Mercedes-benz 230E kylmäkäynnistys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
E-sarja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Mercedes-benz 230E kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja E-sarja »

Ostin viikko sitten -87 vuoden 230E mersun. Tuossa ilmeisesti se mekaaninen ruiskujärjestelmä ilman kattia.

Miten tuo pitäisi käynnistää oikeaoppisesti? Jos ei paina kaasua ollenkaan kone vaan hörähtää ja sammuu ja jos painaa kaasun pohjaan ei käynnisty ollenkaan. Hieman starttauksen yhteydessä painamalla kaasua kone saa liikaa ilmeisesti ja tukehtuu melkein aina, ei anna painaa kaasua kun käynnistyy, käynti aaltoa kaasu ylhäällä todella paljon ja meinaa tukehtua. Sitten kun kerran saa kierrokset niin että kone hörähtää kunnolla, sen jälkeen käy hyvin. Muita käyntiongelmia tässä ei ole. Ja lämpimänä käynnistyy hyvin.
Mikä siis olisi oikea tapa käynnistää tuo kylmänä vai onko koneessa vikaa kun ei käynnisty?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

on siinä vikaa, siitä on nyt vain lähdettävä... kaasu pohjassa startatessa pitäis muuten katkaista koko polttoaineen syötön, eli mikään ruiskukone ei yleensä lähde käyntiin, jos startataan kaasu pohjassa, se on ihan ominaisuus, mutta tästä en ole 100% varma KE-jetin kohdalla, joku joka muistaa KE-jetin salat paremmin saa varmistaa...

eli ei sitä sentään tuollaiseksi ole suunniteltu, kuten se sulla nyt käyttäytyy :P jos kaikki on ok, kone lähtee ja jää heti käyntiin, oli sitten kylmä tai kuuma (no, jos on joku -40 C pakkasta, niin on hieman vaikeampi saada käyntiin ekalla :D)

kylmäkynnistys suutin tod.näk. tekee kiusaa, eikä se tukehdu (sitä sanotaan tukehtumiseksi, kun kone saa aivan liikaa polttoainetta ja silloin kastuu myös yleensä tulpatkin), vaan käy liian laihalla jaksaakseen pysyä käynnissä, koska ei saa siltä "ryyppysuuttimelta" lisäannosta polttoainetta, jos moottori saa kylmänä liikaa, se vain yleensä lähtee paremmin käyntiin ja savuttaa hieman normaalia enemmän, yleensä aina kun kone on arka kaasulle, se käy liian laihalla...

vika voi olla sähköissä (johdot poikki tai ecussa vikaa) tai mekaaninen (esim. ryyppysuutin rikki tai vain tukossa)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käynnistys aina ilman kaasua.
Aaltoilu viittais yj-releeseen joka pitäis tinata uudelleen ja samointein tinaa myös bensa pumpun rele.Löytyy akun takaa.
Vikana vois olla myös että lämpö anturi ei älyä moottorin olevan kylmä ,
mutta lähtisin liikkeelle ensin releiden tinailulla.
Toki -Napa- myös puhui asiaa ja kyseiset paikat pitää myös tarkistaa.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mie kävin vilkasemassa illalla tätä potilaana olevaa Mersua. Kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee virtaa ja maata. Käytin suuttimen irrallaan; startatessa sumuttapi bensaa, eli tämä puoli on kunnossa.

Kun kylmäkäynnistyssuutin kerta toimii, täytyy lähtee ettimään vikaa muualta. Ohjaakos tuo lämpötila-anturi mitä kaikkea, mikä vois kylmäkäynnistykseen vaikuttaa?

Lueskelin toisenki tuoreen topikin samasta aiheesta: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=82587
Mielenkiintoista tutkimusta :) Tälläset ropleemat kannattanee aina pitää omina autokohtaisina ketjuinaan, että kestetään kärryillä siitä, mitä kaikkea kustakin autosta on tutkittu ja mitä osia vaihdettu.

