M103 koneen öljyvuoto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

M103 koneen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja juhape »

Eli 6-pyttyinen 3-litrainen kone tihuuttaa öljyä etupäästä. Tänään sitten pesin moottorinpesuaineella koko hoidon ja sitten käyntiin ja tulin siihen tulokseen että jakokopan tai kannen etupäästä vuotaa. Näytti että jakokopan kohdalta vasemmalta puolelta heti virranjakajan alta.
Kysymys kuuluukin että "katkeaako" jakokoppa samalta tasolta kuin kansi ja sylinteriryhmä? Päällisinpuolin näytti että siinä voin olla sauma.
Ja miten paljon joutuu purkamaan että tarvittavat tiivisteet saa vaihdettua.
Niin ja saako niitä tiivisteitä erikseen vai pitääkö tehdä itse tai laittaa tiivisteliimalla?
Jotain olis tehtävä, sen verran reilusti vuotaa. Kilometrejä takana 409tkm.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

helppo juttu,
Oon tehny tämän omassa 103:ssa jo öljyä ei enää vuoda. Se on tyyppivika.
Noin ulkomuistista purkaa pitää: venttiilikoppa pois, virranjakaja pois, yksi vesiputki pois tieltä (metallinen mikä menee vesipumpulle, se on siinä edessä virranjakajan alla ja on tiellä) ja sitten saa etukopan pois.

Uusia osia veholta: U-muotoinen etutiiviste etukopan alle, O-rengas vesiputkelle hyvä vaihtaa, etukopan pystyseinämät ja kulmakohdat tiivisteliimalla tiivistettävä (mersu omaa suosittelevat, mutta kallista).

Aikaa menee alle puoli päivää, eikä tule kalliiksi
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Arde
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 05.02.2004 12:43
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Arde »

Moi!

Itselläni sama vaiva, eli -92 300CE:n kone tihuttaa öljyä suunnilleen niinkuin kuvailit. Paikallinen MB-merkkikorjaamo diagnostisoi että tässä tapauksessa öljy tulisi kannen ja lohkon välistä. Sanoivat myös että kyseessä on 6-pyttyisen 103-koneen tyyppivika. Vaatii kuulemma kannen oikaisun.

Hyvää: ei välitöntä tarvetta hötkyilyyn - seurattava vain öljynkulutusta.
Huonoa: osien hinta 140e + n. 10h töitä.

Pistäppä infoa tulemaan kun omalta osaltasi saat lisätietoa!
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Pankaapas kysely tänne foorumille,koska täältä löytyy tietoa ja taitoa(ei koske minua 8) ),jospa täältä löytyisi joku avulias joka tuon homman tekisi,tai kertoisi jonkun yksityisen alan gurun joka tiivisteet vaihtaisi edullisemmin.
Sitä vartenhan me täällä ollaan,että apua jaetaan,jos ja suinkin voidaan,eikö?
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Epäilen kovasti, että kansi vuotaisi. Yleensä se on se etutiiviste siinä etukopassa ylhäällä. Jos kansi vuotaisi, vuoto on yleensä sieltä takapäästä.
Kannattaa vaihtaa se etutiiviste vaan, siihen ei uppoa montaa euroa ja onnistuu keneltä vaan. Ja katsoa sitten loppuiko vuoto. Varmaan loppuu.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Tomi kirjoitti:helppo juttu,
Oon tehny tämän omassa 103:ssa jo öljyä ei enää vuoda. Se on tyyppivika.
Noin ulkomuistista purkaa pitää: venttiilikoppa pois, virranjakaja pois, yksi vesiputki pois tieltä (metallinen mikä menee vesipumpulle, se on siinä edessä virranjakajan alla ja on tiellä) ja sitten saa etukopan pois.

Uusia osia veholta: U-muotoinen etutiiviste etukopan alle, O-rengas vesiputkelle hyvä vaihtaa, etukopan pystyseinämät ja kulmakohdat tiivisteliimalla tiivistettävä (mersu omaa suosittelevat, mutta kallista).

Aikaa menee alle puoli päivää, eikä tule kalliiksi
Kiitos neuvoista. Näin vähän päättelinkin että se öljy on sieltä etukopasta peräisin. Täytyy hommata tarpeet ja tiivistää se koppa.
Onnistuu kyllä itseltäni helposti.
Eihän tuo öljyvuoto mitenkään vaarallista ole mutta ilkeä kun parkkipaikalla on aina märkä jälki auton alla. Ja vähän väliä kojetaulun valo ilmoittelee öljyn vähyydestä.
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

tehty on...

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Itselläni oli juuri sama vika. (300 24v) Ensin vaihdoin sen jakokopan tiivisteen ja
lähdin kädet ristissä kokeilemaan että vieläkö vuotaa... eipä ollut vuoto siinä, vaan kannentiivistehän se vuoti. Tiivistesarja kl:varaosista oli jotain 110e. Siinä varaosa tiivisteessä oli vahvistettu juuri niitä kohtia mistä omani vuoti.

Töihin mulla meni noin 4 päivää, apuna oli ohjekirja(englannin kielinen).
Jos ei omille työ tunneille laske arvoa niin säästöä tuli itetehtynä noin 1000e.
ps. paska homma mut tulipahan tehtyä, eikä vuoda enää... jos joku rupee tekemään ja tulee ongelmia niin voin yrittää neuvoa.
Vastaa Viestiin