harkinnassa w123 240D, mitä tulisi ottaa huomioon?
harkinnassa w123 240D, mitä tulisi ottaa huomioon?
eli mitä kannattaisi erityisesti syynätä, jos kyseisen auton olisi hommaamassa? moottorin tarkastelu? korin helposti ruotuvat paikat?
käyttöautoksi tulossa, joten kohtuu kunnossa pitäisi olla. koneilla on ajettu varmastikkin paljon, mutta edessäkin luulisi olevan vielä kilometrejä. jos juuri katsastettu niin riski ehkä hieman pienempi?
haulla varmasti löytäisi monenmoista, mutta ei juuri kyseistä asiaa. tietenkään n. 30 vuotiaalta autolta en ihmeitä odota, mutta kohtuullista kyytiä ja tasaista etenemistä kylläkin. miten varaosien saanti?
käyttöautoksi tulossa, joten kohtuu kunnossa pitäisi olla. koneilla on ajettu varmastikkin paljon, mutta edessäkin luulisi olevan vielä kilometrejä. jos juuri katsastettu niin riski ehkä hieman pienempi?
haulla varmasti löytäisi monenmoista, mutta ei juuri kyseistä asiaa. tietenkään n. 30 vuotiaalta autolta en ihmeitä odota, mutta kohtuullista kyytiä ja tasaista etenemistä kylläkin. miten varaosien saanti?
Valkoinen rotikka ja valtias nimitystä tosta MB 250D:stä on käytetty!
"Kilometrit tekevät mersun."
"Kilometrit tekevät mersun."
Minusta W123 on jo niin vanha, että hinnat ovat nousussa ja hyvät yksilöt
kalliita. Tässä esim. 240 D 2500 eurolla:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/240/2986152
Jos ihan käyttöautoa haet, niin nyt olisi W201 ja W124 vielä halpoja
ja hyviä. Samalla tai pienemmällä rahalla saat parempikuntoisen auton.
Yli 25 vuotta vanhoissa autoissa alkaa kumiosat ja tiivisteet hapertua.
W123 kyllä kestää muuten, mutta ruoste ja huollon puute vaivaavat niitä
ihan halpoja ja ne kalliimmat ja paremmat maksavat Saksassakin sen
verran että tuo 2500 euroa pitäisi varata. Ja jollain vanhalla taksilla
voi olla miljoonia kilometrejä takana ja se alkaa jo tuntua W123:ssakin.
Jos taas hankinnassa saa olla fiilistä mukana, niin sitten se w123 on
kyllä hyvä hankinta ja toimii käyttöautonakin. Varaosista ei kannata
kantaa huolta, niitä saa eikä maksa paljon.
kalliita. Tässä esim. 240 D 2500 eurolla:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/240/2986152
Jos ihan käyttöautoa haet, niin nyt olisi W201 ja W124 vielä halpoja
ja hyviä. Samalla tai pienemmällä rahalla saat parempikuntoisen auton.
Yli 25 vuotta vanhoissa autoissa alkaa kumiosat ja tiivisteet hapertua.
W123 kyllä kestää muuten, mutta ruoste ja huollon puute vaivaavat niitä
ihan halpoja ja ne kalliimmat ja paremmat maksavat Saksassakin sen
verran että tuo 2500 euroa pitäisi varata. Ja jollain vanhalla taksilla
voi olla miljoonia kilometrejä takana ja se alkaa jo tuntua W123:ssakin.
Jos taas hankinnassa saa olla fiilistä mukana, niin sitten se w123 on
kyllä hyvä hankinta ja toimii käyttöautonakin. Varaosista ei kannata
kantaa huolta, niitä saa eikä maksa paljon.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Korista kannattaa kattoa ensimmäiseksi ovien alareunojen kunto. Ovet auki ja kurkkimaan oven alareunat sieltä sisältä päin. Tää on aika hyvä indikaattori kertomaan korin kunnosta muutenkin, eli jos ovien alareunat ihan happamat, voi oletta ruostetta löytyvän merkittävästi myös muualta alustasta. Toki näissä varmaan aina vähän pintaruostetta löytyy, mutta jos ne on ihan harsoa, sitte sitä on jo muuallakin.
