W211 - badenwürttembergiläinen ja baijerilainen Suomessa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Re: akku

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

kutos-z kirjoitti:Morjensta jos kulkimessa on 2 akku järjestelmä (ladataan kumpaakin yhtäaikaa) tulee kummankin akun olla yhtähyvässä kunnossa muuten tapahtuu niin että parempi akkukin on samassa kunnossa kuin huonompikin ja se tapahtuu aika nopeasti senjälkeen tulee just kaikenlaisia ongelmia :roll: :arrow:
Niin mulla ei ainakaan ole koskaan ollut virran vähyyttä käynnistettäessä, ei vanhalla eikä uudella isolla akulla (S211).
Minulla kaikki ongelmat ollut vain noin -10 paikkeilla ja siitä kovemmassa pakkasessa webaston käyntiin lähtö.
Luulisin että molempia akkuja haistellaan erikseen ja ladataan sen mukaan.
Muutenhan tuollaista softaa ei tarvisi ollenkaan.
Tiedätkö tuon akun ohjainlaitteen softan sielunelämästä jotain enemmän?
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: akku

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jytäkkä kirjoitti:
kutos-z kirjoitti:Morjensta jos kulkimessa on 2 akku järjestelmä (ladataan kumpaakin yhtäaikaa) tulee kummankin akun olla yhtähyvässä kunnossa muuten tapahtuu niin että parempi akkukin on samassa kunnossa kuin huonompikin ja se tapahtuu aika nopeasti senjälkeen tulee just kaikenlaisia ongelmia :roll: :arrow:
Niin mulla ei ainakaan ole koskaan ollut virran vähyyttä käynnistettäessä, ei vanhalla eikä uudella isolla akulla (S211).
Minulla kaikki ongelmat ollut vain noin -10 paikkeilla ja siitä kovemmassa pakkasessa webaston käyntiin lähtö.
Luulisin että molempia akkuja haistellaan erikseen ja ladataan sen mukaan.
Muutenhan tuollaista softaa ei tarvisi ollenkaan.
Tiedätkö tuon akun ohjainlaitteen softan sielunelämästä jotain enemmän?
211:ssähän SBC-akku kytketään releellä ison akun rinnalle normaalikäytössä jolloin molemmat latautuvat siitä jännitteestä mitä laturi antaa. Niissä autoissa joissa on oikea starttimoottoriakku erikseen, voi latausjärjestelmäkin olla monimutkaisempi (esim. 221:ssä pystytään starttiakkua lataamaan erikseen).

Mutta webaston käydessä yksikseen tuo rele on auki jolloin kummankin akun jännite voidaan oikeasti mitata erikseen.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: akku

Viesti Kirjoittaja nautseri »

DBFI kirjoitti:
jytäkkä kirjoitti:
kutos-z kirjoitti: Niin mulla ei ainakaan ole koskaan ollut virran vähyyttä käynnistettäessä, ei vanhalla eikä uudella isolla akulla (S211).
Minulla kaikki ongelmat ollut vain noin -10 paikkeilla ja siitä kovemmassa pakkasessa webaston käyntiin lähtö.
Luulisin että molempia akkuja haistellaan erikseen ja ladataan sen mukaan.
Muutenhan tuollaista softaa ei tarvisi ollenkaan.
Tiedätkö tuon akun ohjainlaitteen softan sielunelämästä jotain enemmän?
211:ssähän SBC-akku kytketään releellä ison akun rinnalle normaalikäytössä jolloin molemmat latautuvat siitä jännitteestä mitä laturi antaa. Niissä autoissa joissa on oikea starttimoottoriakku erikseen, voi latausjärjestelmäkin olla monimutkaisempi (esim. 221:ssä pystytään starttiakkua lataamaan erikseen).

Mutta webaston käydessä yksikseen tuo rele on auki jolloin kummankin akun jännite voidaan oikeasti mitata erikseen.
Nyt asian ollessa tapetilla,niin kysästään samalla .
Missä ja mikä rele ohjaa akkujen virtoja :?: :idea:
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tiedän yhden auton , johon auttoi kun akku vaihdettiin Optiman keltakantiseen akkuun(edellinen varta 2kk vanha).

