nokkaketjun vaihtoväli w202

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Joness
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 09.01.2010 12:56

nokkaketjun vaihtoväli w202

Viesti Kirjoittaja Joness »

morjesta. Eli asiaan, minäkin sitte liityin mersumiesten komeaan elittiin kun kävin tällä viikolla mersun ostamassa 8) kävin jo adesta hakemassa uudet öljyt ja suodattimet, pitäs nyt viikonlopun aikaan vaihdella. Mutta asiasta viidenteen, kaveri puhu että mersussa pitäs vaihtaa nokkaketju 200 000 km kohdalla ettei käy vahinkoja ja mun mersulla on ajettu nyt 220 000 eli mitenkä asian laita on? Ja onko tollanen ketju vaikea itse vaihtaa? Mallihan oli w202 180 vm.97
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Eipähän tuota liene tarvis vaihtaa. Ei mersulle ole annettu mitään kilometrimäärettä minkä jälkeen ketju pitäs vaihtaa. Sitten voit vaihtaa siinä samalla mikäli jakopäätä tarttee jostaki muusta syystä aukasta..
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: nokkaketjun vaihtoväli w202

Viesti Kirjoittaja tempera »

Joness kirjoitti:morjesta. Eli asiaan, minäkin sitte liityin mersumiesten komeaan elittiin kun kävin tällä viikolla mersun ostamassa 8) kävin jo adesta hakemassa uudet öljyt ja suodattimet, pitäs nyt viikonlopun aikaan vaihdella. Mutta asiasta viidenteen, kaveri puhu että mersussa pitäs vaihtaa nokkaketju 200 000 km kohdalla ettei käy vahinkoja ja mun mersulla on ajettu nyt 220 000 eli mitenkä asian laita on? Ja onko tollanen ketju vaikea itse vaihtaa? Mallihan oli w202 180 vm.97
:evil: :twisted: :P :shock: Kaveri ajoi MB 220 puoli miljoonaa km ilman ketjun vaihtoa. Ei kannata kuunnella näitä jakopäähihnamiehiä.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
SJV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Pe 16.12.2005 10:55
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja SJV »

Jakoketjun vaihtoväli 200tkm. Ketju venyy ja ajotukset jää jälkeen. Ei oo iso projekti vaihtaa, suosittelen.
300TDT -92
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Mulla menny 250 DT 400000 km ja alan kohta harkitsemaan toimenpidettä-
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
jpeltoma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ma 25.07.2005 10:54
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Useimmissa mersuissa on kaksirivinen ketju. Sen loppuunajaminen 200 tkm:llä vaatii taitoa :D ja öljynvaihdon/huollon pahaa laiminlyöntiä. Wanhemmissa bemareissa (2.5 tds m51 motti) on yksirivinen ketju murheena, venyy ja joitain mennyt poikki jossain +300 tkm:ssä.

Sitten kun se alkaa rallattaan jossain muutaman sadan tonnin päästä voit huolestua...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

SJV kirjoitti:Jakoketjun vaihtoväli 200tkm. Ketju venyy ja ajotukset jää jälkeen. Ei oo iso projekti vaihtaa, suosittelen.
Itselle vaihdoin bensakoneeseen 350000 kohdalla ja tulihan koneeseen terävyyttä heti.2-rivinenketju oli.Kyllähän ketjun vaihdolla saa mielen rauhan kun aina ei voi tietää todellisia kilometrejä ainakaan dieselissä.
Mutta korviini ei edes foorumilla ole tullut vastaan että kelläään ois katkennut mutta laahaimia on mennyt joissain koneissa jolloin kyllä rallattelee.
Ketju ja vaihto ei sinällään ole iso homma jos ei laahaimia vaihda ja itse tekee.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Kyllähän noista katkeamisista on tälläkin forumilla kirjoiteltu.
Tuo 1-rivinen kyllä kannattaa vaihtaa ajoissa,2-riviset kyllä sitten kestääkin eri malliin,siksihän sen MB on kehittänytkin 2-riviseksi kun niitä luultavasti meni poikki aikoinaan.
Uudemmistakin mennyt poikki,kuten ao.linkin takaa löytyy

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... nokkaketju
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itse tiedän kaksi dieselmoottoria, joista jakoketju katkesi kesken laukan. Ensimmäisestä moottorista jäi ehjäksi öljypohja ja öljyntäyttökorkki, kaikki muut siitä väliltä meni vähintäänkin arveluttavaan kuntoon, ellei totaalisestikin kappaleiksi.

Toisesta meni kansi ja kampiakseli mutkalle. Leimat mäntiin ja ilmeisesti kiertokangetkaan ei tilanteesta tykänneet.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

On niitä kaksrivisiäkin katkennut. Ja yllätävänkin pienillä kilometrimäärillä.

Itse vaihdoin ex E290TD:hen ketjun 500tkm kohdalla.
Vanha oli sinkunut 4mm.

Vaihto suositus on 300tkm.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Taitaa olla hevosmiesten tietotoimiston juttuja, mutta aikoinaan väittivät, että 123 dieseleiden nokkaketjun vaihtoväli olisi ollut Vehon korjaamo-ohjeissa 400 000km. :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

En ottaisi mitään stressiä tuosta nokkaketjusta noilla kilometreillä. Jossain 300-350 Tkm kohdalla saattaisin asiaa harkita.

Jos asia kuitenkin alkaa menemään yöuniin, niin kannattaahan se ketju vaihtaa/vaihdattaa mielenrauhan vuoksi. Vaatii hiukan autoasentajan vikaa tuo ketjunvaihto, ei kuitenkaan mitenkään ylivoimainen tehtävä.
Vastaa Viestiin