
nokkaketjun vaihtoväli w202
nokkaketjun vaihtoväli w202
morjesta. Eli asiaan, minäkin sitte liityin mersumiesten komeaan elittiin kun kävin tällä viikolla mersun ostamassa
kävin jo adesta hakemassa uudet öljyt ja suodattimet, pitäs nyt viikonlopun aikaan vaihdella. Mutta asiasta viidenteen, kaveri puhu että mersussa pitäs vaihtaa nokkaketju 200 000 km kohdalla ettei käy vahinkoja ja mun mersulla on ajettu nyt 220 000 eli mitenkä asian laita on? Ja onko tollanen ketju vaikea itse vaihtaa? Mallihan oli w202 180 vm.97

Re: nokkaketjun vaihtoväli w202
Joness kirjoitti:morjesta. Eli asiaan, minäkin sitte liityin mersumiesten komeaan elittiin kun kävin tällä viikolla mersun ostamassakävin jo adesta hakemassa uudet öljyt ja suodattimet, pitäs nyt viikonlopun aikaan vaihdella. Mutta asiasta viidenteen, kaveri puhu että mersussa pitäs vaihtaa nokkaketju 200 000 km kohdalla ettei käy vahinkoja ja mun mersulla on ajettu nyt 220 000 eli mitenkä asian laita on? Ja onko tollanen ketju vaikea itse vaihtaa? Mallihan oli w202 180 vm.97




MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Useimmissa mersuissa on kaksirivinen ketju. Sen loppuunajaminen 200 tkm:llä vaatii taitoa
ja öljynvaihdon/huollon pahaa laiminlyöntiä. Wanhemmissa bemareissa (2.5 tds m51 motti) on yksirivinen ketju murheena, venyy ja joitain mennyt poikki jossain +300 tkm:ssä.
Sitten kun se alkaa rallattaan jossain muutaman sadan tonnin päästä voit huolestua...

Sitten kun se alkaa rallattaan jossain muutaman sadan tonnin päästä voit huolestua...
Itselle vaihdoin bensakoneeseen 350000 kohdalla ja tulihan koneeseen terävyyttä heti.2-rivinenketju oli.Kyllähän ketjun vaihdolla saa mielen rauhan kun aina ei voi tietää todellisia kilometrejä ainakaan dieselissä.SJV kirjoitti:Jakoketjun vaihtoväli 200tkm. Ketju venyy ja ajotukset jää jälkeen. Ei oo iso projekti vaihtaa, suosittelen.
Mutta korviini ei edes foorumilla ole tullut vastaan että kelläään ois katkennut mutta laahaimia on mennyt joissain koneissa jolloin kyllä rallattelee.
Ketju ja vaihto ei sinällään ole iso homma jos ei laahaimia vaihda ja itse tekee.
Kyllähän noista katkeamisista on tälläkin forumilla kirjoiteltu.
Tuo 1-rivinen kyllä kannattaa vaihtaa ajoissa,2-riviset kyllä sitten kestääkin eri malliin,siksihän sen MB on kehittänytkin 2-riviseksi kun niitä luultavasti meni poikki aikoinaan.
Uudemmistakin mennyt poikki,kuten ao.linkin takaa löytyy
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... nokkaketju
Tuo 1-rivinen kyllä kannattaa vaihtaa ajoissa,2-riviset kyllä sitten kestääkin eri malliin,siksihän sen MB on kehittänytkin 2-riviseksi kun niitä luultavasti meni poikki aikoinaan.
Uudemmistakin mennyt poikki,kuten ao.linkin takaa löytyy
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... nokkaketju
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Itse tiedän kaksi dieselmoottoria, joista jakoketju katkesi kesken laukan. Ensimmäisestä moottorista jäi ehjäksi öljypohja ja öljyntäyttökorkki, kaikki muut siitä väliltä meni vähintäänkin arveluttavaan kuntoon, ellei totaalisestikin kappaleiksi.
Toisesta meni kansi ja kampiakseli mutkalle. Leimat mäntiin ja ilmeisesti kiertokangetkaan ei tilanteesta tykänneet.
Toisesta meni kansi ja kampiakseli mutkalle. Leimat mäntiin ja ilmeisesti kiertokangetkaan ei tilanteesta tykänneet.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Moi!
Taitaa olla hevosmiesten tietotoimiston juttuja, mutta aikoinaan väittivät, että 123 dieseleiden nokkaketjun vaihtoväli olisi ollut Vehon korjaamo-ohjeissa 400 000km.
Taitaa olla hevosmiesten tietotoimiston juttuja, mutta aikoinaan väittivät, että 123 dieseleiden nokkaketjun vaihtoväli olisi ollut Vehon korjaamo-ohjeissa 400 000km.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
En ottaisi mitään stressiä tuosta nokkaketjusta noilla kilometreillä. Jossain 300-350 Tkm kohdalla saattaisin asiaa harkita.
Jos asia kuitenkin alkaa menemään yöuniin, niin kannattaahan se ketju vaihtaa/vaihdattaa mielenrauhan vuoksi. Vaatii hiukan autoasentajan vikaa tuo ketjunvaihto, ei kuitenkaan mitenkään ylivoimainen tehtävä.
Jos asia kuitenkin alkaa menemään yöuniin, niin kannattaahan se ketju vaihtaa/vaihdattaa mielenrauhan vuoksi. Vaatii hiukan autoasentajan vikaa tuo ketjunvaihto, ei kuitenkaan mitenkään ylivoimainen tehtävä.