Optima kestää purkausta paremmin---> saa mennä aika tyhjiin että vaikuttaa jännitteisiin(webasto toimii pitempään)---> tyhjempi akku = rajumpi latausvirta . Muutenkin optimathan on suunniteltu nimenomaan syväpurkausakuksi , ja ei niitä turhaan käytetä ambulanseissa ja muissa viranomaislaitteissa.
Viimeksi muokannut Turmelo, La 26.12.2009 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

jussilampi kirjoitti:
jytäkkä kirjoitti:
Kyllä se -20 astetta onkin viimeisiä lämpötiloja jossa se toimii,parikymmentä vuotta Vebastoja ja Ebereitä työkseen asentanu kaveri sanoi,ettei sillä tee mitään kun tulee kunnon pakkaset,eli se on niinkuin ilmalämpöpumppu ettei toimi,enään -25 pakkasessa ja silloinhan sitä juuri tarvittais.Ei muuten asenna niitä enään kun perusti oman liikkeen,sanoi että liijan paljon takuukorjauksia,ettei moinen homma kannata.
Jos asia on näin niin kaikki kuorma-autokuljettajat ois kuollu jo suku- puuttoon.Taitaa olla virran vähyys tai akun virran luovutuksessa ongelmia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: akku

Viesti Kirjoittaja DBFI »

nautseri kirjoitti: Nyt asian ollessa tapetilla,niin kysästään samalla .
Missä ja mikä rele ohjaa akkujen virtoja :?: :idea:
Jos tarkoitat sitä AUX battery relettä niin se on K57/2 ja se on siinä SBC akun lähettyvillä, lokasuojassa rintapellin etupuolella. Mutta eihän tuo varsinaisesti virtoja ohjaa, kytkee vain pikkuakun kiinni pääakkuun (normaalisti). Battery contol module on taas takakontissa akun vierellä.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Turmelo kirjoitti:Tiedän yhden auton , johon auttoi kun akku vaihdettiin Optiman keltakantiseen akkuun(edellinen varta 2kk vanha).

Optima kestää purkausta paremmin---> saa mennä aika tyhjiin että vaikuttaa jännitteisiin(webasto toimii pitempään)---> tyhjempi akku = rajumpi latausvirta . Muutenkin optimathan on suunniteltu nimenomaan syväpurkausakuksi , ja ei niitä turhaan käytetä ambulanseissa ja muissa viranomaislaitteissa.
Jos tuo Vartalainen ei ole ollut AGM akku ja autossa sellainen pitää olla niin akut kypsyy hetkessä.
Optimaa en kauheasti hehkuttaisi, on niissäkin omat huonot yksilönsä.
Ainakin kaverin akku näytti heti kieltä kun oli tositoimissa.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
typeyks
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 21.09.2008 19:55
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja typeyks »

Nyt on ihan pakko kirjottaa uteliaisuuttani, kun poikien tekstejä lukenut.

Kaikki huutelevat akkujen perään, mutta toimiiko Webasto missään tilanteessa? Onko itse laitteen boksi voinut mennä vikatilaan, joka korjautuu sulakkeen hetkellisellä poistamisella?

nimimerkillä parin väyrysen ja xx määrän bemareiden webastoja elvyttäneenä =)
Hankala tapaus.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

typeyks kirjoitti:Nyt on ihan pakko kirjottaa uteliaisuuttani, kun poikien tekstejä lukenut.

Kaikki huutelevat akkujen perään, mutta toimiiko Webasto missään tilanteessa? Onko itse laitteen boksi voinut mennä vikatilaan, joka korjautuu sulakkeen hetkellisellä poistamisella?

nimimerkillä parin väyrysen ja xx määrän bemareiden webastoja elvyttäneenä =)
Veikkaan että Eerola on kyllästynyt off-topic juttuihimme mutta ekassa postissa hän kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, että W211 haluaa suojella akun varaustilaa niin maanisella tarmolla, että uusikin akku herättää kunnon suomalaispakkasessa Mersun suojaustoiminnot ja auto alkaa estää lisälämmittimen kunnollista käyttöä? ...

... Mutta silti: Jos baijerilainen sähkönkulutus on badenwürttembergiläisen mielestä niin kovaa, että suomalaisen kuluttajan täytyy lämmityksen varmistamiseksi CTEKata autoaan joka yö, niin jossain mennään pieleen ja kovaa.

"Lämmittimen ennenaikainen sammuminen pakkassäässä ei aivan täydellisesti toteuta Webaston sanomaa:... "

Tulkitsen tuon kyllä niin että webasto "toimii" mutta sammuu sähkön puutteeseen liian aikaisin. Toisaalta Eerola ei olisi jättänyt tilanteen kuvausta tuohon jos kyse olisi ollut kokonaan kuolleesta webastosta.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

jytäkkä kirjoitti:
Turmelo kirjoitti:Tiedän yhden auton , johon auttoi kun akku vaihdettiin Optiman keltakantiseen akkuun(edellinen varta 2kk vanha).

Optima kestää purkausta paremmin---> saa mennä aika tyhjiin että vaikuttaa jännitteisiin(webasto toimii pitempään)---> tyhjempi akku = rajumpi latausvirta . Muutenkin optimathan on suunniteltu nimenomaan syväpurkausakuksi , ja ei niitä turhaan käytetä ambulanseissa ja muissa viranomaislaitteissa.
Jos tuo Vartalainen ei ole ollut AGM akku ja autossa sellainen pitää olla niin akut kypsyy hetkessä.
Optimaa en kauheasti hehkuttaisi, on niissäkin omat huonot yksilönsä.
Ainakin kaverin akku näytti heti kieltä kun oli tositoimissa.

Tuota ei tullut katottua oliko agm vai ei. Mutta ainakin itsellä mitä on kokemuksia optiman yellow topeista , niin ei yhtään negatiivista(red topista on, sitä en suosittele kenellekkään). Ei nuo suotta tuolla autohifipiireissä noita käytä. Toki noitakin voi maanantai kappaleita olla, mutta sitä varten on sitten takuu...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

DBFI kirjoitti:...webasto "toimii" mutta sammuu sähkön puutteeseen liian aikaisin. Toisaalta Eerola ei olisi jättänyt tilanteen kuvausta tuohon jos kyse olisi ollut kokonaan kuolleesta webastosta.
Juuri näin. Webasto toimii joka kerran aivan täydellisesti jos auto on CTEK:issä kiinni. Webasto toimii myös juuri myyntipuheiden mukaisesti seuraavan kerran pulkkamäen juurella. Ja todennäköisesti myös seuraavan kerran sukulaisien pihalla (mikä tietenkin on imagosyistä erittäin hyvä juttu).

Mutta odotas, jos tämän jälkeen tuudittaudut uskomaan, että parin kymmenen kilometrin säteellä tapahtuva sukkulointiajo riittäisi lataamaan akkuja riittävästi toimintavarmuuden takaamiseksi: Varmasti yksi kaunis ja kylmä aamu Mersun suojaustoiminnot pomppaavat turvaamaan akkua ja auto alkaa estää lisälämmittimen kunnollista käyttöä. Webaston toiminta tyssää muutaman minuutin pohottamisen jälkeen ja pakkaskohmeista talvilaatua saa suostutella syttymään pelkän hehkutulppien lämmön turvin.

Tälläkin hetkellä töpselihybridini on CTEK:in välityksellä kiinni Tampereen Sähkölaitoksessa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

eerola kirjoitti:
DBFI kirjoitti:...webasto "toimii" mutta sammuu sähkön puutteeseen liian aikaisin. Toisaalta Eerola ei olisi jättänyt tilanteen kuvausta tuohon jos kyse olisi ollut kokonaan kuolleesta webastosta.
Juuri näin. Webasto toimii joka kerran aivan täydellisesti jos auto on CTEK:issä kiinni. Webasto toimii myös juuri myyntipuheiden mukaisesti seuraavan kerran pulkkamäen juurella. Ja todennäköisesti myös seuraavan kerran sukulaisien pihalla (mikä tietenkin on imagosyistä erittäin hyvä juttu).

Mutta odotas, jos tämän jälkeen tuudittaudut uskomaan, että parin kymmenen kilometrin säteellä tapahtuva sukkulointiajo riittäisi lataamaan akkuja riittävästi toimintavarmuuden takaamiseksi: Varmasti yksi kaunis ja kylmä aamu Mersun suojaustoiminnot pomppaavat turvaamaan akkua ja auto alkaa estää lisälämmittimen kunnollista käyttöä. Webaston toiminta tyssää muutaman minuutin pohottamisen jälkeen ja pakkaskohmeista talvilaatua saa suostutella syttymään pelkän hehkutulppien lämmön turvin.

Tälläkin hetkellä töpselihybridini on CTEK:in välityksellä kiinni Tampereen Sähkölaitoksessa.
Joko pikkuakun uusit?
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

eerola kirjoitti:
DBFI kirjoitti:...webasto "toimii" mutta sammuu sähkön puutteeseen liian aikaisin. Toisaalta Eerola ei olisi jättänyt tilanteen kuvausta tuohon jos kyse olisi ollut kokonaan kuolleesta webastosta.
Juuri näin. Webasto toimii joka kerran aivan täydellisesti jos auto on CTEK:issä kiinni. Webasto toimii myös juuri myyntipuheiden mukaisesti seuraavan kerran pulkkamäen juurella. Ja todennäköisesti myös seuraavan kerran sukulaisien pihalla (mikä tietenkin on imagosyistä erittäin hyvä juttu).

Mutta odotas, jos tämän jälkeen tuudittaudut uskomaan, että parin kymmenen kilometrin säteellä tapahtuva sukkulointiajo riittäisi lataamaan akkuja riittävästi toimintavarmuuden takaamiseksi: Varmasti yksi kaunis ja kylmä aamu Mersun suojaustoiminnot pomppaavat turvaamaan akkua ja auto alkaa estää lisälämmittimen kunnollista käyttöä. Webaston toiminta tyssää muutaman minuutin pohottamisen jälkeen ja pakkaskohmeista talvilaatua saa suostutella syttymään pelkän hehkutulppien lämmön turvin.

Tälläkin hetkellä töpselihybridini on CTEK:in välityksellä kiinni Tampereen Sähkölaitoksessa.
Ootko tutkinut tuota auton virran kulutusta, kun se on parkissa, eli onko akku ihan oikeasti tyhjä, kun auto sammuttaa webaston pois? Pystyykö tuota akunohjainlaitteen jänniterajaa pudottaa niin alas, että se on varmasti pois pelistä (esim. 9V)? Silloin tulisi testatua, että onko kyse auton ylivarovaisuudesta, vai tyhjeneekö akku niin paljon, että tarvitaan lisävirtaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hannun1 kirjoitti:[
Ootko tutkinut tuota auton virran kulutusta, kun se on parkissa, eli onko akku ihan oikeasti tyhjä, kun auto sammuttaa webaston pois? Pystyykö tuota akunohjainlaitteen jänniterajaa pudottaa niin alas, että se on varmasti pois pelistä (esim. 9V)? Silloin tulisi testatua, että onko kyse auton ylivarovaisuudesta, vai tyhjeneekö akku niin paljon, että tarvitaan lisävirtaa.
10,2 volttia näyttäis olevan alin arvo.
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

hannun1 kirjoitti:
eerola kirjoitti:
DBFI kirjoitti:...webasto "toimii" mutta sammuu sähkön puutteeseen liian aikaisin. Toisaalta Eerola ei olisi jättänyt tilanteen kuvausta tuohon jos kyse olisi ollut kokonaan kuolleesta webastosta.
Juuri näin. Webasto toimii joka kerran aivan täydellisesti jos auto on CTEK:issä kiinni. Webasto toimii myös juuri myyntipuheiden mukaisesti seuraavan kerran pulkkamäen juurella. Ja todennäköisesti myös seuraavan kerran sukulaisien pihalla (mikä tietenkin on imagosyistä erittäin hyvä juttu).

Mutta odotas, jos tämän jälkeen tuudittaudut uskomaan, että parin kymmenen kilometrin säteellä tapahtuva sukkulointiajo riittäisi lataamaan akkuja riittävästi toimintavarmuuden takaamiseksi: Varmasti yksi kaunis ja kylmä aamu Mersun suojaustoiminnot pomppaavat turvaamaan akkua ja auto alkaa estää lisälämmittimen kunnollista käyttöä. Webaston toiminta tyssää muutaman minuutin pohottamisen jälkeen ja pakkaskohmeista talvilaatua saa suostutella syttymään pelkän hehkutulppien lämmön turvin.

Tälläkin hetkellä töpselihybridini on CTEK:in välityksellä kiinni Tampereen Sähkölaitoksessa.
Ootko tutkinut tuota auton virran kulutusta, kun se on parkissa, eli onko akku ihan oikeasti tyhjä, kun auto sammuttaa webaston pois? Pystyykö tuota akunohjainlaitteen jänniterajaa pudottaa niin alas, että se on varmasti pois pelistä (esim. 9V)? Silloin tulisi testatua, että onko kyse auton ylivarovaisuudesta, vai tyhjeneekö akku niin paljon, että tarvitaan lisävirtaa.
Olen tutkinut omastani: ison akun jännite 11.9v kun sammutti webaston.
Veholla tehtiin ohjainlaitteen päivitys ja sama homma jatkui.
Tämä vika on pikkuakussa jonka jännite on varmaan reilusti liian alhainen.
Minulla webaston herjatessa ei iso akku ollut koskaan vähissä virroissa, olis lähtenyt käyntiin vaikka -30 pakkasilla.
EI tarvi lisävirtaa.

Vika on pikkuakussa jos webasto menee pois päältä.

Pikkuakun vaihdon jälkeen tänäänkin antoi huruuttaa webaa tappiin saakka vaikka pakkasta -21.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

hannun1 kirjoitti:...Ootko tutkinut tuota auton virran kulutusta, kun se on parkissa, eli onko akku ihan oikeasti tyhjä, kun auto sammuttaa webaston pois?...
Ainakaan iso akku ei ole millään muotoa tyhjä. Vaikka Webasto putoaisi pois pelistä, voin vielä hehkuttaa monen monituista kertaa peräkkäin ennen starttaamista ja tämän jälkeen startata vaikka pakkasta olisi yli -25C. Ja startti jaksaa ihan mukisematta. Eli virtaa auton systeemeissä kyllä riittää.
jytäkkä kirjoitti:Olen tutkinut omastani: ison akun jännite 11.9v kun sammutti webaston.
Veholla tehtiin ohjainlaitteen päivitys ja sama homma jatkui...
...Pikkuakun vaihdon jälkeen tänäänkin antoi huruuttaa webaa tappiin saakka vaikka pakkasta -21.
Omituista, miten SBC:n akku vaikuttaisi Webastoon. Mutta toisaalta: Tuo alkaa olla aikamoinen sähköauto (vaikka hybriditoiminteet jätettäisiin vitsailematta) tuo auto, joten en olisi tästä riippuvuussuhteesta mitenkään poikkeuksellisen äimistynyt. Jospa kokemusperäisen vinkin saatuani arjen koittaessa kokeilisin käydä hankkimassa uuden pikkuakun.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ison akun jännitteet ovat minullakin Webastoinnin jälkeen samaa tasoa jäsen jytäkkä:n raportoimien kanssa.

Nyt vain alkaa mennä aika mielenkiintoiseksi: Kävin akkuliikkeessä ja sanoin haluavani pikkuakun. Akkuliikkeen heppu sanoi itsekin kuvitelleensa pikkuakun kunnon ja Webaston sammuilun välistä syy-seuraus-suhdetta. Mutta nyt hän vakuutti kivenkovaan, että olisi tullut toiseen ymmärrykseen. Lisäksi hän väitti, että CTEK MULTI XS 3600 ei konepellin alta jaksaisi tuupata isoa akkua riittävän täyteen matkalla tapahtuvien jännitehäviöiden vuoksi.

Eli en saanut ainakaan vielä pikkuakkua vaan nyt pitää paahtaa iso akku täpötäyteen suoraan akun navoista liikkeen työkalulla, jonka jälkeen ison akun kestävyyttä koeponnistetaan jne.