Samaten tuulilasin ja takaikkunan alareunojen ruostekukat kertoo mätää löytyvän muualtakin.
Jos alle pääsee kurkkimaan, taka-akselin ylitys korissa on ruosteelle altis paikka.
Tietysti yleisesti vois silmäillä kaikkea ruosteenalkua näkyvistä paikoista, noi edelliset on sellasia, jotka kertoo mun mielestä korin yleiskunnosta aika hyvin. Lattiamattojen alle kannattaa kurkata myös samassa mielessä.
Tekniikka näissä kai yleensä on kunnossa eikä moottorin puolelta vielä pitäis 500 tkm ajetuissa olla ongelmia. Ehkä perän ulinaa kannattais kuunnella: jos ulisee hirveesti jossain n. 80 km/h, alkaa vaatia remonttia.
Sisustuksesta katsoisin lähinnä yleisesti, että on siisti, mutta kuskinpenkkiä vois syynätä enemmänkin: selkänojan nurkan päällysteen puhkikuluminen ja istuinosan jousituksen mahdollinen nyykähtäminen.
Näitä löytyy vielä satunnaisesti aika hyviäkin yksilöitä, mutta afrikkalaiset ovat kovasti juuri näistä dieseleistä kiinnostuneita, joten kato on käynyt. Laivaavat joko kokonaisina tai osina Afrikkaan.
Samaten tuulilasin ja takaikkunan alareunojen ruostekukat kertoo mätää löytyvän muualtakin.
Jos alle pääsee kurkkimaan, taka-akselin ylitys korissa on ruosteelle altis paikka.
Tietysti yleisesti vois silmäillä kaikkea ruosteenalkua näkyvistä paikoista, noi edelliset on sellasia, jotka kertoo mun mielestä korin yleiskunnosta aika hyvin. Lattiamattojen alle kannattaa kurkata myös samassa mielessä.
Tekniikka näissä kai yleensä on kunnossa eikä moottorin puolelta vielä pitäis 500 tkm ajetuissa olla ongelmia. Ehkä perän ulinaa kannattais kuunnella: jos ulisee hirveesti jossain n. 80 km/h, alkaa vaatia remonttia.
Sisustuksesta katsoisin lähinnä yleisesti, että on siisti, mutta kuskinpenkkiä vois syynätä enemmänkin: selkänojan nurkan päällysteen puhkikuluminen ja istuinosan jousituksen mahdollinen nyykähtäminen.
Näitä löytyy vielä satunnaisesti aika hyviäkin yksilöitä, mutta afrikkalaiset ovat kovasti juuri näistä dieseleistä kiinnostuneita, joten kato on käynyt. Laivaavat joko kokonaisina tai osina Afrikkaan.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Jos ei kilometrejä ihan mahdottomasti tule, niin bensamoottori voisi
olla hyvä vaihtoehto. Olisi helpompi löytää vähän ajettuja autoja. Itsellä
oli 230E ja se oli mainio auto.
Tässä esim. 230E, 235 tkm, 1200 e.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/2956507
olla hyvä vaihtoehto. Olisi helpompi löytää vähän ajettuja autoja. Itsellä
oli 230E ja se oli mainio auto.
Tässä esim. 230E, 235 tkm, 1200 e.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/2956507
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
w124:seta on kokemusta ennestään. 700tkm oli ajettu ja toimi kuin junan vessa. farmari w123:sta olen kattellut. mitä erityis huomioitavaa farmarissa?
katselemassani yksilössä oven alareunat kunnossa, eikä ole edes korinvaihto-vehje. hyvää fiilistä isosta manne-mersusta lähinnä haen, ja tottakai ajettavuutta pidemmällekkin matkalle
kiitos vastauksista ja lisääkin saa laittaa!
katselemassani yksilössä oven alareunat kunnossa, eikä ole edes korinvaihto-vehje. hyvää fiilistä isosta manne-mersusta lähinnä haen, ja tottakai ajettavuutta pidemmällekkin matkalle

kiitos vastauksista ja lisääkin saa laittaa!
