Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö

Viesti Kirjoittaja tese »

Vaihdoin laatikkoon ölpät ja suodattimen sekä sen kuuluisan K1-jousisydemin juuri tuon paljon puhutun 2-3 vaihdon luiston takia.
Laatikko vaihtaa nyt 2-3 väliä paljon paremmin ja muut vaihdot ensiluokkaisesti. En kuitenkaan ole täysin tyytyväinen joten paineen korotustahan tuossa pitäis kai kokeilla. Tutkin laatikon kylkiä mutta en saanut silmiini tuota paineensäätö jutskaa.
Kummallako puolen lootaa pitäis olla ja voiskos se sijaita 4-matikissa etukardaanin takana piilossa :?:

Auto on W124 300D 4-matic ja loota 722.347

Oljyksi muuten valitsin paikallisen MB-korjaamon suosituksesta Mobilin ATF 134:n. Maksoin ölpästä 11.50 E litralta.
Lupasivat takuuseen vaihtaa uudet öljyt jos ei toimi.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

paineen säätö on kuskin puolella laatikkoa
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

No niimpä tietysti. Tarkoittaa siis että pikku kardaani on otettava irti ennenkuin pääsee käsiksi säätöön. No pitää nyt ajella muutama sata kilsaa. Muistaakseni jossakin topikissa oli juttua että tilanne 2-3 vaihtamisen suhteen parani ajamalla tuon jousisydemin vaihdon jälkeen. Taisi olla " juhaoh" joka siitä taannoin kirjoitteli.

Kiitokset joka tapauksessa avusta .
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Enpä ole tuommoisesta öljystä kuullut ennen, mutta Teboilin Fluid D olisi mennyt sinne täysin, joka maksaa 3.90 euroa litra 20 litran tonkassa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Joo. on aika uusi tuote ja löytyy kyllä Mobilin sivuilta ja jota ei ilmeisesti saa kuin pienimmillään 20l pytyssä. Ostin sopivan määrän irtona. Tuossa öljyn hinnassa on jo 15% alennus, ja on tosiaan turhan kallista, mutta ajattelin että jos nyt tämän kerran, kun antavat reilut alennukset kaikkiin ns. Veho-osiin ja löytyy lähes poikkeuksetta hyllystä kaikki tarvittava.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Älä säästä öljyssä.

Viesti Kirjoittaja geoman »

Turha säästää vaihteistoölyissä. W124:ään uudet kalliit öljyt ovat parempia kuin vanhat, vaikka ne täyttävät alkuperäisvaatimukset, niitä vaan ei ollut aikaisemmin.

MB:n uusissa suosituksissa on usein W124:llekin suositus MB 236.10. Minulla se on toiminut hyvin niin kylmänä kuin lämpöisenä. Hinta Vehossa noin 10 € per litra.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Älä säästä öljyssä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

geoman kirjoitti: W124:ään uudet kalliit öljyt ovat parempia kuin vanhat,
Saisinko selkeät ja teknisesti perustellut todisteet, jotka tukevat tuota väitettä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

En tiedä perusteluista, koska kokemus automaateista on vähäinen mutta kun lueskelin useita tunteja moelemmilta foorumeilta hakutoimitoa käytten erilaisia mielipiteitä noista öljyistä niin näytti olevan lähes yhtä monta mieltä kuin miestäkin ja siksipä päädyin vaitoehtoon joka taidettiin mainita vain kertaalleen lukemissani jutuissa eli tuohon ATF-134:n.
Kokeillaanhan nyt ja kirjoitellaan kokemuksia myöhemmin. :D :D
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

MB 236.10 is a synthetic Longlife transmission oil of the highest quality. It is especially developed for Mercedes-Benz for lifetime lubrication of the latest generation automatic transmissions. This transmission oil is
especially developed for use in electronic controlled transmissions where a MB 236.10 classification is required.
Description
MB 236.10 is composed of especially selected high-grade synthetic basic oils and a unique additives package
to obtain the following properties;
• Guarantees a supple and soundless gear shifting.
• Extraordinary high resistance against oxidation and aging.
• Has strong low temperature properties.
• Properties of the product stay consistent.

Specification MB 236.10 / 236.12
Typicals
SAE ATF 236.10 / 236.12
Density 15°C kg/l 0.850
Viscosity Brookfield -40°C mPa.s 16000
Kin. Viscosity 40°C mm2/s 33.0
Kin. Viscosity 100°C mm2/s 7.20
Viscosity index 195
Flashpoint, COC °C 190
Pourpoint °C -51
Colour Red

Eli tarkoitettu sähköohjattuihin laatikoihin.

Synteettinen öljy.

Tämä taas oman ymmärrykseni perusteella viittaisi Dextron III luokan öljyyn, kun taas DexII on mineraaliöljypohjainen.

Ja HenryV:hän selvitti jo aiemmin, että Dextron II vaatimuksinen öljy sisältää kitka-ainetta, kun taas DextronIII ei sitä sisällä.

Kun taas Dextron II speksit on keskimäärin:

Colour red
Density at 15°C D 4052 kg / m³ 865
Viscosity at 40°C D 445 cSt 35
Viscosity at 100°C D 445 cSt 7,4
Viscosity index D 2270 180
Pour point D 6892 °C -39
TBN D 2896 g KOH/kg 2,2
Flash point COC D 92 °C 205

Joten on se uudempi ja kalliimpi aina parempi?

Noh, jos nyt joku ajaa -40 asteen, tai kovemmissa pakkasissa, niin silloin se on vielä jotakuinkin liikkuvaa. Leimahduspiste on matalempi kanssa. Noista muista en nyt niin merkittäviä eroja näe.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

"
Tuotekuvaus

Mobil ATF 134 on erittäin suorituskykyinen automaattivaihteistoöljy, joka on valmistettu valikoiduista HVI-perusöljyistä. Sitä suositellaan käytettäväksi Mercedeksen automaattivaihteistoissa.


Edut ja ominaisuudet

Mobil ATF 134 öljyn valmistuksessa on käytetty viimeisimmän teknologian mukaisia lisäaineita ja tarkoin valikoituja HVI-perusöljyjä. Öljyllä on erinomainen terminen kestävyys ja kulumisenestokyky sekä erittäin hyvät kylmäominaisuudet. Tärkeimmät edut ja ominaisuudet:




Ominaisuudet
Edut ja mahdolliset hyödyt
Erinomainen pumpattavuus ja nopea öljyn kierto matalissa lämpötiloissa. Erinomaiset kylmäkäynnistysominaisuudet
Parannetut kulumisenesto-ominaisuudet Parantaa kulumissuojaa ja pidentää vaihteiston käyttöikää.
Valmistettu vastaamaan uusimpia kitkavaatimuksia. Vaihteiston toiminta sujuvaa koko käyttöiän ajan.
Erinomainen suoja korkeissa lämpötiloissa tapahtuvaa öljyn hajoamista vastaan. Pidennetyt huoltovälit

Käyttökohteet

Mobil ATF 134 -öljyä suositellaan käytettäväksi uuden sukupolven Mercedes Benz 7-portaisissa automaattivaihteistoissa. Se on hyväksytty MB 236.14 mukaan.Se soveltuu myös Mercedes Benzin vanhempiin 4-/5-portaisiin automaattivaihteistoihin, joissa vaatimuksena on MB 236.10 tai MB 236.12.


Back to Top

Luokitukset ja hyväksynnät

Mobil ATF 134 on saanut seuraavien laitevalmistajien hyväksynnät

MB 236.14


Tyypilliset ominaisuudet

Mobil ATF 134

Väri, DIN ISO 2549 Punainen
Viskositeetti , DIN 51 562-1
cSt @ 40°C 29,6
cSt @ 100°C 6,5
Viskositeetti -40 °C:ssa, DIN 51398 mPa s 8500
Jähmepiste, °C, DIN ISO 3016 -51
Leimahduspiste , °C, DIN ISO 2592 200
Viskositeetti-indeksi, DIN ISO 2909 185
"

Mainos- ja myyntimiesten juttujahan nämä tietysti ovat, mutta en ole mielestäni laittanut täysin perusteetomasti noita öljyjä lootaan. Enkä kyllä laske niitä heti poiskaan parin mielipiteen takia. Niin kuin jo totesin, näissä on niin monta mieltä kuin on miestäkin.
No hard feelings :D :D

Edit: Löytyy tuolta http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... TF_134.asp
Mesedesi ? Missäs tuossa sinun jutussasi mainitaan ATF 134?
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tese kirjoitti:Mesedesi ? Missäs tuossa sinun jutussasi mainitaan ATF 134?
Siis tuo meikäläisen kommentti on MB 236.10 öljyn tuoteselostus, joka on siis uudempi, kun DextronII mutta vanhempi, kuin tuo sinun mainitsemasi ATF134.

Itse uskon, että 722.3 - 722.4 laatikot, jotka on suunniteltu jo 60/70 luvun aikoihin, on suunniteltu käytettäväksi Dextron2 tyypin öljyä, jonka GM toi käyttöön 1972:sta eteenpäin.

Minusta vanhankansan laatikkoon kuuluu laittaa vanhankansan öljyä ja välttämättä uudemmat öljyt, jotka täyttävät joitain muita vaatimustasoja eivät välttämättä ole niihin soveltuvia, vaikka olisivatkin uudempia ja kalliimpia.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Olikos muuten 236.7 lähinnä oikea luokitus noille vanhemmille 722.3...5 -laatikoille?
S204
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Joo, varmasti olet Mesedesi osaltasi ihan oikeassa periaatteinesi joita minäkin osaltani noudatan. Kokemuksistahan mielipiteet muotoutuvat joten näillä mennään toistaiseksi.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä se valitettavasti on niin, että 722.3 ja 722.4 laatikot pelaa ATF 220 öljyllä parhaiten, ATF 320 öljyllä itse laatikko voi vaihtaa sujuvammin, mutta... turbiini luistaa huomattavasti enemmän ja pian luistaa sitten itse laatikkokin, kun on väärät kitka lisäaineet... sama juttu tod.näk. myös tuolla ATF 134 öljyllä. ei se uusin aina ole parasta :wink: myyntimiehet nyt puhuu muutenkin mitä sattuu ja varmaan tuo ATF 134 täyttää laatikon vaatimukset öljylle, mutta se ei tarkoita sitä, että se olis parasta sinne laatikkoon...

meneppäs laittamaan johonkin vanhan auton (vaikka volvo amazon) vaihteistoon uudet gl-4 luokan vaiheistoöljyt :wink: pian on synkronirenkaat liuenneet öljyyn... sitä öljyä laatikoon, jolle se on suunniteltu, vaikka uudet tuntuiskin järjellä ajateltuna paremmilta...

automaatti pirulainen kun on vielä ronkelimpi nesteistään, kuin manuaali öljyistään... manuaalissahan öljn tehtävänä on vain voidella ja estää kuivan "käyminen", automaatissa nesteen tehtävänä on myös välittää voimaa ja sn sisältämät kitkanmuuntoaineet ovat tärkeässä roolissa... pahimmassa tapauksessa voi jopa kitkapinnat liueta/turvota, jos automaatissa käytetään aivan väärän luokituksen omaavaa nestettä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jonze kirjoitti:Olikos muuten 236.7 lähinnä oikea luokitus noille vanhemmille 722.3...5 -laatikoille?
Kyllä

http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... TF_220.asp
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

tese kirjoitti:"
Tuotekuvaus

Mobil ATF 134 on erittäin suorituskykyinen automaattivaihteistoöljy, joka on valmistettu valikoiduista HVI-perusöljyistä. Sitä suositellaan käytettäväksi Mercedeksen automaattivaihteistoissa.
...paitsi, että unohtui mainita, että tällä tarkoitetaan Mercedeksen UUSIMPIA 7 vaihteisia laatikoita, ja sähköohjattuja, joita ei vielä löydy W124 aikakauden autoista. Siellähän tuli jatkona mainittua täysin toisenlaiset laatuluokitukset, kuin mitä ATF220 täyttää.

Joten ihan hyvässä hengessä suosittelisin pudottamaan ne öljyt alas, vielä kun kitkapinnat ovat levyissä kiinni, ja laittamaan sinne joko Mobilin ATF220 tai Teboilin Fluid D tai muuta vastaavaa oikean suosituksen öljyä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Kiitokset huolenpidostasi Mesedesi mutta nyt sinä siteeraat valikoiden ja omiin mielipiteisiisi sopivasti tuota lainaamaani valmistajan tekstiä. :D

Onpa siellä mainittu myös seuraavaa, joka sopii taas minulle. :D
tese kirjoitti:"
Mobil ATF 134 Se soveltuu myös Mercedes Benzin vanhempiin 4-/5-portaisiin automaattivaihteistoihin, joissa vaatimuksena on MB 236.10 tai MB 236.12.
Noh, ompahan kuitenkin tuo myyjän antama takuu selkänojana ja paikalla oli myyntihetkellä minunkin tuntemiani todistajia kuulemassa kun takuu öljyn toimivuudesta ja sopivuudesta annettiin, joten en katsonut tarpeelliseksi pyytää takuuta kirjallisena. Laitellaan sitten, jo ennen tuota öljynvaihtoa, paljon ajettua lootaa uusiksi ja onneksi on korjaamo tiedossa. :D :D

Muutama satku nyt ajettu ja loota ei kun paranee, 2-3 välin luisto lähes hävinnyt joten en taida laskea öljyjä alas. Johtuneeko tuo luistamattomuus sitten tuosta "napan" manitsemasta kitkapintojen turpoamisesta.:D :D

Kaikella kunnioituksella kaikkien mielipiteitä ja asiantuntemusta kohtaan :!:
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

luistamattomuus voi johtua ihan siitä, että siellä ylipäätään on nyt uudet öljyt ja laatikko toimii myös venttiili koneiston puolesta nopeampaa/täsmällisemmin... tai sitten siitä, kun kitkanmuunto aineet on väärät ja levyt nappaa "kirahtaen kiinni", joka myös tuhoaa ne ajan kanssa :wink:

no, saamme varmaan kuulla lisää käyttökokemuksia myöhemmin... voihan se toki olla, että ne on vaihteeksi kehittelleet ihan hyvänkin uuden öljyn, joka sopi myös näille vanhoille 722.3 ja 722.4 laatikoille :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Niimpä, lupaan olla sen verran suoraselkäinen että menipä syteen tai saveen niin informoin asiasta ja lisään tuohon topicin nimeen vaikkapa sanat "Tyhmyydestä sakotetaan" jos oikein huonosti käy.
Näkyypähän!
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Niin, mutta siellä ei ole 236.7 luokitusta, joka on W124 aikakauden laatikoiden toivelistalla.


Ääh.. ihan sama mulle...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nyt vasta huomasin, että olit vaihtanut myös sen jousisydeemin... eiköhän sillä ole myös oma osansa tuohon 2-3 välin luistamattomuuteen... ainakin oma vaihtaa nyt tosi siististi kaikki vaihteet, kun vaihdoin myös sen jousihässäkän, lisäksi muutkin vaihdot napakoituivat niin paljon uudella ATF 220 öljyllä, että sai ottaa kierroksen pois paineistakin, kun ei laatikko enää venytä... nyt ei venytä, mutta ei "paisko raakanakaan" niitä vaihteita sisään, eli ihan sivistyneesti vaihtaa, kun pintakaasulla ajelee, kaasua jos antaa koneelle, niin siten on vaihdot rajumpia, että ei tarvitse pelätä luistamistakaan, jos tehoja ottaa irti konesta.