Jatkamme lähipäivinä "E-sarjan" auton tutkimista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Epäilisin releitä silti koska mitä muuta vois jäädä jäljelle ,ehkä heikko kipuna mutta miksi sitten kuumana käynnistyy hyvin?
Lämpöanturi kun toimii niin se saa kylmäkäynnistys suuttimelle sen virran jota kuumana taas ei ole,eli se puoli toimii.
Kuulostais muuten siltä että hörähdys tulee sen kylmäpuolen bensasta ja itse jetti ei anna kakkua,tai suuttimet laskee paineet seistessä ja kaikki paikat lilluu bensasta.
Oma mielipiteeni on että ensin tinaukset sitten katsellaan vasta muualta.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

atlas kirjoitti:Epäilisin releitä silti koska mitä muuta vois jäädä jäljelle ,ehkä heikko kipuna mutta miksi sitten kuumana käynnistyy hyvin?
Oma mielipiteeni on että ensin tinaukset sitten katsellaan vasta muualta.
Auto käi eilen meillä. Ensinnä huuhoin ilmanputsarin alta kaiken kertyneen muhjun pois kuumalla vedellä, ni oli mukavampi alkaa vehjettä tutkailemaan.

Otin yj-relen irti ja tutkailin tinaukset, niistä ei löytynyt yksi juotos näytti siltä, että se olisi voinut olla kylmä, joten siihen tarjosin kolvia.

Autoon han on viime kesänä vaihdettu nelikärki-tulpat. Jos sattuisi olemaan niin, että kyseessä on heikko kipinä - ja kuten jossain sanottiin, että tuollaiset monikärkitulpat ei sopisi näille vanhoille heikkovirtasille sytytyslaitteille - laitoin hyllystä kokeeksi tilalle perinteiset tulpat. Sehän voisi ola niin, että lämpösenä sytkälle riittää virtaa, mutta kylmällä kelillä, kun akusta ei saa täysiä tehoja ja starttaaminen ottaa paljon virtaa, ei sytkällä enää riittäisi kakusta jaettavaa :roll: Tulpanjohdoistakin löytyi mittaamalla yhestä piuhasta vikaa.

Katotaan nyt mitä tuo näillä konsteilla sanoo.

Ja hei. Tuossa on kuva ilmanputsarin alta. Sieltä löyty kaks alipainelähtöa, joissa ei ollu mitään. Teippasin nuo umpeen, mut kuuluiskohan noitten mahollisesti olla yhteyksissä johonki, esmes toisiinsa?
http://kuvablogi.com/nayta/2414363/
Viimeksi muokannut jackie, Ti 05.01.2010 17:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

jackie kirjoitti:
Ja hei. Tuossa on kuva ilmanputsarin alta. Sieltä löyty kaks alipainelähtöa, joissa ei ollu mitään. Teippasin nuo umpeen, mut kuuluiskohan noitten mahollisesti olla yhteyksissä johonki, esmes toisiinsa?
http://kuvablogi.com/nayta/2414363/
jep, toisiinsa, mutta asialla ei käytännön merkitystä, kun ne vain mittaa ilmanpainetta, mikään alipaine noihin ei varsinaisesti vaikuta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Auto ei ollu eile meinannu lähteny käyntiin ees parin tunnin seisonnan jälkeen. "E-sarja" oli sit vaihtanu ne nelikärkitulpat takas, ja tänään oli lähteny pakkasesta nätisti käyntiin ilman piuhaa :D Ne perinteiset tulpat mitkä tohon laitoin, oli siis käytetyt, mut jätetty varoiks hyllyyn, joten ne on nyt viskattuu roskiin.

