Apulaisoikeusasiamieskin : tuontiautojen verotusongelmat

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
sportsman
Mersumies
Mersumies

Apulaisoikeusasiamieskin : tuontiautojen verotusongelmat

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Kun kaikki mersun on Suomessa tuontiautoja niin laitoin tämän jutun tälle palstalle :)
http://www.verkkouutiset.fi/index.php?o ... a&Itemid=4

"Valtiovarainministeriö on rikkonut hyvän hallinnon periaatteita tuontiautojen verotuksen toimeenpanossa, toteaa apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen.

Valtiovarainministeriö ei ole omasta aloitteestaan tehnyt tuontiautojen verotusta koskevia säädösmuutoksia. Muutoksia on tehty vasta sen jälkeen, kun EY-tuomioistuin ja Suomen omat tuomioistuimet ovat antaneet ratkaisuja yksityishenkilöiden tekemiin autoverovalituksiin.

Valtiovarainministeriö on ryhtynyt muuttamaan autoverotusjärjestelmää vastaamaan Euroopan unionin vaatimuksia vasta viimeisimmän EY-tuomioistuimen ratkaisun jälkeen vuonna 2009.

Apulaisoikeuskanslerin mukaan käytäntö on johtanut lainsäädännön heikkoon ennakoitavuuteen ja kansalaisten luottamus verotusjärjestelmän oikeudenmukaisuuteen on heikentynyt. Puumalainen kiinnittääkin valtiovarainministeriön huomiota hallinnon järjestämistä sekä hyvää hallintoa koskevien säännösten noudattamiseen.

Apulaisoikeuskansleri muistuttaa, että perustuslaissa määriteltyyn hyvään hallintoon kuuluvat muun muassa asiakkaiden tasapuolinen kohtelu, hallinnon palveluperiaate, menettelyä koskeva neuvonta ja asian käsittelyn objektiivisuus.

- Hyvän hallinnon vaatimusten noudattamiseen voidaan katsoa kuuluvan myös Euroopan unionin oikeuden välittömän oikeusvaikutuksen huomioiminen, hän sanoo.

- Jäsenvaltioilla on velvollisuus täyttää perussopimuksista johtuvat velvoitteet sekä velvollisuus toteuttaa Euroopan unionin suomia oikeuksia yksittäisille kansalaisille. Kunkin ministeriön on vastattava toimialaansa kuuluvien asioiden valmistelusta ja hallinnon asianmukaisesta toiminnasta. Tähän kuuluu myös ministeriön valmius arvioida EU-oikeudellisia kysymyksiä, hän jatkaa.

Puumalaisen mukaan hyvin valmistellut ja riittävän ajoissa toteutetut EU-oikeuden edellyttämät säädösmuutokset kotimaisessa autoverotuslainsäädännössä olisivat vähentäneet syntynyttä oikeudellista epävarmuutta ja muutoksenhakujen suurta määrää.

Ruuhkaa muutoksenhakujärjestelmässä

Autojen verotusarvoa koskeneet epävarmuustekijät ovat ruuhkauttaneet autoverotusasioiden muutoksenhakujärjestelmän niin tullissa kuin hallinto-oikeuksissa.

Epäselvyyksien takia monia autoverotuspäätöksiä on jouduttu oikaisemaan useita kertoja. Hallinto-oikeuksissa tilanne on johtanut siihen, että voimavaroja on suunnattu autoverotusasioiden ratkaisemiseen ja näin myös muiden, kuin autoverotusasioiden, käsittelyajat ovat pidentyneet.

- Autoverotuksen muutostenhakujen käsittelyajat ovat olleet niin tullissa kuin hallinto-oikeuksissa oikeusturvan kannalta kohtuuttoman pitkät, painottaa Puumalainen.

Apulaisoikeuskansleri sanoo jatkavansa autoverotuksen muutoksenhakuaikojen seuraamista ja hän on pyytänyt valtiovarainministeriötä toimittamaan vuoden loppuun mennessä ajantasaisen selvityksen muutoksenhakuvaatimusten käsittelyajoista vuosina 2009 ja 2010."
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Mersuntuojia veroasiat kiinnosta. Olishan se nyt jo naapurikateudenkin kannalta vallan huono asia, jos tulli tekisi veropäätökset "asiakkaan hyväksi" ja aliarvostaisi arvonmäärityksessä käytetyn tuontiMersun. :D
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
sportsman
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Minulla on kyllä ihan kyse oikeustajusta. Jos tuon vuonna 2002 silloin jo 13-vuotta vanhan mersun jonka ostin Saksassa hintaan 4000 euroa on sen arvo Suomen tullin mielestä 17500 euroa josta se määrää veroa 6000 euroa. (tulli vertasi autoa uuteen mersuun virallisen maahantuojan hinnaston mukaan )
No minä olin tästä veronmäärästä eri mieltä ja tein autoverovalituksen . Sitten vuonna 2005 tulli olikin sitä mieltä että verotusarvo olikin vain 11000 euroa.
No minä olin tästäkin eri mieltä, lisäksi minusta ei autoverosta voi periä enää toista veroa nimellä arvonlisävero joten tein valituksen Helsingin hallinto-oikeuteen. Siellä oltiin jo vuonna 2008 sitä mieltä tulli olikin oikeassa .
No minä olin vielä tästäkin eri mieltä ja tein hallinto-oikeuden päätöksestä valituksen Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Haluan siis perityn arvonlisäveron ainakin takaisin sekä oikeuden mukaisen verotusarvon.
No yllättäen myös EU:n tuomioistuin oli vuonna 2009 sitä mieltä että arvonlisäveroa ei saa periä.
No nyt sitten vuonna 2010 minä odotan vielä että Korkein hallinto-oikeus päättää mitä mieltä se on minun valituksestani.
Eli juttu on pitkä ja kestänyt vasta 8 vuotta.Eli olen pitänyt juttuni voimassa. Luulenpa että päättipä KHO mitä tahansa ja jos vien jutun Eu:n tuomioistuimeen niin se päättää palauttaa kaikki veroni takaisin sillä EI tämä käsittely voi kestää näin kauaa!

Eihän tässä ole mitään järkeä minun , oikeuslaitoksen kannalta.
Minusta ainoa oikea ja kiistaton verotusarvo on ostohinta. Tämä on täysin riidaton arvo.

Minun mieltä lämmittää se että joku muukin on samaa mieltä asiassa kanssani vaikkin vain apulaisoikeusasiamies.
Mehän asutaan ja eletään EU:ssa missä piti olla ihmisten , tavaroiden ja pääoman vapaa liikkuvuus.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin