Renkaiden "säilyvyys"
- T280CDIAvantgarde
- Vakiokalustoa
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su 12.07.2009 20:19
- Paikkakunta: Akaa
Renkaiden "säilyvyys"
Kuinka kauan renkaat ovat "käyttökelpoisia"? Vanheneeko kumi oikeasti, että vaikka olisi uusi rengas, niin 2002 malliset "uudet" ja ajamattomat renkaat ovat entiset?
Mainitsemisen arvoisia entisiä autoja:
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
ei ne mitään entisiä ole, talvirenkaina kyllä parhaat pidot on menetetty, mutta ompahan tullut kestävyyttä lisää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Itellä on -99 Micrassa alkuperäiset talvirenkaat. Eipä oo oikeen kulunu, eikä varmaan enää kulukaan vaikka ajoakin tulee jonkin verran. Ihan hyvin noilla no pärjänny kunhan ei hulluna kaahaa (no ei 1-litrasella nyt kovin helposti vahingossa).
Sen oon kyllä havainnut, että Väykky on paska auto ajaa susirenkailla. Kyllä siinä saa hyvät ja suht tuoreet renkaat olla. Luulis olevan sama juttu W211:ssa.
Sen oon kyllä havainnut, että Väykky on paska auto ajaa susirenkailla. Kyllä siinä saa hyvät ja suht tuoreet renkaat olla. Luulis olevan sama juttu W211:ssa.
Mulla on kesärenkaina Michelinit, joiden iästä en tiedä, mutta ilmeisesti vanhat. Pintaa on mutta pientä pykimistä näkyy renkaiden kyljissä ja siksi hieman arveluttaa laittaa niitä enää ensi kesänä alle.
Todellista renkaiden murenemista taitaa tapahtua vain museoajoneuvoissa joissa saattaa olla todella vanhat renkaat alla.
Todellista renkaiden murenemista taitaa tapahtua vain museoajoneuvoissa joissa saattaa olla todella vanhat renkaat alla.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
- T280CDIAvantgarde
- Vakiokalustoa
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su 12.07.2009 20:19
- Paikkakunta: Akaa
Ajattelin vain, kun tilasin Saksasta Nokian Z 245/55-17 kesärenkaat, jotka oli hyväksi havaittu Audissa. Valmistusmerkintä renkaan kyljessä oli 0502
Eivätpä maksaneetkaan paljon ... 


Mainitsemisen arvoisia entisiä autoja:
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
- T280CDIAvantgarde
- Vakiokalustoa
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su 12.07.2009 20:19
- Paikkakunta: Akaa
Sanotaan asiantuntijapiireissä, että viidessä vuodessa kumista haihtuu niin paljon pehmittimiä ja muita ainesosia, että renkaan ominaisuudet ovat romahtaneet. Laatumerkin renkaasta tulee halpisrenkaan kaltainen vaikka se olisi ajamaton. Tasalämpöinen valolta suojattu tila tosin hidastaa vanhenemista, mutta onko ne kumit sitten aina oikein varastoitu?
Ensiksi ikähomman huomaa sadekelillä ja oikein vanha rengas on liukas jo sileällä asfaltillakin.
Normaalissa perheajossa menee tosin läski kuin läski ja pidon menetys ei tule koskaan yllärinä. Jos sataa, niin silloin jokainen osaa alentaa nopeutta. Talvirenkaiden kanssa ei pidä pelleillä, koska talvikelissä pidon erot ovat suuret ja etenkin syksyllä ensimmäisten pakkasten aikaan liukasta on paikoissa, joissa sitä ei pitänyt olla
Ensiksi ikähomman huomaa sadekelillä ja oikein vanha rengas on liukas jo sileällä asfaltillakin.
Normaalissa perheajossa menee tosin läski kuin läski ja pidon menetys ei tule koskaan yllärinä. Jos sataa, niin silloin jokainen osaa alentaa nopeutta. Talvirenkaiden kanssa ei pidä pelleillä, koska talvikelissä pidon erot ovat suuret ja etenkin syksyllä ensimmäisten pakkasten aikaan liukasta on paikoissa, joissa sitä ei pitänyt olla

- T280CDIAvantgarde
- Vakiokalustoa
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su 12.07.2009 20:19
- Paikkakunta: Akaa
Arvasit ostopaikan oikein, mutta kun itse tilasin, niin hinta oli vielä 91€ / kpl ... Ja aika vanhoja...
Mainitsemisen arvoisia entisiä autoja:
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
Siinä tapauksessa kannattaa vaatia uusia renkaita

Rengas-Online kirjoitti:Tarjoamme vain uusia renkaita meneillään olevasta tuotannosta. Emme myy vanhaa jäännösvarastoa. Asiakkaana voit olettaa, etteivät renkaamme ole yli vuotta vanhempia. DOT-merkinnän avulla voit tarkistaa sekä valmistusviikon että -vuoden. Otathan kuitenkin huomioon, että asianmukainen säilytys parantaa tiettyjä materiaalin ominaisuuksia, koska renkaan kumiseos ei välittömästi joudu katuliikenteen rasituksen alaiseksi ja voi edelleen kovettua.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
ei se nyt aivan noinkaan ole... ^
jos minä vaihtaisin 4 vuoden välein uudet talvirenkaat, niin mulla olis paljon sellaisia renkaita, joilla on ajettu 10 000 km ja vaihtoon... kyllä talvirenkaat nyt ainakin 15 vuotta pitää kestää tai sitten ajaa liian paljon
just tänätalvena laitettiin vaarin auton alle ne talvirenkaat, jotka ostin -02 vuonna vaimon autoon, eli vw jettaan, joka sitten myytin pian pois ja jätin ne uudet renkaat itselle varastoon, jos niille joskus olis käyttöä... mihinkään omaan autoon ne ei ole sopineet, kun olivat 14" ja vaarillakin oli omassaan ihan hyvät renkaat vielä tähän asti...
pito niissä on talvirenkaiksi ihan hyvä vielä, eikä ole edes pahoin kovettuneet, ne renkaat jotka vaarilla oli ennen noita, niin ne tais olla taas jotain saabin vanhoja renkaita jostain 1980 luvulta
ja kyllä vanha oikea talvirengas kuitenkin aina uuden kitkarenkaan voittaa, niiden myynti pitäis kieltää ihan lailla...
ja pitääkö sillä autolla aina olla menemässä pää kolmantena jalkana, -70 luvulla pärjättiin, vaikka suurin osa autoilijoista käytti kesärenkaita ympäri vuoden, eikä ollut ajonvakautusta, abs ja muita nykysysteemejä
jos minä vaihtaisin 4 vuoden välein uudet talvirenkaat, niin mulla olis paljon sellaisia renkaita, joilla on ajettu 10 000 km ja vaihtoon... kyllä talvirenkaat nyt ainakin 15 vuotta pitää kestää tai sitten ajaa liian paljon

just tänätalvena laitettiin vaarin auton alle ne talvirenkaat, jotka ostin -02 vuonna vaimon autoon, eli vw jettaan, joka sitten myytin pian pois ja jätin ne uudet renkaat itselle varastoon, jos niille joskus olis käyttöä... mihinkään omaan autoon ne ei ole sopineet, kun olivat 14" ja vaarillakin oli omassaan ihan hyvät renkaat vielä tähän asti...
pito niissä on talvirenkaiksi ihan hyvä vielä, eikä ole edes pahoin kovettuneet, ne renkaat jotka vaarilla oli ennen noita, niin ne tais olla taas jotain saabin vanhoja renkaita jostain 1980 luvulta

ja kyllä vanha oikea talvirengas kuitenkin aina uuden kitkarenkaan voittaa, niiden myynti pitäis kieltää ihan lailla...
ja pitääkö sillä autolla aina olla menemässä pää kolmantena jalkana, -70 luvulla pärjättiin, vaikka suurin osa autoilijoista käytti kesärenkaita ympäri vuoden, eikä ollut ajonvakautusta, abs ja muita nykysysteemejä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
saksa onkin näemmä aika paska maasportsman kirjoitti:Saksassa auto ei mene katsastuksesta läpi jos on yli 5 vuotta
vanhemmat renkaat alla.
Ehkä tästä kannattaisi vetää omat johtopäätökset ??
Jos ostit ne renkaat liikkeestä niin palauta!

"uutena" tuollaisia vanhoja ei kyllä kannattaisi ostaa, mutta jos niitä sattuu olemaan, niin miksi niitä ei käyttäisi pois tai sitten pitää saada todella halvalla, esim. nuo esimerkin renkaat, jotain alle 100 € sarja... eikä mitään - 40 € uusiin verrattuna

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Nyt on mersun alla toista talvea Nokian Hakkapeliitta 2:t, joiden valmistusvuosi oli 2000 tai 2001. Ajamattomat renkaat ja säilytetty viileässä pimeässä.
En ole ajossa huomannut minkäänlaista ikääntymistä. Pito on hurja, nastat pysyvät kiinni, eivät pompota ja melu on edelleen korvia huumaava.
Tullut ajettua muiden autojen alla uudempia conti vinter viking 2 ja michelin x-ice north ja kyllä nuo edelleen ovat pidoltaan aivan vertailukelpoiset niihin.
Jos kummit olisivat olleet 10 vuotta joka talvi auton alla ja niillä olisi muutama tuhat kilometriä kaudessa ajeltu tilanne voisi olla toinen.
En ole ajossa huomannut minkäänlaista ikääntymistä. Pito on hurja, nastat pysyvät kiinni, eivät pompota ja melu on edelleen korvia huumaava.
Tullut ajettua muiden autojen alla uudempia conti vinter viking 2 ja michelin x-ice north ja kyllä nuo edelleen ovat pidoltaan aivan vertailukelpoiset niihin.
Jos kummit olisivat olleet 10 vuotta joka talvi auton alla ja niillä olisi muutama tuhat kilometriä kaudessa ajeltu tilanne voisi olla toinen.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Tiedoksi vaan että noissa lukee ensin vuosi ja sitten viikko, eli renkaas on vuodelta 2005. Ei toki muuta, että olisi aika vanhat uusiksi.T280CDIAvantgarde kirjoitti:Ajattelin vain, kun tilasin Saksasta Nokian Z 245/55-17 kesärenkaat, jotka oli hyväksi havaittu Audissa. Valmistusmerkintä renkaan kyljessä oli 0502Eivätpä maksaneetkaan paljon ...
Renkaan valmistusaika
Renkaissa valmistusaika on merkitty kolme- tai nelinumeroisella koodilla, jossa kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittaa viikkoa ja viimeinen tai kaksi viimeistä vuotta. Vuodesta 2000 alettiin käyttää nelinumeroista koodia. Merkintä löytyy renkaan toiselta sivulta DOT-sarjan jälkeen.
Renkaissa valmistusaika on merkitty kolme- tai nelinumeroisella koodilla, jossa kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittaa viikkoa ja viimeinen tai kaksi viimeistä vuotta. Vuodesta 2000 alettiin käyttää nelinumeroista koodia. Merkintä löytyy renkaan toiselta sivulta DOT-sarjan jälkeen.
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
T280CDIAvantgarde kirjoitti:Ajattelin vain, kun tilasin Saksasta Nokian Z 245/55-17 kesärenkaat, jotka oli hyväksi havaittu Audissa. Valmistusmerkintä renkaan kyljessä oli 0502Eivätpä maksaneetkaan paljon ...
Varmaan edullinen ostos,mutta veikkaan ettei mahdu edessä pyörimään,ottaa ylätukivatten pulttiin kiinni.Renkaan halkasia kasvaa 47mm alkuperäiseen 225/55-16 verrattuna,mulla on itellä 225/55-17 ja mahtuu paikalleen,mutta tuossa 245/55-17 on 22 milliä isompi halkaisia,ettei varmaan mahdu,peru tilaus jos vielä mahdollista.
245/50-17 mahtuu vielä pyöriin kun sama halkaisia kuin 225/55-17
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
- T280CDIAvantgarde
- Vakiokalustoa
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su 12.07.2009 20:19
- Paikkakunta: Akaa
Kerran luulin tehneeni virheen, mutta sitten huomasin erehtyneeni ...
Koko on tosiaan 245/45-17 ...
Ongelma lienee poistunut?


Mainitsemisen arvoisia entisiä autoja:
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
Mercedes-Benz E280CDi T Avantgarde vm. 2006
Audi A6 2,5TDi Quattro vm. 2002
Saab 900 S 2,0 Turbo vm. 1992
BMW 2000 automatic vm. 1968
Nykyinen kottero Volvo XC60 D3 AWD Summum vm. 2012
mä luotin kokoajan siihen, että kyseessä on vain näppäily/muisti virheT280CDIAvantgarde kirjoitti:Kerran luulin tehneeni virheen, mutta sitten huomasin erehtyneeni ...Koko on tosiaan 245/45-17 ...
Ongelma lienee poistunut?

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Jaa se olikin vaan painovirhe paholainen,nythän se on oikea koko.T280CDIAvantgarde kirjoitti:Kerran luulin tehneeni virheen, mutta sitten huomasin erehtyneeni ...Koko on tosiaan 245/45-17 ...
Ongelma lienee poistunut?
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D