Moi kaikki
Autoni on w201 190E automaatti ja siinä on tehdastekoinen vakionopeuden säädin.
Ongelma on sellainen, että se ei mene aina päälle. Ohejkirjassa oli, että se ei toimi alle 60km/h nopeuksissa.
Monesti käy niin, että matkaa kerkiää tehdä 20-30km ennen kuin se menee päälle.
Jääkö siinä edellisen kerran ajonopeus muistiin? Käsittääkseni kun vetää siitä vakionopeussäätimen vivusta se ottaa käyttöön ed. säädetyn nopeuden. Nollautuuko tuo ed. kerran nopeus kun auton sammuttaa?
Nopeushan asetetaan päälle joko siirtämällä vipua ylös tai alas?
Toimiiko tuo härveli alipaineella?
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta alkuperäisestä "tempomatista"?
vakionopeussäädin reistailee (ehkä)
vakionopeussäädin reistailee (ehkä)
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca
Take It Easy Is Job 1.
Missähän tuo boksi sijaitsee?
Vika vois olla tuolla, koska kun auto lämpenee (kone lämpenee) tempo alkaa toimia.
Vika vois olla tuolla, koska kun auto lämpenee (kone lämpenee) tempo alkaa toimia.
Jone M kirjoitti:Mulla on kahdessa alkuperäinen tempo ja muisti tyhjentyy kun virrat sammuttaa. Oliskohan ollut tuolla Suolessa juttua temposta, kun muistelen että joku oli tinaillut tempon boksin piirikortin uudelleen ja vika oli korjaantunut. Eli ilmeisesti oli ollut "kylmäjuotoksia" josta oireilu johtunut.
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca
Take It Easy Is Job 1.
En tiedä boksin sijaintia mutta nopeussäätimen vivun liikkeistä muistaisin sen verran, että vetämällä itseen päin se joko hakee aiemmin asetetun nopeuden tai jos sitä ei ole, sen hetkinen nopeus tulee valituksi.
Työntämällä eteenpäin sitä se kytkeytyy pois päältä, sama vaikutus on jarruun koskemisella.
Nopeus lukittuu myös ylös ja alas liikuttamalla mutta ne on ensisijaisesti siihen nopeuden säätämiseen tarkoitetut liikkeet. Eli loogisesti yks nyppäys ylös = 1km/h lisää nopeutta ja alas -1 km/h.
Ite kuitenkin nostan vaan sitä vipua ylös valitakseni kyseisen nopeuden...se on varmaan helpointa.
(tuossa muuten alin lukittava matkanopeus on 40km/h)

Työntämällä eteenpäin sitä se kytkeytyy pois päältä, sama vaikutus on jarruun koskemisella.
Nopeus lukittuu myös ylös ja alas liikuttamalla mutta ne on ensisijaisesti siihen nopeuden säätämiseen tarkoitetut liikkeet. Eli loogisesti yks nyppäys ylös = 1km/h lisää nopeutta ja alas -1 km/h.
Ite kuitenkin nostan vaan sitä vipua ylös valitakseni kyseisen nopeuden...se on varmaan helpointa.
(tuossa muuten alin lukittava matkanopeus on 40km/h)

boxin sijainti
Boxi on kuljettajan puolella kojelaudan alla. Löytyy kun purkaa kojelaudan alapaneelin pois. Alumiininen laatikko missä on riviliitin perässä. Saattaa auttaa että putsaat riviliittimen kontaktit jollain kontaktispraylla ja irroitat / kiinnität liitintä muutaman kerran.
Tarkista myös servomoottorille menevä johtosarja konehuoneen puolella, etenkin liitokset hapettumien varalta. Mulla auttoi kaikkien liitoksien läpikäynti vaikka käytin kyllä piirikortinkin elektroniikkapajalla mutta siitä ei kylmäjuotoksia löytynyt. Mulla on cruise VDO:n originaalimalli eli sama lienee sinulla kyseessä.
Tarkista myös servomoottorille menevä johtosarja konehuoneen puolella, etenkin liitokset hapettumien varalta. Mulla auttoi kaikkien liitoksien läpikäynti vaikka käytin kyllä piirikortinkin elektroniikkapajalla mutta siitä ei kylmäjuotoksia löytynyt. Mulla on cruise VDO:n originaalimalli eli sama lienee sinulla kyseessä.
Re: boxin sijainti
Kiitos vinkistä.juha kirjoitti:Boxi on kuljettajan puolella kojelaudan alla. Löytyy kun purkaa kojelaudan alapaneelin pois. Alumiininen laatikko missä on riviliitin perässä. Saattaa auttaa että putsaat riviliittimen kontaktit jollain kontaktispraylla ja irroitat / kiinnität liitintä muutaman kerran.
Pitää katsoa tuota viikonloppuna kun ensin ajelen Kajaanista Vantaalle häihin.
Siellähän sitä on hyvää aikaa häävieraiden kanssa tutkia ...

1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca
Take It Easy Is Job 1.