vanhastaan laatikossa taisi olla ATF 320 öljyt, kun se vaati maantielläkin yli 200-300 rpm enemmän kierroksia (eli turbiini ainakin luisti enemmän, joka on yksi ATF 320 oireista), kuin nykyään, että menis sitä tuttua ja turvallista 80 km/h :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

napa kirjoitti: sai ottaa kierroksen pois paineistakin
Kumpaankos suuntaan sitä nyt pitää vääntää että paineet lisääntyy?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

reimah kirjoitti:
napa kirjoitti: sai ottaa kierroksen pois paineistakin
Kumpaankos suuntaan sitä nyt pitää vääntää että paineet lisääntyy?
myötäpäivään = lisää painetta
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

napa kirjoitti: vanhastaan laatikossa taisi olla ATF 320 öljyt, kun se vaati maantielläkin yli 200-300 rpm enemmän kierroksia (eli turbiini ainakin luisti enemmän, joka on yksi ATF 320 oireista), kuin nykyään, että menis sitä tuttua ja turvallista 80 km/h :D
Mitenkäs sulla on siinä bensa autossa noi nopeudet suhteessa rpm:n ajettaessa tasamaalla tasaisella kaasulla?
Tuossa omassa joka on 300D/722.3/peränvälitys ei tiedossa:
80 kmh > 2200 rpm
90 kmh > 2500 rpm
100 kmh > 2900 rpm

Olis mukavaa saada myös 4-matic miesten kommenttia noista.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tese kirjoitti:
Mitenkäs sulla on siinä bensa autossa noi nopeudet suhteessa rpm:n ajettaessa tasamaalla tasaisella kaasulla?
Tuossa omassa joka on 300D/722.3/peränvälitys ei tiedossa:
80 kmh > 2200 rpm
90 kmh > 2500 rpm
100 kmh > 2900 rpm

Olis mukavaa saada myös 4-matic miesten kommenttia noista.
en ole ajanut, kuin n. 80 km/h ja silloin oli uusilla atf 220 öljyillä kierroksia tuo sama n. 2100-2200 rpm, vanhoilla öljyillä piti olla yli 2500 rpm, että meni sen n. 80 km/h :? siitä epäilin niiden olleen sitä atf 320...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

tese kirjoitti: Tuossa omassa joka on 300D/722.3/peränvälitys ei tiedossa:
80 kmh > 2200 rpm
90 kmh > 2500 rpm
100 kmh > 2900 rpm
Olis mukavaa saada myös 4-matic miesten kommenttia noista.
Omassa 300tdt 4-m satasen todellisessa vauhdissa kierrokset 2400 1/min.
Niin ja perähän tuossa on 2,65.

Suunnilleen samat kierrokset ne on takavedossakin samalla perällä. Ei se tuo tupla voimansiirto niin paljoa jarruta.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

Mistäs tuon peränvälityksen sais helpoiten selvitettyä, näkyykö WIN-listauksessa?
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

tese kirjoitti:Mistäs tuon peränvälityksen sais helpoiten selvitettyä, näkyykö WIN-listauksessa?
Auton altahan tuon varmimmin näkee.
Jos on 300D man niin pitäis olla 3,46 ja autom 2,88.
Avatar
Terbba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 30.01.2011 21:27

Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö

Viesti Kirjoittaja Terbba »

Ei sattuis olemaan kuvia siitä ruuvista mitä pitäisi väännellä et sais paineita nostettua?
320CDI E -04
300TDT w124 ex..
300TurboDiesel w124
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5734
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Automaattilaatikon kytkentäpaineen säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Terbba kirjoitti:Ei sattuis olemaan kuvia siitä ruuvista mitä pitäisi väännellä et sais paineita nostettua?
tuossa kuva, ja kuvan mutikan mustan "tussun" alla on pikkanen t-avain millä säädetään hiukan painetta, muttei mitään ihmeellistä :roll:

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin