Molemmissa pannuissa on 177 hv. Bensa antaa vääntöä 240 Nm ja diesel 425 Nm, molemmissa tomaattilaatikot. Autojen painot ovat likimain samat.
Nyt heräsi tietysti aavistus, että näillä lääkkeillä diesel menee aivan omia menojaan, kun viivalle asetutaan.
Yllätys oli melkoinen ainakin lehden mittaustulosten valossa
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Mihin hävisi dieselin liki kaksinkertaisen väännön tuoma voimaetu, sillä väännöllähän se auto nimenomaan kulkee ja kiihtyy. Eikö tomaatti tai jokin elektroniikka-automatiikka
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Kokonaisvälityskin on liki sama, 110 km/n mittarinopeudella eroa käyntinopeuksissa ei ollut kuin ehken 100-150 kierrosta (kuvan perusteella), sen verran alempaa diesel kiersi.
Käytännön ero riuskemmassa väännöstä kuitattiin, että liikkeelle lähtiessä kaasua ei tarvitse painaa yhtä syvälle kuin bensakoneisessa. Juttu siis on luettuna aika pikalukuna ilman syventymistä, joten muutakin eroa saattaa ilmetä.
Lopputoteamus oli, että maatiepainotteiseen ajoon kannattaa ottaa bensa ja kaupunkiin diesel, jossa nakuttajan kulutus on jopa 5 litraa bensakoneista pienempi. Baanalla kulutusero on taas vähäinen, eikä sitä hankinta- ja verokustannusten eroa oikein ajamalla tahdo saada kompensoitua.
Näin summasi vertailutestin TL, kuinka forum vastaa
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)