W201 2.5d--> 300-24dt ST (Kori myyty pois)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

W201 2.5d--> 300-24dt ST (Kori myyty pois)

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Tuli tuossa hommattua tuommonen peli ja 30000km tuli sillä rallitettua ilman mitään murheita, kunhan vaan tankkasi ja vaihtoi öljyt. Sitten yhtäkkiä rupesi nakuttamaan ja sammumaan. Viimesen kerran se sammui ja jätti keskelle risteystä. Siinä ei muu sitten auttanut, kun mersunmiehen työntää auto pois toisten edestä levikkeelle. Siinä yritin selvittää vikaa, mutta mitään ei ole löytynyt. Ja katsojia riitti :lol:

Katselin autoa sitten kotona paremmalla ajalla ja nostimet olivat mitä ilmeisemmin jumissa ja venttiilit kantoi. Siitä se ajatus sitten lähti...

Nyt olisi aikoimus vaihtaa moottoriksi om603.960. Autoon ajattelin laittaa 600x300x76 välijäähdyttimen. Kesällä voisi harkita isompaa turboa ja 7mm elementeillä olevaa pumppua :mrgreen:

Viimeviikolla tuli jo moottori nostettua pois paikaltaa ja uusi pitäisi käydä hakemassa tiistaina ja keskiviikkona pääsee mallailemaan sitä paikalleen.

Autosta purin myös etulokasuojat ja muovihelmat pois. Tunkin reijissä ja takakaarissa oli vähän ruostetta, mutta ovet olivat hyvässä kunnossa. Etuvalojen alta löytyi hieman pintaruostetta. Täytyy niitä hiekkapuhallella ja maalailla paremmaksi. Tietysti luvalla on myös hitsaushommia :lol:

Rattikin tuli vaihdettua. Ratista kiitokset wee202:lle

Kuvia löytyy täältä:
http://s654.photobucket.com/albums/uu26" onclick="window.open(this.href);return false; ... 1%20300ST/
Viimeksi muokannut makke190, La 04.08.2012 17:42. Yhteensä muokattu 17 kertaa.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
TeamAhma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 298
Liittynyt: Ke 14.01.2009 22:48
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeamAhma »

No nii asialinen projekti tulossa, taas yks bensa mersu vaihtuu diisselii. Päästään eroon pensselin pesu aineesta :D Kuvia vaan esille..
http://www.facebook.com/ImagoFix

W201 200D -89.. Käyttö/talviauto
W124 Coupe OM606 Hx40 super, Mynä.
W124 -91 Farkku OM606, Hx40, Mynä.. EX

Lae.fi
Autodeco
Para art
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

TeamAhma kirjoitti:No nii asialinen projekti tulossa, taas yks bensa mersu vaihtuu diisselii. Päästään eroon pensselin pesu aineesta :D Kuvia vaan esille..
niin no, mä olen kyllä aina tottunut viruttelemaan pensselit ja paskaiset auton osat dieselissä :wink: bensa on niin hyvää tavaraa, että ei sitä viitsi sellaiseen haaskata...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:
TeamAhma kirjoitti:No nii asialinen projekti tulossa, taas yks bensa mersu vaihtuu diisselii. Päästään eroon pensselin pesu aineesta :D Kuvia vaan esille..
niin no, mä olen kyllä aina tottunut viruttelemaan pensselit ja paskaiset auton osat dieselissä :wink: bensa on niin hyvää tavaraa, että ei sitä viitsi sellaiseen haaskata...
lähes kaikki rojektit kiinnostaa. mitä diiselimpi, sitä parempi.

OT pakkohan sen on hyvää olla, kun kerta maksaakin! :wink: diiselillä on muuten hyvä pestä kaikkia osia. viimeks eilen pesin diiselillä vetonivelen. hyvää ja halpaa. ja jos ei teho riitä, niin tinneriä joukkoon, niin pesu tehostuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

en minä ainakaan viitsi oikeasti pestä mitään näillä nykybensoilla, tiedä minkä myrkytyksen niistä saa, kun taitaa olla rajummin lisäaineistettua, kuin margariini :? mutta dieseli on hyvää ja voi vielä hyötykäyttää sitten myöhemmin vaikka stokerin sytytyksessä...

onko makke 190 jo keksinyt jotain hyötykäyttöä sille 260 koneelle :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

napa kirjoitti:onko makke 190 jo keksinyt jotain hyötykäyttöä sille 260 koneelle :wink:
Ei ole vielä mitään juolahtanut mieleen, olisiko sille kenties käyttöä? :D

Tänään tuli hiekkapuhallettua keulasta ruosteet pois ja maali päälle. huomenna vähän sähköjen virittelyä. Tuli se konekkin tänään haettua niin voisi sitäkin huomenna nostella paikalleen 8)
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mä olen aivan hulluna tuollaisen rikkinäisen 2.6 ltr:n koneen perään, että koita vaikka mulle joskus sitä kaupata, jos et mitään muuta käyttöä sille keksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

No kyllä sen voin vaikka heti myydä. tarjota saa jotain.

