Vitoxmän II

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tankki pudotettu alas ja tankkivaruste irrotettu.
Tankkivaruste(siirtopumppu/tasoanturi) purettu tankin sisältä pois.
Sammuilu/nykimisvika johtui paluuputkesta joka oli katkennut tankkivarusteen kupin kyljestä.
Paluuputki tulee siis varusteen kylkeen kiinni ja suihkuttaa polttoainetta
ejektorin tavoin kupin sisälle missä siirtopumppu on.
Nyt kun se oli katki niin paluupolttoaineet suihkusi tankin sisälle eikä kuppiin.

Toinen vika oli tasoanturin säätövastuksessa joka oli irronnut pidikkeistään.
Ja sen takia polttonestemittari näytti omiaan.

Paluuputken sulatin kaasukolvilla takasin paikoilleen ja liimasin sen
vielä varmuuden vuoksi wurttiliimalla että pysyy.
Tasoanturin vastuksen kiinnityksen korjasin myös kaasukolvilla.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Auto leimattu.
Tuli matkailumalli.
600km ajettu ja hyvin toimii.
Seuraavaksi softa ja cruise.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Softa hoidettu kuntoon. Kiitokset Tuikulle ja Markolle.
Laatikko hieman mietiskeli alussa mutta nyt näyttää asettuneen.
Persarvio on 180hv. Ehkäpä se tälleen talvikaudeksi riittää.
Ihan mukavasti kulkee. Satasen jälkeenkin tapahtuu nyt jotain.
Täytynee käydä kokeilemaasa kun ilmat on sopivat. Vakiono meni tuolleen(4hlö kyydissä+romut).
Keväällä miettis uudestaan että miten jatketaan vai oliko se siinä.


Mittaria näppäilemällä pääsee autolla leikkimään. Sitäkin tuli kokeiltua.
Tosin puolituntinen sivuluisussa vinguttelu aiheutti laatikolle hieman lämpö ongelmaa.
Ihan mukavaa päästellä sivuluisua, akseliväli ~3,5 metriä 8)
Sekin hyväpuoli tuossa abs/esp poistossa on että ne palautuu takasin
ainoastaan valitsemalla ne takasin päälle. Eli auton sammutus ei tuo abs ja esp toimintoa takasin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:Persarvio on 180hv. Ehkäpä se tälleen talvikaudeksi riittää.
<missäs vit**sa ne nauruhymiöt taas on> :lol:
Viimeksi muokannut veskola, La 07.11.2009 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Niin no eihän se tosiaan riitä. Mutta eipä ole nyt aikaa ja rahaa rakentaa niin menee väkisinkin keväälle.
Pitää nyt tässä välissä yrittää rikkoa tuo laatikko niin pääsee sen vahvistamaan. Jos vaikka siitä alottais.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No meinasin kylläkin, että tuo 180 hp kyllä pitäisi riittää talviajoon oikein hyvin :wink: Kesään mennessä sää tiedät kyllä mitä tulee tapahtumaan...karkaa ehkä mopo käsistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Laitetaas tännekkin päivitystä.
Rokkiosastolla etukaiuttimet vaihto paikkaa ovesta kojelaudalle.
Kaiuttimelle tein pienet kotelot kojelaudan päälle.
Takana 15" coral subbarina. Joka vielä vaihtunee pienempään peerless:n 10" joka tulee etupenkin alle.
Penkin alle näyttäis mahtuvan 19 litran kotelo ilman että vie tilaa mistään.


Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut vito500tkm, Su 27.12.2009 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onkos muilla kardaanit täristäneet?
Mikä kohta siinä kulahtaa ?


Tämä tärräilee siinä 50kmh nurkilla. Välyksiä ei tunnu.
Näyttäis että kardaani on hiljattain uusittu.
Liekkö mones kerta :roll:
Täytynee käyttää tasapainotettavana, jos en muuta keksi.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

vito500tkm kirjoitti:Onkos muilla kardaanit täristäneet?
Mikä kohta siinä kulahtaa ?


Tämä tärräilee siinä 50kmh nurkilla. Välyksiä ei tunnu.
Näyttäis että kardaani on hiljattain uusittu.
Liekkö mones kerta :roll:
Täytynee käyttää tasapainotettavana, jos en muuta keksi.
On ristikoita vaiheltu omaanki ja turbiinin lukko hakkaa päälle ja pois tietyssä lämpötilassa 50:n vauhdissa. Myös tukilaakeri on uusittu.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Täytyy jossain vaiheessa korjata, sitten kun alkaa tarpeeksi vaivaamaan.
Mistä ristikot?


Ainii, softamuutosten jälkeen menee tuolleen.
(tosin ihan suoraan ei voi verrata kun softan jälkeen kitkat ja märkä tie)

Vakio... Nyt.... Parannusta

12,37s. 10,77s. (1,60s)
18,74s . 18,02s. (0,54s)
74,2mph 78,2mph (4,00mph)

1 http://www.youtube.com/watch?v=X9vIDUPMbjc
2 http://www.youtube.com/watch?v=Fo4Ax3JthzA
Ei mopolla siis mahottomia, mutta riittänee talvikaudelle.




Cruisen viiksi tuli ostettua veholta. Melko hyvä hinta viiksen käppyrällä.
Viiksi kytketään sitten virtalukkoon :shock: . Ei käynnyt ihan ensimmäisenä mielessä. Sai piuhalle jonkuaikaa hakea paikkaa.
Nyt sitten odotellaan josko joku veholla osais sen kytkeä päälle. Kolmas kerta toden sanoo, vaimitenseoli.
Tälle joutuu kertomaan saksaan että nyt se hölmö osti 300e viiksen autoonsa.
JJJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 26.10.2009 23:54
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja JJJ »

Kas, kas. Kaverini kolhima vito on päässyt elävien kirjoon ja entistä hienompana. Kertoi johonkin tolppaan tms. törmänneensä mopopoikia väistäessään..
Mulla muuten oli -04 115 cdi vito ja kardaaniongelmat olivat jatkuvia. Ei paljoa tasapainotukset auttaneet ja vaihdettiin keskimäärin 60 tkm:n välein. Seuraavassa 120 mallissa kardaani kesti jo 200 tkm. ilmeisesti jonkinlaisia muutoksia siihen on tehty. Aikaisemmin tuli muuten motocraftin laatikossa ja sehän on transitin hovihankkija :)
Anyway, oletko ajatellut sisustan muuttamista kuluneesta muovista johonkin muuhun materiaaliin ? Tuossa autossahan ei ainakaan uutena liiemmälti lisävarusteita matkustamossa ollut. Onko se regon tekemä sähköovi ? Jos on, niin saattaisi jostakin vielä löytyä siihen yksi kaukosäädin jos tarvetta semmoselle on.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Verhoilu pysynee alkuperäisenä. Kuskinpenkki on vielä vähän harkinnassa.
Pari ylimääräistä recaron jakkaraa olis varastossa.
Taakse asensin 15" lcd ja pelikoneen/dvd:n.
Ja on siellä nyt pöytä, kaappi ja ~230V (matkailuauto).
Sähköoven peitepaneelin ajattelin siistiä ja asentaa ikkunoihin verhot ja ja jotain muuta pientä.
Kaivonkansi vanteet vaihtuu keväällä. Ideoitahan tietenkin olis vaikka kuinka, mutta aika ja raha vähän rajottaa.

Toinen liukuoven kaukosäädin olis kyllä tarpeen :D
JJJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 26.10.2009 23:54
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja JJJ »

Saat sen kaukosäätimen ihan postikuluilla tai hakemalla jos jostakin silmien eteen putkahtaa. Varasto vaan ihan tuhannen sekaisin ja ei nyt ihan tähän hätään muista mihinkä soppeen sen työnsi v. 2005 :)
Oliko muuten konepellissä edelleen kalvo kiveniskemien suojaksi auton haettuasi ? Entinen omistaja oli innokas suojakalvolla teippaamiseen..
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jep suojakalvot oli ja meni. Oli hirveän näköiset :x
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vito se vaan toimii :shock:
Tai no ei kai näissä(uusissa) mitään ihmeellistä pitäis ollakaan.
Hieman vaatinee totuttelua. Vanhaa kun sai joka toinen päivä(yö) korjata.

Havainto.
Päivitetyllä ohjelmalla ei kulutus pudonnut.
Taitaa turbo ja pakoputki ahdistaa virtauksia.
Täytynee jossain keväällä päivittää sopivan kokoisiksi.
Kulutus pyörii 10 nurkilla, vaikka nätisti ajelee.
(vanha 7-8 )
Viimeksi muokannut vito500tkm, Pe 04.12.2009 23:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos vaikka virittäisit välillä...eikös se ala kyllästyttää käyttöautolla ajaminen...jo :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Laatikkoa lämmitellään 8)
Eiköhän se kohta leviä :twisted:
Laatikon lauhdutin taitaa olla liian pieni minun käyttöön.
Laatikon ohjelmassa ilmeisesti joku max lämpötilaraja.
Nakkaa N:lle kun lämmöt nousee tarpeeksi.
20-30 minuuttia voi leikkiä, sitten laatikko lämpenee liikaa.

http://www.youtube.com/watch?v=sH9iE6hnf5o
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos siell on vain sen metalliputki jäähdyttimessä niin varmasti on liian pieni...kipin kapin supercooler kauppaan. Pysyy kitkalevytkin ehjempänä :idea:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kyllä siellä ihan kenno on.
Pieni vain. Olikohan 6 rimaa, ~70cm leveä.


Kestää ja kestää :roll:
Ehkä se laatikko seuraavaksi tosiaan leviää.
Luisuttelussa n:lle hyppiminen lisääntynyt. Ilman lämpöjen nuosua.
Normi pinta ajossa luistelee mielestäni liikaa.
Siekkisen litkut vielä testaamatta.
Tuikultakin tulossa laatikon hajottamis apuja.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Pykälää isompi turbo tulossa.
Syöttöä vaatii lisää.
Vakiollakaan kun ei savuta yhtään.
Seuraavalla softalla pitäis jotain tapahtua.

270 ahtimeen tulee letkulähtö uusiksi niin se sopii viton ahtoletkuun kiinni.
Mittauspaikat pakosarjaan ja imusarjaan. Pakoputkeen tulee myös muutosta/avarrusta.





Moottorin voimattomuus maantieajossa ja korkeakulutus on hieman mietityttäneet.
Tänään sitten pitkästä aikaa availin konepeltiä ja tutkailin paikkoja.
Silmämääräisesti ei yläkautta mitään ihmeellistä näkynyt.
Sen jälkeen paineistin ahtoputket/letkut.
Sieltäpä sitten löytyikin vuotopaikka.
Coolerin-imusarjan välinen letku/putkiliitos oli puoliksi irti.
Puhalsi ihan reilusti ulos. (tainnut vuotaa jo pidempään 3kk)
Sinänsä jännä kun mitään suhinoita ei sisälle eikä ulos kuulunut, eikä vikavalokaan ole palanut.
Liitos on nyt korjattu ja kahdella sokalla varmistettu.
Koeajolla vaan en mitään isompaa muutosta huomannutkaan.
Että vuoto oli sitten kuitenkin sen verran pieni että sillä ei ollut
suurempaa vaikutusta moottorin toimintaan.

Kuva
Savustaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 12.08.2008 22:13

Viesti Kirjoittaja Savustaja »

vito500tkm kirjoitti: Moottorin voimattomuus maantieajossa ja korkeakulutus on hieman mietityttäneet.
Tänään sitten pitkästä aikaa availin konepeltiä ja tutkailin paikkoja.
Silmämääräisesti ei yläkautta mitään ihmeellistä näkynyt.
Sen jälkeen paineistin ahtoputket/letkut.
Sieltäpä sitten löytyikin vuotopaikka.
Coolerin-imusarjan välinen letku/putkiliitos oli puoliksi irti.
Puhalsi ihan reilusti ulos. (tainnut vuotaa jo pidempään 3kk)
Sinänsä jännä kun mitään suhinoita ei sisälle eikä ulos kuulunut, eikä vikavalokaan ole palanut.
Liitos on nyt korjattu ja kahdella sokalla varmistettu.
Koeajolla vaan en mitään isompaa muutosta huomannutkaan.
Että vuoto oli sitten kuitenkin sen verran pieni että sillä ei ollut
suurempaa vaikutusta moottorin toimintaan.
Paljonko on ollut maantie kulutus? Itsellä oli edellisellä vitolla(115cdi) kulutus noin 7,2l. Se oli myös automaatti ja vakio ahtimen äärirajoille kiusattu. Tosin painoa oli varmaan hieman vähemmän, kun puuttui penkit takaalta. Nykyisellä vitolla menee noin litran enemmän maantiellä, tosin en kyllä vaihtaisi takaisin.

Voimattomuus tulee pitkälti liian pienestä ahtimesta johtuvasta pienestä väännöstä. Vitossa noin 400Nm vääntö ei tunnu oikeen miltään suhteessa painoon. Uudella ahtimella saat syötöt kohdalleen ja voimattomuuteen mukavasti korjausta.

Ahtoputki pääsi irtoamaan mulla ihan samasta paikasta muutaman kerran. Laiskana miehenä vasta toisella kerralla tuli tehtyä homma kunnolla.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kulutus on +10litraa/100km maantieajossa.
Ei ole vielä kertaakaan mennyt alle 10 sama miten nätisti ajelee.

