Vinkkejä kalvotummennukseen
Vinkkejä kalvotummennukseen
Etenkin ton takalasin tummentaminen saattaa tuottaa ongelmia.
On tullu pieni ikä harjoteltua tota kalvottamista ja muutaman vinkin voin antaa. Ensinnäkin hankit kunnon kalvoa, pieni säästö aiheuttaa ikäviä ongelmia ja lopulta joudut kuitenkin hakemaan sitä laadukkaampaa kalvoa jotta pääset haluttuun lopputulokseen. Laatukalvoista voisi mainita SunGuar ja 3M. Näitä kalvoja pystyy muovaamaan lämmittämällä ja kalvo asettuu myös kuperaan takalasiin ja mikä tärkeintä turvallisuuden kannalta nämä kalvot eivät naarmuunnu avattavissa laseissakaan. Ostat kalvoa riittävästi jotta on varaa leikata kalvo yhdestä palasta oikean kokoiseksi. Teet ensin karkean leikkauksen (2-3cm yli tiivisteiden). Nyt vuorossa lämmitys ja samalla vaikka froteepyyhkeellä vetämällä kalvon keskeltä reunoille. Lasin ja kalvon väliin kannattaa suihkuttaa saippua liuosta jotta kalvo ei liiku muovaus vaiheessa. Kun kalvo istuu lasiin niin että alle ei jää ilmaa voidaan reunat leikata tarkasti ja tarkistaa istuvuus. Tämä kaikki tehdään siis lasin ulkopintaan. Kun kalvo on valmis siirrettäväksi lasin sisäpintaan otat kaverin avuksi. Tietysti lasi pitää puhdistaa sisäpuolelta ennen asennusta, ja tarkkana karvojen kanssa. Käytä siis nukkaamatonta puuhettä pesuun.
Kaveri pitää toisestä päästä kiinni ja suojamuovia ruvetaan poistamaan ja samalla suihkuttaen kalvoon liuosta jotta sähköisyys lähtee eikä kalvo siirtovaiheessa vedä kaikkia karvoja/pölyjä itseensä. Lasiin myös riittävästi kosteutta ja takaperin autoon kalvoa varovasti perässä vetäen. Sitten vaan kalvo lasille ja asettelu paikalleen. Ihan alkuun kädellä asetellen ja kun kalvo on oikealla paikalla käytetään viimeistelyyn kumilastaa. Kun kaikki kosteus on välistä pois kalvo tarttuu aika lujaan, vaatiin kyllä hetken kuivamista ja kannattaa välillä käydä tarkistamassa jotta kalvo ei ole irronnut mistään kulmasta kun uudelleen liippaaminen on vielä mahdollista.
Harjoitus tekee mestarin mutta jos tuntuu ylipääsemättömältä ongelmalta kannattaa kääntyä vaikka Luntingin puoleen, tekee mersun takalasin n. 80-100€ töineen. Itse asentamalla säästää varmasti silti jos onnistuu edes toisen harjoituskerran jälkeen.
Kaveri pitää toisestä päästä kiinni ja suojamuovia ruvetaan poistamaan ja samalla suihkuttaen kalvoon liuosta jotta sähköisyys lähtee eikä kalvo siirtovaiheessa vedä kaikkia karvoja/pölyjä itseensä. Lasiin myös riittävästi kosteutta ja takaperin autoon kalvoa varovasti perässä vetäen. Sitten vaan kalvo lasille ja asettelu paikalleen. Ihan alkuun kädellä asetellen ja kun kalvo on oikealla paikalla käytetään viimeistelyyn kumilastaa. Kun kaikki kosteus on välistä pois kalvo tarttuu aika lujaan, vaatiin kyllä hetken kuivamista ja kannattaa välillä käydä tarkistamassa jotta kalvo ei ole irronnut mistään kulmasta kun uudelleen liippaaminen on vielä mahdollista.
Harjoitus tekee mestarin mutta jos tuntuu ylipääsemättömältä ongelmalta kannattaa kääntyä vaikka Luntingin puoleen, tekee mersun takalasin n. 80-100€ töineen. Itse asentamalla säästää varmasti silti jos onnistuu edes toisen harjoituskerran jälkeen.

[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]