Valkoinen rotikka ja valtias nimitystä tosta MB 250D:stä on käytetty!
"Kilometrit tekevät mersun."
"Kilometrit tekevät mersun."
Ruostuu se farmarinkin perä jollain tahdilla.anttuko kirjoitti:w124:seta on kokemusta ennestään. 700tkm oli ajettu ja toimi kuin junan vessa. farmari w123:sta olen kattellut. mitä erityis huomioitavaa farmarissa?
katselemassani yksilössä oven alareunat kunnossa, eikä ole edes korinvaihto-vehje. hyvää fiilistä isosta manne-mersusta lähinnä haen, ja tottakai ajettavuutta pidemmällekkin matkalle
kiitos vastauksista ja lisääkin saa laittaa!
W123 -farkussa on samanlainen tasonsäätö kuin W124:ssakin. Sen putkissa ym on ehkä jo jotain korjaamista, kun ikää on se 25 v tai yli.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Moi!
Jos katselet niin varmista, että hydrauliperä toimii, sitä on kallis korjailla.
Käytä aikaa alustan ja koteloiden tarkasteluun. (ruostetta)
Kattoluukusta on tuonikäisessä autossa enemmän harmia...
Etunurkat puskurin alla kukkivat tai on pakkeloitu joka tapauksessa.
Yhtäkaikki olisin enemmän huolissani korista kuin koneesta.
Jos et halua "Matching numbers" autoa, niin vaihtokoneita voit löytää melko halvalla (200-500€).
Mielipiteitä on monia, mutta mielestäni 123 farkku on yksi parhaimman näköisiä mersuja!
Jos katselet niin varmista, että hydrauliperä toimii, sitä on kallis korjailla.
Käytä aikaa alustan ja koteloiden tarkasteluun. (ruostetta)
Kattoluukusta on tuonikäisessä autossa enemmän harmia...
Etunurkat puskurin alla kukkivat tai on pakkeloitu joka tapauksessa.
Yhtäkaikki olisin enemmän huolissani korista kuin koneesta.
Jos et halua "Matching numbers" autoa, niin vaihtokoneita voit löytää melko halvalla (200-500€).
Mielipiteitä on monia, mutta mielestäni 123 farkku on yksi parhaimman näköisiä mersuja!

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Omat vastaavat on aloittaneet ruostumisensa takapyöränkotelosta.
Jos niissä ja yleensäkin taka akselin nurkilla on paikkaa paikan päällä, niin unohda jos et rakasta ruosteisen pellin hitsaamista.
Tosiaan korin kunto on a ja o, jos se puoli on kunnossa niin tekniikankin voi olettaa olevan kohtuu kuosissa.
Halpa ja hyvä, pitää sitten ostaa kaks autoa, mutta kalliskin voi olla paska.
Onnea etsintään...
Jos niissä ja yleensäkin taka akselin nurkilla on paikkaa paikan päällä, niin unohda jos et rakasta ruosteisen pellin hitsaamista.
Tosiaan korin kunto on a ja o, jos se puoli on kunnossa niin tekniikankin voi olettaa olevan kohtuu kuosissa.
Halpa ja hyvä, pitää sitten ostaa kaks autoa, mutta kalliskin voi olla paska.
Onnea etsintään...
------------------------------------------
Jos on tottunut kunnossaolevan W124 dieselin käynnistyvyyteen talvikelissä, voi tiedossa olla itkua ja hammastenkiristelyä kovmmilla pakkasilla, jos ei ole lämpöpaikkaa tarjolla ja välttämättä sekään ei auta. Tai sitten oltava hyväkuntoinen kone, iso akku, venttiilit säädöissä yms. että lähtee edes jotenkuten. W123 nelimukiset dieselit eivät olleet häävejä käynnisyjiä uutena ja eivät siitä ole ainakaan parantuneet kilometrien myötä. Toki yksilöitäkin on ollut varmasti "iliman roikkaa -23°C yhdellä hehkulla ja heti käyntiin" uskoo ken haluaa.
jos meinaat pitää autoa kauemmin kuin leiman loppuun niin korihan se on mikä siitä rapisee.itsellä käyttöautona w123 200d eikä lähde käyntiin näillä keleillä kuin piuhan päästä.muuten ajaa kyllä käyttöauton asian erinomaisesti ja on hyvä ja vakaa ajettava.suosittelen
.alkaa vaan olla viime hetket käsillä jos meinaa hyvän ja halvan saada nämä kun tosiaan alkaa loppua täältä
(akkukotelon alle jos pääsee kurkkimaan niin sen olisi syytä olla kunnossa,muuten on edessä vaativaa hitsaamista.)


w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Moi!mie2 kirjoitti:Jos on tottunut kunnossaolevan W124 dieselin käynnistyvyyteen talvikelissä, voi tiedossa olla itkua ja hammastenkiristelyä kovmmilla pakkasilla, jos ei ole lämpöpaikkaa tarjolla ja välttämättä sekään ei auta.
En kyllä täysin tuota allekirjoita kun tuli noitten kanssa pelattua 15v.

Jos sulla on synteettiset Mobil1 öljyt koneessa, 100Ah akku ja jonkunlaisessa kunnossa oleva kone niin kyllä se lähtee käyntiin ~-20C. Toki sitä saa pikkaisen houkutella mutta kuitenkin.
Eri asia on se, että kuinka usein vanhaa autoa kannattaa tuollalailla kiusata.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
W123 farmarit alkaa olemaan todella kiven alla ja jos niitä onkin, kovasti ovat jo tiensä päässä pian korin puolesta. Sedaneita vielä on joitain "helmi" yksilöitä kaupan, mutta kannattaa olla valmis maksamaan jos haluaa todella hyvän, 240D on moottorina iha jees, mutta ainahan 300D on viismukisena hienompikäyntinen ja jotenkin miehekäs peli
En nyt tiedä sitten sanoa onko itkua tai murheita jos on tottunut W124:een, itsellä niitäkin ollut ja hyviäkin, nytkin yks bensa pihassa on, mutta silti, W123 on Auto ja Mersu isolla A:lla ja M:llä, jotenkin vain leppoisa rassi ja loppujen lopuksi ikäänsä nähden aivan uskomattoman kestävä, ei ihme että afrikkalaiset himoitsevat noita, marokon kuningas auto ja taksi tuo malli jo on.
Niin ite W123:sta vielä, alustan kunto noista kannattaa tosiaan tarkistaa tärkeimpänä, korin osia kuten oviakin löytää vielä hyviä, mutta alusta on tärkein, peltityöt on aina kurjia hommia varsinkin näin kuin itselläkin ei ole taitoa taikka ainakaa paikkaa, pitää aina kaverilla semmoset teettää.
Onnea auton etsintään, myisin tuon oman punaisen pois, mutta milläs sitte ajelisin

Niin ite W123:sta vielä, alustan kunto noista kannattaa tosiaan tarkistaa tärkeimpänä, korin osia kuten oviakin löytää vielä hyviä, mutta alusta on tärkein, peltityöt on aina kurjia hommia varsinkin näin kuin itselläkin ei ole taitoa taikka ainakaa paikkaa, pitää aina kaverilla semmoset teettää.
Onnea auton etsintään, myisin tuon oman punaisen pois, mutta milläs sitte ajelisin

Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06