Nyt olisi kone nostettu keulalle, täytyy huomenna jatkaa siitä mihin jäi. kuvia laittelen tuossa kun on enempi aikaa.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Nyt on projekti edennyt aika pitkälle. Koeajo suoritettu ja hyvin pelaa! Onhan tuossa pieniä persevirityksiä, kun siinä on tuo bensan syyläri ja siinä on lähdöt samassa päässä ni joutui imurin putkea hyödyntämään ja vetää koneen ja syylärin välistä letku toiselle puolelle ja kaasuvaijeri rautalangalla kiinni, koska imusarjan alta sellainen muoviosa rikki ettei saa koko kaasuvivustoa paikalleen :D Jos jollain on niin 2,5turbo 190 syyläri kovasti kiinnostaisi!

Välijäähdyttimeksi tuli 600*300*76 pieni miinus tuossa on se että jäähdytin tuli aika alas ja eteen kun annoin syylärin olla omalla paikallaan. No se särkyy sit kun särkyy :D Imusarja on vakio johon on hitsattu ahtoputkelle paikka. Täytyy kesällä tehdä/ostaa parempi.

Välitykset on pikkuisen huonot Laatikkona on 126 5-vaihteinen manuaali ja peränä 3,92 kitkalukkoperä. Tuon perän voisin vaihtaa harvempaan jos jollain olisi sellainen. Niin ja mielellään lukolliseen perään.

Muovihelmat maalaan varmaankin ensiviikolla ja pitää nuo tunkin reiät hitsata samalla kuntoon ja tehdä samalla pienimuotoinen ruostesuojaus.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Tuli vähän mutkia matkaan. Aloin hitsailemaan tuota autoa ja löytyi vähän enemmän nuita reikiä autosta. Reiät oli tukittu lasikuidulla ja kaikella muulla paskalla. Onneksi oli jäänyt pihaan seisomaan hyväkuntoinen 2.5d kori. Pari viikkoa sitten otin klorin sisälle sulamaan hangesta ja nyt on vähän saanut sitä aloitella. hiekkapuhalsin pohjan siitäkohti mihin kelkka tulee kiinni. Ruosteenestomaali päälle ja sit massa pintaan. Takakelkka, alatukivarret ja takapyörän navat kävi hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa. Kaikki nivelet tukivarret ja puslat tuli myös uusittua ja tuli kelkka kasattua vkloppuna ja tänään tai huomenna nostaa paikalleen.

Onkoha nuo 2.6 jouset kuinka jäykät jos niistä ottaisi kierroksen pois? vai olisiko parempi tilata uudet madallusjouset?

Turboksi tuli Holset HX40 17pakopesällä ja jyrsityllä kompurasiivellä.

Tälläviikolla olisi tarkoitus viedä auto maalaukseen, jos vain saat pyörät siihen alle :wink:
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

W210 300TDT
W638 108D
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Nyt olisi sen verran edistytty et on takapyörät autossa paikallaan 8)
W210 300TDT
W638 108D
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Hienolta näyttää . Tulee ihan oma w202 rojekti mieleen, missä puhalsin kelkan, tukivarret yms. ja maalailin ja vaihtelin puslat sun muut pyödällä. Kyllä se onkin sitten mukavaa tuollaista sitten harrastaa, kun on puhtaat osat ja pultit aukee ja menee kiinni helposti :D ja näyttää hienolta 8)
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Onhan se 8) Nyt on mersu pyörillään ja lähti tänään maalaukseen. tänään sain autoin hiottua yli ja huomenna pitäs konetila saada väriin ja ehkä sunnuntaina olisi auto värissä 8) Tietysti muovihelmat, ovet ja luukut pitää vielä maalata. Täytyy huomenna laittaa kuvia lisää.