Ilmeisesti vika oli siis tossa ylijänniterelessä. Nyt jos vielä joku osais selittää, mitä se on jättänyt tekemättä tai ohjaamatta, ku ei kerta lähteny käyntii.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj- jos ei pelaa niin yksi on kylmäkäynnistys suutin ei pelaa,tyhjäkäynti heijaa
....se kyllä aiheuttaa monia vikoja.
Bensapumpun relekin aiheuttaa käynnistys ongelmia mutta enemmän kai kuumalla koneella,joten sekin samoin tein tinaukseen kaiken varalta.
Hyvä kylläkun läksi pelaamaan.
Avatar
E-sarja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja E-sarja »

Jep, Kiitosta vaan kaikille avusta. Nyt kyllä toimii. Ekalla lähtee käyntiin -20 pakkasta. Nyt eiku kovaa ajoa, muita vikoja tuossa ei tällä hetkellä olekkaan :)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

onko sun auto muuten ollut ajamatta pitemmän aikaa, ennen kuin sen ostit :roll:

tuo oma 300E oli ollut n. vuoden ajamatta ja meni jonkin aikaa, että se alkoi toimimaan kunnolla, bensalinjat/suuttimet//määräjakaja varmaan oli aivan täynnä hartsia/muuta nykybensan tekemään paskaa, kun aina se alkoi toimimaan paremmin ja paremmin, kun vain aikansa kaateli asetonia ja ksyleeniä tankiin :roll:

nyt tuo oma on pelannut ihan kuten pitääkin ja aina on lähtenyt käyntiin ekalla, tulppien kastelukin on loppunut, kun sain seokset kunnolla säätöihin pakokaasutesterin avulla... (seokset oli aika paksulla ja ennen kuin lambda säätö alkoi toimia, niin ehti aina joskus kastella tulpat)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
E-sarja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja E-sarja »

Ei ollu seisonu. Oli ollu kovassa ajossa ainakii viimeset 5kk. Ja ei tos muuta käyntii viittaavaa ollu. Tuo kylmäkäynnistys ollu ongelma pitemmän aikaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

E-sarja kirjoitti:Ei ollu seisonu. Oli ollu kovassa ajossa ainakii viimeset 5kk. Ja ei tos muuta käyntii viittaavaa ollu. Tuo kylmäkäynnistys ollu ongelma pitemmän aikaa.
ok.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
TuNa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 305
Liittynyt: To 24.08.2006 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuNa »

Minkä näköinen vehjes toi yj-rele on, kun itsellä on vastaavia ongelmia?
Onko se oikean vai vasemman puoleinen iso rele akun takana?
Onkos tuo kylmäkäynnistys suutin tuo missä on sininen mokkula kuvassa ja menee johdot?
Kuva
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

yj- rele on se missä on 1 tai 2 kpl sulakkeita siinä päällä...

jep, juuri tuo "sininen mokkula" on se kylmäkäynnistys suutin.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
TuNa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 305
Liittynyt: To 24.08.2006 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TuNa »

napa kirjoitti:yj- rele on se missä on 1 tai 2 kpl sulakkeita siinä päällä...

jep, juuri tuo "sininen mokkula" on se kylmäkäynnistys suutin.
Kiitos nopeasta vastauksesta! :)
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

-89 mallin ohjekirjassa mainitaan että kaksatasessa pensassa pitäs painaa kaasua ennen ku starttaa, myös mun 230 lähtee paremmin näin käymään.
Avatar
Wiltteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: To 15.06.2006 20:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Wiltteri »