Pitäis testerillä tarkastaa jäähdytysnesteen lämmöt, jos vaikka käy liian viileenä.
Voipi olla termari sökö. -20c pakkasella kun tulee lehmänhönkää sisälle.
JJJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 26.10.2009 23:54
Paikkakunta: Pk-seutu

Viesti Kirjoittaja JJJ »

Sähköoven kaukosäädin löytyi. Jos vielä tarviit niin ota vaikka privalla yhteyttä.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Jeps, tullaan hakemaan :D
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Termostaatti näköjään rikki.
Jäähdytysnesteenlämmöt moottoritieajossa vain +63c (pahvi keulassa)
Moottoriöljy +73c.
Tarvikemyyjän mielestä kun oli maapallon vaikein asia löytää vitoon oikea termostaatti.
Saivat pitää tunkkinsa ja hain veholta.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ohjelmaa hierottu kohilleen.
Kulkua alkaa hiljalleen löytyä.
Ehkä 200hv nurkillä pörrätään (oma näppituntuma).
Vakio kapuloilla kikkaillaan.
Ehkä parin projektin jälkeen vois tähän keskittyä enemmän.
Savustaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 12.08.2008 22:13

Viesti Kirjoittaja Savustaja »

vito500tkm kirjoitti:Ohjelmaa hierottu kohilleen.
Kulkua alkaa hiljalleen löytyä.
Ehkä 200hv nurkillä pörrätään (oma näppituntuma).
Vakio kapuloilla kikkaillaan.
Ehkä parin projektin jälkeen vois tähän keskittyä enemmän.
Vakio palikoilla taitaa tulla jotain 180hv paikkeilla pelkällä softalla ilman muita muutoksia. Vakio ahtimella ei taida päästä yli 200hv tehoihin, vaikka parantaisi muuten hengitystä. Sen noin 400Nm sieltä saa vääntöä. Jotain ton suuntaista mulla oli lapulla.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Joo ei varmaan yli 200hv.
Kuitenkin yritetty löytää hieman normi softamuutosta enemmän.
Tehoilla ei oikeastaan niin väliä.
Tässä pitäis seuraavaksi keskittyä laatikon parantamiseen ja sen jälkeen moottoriin liittyviin juttuihin.
Sitä kautta sitten 300hv hätyyttelemään.
Alkaa 520tkm ajettu vakiolaatikko olla viimeistä voitelua vaille valmis.
Vahvistusta vaatii.

No vielä mennään vakio palikoilla.
Tuota pitäis seuraavaksi yrittää ihmetellä.
Ahdot vähän loikkii. Kulkupuoli muuten kohdallaan mutta kiihtyy hieman aaltoillen.
http://www.youtube.com/watch?v=F01xoJEqfoE
Savustaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 12.08.2008 22:13

Viesti Kirjoittaja Savustaja »

vito500tkm kirjoitti:Joo ei varmaan yli 200hv.
Kuitenkin yritetty löytää hieman normi softamuutosta enemmän.
Tehoilla ei oikeastaan niin väliä.
Tässä pitäis seuraavaksi keskittyä laatikon parantamiseen ja sen jälkeen moottoriin liittyviin juttuihin.
Sitä kautta sitten 300hv hätyyttelemään.
Alkaa 520tkm ajettu vakiolaatikko olla viimeistä voitelua vaille valmis.
Vahvistusta vaatii.

No vielä mennään vakio palikoilla.
Tuota pitäis seuraavaksi yrittää ihmetellä.
Ahdot vähän loikkii. Kulkupuoli muuten kohdallaan mutta kiihtyy hieman aaltoillen.
http://www.youtube.com/watch?v=F01xoJEqfoE
Ainut mikä tossa varmaan loikkii on ahtopainemittari, vaihda mittari paremmin vaimennettuun. Siis tietysti ahdot vähän piikittää aluksi, mutta toi loikkiminen vaikuttaa tulevan mittarista. Muuten ahdot näyttää olevan melko sopivasti vähän 2 kilon päälle?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Sama mittari oli edellisessäkin vitossa.
Ei loikkinut siinä.
Ahdot on tässä piikki 1,8bar, jatkuva 1,3-1,5bar.
Ohjelmassa 1,5bar.
Tasakaasulla painetta 90kmh 0,5bar ja 118kmh 0,9bar.

Ahtojen loikkimisen varmistan vielä testerillä.
Saa käppyröitä niin asian voi sitten kokeilla korjata jos on aihetta.
Oireena siis aaltoileva kiihtyvyys kun esim rampista polkasee.

270 ahdin tais jäädä hyllyyn.
IHI vakioahdin toimii tarpeeksi hyvin.

Tästä eteenpäin olis tarkoitus rakentaa 300hv mielessä.
Menee jonnekin syksyyn/talveen enne kuin pääsee rakentamaan.
Pitäis ensin -76 lanceri korjata ja muutoskatsastaa museoautoksi ja yksi matkailuauto rakentaa.
Vastaa Viestiin