Mitenhän auton madalluksen kanssa, kuinka matalaksi auton voi laittaa ettei putki kumminkaat ota tiehen? tulee kumminkin 4" putki... aluksi varman rälläkkä madallus, mutta tietysti jos jollain olisi halvalla oikein madallusjouset niin voisin pian ostaa.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Yli 40mm jälkeen vaihtaisin kyllä tolpat. Eipä nuo H&R:n 60-40 setit paljoa saksan maalla maksa, alta viiden sadan se on kotiovella. Eli iskarit + jouset :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

nj^ kirjoitti:Yli 40mm jälkeen vaihtaisin kyllä tolpat. Eipä nuo H&R:n 60-40 setit paljoa saksan maalla maksa, alta viiden sadan se on kotiovella. Eli iskarit + jouset :)
mistä tilaat?
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Kuva

Väriksi tuli Dark rose red. Eli se on musta ja vaihtaa violettiin ja punaiseen. Kuva on vähän huono ja pitäs auringon paistaa ni näkys paremmin. Huomenna pitäis hioa ovet ja luukut ja viedä sitten maalattavaksi.

Kuva

Kuva

Moottoria tuli myös purettua. Koneeseen tulee 606 kiertokanget ja todennäkösesti aikapaljon uutta osaa samalla.
W210 300TDT
W638 108D
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Hyvä väri!
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Paljonkos muuten tenavaan menee maalia noin yleensä? Siisti väri kyllä :)
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

No tuohon otin 2l väriä, 3l puhjamaalia, 3l lakkaa. vähemmällä pääsee jos ei pura nuin atomeiksi, kun tuossa pölisee vähän enempi hukkaan tuota maalia. Joo onhan tuo ihan komia väri, täytyy huomenna hakea auto kotiin ja toivoa että paistaisi aurinko ni pääsis näkemään kunnolla millainen tuo väri on. Täytyy tänään hioa nuo muut osat ja purkaa tuo kone loppuun ja pestä sitten moottorin osat.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Nyt olisi auto haettu kotiin. Tuli auton pohjan sisäpuolelle levitettyä kumi-hartsi seosta äänieristeeksi. en tiedä onko tuosta mitään hyötyä mutta kaikkea pitää koittaa :D

Kuva
Kuva
Kuva

ABS-pumppu tuli nostetua jo paikalleen. Sähköt ja keskuslukon alipaineet pitää laittaa kun tuo sisäosa kuivaa.
W210 300TDT
W638 108D
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

eihän siit puutu enää juuri mitään... vapuks ajoon:)
Diesel on puhtaampi
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Nyt alkaa sähköt olla paikallaan ja kojelauta myös. Ensiviikolla voisi saada sisustan kasattua loppuun. Perä on 3,92 kitkalukko, mutta pitää vaihtaa siihen 3,07 rattaat niin saa vähän paremmat välitykset. Täytyy ottaa kuvia kun saa taas kameran lainaan.
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

ei taija 3.92 perään passata 3.07 välitys luulen mä.
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Mikseikäs käy? Luulis niiden kun rattaat vain vaihtaa vai eikö ne rattaat mahdu sinne vai mitä?
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nokun nuissa on nuinpaljon eri välitys niin niissä on se lautaspyörän kiinnitys pinta eri kohdassa. kerran kokeiltiin vaihtaa 3.67 välitteisestä perästä lukko 2.65 välitteiseen perään, ei passannu.
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

siisti väri ja asialliset vanteet
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Nyt olisi projekti tuossa vaiheessa. Tänään varmaan köyttää sähköt kunnolla kiinni ja laittaa eteenkin lattiamatot. Muovihelmat ja ovet pitäisi viedä maalattavaksi kun ehtii ja samalla saisi haettua muita maalattuja osia niin saisi sisustan kasata loppuun.

Kuva
Kuva
Kuva
W210 300TDT
W638 108D
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

jukkis. kirjoitti:nokun nuissa on nuinpaljon eri välitys niin niissä on se lautaspyörän kiinnitys pinta eri kohdassa. kerran kokeiltiin vaihtaa 3.67 välitteisestä perästä lukko 2.65 välitteiseen perään, ei passannu.
Onnistuukohan se välityksen vaihto sitten vain silloin kun pinionin koko ei muutu, sehän sen lautaspyörän paikan määrää? Vai saakohan sillon soviteltua jos pinioni olis lähes samalla hammasmäärällä? Ku tuossa 3,67 -> 2,65 on viiden hampaan heitto (12 vs. 17) , kun 3,92 -> 3,07 sattuu jo lähemmäs, siinä kolmen hampaan heitto (12 vs. 15).
S210 220 CDI A -02
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nuita tasauspuörästön murikoita joskus varaosanumerolla katottiin nii olikohan niitä kolome eri versiota, 2.65 -3.07 oli sama.

itellä ois tarkotus täsä kesän aika sovittaa tuota 3.67 perän lukkua tuohon ceen 3.4jotain perään, tuohon se vois passata.
Vastaa Viestiin