gaz169 kirjoitti:-89 mallin ohjekirjassa mainitaan että kaksatasessa pensassa pitäs painaa kaasua ennen ku starttaa, myös mun 230 lähtee paremmin näin käymään.
Eikös tuo kaasunpolkasu ennen starttausta ole kaasarivehkeiden juttuja.
Viisaammat saa korjata.
edelliset
W124 250D automat -88 W202 C280 automat -94 W202 C250TDT automat-96 W124 250D automat -91 W124 230 automat -91
"nykyratsu" W211 E320CDI -03 ja "mammalla" W204 C220CDI -08
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Näin kai sen pitäisi olla ruiskukoneissa, mutta kyllä tuo minun 230 E lähtee nätimmin ja jää tasaisemmin pyörimään jos kaasua hipaisee ennen starttausta. En tiedä mistä johtuu.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Kuinka se ylijänniterele aukaistaan oikeaoppisesti jotta pääsis tinailemaan sitä? Olisko jollain kuvaa tästä releestä purettuna?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Sorsso kirjoitti:Kuinka se ylijänniterele aukaistaan oikeaoppisesti jotta pääsis tinailemaan sitä? Olisko jollain kuvaa tästä releestä purettuna?
tuolla on muutama kuva mun 300E:n yj-releestä, jota ei enää kannattanut ruveta tinailemaan... rele
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Sorsso kirjoitti:Kuinka se ylijänniterele aukaistaan oikeaoppisesti jotta pääsis tinailemaan sitä? Olisko jollain kuvaa tästä releestä purettuna?
Ei taida mitenkään "oikeaoppisesti" sitä saada auki. Itse joskus kun avasin, niin väkisin vaan levittelin sitä alumiinikoppaa auki, kunnes se suostui irtoamaan siitä muovisesta alustastaan. Taisi vähän revetäkin siinä mun operoinnissa se alumiini. Sitten takasin laittaessa pyörittelin releen vulkanoituvaan teippiin =D
napa kirjoitti:tuolla on muutama kuva mun 300E:n yj-releestä, jota ei enää kannattanut ruveta tinailemaan... rele
Joskus kenties kosteutta imassut??? =D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Sorsso kirjoitti:Kuinka se ylijänniterele aukaistaan oikeaoppisesti jotta pääsis tinailemaan sitä?
Eipä tietty tullu kuvattua sitä, mutta kahelta sivulta pohjasta ku käännät taitokset auki, ni kuori nousee pois paikoiltaan. Varo sit ette hukkaa sisällä irrallaan olevaa muovilätkää, sen kuuluu olla piirilevyn puoleisella seinällä sitä kuorta.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
smegma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 06.10.2009 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja smegma »

ittellä tuntuu käyvän toi 230E melko rikkaalla ja tuntuu bensaakin maistuvan ~20l/100km.

voisko olla että tuo kylmäkäynnistyssuutin-mikälie olis koko ajan syöttämässä bensaa vähän enemmän? vai mistäkö vois johtua, varmaan aika monestakin asiasta mut mistä kannattais lähtee ettimään "vikaa".

eihän tuo mikään talousihme muutenkaan ole mut kai sen vähän vähemmän pitäis viedä?

autolla on ajettu n 600km sen jälkeen kun sen on saanut parin vuoden seisonnasta liikenteeseen.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se vois olla että suuttimet o jumissa tms. ku o autoo seisotettu. totuushan on se että mersu vaa huononee kun sitä ei käytetä. puoli vuotta on jo liikaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1768
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Se on tuo kulutus vähän kiinni ajotavasta. Jos pyörittelee pelkästään kaupungilla lyhyttä pätkää ja pistää katukivet joka kulmalla uuteen järjestykseen, niin kyllähän rohto kelpaa. Kuitenkin tuommoisella normaalilla seka-ajolla jano pysyy siellä 10-11 l/100 km tietämissä. Ainakin minun farkulla ja se on automaatti.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
smegma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 06.10.2009 13:26
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja smegma »

sompio kirjoitti:Se on tuo kulutus vähän kiinni ajotavasta. Jos pyörittelee pelkästään kaupungilla lyhyttä pätkää ja pistää katukivet joka kulmalla uuteen järjestykseen, niin kyllähän rohto kelpaa. Kuitenkin tuommoisella normaalilla seka-ajolla jano pysyy siellä 10-11 l/100 km tietämissä. Ainakin minun farkulla ja se on automaatti.
eipä sillä tietä viiti paljoo liipata, menis varmaan jo tankillinen satasella sitten..

tokihan auto vie kaupungissa enemmän, on otettu huomioon.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

käykö se sun 230E muuten normaalisti, vai haiseeko pakokaasut sikarikkaalle tyhjäkäynnillä jne. :roll: tuo 20 ltr/100 km on kyllä ehdottomasti liikaa, jos autoa ei polje jatkuvasti aivan hulluna... oma 300E kuluttaa nyt arviolta sen 10-12 ltr/100 km, kun sain ke-jetin kunnon säätöihin ja suuttimet putsattua, tyhjäkäynniläkään auto ei käryä enää entiseen malliin...

edit: muistaakseni näissä vanhemmissa autoissa, joissa on tuo ke-jetti käytössä, niin lambdan rikkoontuminen nostaa kulutusta heti aika reilusti :roll: ainakin audi 80 teki sellaista, vaikka muuten pelas vielä aivan kohtuullisesti, kulutus vain oli kans luokkaa 20 ltr/100 km, kun lambda meni rikki... selityshän on hyvin yksinkertainen, kun lambda on rikki, niin se antaa sellaista tietoa eculle, että ollaan "laihalla", niin ecu sitten yrittää korjata seosta rikkaalle sen säätövarojen puitteissa ja kulutus nousee...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 817
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Itselläni oli sama ongelma omassa vm.83 230E:ssä. Jano oli mahtava, n. 15l/100 km, bensa haisi putken takana ja tyhjäkäynti oli n. 1400 rpm. Käytin auton tutkittavana Alppilan Autohuollossa ja diagnostisoivat, että Lisäilmaluisti ja määräjakaja jumissa ja pitää uusia, 1 300 € töineen. Jostain syystä en sitten teetättänyt tuolla reseptillä... Sain kuitenkin ystävällisen vinkin, että kannattaa irrotella ko. kikkulat ja puhdistaa kunnolla, niin voipi lähteä pelaamaan.

Määräjakajan putsailin Brake cleanerillä ja vaihdoin kunnolla putsatun käytettynä hankkimani lisäilmaluistin, niin johan pelittää. Kulutus on nyt pätkäajossa talvella sen n. 11l/100 km, kuten pitääkin. Tyhjäkäyntikin on nyt sen 750 rpm, kuten pitääkin Kannattaa tsekata tulpat ja jakajan kansi ynnä pyörijä myös samalla.


T; Wade


smegma kirjoitti:ittellä tuntuu käyvän toi 230E melko rikkaalla ja tuntuu bensaakin maistuvan ~20l/100km.

voisko olla että tuo kylmäkäynnistyssuutin-mikälie olis koko ajan syöttämässä bensaa vähän enemmän? vai mistäkö vois johtua, varmaan aika monestakin asiasta mut mistä kannattais lähtee ettimään "vikaa".

eihän tuo mikään talousihme muutenkaan ole mut kai sen vähän vähemmän pitäis viedä?

autolla on ajettu n 600km sen jälkeen kun sen on saanut parin vuoden seisonnasta liikenteeseen.
:D
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

smegma kirjoitti:ittellä tuntuu käyvän toi 230E melko rikkaalla ja tuntuu bensaakin maistuvan ~20l/100km.

voisko olla että tuo kylmäkäynnistyssuutin-mikälie olis koko ajan syöttämässä bensaa vähän enemmän? vai mistäkö vois johtua, varmaan aika monestakin asiasta mut mistä kannattais lähtee ettimään "vikaa".

eihän tuo mikään talousihme muutenkaan ole mut kai sen vähän vähemmän pitäis viedä?

autolla on ajettu n 600km sen jälkeen kun sen on saanut parin vuoden seisonnasta liikenteeseen.
Joo kyllä jotain vialla on koska itellä menee 8l normi ajos ja kaupunki ajos 10l tuntumaan.Lampda ja lisäilmaluistin kannattas ehkä testata.Vaihdoin itelle molemmat koska kummatkin oli sököt ja sen jälkeen tippu syönti noihin lukemiin.Lampda jos pitää vaihtaa niin boschin alkuperäinen parhaiten toimii,samoin tulpat kannattaa olla samanmerkkiset.
http://www.finnbits.com/m103_1.jpg
124/300E v.89
Vastaa Viestiin