaimesta, niin voi sen myös väärentää
sportsman kirjoitti:istuin Saksassa muutama vuosi sitten taksissa (MB 250 tdt vm 1995 124-sarja) ja keskutelin omistajan kanssa mersuista. Kyyti todella tasaita , automaattivaihteisto vaihtoi hienosti, kaikki sisältä kuin uudessa autossa. Sain ihailla myös moottoritilaa. Kuulema ainoa remontti mitä oli tehty oli vaihdettu jouset ja iskarit uuteen. Kilometrejä oli mittarissa vasta 724 tkm .
Tarinan opetus oli se , että haluan myös kaikki dokumenti nähtäville sekä myös entisen omistajaan kontaki on hyvä asia.
Varmasti pitää paikkansa.
Jännä homma, että eniten mittarilukemista kiinnostuneet _näillä_ keskusteluillaan omalta taholtaan ruokkivat yhä enemmän ja enemmän mittarien väärentämisiä.
Mitä tärkeämpi asia siitä tehdään, sitä enemmän mittareita väärennetään.
Loppujenlopuksi: Mitä helkkarin väliä sillä lukemalla on, jos auto on hyvä ja hieno? Etenkin jossain vanhassa w202 korisessa rouskussa... Se on sitä, kun ei ostaessa osata sanoa yhtään mitään auton kunnosta, niin sitten takerrutaan epäolennaisuuksiin.
Noo, sitä saa mitä tilaa.
Mitä tärkeämpi asia siitä tehdään, sitä enemmän mittareita väärennetään.
Loppujenlopuksi: Mitä helkkarin väliä sillä lukemalla on, jos auto on hyvä ja hieno? Etenkin jossain vanhassa w202 korisessa rouskussa... Se on sitä, kun ei ostaessa osata sanoa yhtään mitään auton kunnosta, niin sitten takerrutaan epäolennaisuuksiin.
Noo, sitä saa mitä tilaa.
Putosin varmaan jo ihan kärryiltä ,mutta vielä tuosta bemari avain kuviosta.
Saksassa lienee ollut ongelma tuon E30 korisarjan kanssa siksi että
mittarilukeman muuttaminen oli yleistä.
Bemari halusi lopettaa tämän leikin ja teki sellaisen järjestelmän että
muuttamisesta jää helposti kiinni. Tarkistaminen käy helposti kun menee
avaimien kanssa bemarin liikeeseen niin siellä avaimet laitetaan lukijaan
joka kertoo heti oikeat kilometrit (tai sen onko yritetty muokata kilomertrejä tai onko uudet avaimet käytössä)
Sitä en tiedä onko tämä palvelukäytössä myös Suomessa ,mutta törmäsin tähän kun kaverini osti bemarin berliinistä. Bemari oli lähes 8 vuotta vanha ja mittarilukema vain 60 tkm. Kunto erittäin hyvä mutta silti halusimme varmistaa tuon mittarilukeman oikeellisuuden. Menimme bemarin huoltoon tarkistamaan huoltokirjan merkintöjä niin huoltopäällikkö kertoi olevan myös paremman keinon. Tuokaa kaikki avaimet lukijalaitteeseen niin asia selviää. Kyllä , autolla oli ajettu vain 60 tkm.
Saksassa lienee ollut ongelma tuon E30 korisarjan kanssa siksi että
mittarilukeman muuttaminen oli yleistä.
Bemari halusi lopettaa tämän leikin ja teki sellaisen järjestelmän että
muuttamisesta jää helposti kiinni. Tarkistaminen käy helposti kun menee
avaimien kanssa bemarin liikeeseen niin siellä avaimet laitetaan lukijaan
joka kertoo heti oikeat kilometrit (tai sen onko yritetty muokata kilomertrejä tai onko uudet avaimet käytössä)
Sitä en tiedä onko tämä palvelukäytössä myös Suomessa ,mutta törmäsin tähän kun kaverini osti bemarin berliinistä. Bemari oli lähes 8 vuotta vanha ja mittarilukema vain 60 tkm. Kunto erittäin hyvä mutta silti halusimme varmistaa tuon mittarilukeman oikeellisuuden. Menimme bemarin huoltoon tarkistamaan huoltokirjan merkintöjä niin huoltopäällikkö kertoi olevan myös paremman keinon. Tuokaa kaikki avaimet lukijalaitteeseen niin asia selviää. Kyllä , autolla oli ajettu vain 60 tkm.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Jos e30 korimallin mittärilukemia on väärennetty, on se tehty ehkä ööh... 20 vuotta takaperin? No eipä e36:ssa ainakaan tollasia toimintoja ole...
No, jos autosta kuluu avain huonoksi(menee hukkaan?) ja joutuu uuden teettämään, niin onko auto ikuisesti tuomittu?
Ethän ikinä voi tietää, että onko siihen uuteen avaimeen koodattu virheellinen lukema.
Eikä kukaan täyspäinen yli 10v vanhaan autoon tilaa tehtaalta uutta avainta, joka maksaa aivan helkkarin paljon... ja avainliikkeen tekeleisiin tuskin tallentuu enää yhtään mitään...
Minusta tuo avaimeen tallentuminen ei ylipäätänsä kyllä varmista paskanvertaa.
No, jos autosta kuluu avain huonoksi(menee hukkaan?) ja joutuu uuden teettämään, niin onko auto ikuisesti tuomittu?

Eikä kukaan täyspäinen yli 10v vanhaan autoon tilaa tehtaalta uutta avainta, joka maksaa aivan helkkarin paljon... ja avainliikkeen tekeleisiin tuskin tallentuu enää yhtään mitään...
Minusta tuo avaimeen tallentuminen ei ylipäätänsä kyllä varmista paskanvertaa.
Tätä keskustelua ei kannattaisi jatkaa mutta oletat yllä ettei tuota bemarin systeemiä pystytä hakkeroimaan lainkaan. Kyllä MB on tehnyt kilometrien muuttamisen mahdottomaksi jos aikoja sitten ja silti niitä muutetaan (enemmän tai vähemmän havaittavalla tavalla).sportsman kirjoitti:Putosin varmaan jo ihan kärryiltä ,mutta vielä tuosta bemari avain kuviosta.
Saksassa lienee ollut ongelma tuon E30 korisarjan kanssa siksi että
mittarilukeman muuttaminen oli yleistä.
Bemari halusi lopettaa tämän leikin ja teki sellaisen järjestelmän että
muuttamisesta jää helposti kiinni. Tarkistaminen käy helposti kun menee
avaimien kanssa bemarin liikeeseen niin siellä avaimet laitetaan lukijaan
joka kertoo heti oikeat kilometrit (tai sen onko yritetty muokata kilomertrejä tai onko uudet avaimet käytössä)
Sitä en tiedä onko tämä palvelukäytössä myös Suomessa ,mutta törmäsin tähän kun kaverini osti bemarin berliinistä. Bemari oli lähes 8 vuotta vanha ja mittarilukema vain 60 tkm. Kunto erittäin hyvä mutta silti halusimme varmistaa tuon mittarilukeman oikeellisuuden. Menimme bemarin huoltoon tarkistamaan huoltokirjan merkintöjä niin huoltopäällikkö kertoi olevan myös paremman keinon. Tuokaa kaikki avaimet lukijalaitteeseen niin asia selviää. Kyllä , autolla oli ajettu vain 60 tkm.
Siitä periaatteesta kannattaa lähteä että kaikki suojausjärjestelmät on purettavissa tavalla tai toisella. Suojaa rakennettaessa lähdetään siitä että tuo murtaminen on niin hankalaa tai kallista ettei se maksa vaivaa kyseessä olevassa tapauksessa. Joskus sitten sattuu virheitä ja murtaminen onkin helpompaa kuin oli kuviteltu.
Jos bemarin systeemissä viimeisin tunnettu kilometrilukema säilytetään BMW:n servereillä ja sitä hyödynnetään niin se kyllä paljastaa kilometrien vähentämisen pienemmäksi kuin edellisellä virallisen huollon visiitillä. Saattaa vaan olla aika pitkä aika noilla paljon ajetuilla autoilla edellisestä virallisesta huoltokäynnistä (tai avaimen tuikkaamisesta lukijaan).
Googlella löytää firmoja jotka BMW:llekin muutokset hoitavat, eivät tosin välttämättä kerro kuinka näkymättömäksi muutoksen saavat.
Niinpä niin ... taitaa olla niin ettei kukaan muu ole niin viisas kuin suomalainen autonharrastaja... usko omiin kykyihin on ylivertainen 
Kyllä minustakin olisi hyvä jos mersuissa olisi samanlainen avainturva
systeemi kuin on tuossa E46 bemarissa. Niin ja kyse ei ole huoltohistoriasta vaan siitä että avain kautta mittaristo toimii tuon
ajetun kilometrimäärän kanssa yhteen. Niin kyllä sitä mittaristoa voi edelleen muokata,MUTTA tämä paljastuu kun käy avainten kanssa bemarin liikeessä.
Tässä kai autotehdas on ajatellut omaa mainettaan sillä yleiseen käsitykseen auton kestävyydestä vaikuttaa autossa havaitut viat.
Suomessahan on mittareita väärennetty aina ja tästä ei taida saada vielä
juuri minkäänlaista rangaistusta. Toisaalta aika ihmeellistä että näinkin pienessä maassa tämä onnistuu sillä luulisi olevan aika helppoa kysyä todellista mittarilukemaa ex-omistajalta kun vielä puhutaan samaa kieltä?
Saksassa väärän ajokilometrin lukeman ilmoittamisesta kaupan yhteydessä tuli rankaistavaa vajaa pari vuotta sitten. Rangaistus on 6 kuukautta vankeutta ( ei siis sakoilla pääse ).
Eihän tämä mittarien väärentäminen ole tietenkään maailman isoin ongelma mutta asian voi pitää mielessä kun on ostamassa halpaa ja luulee sitä vielä hyväksi
Onneksi tämä on keskustelu palsta jossa voi jatkaa keskustelua

Kyllä minustakin olisi hyvä jos mersuissa olisi samanlainen avainturva
systeemi kuin on tuossa E46 bemarissa. Niin ja kyse ei ole huoltohistoriasta vaan siitä että avain kautta mittaristo toimii tuon
ajetun kilometrimäärän kanssa yhteen. Niin kyllä sitä mittaristoa voi edelleen muokata,MUTTA tämä paljastuu kun käy avainten kanssa bemarin liikeessä.
Tässä kai autotehdas on ajatellut omaa mainettaan sillä yleiseen käsitykseen auton kestävyydestä vaikuttaa autossa havaitut viat.
Suomessahan on mittareita väärennetty aina ja tästä ei taida saada vielä
juuri minkäänlaista rangaistusta. Toisaalta aika ihmeellistä että näinkin pienessä maassa tämä onnistuu sillä luulisi olevan aika helppoa kysyä todellista mittarilukemaa ex-omistajalta kun vielä puhutaan samaa kieltä?
Saksassa väärän ajokilometrin lukeman ilmoittamisesta kaupan yhteydessä tuli rankaistavaa vajaa pari vuotta sitten. Rangaistus on 6 kuukautta vankeutta ( ei siis sakoilla pääse ).
Eihän tämä mittarien väärentäminen ole tietenkään maailman isoin ongelma mutta asian voi pitää mielessä kun on ostamassa halpaa ja luulee sitä vielä hyväksi

Onneksi tämä on keskustelu palsta jossa voi jatkaa keskustelua

Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.