...ja minä kun jo toivoin, että prosessi olisi mennyt:

Akkuliikkeeseen --> Uusi pikkuakku autoon --> Huolet pois seuraavaksi N:ksi vuodeksi

Ei jaksaisi arpoa vaan haluaisi asian pois päiväjärjestyksestä. Mahtaako olla muuta vaihtoehtoa kuin hankkia fiskeri..?

:cry:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

eerola kirjoitti:Ison akun jännitteet ovat minullakin Webastoinnin jälkeen samaa tasoa jäsen jytäkkä:n raportoimien kanssa.

Nyt vain alkaa mennä aika mielenkiintoiseksi: Kävin akkuliikkeessä ja sanoin haluavani pikkuakun. Akkuliikkeen heppu sanoi itsekin kuvitelleensa pikkuakun kunnon ja Webaston sammuilun välistä syy-seuraus-suhdetta. Mutta nyt hän vakuutti kivenkovaan, että olisi tullut toiseen ymmärrykseen. Lisäksi hän väitti, että CTEK MULTI XS 3600 ei konepellin alta jaksaisi tuupata isoa akkua riittävän täyteen matkalla tapahtuvien jännitehäviöiden vuoksi.

Eli en saanut ainakaan vielä pikkuakkua vaan nyt pitää paahtaa iso akku täpötäyteen suoraan akun navoista liikkeen työkalulla, jonka jälkeen ison akun kestävyyttä koeponnistetaan jne.

...ja minä kun jo toivoin, että prosessi olisi mennyt:

Akkuliikkeeseen --> Uusi pikkuakku autoon --> Huolet pois seuraavaksi N:ksi vuodeksi

Ei jaksaisi arpoa vaan haluaisi asian pois päiväjärjestyksestä. Mahtaako olla muuta vaihtoehtoa kuin hankkia fiskeri..?

:cry:
Jos tuolla ctekillä pusket virtaa niin kytke se myös pikkuakun napoihin niin alkaa Lyyti kirjottaan.
Tosin en tiedä onko se teknisesti oikein kytkeä se kahteen paikkaan???

Mutta kun sen pikkuakun vaihdat niin ctekiä et enää tarvitse.
Ja sen pikkuakun kuntoon ei kannata tuijottaa muutakuin vaihtoon vaan, on niin halpakin tarvikkeena.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...en saanut ainakaan vielä pikkuakkua vaan nyt pitää paahtaa iso akku täpötäyteen suoraan akun navoista liikkeen työkalulla, jonka jälkeen ison akun kestävyyttä koeponnistetaan jne...
jytäkkä kirjoitti:...Jos tuolla ctekillä pusket virtaa niin kytke se myös pikkuakun napoihin niin alkaa Lyyti kirjottaan...
Myyjä antoi kyytiin sellaisen "isojen poikien laturin", jolla virtaa työnnetään. Tokko yön yli CTEKillä on oleellisesti vähemmän kuin pari tuntia Kaikkien Laturien Äidillä? Ja jotenkin tuota "liian etäisen latauspisteen teoriaakin" epäilen. Mutta kokeillaan nyt tätäkin, niin eipähän tarvitse spekuloida. :roll:
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:Myyjä antoi kyytiin sellaisen "isojen poikien laturin", jolla virtaa työnnetään. Tokko yön yli CTEKillä on oleellisesti vähemmän kuin pari tuntia Kaikkien Laturien Äidillä? Ja jotenkin tuota "liian etäisen latauspisteen teoriaakin" epäilen. Mutta kokeillaan nyt tätäkin, niin eipähän tarvitse spekuloida.
Nyt alkaa vähän korpea. "Isojen poikien laturi" ei tehnyt yhtään parempaa jälkeä kuin CTEK:kään. Vielä tämänkään jälkeen minulle ei suostuttu myymään pikkuakkua, vaan myyjä vaihtoi ison akun toiseen

Ja vaikka perässä on uusi iso akku, systeemi saapui nyt siihen pisteeseen, että auto sanoi ei-haluavansa käynnistyä. Oven avaaminen, SBC-tarkistus, Airmatic-säätely ja hehkutus vievät ilmeisesti liikaa virtaa. Onneksi auto oli parkissa paikassa, jossa ilmiö tuotti lähinnä vain isosti epämukavuutta, eikä suoranaista paniikkia.

En jaksaisi olla empiirisen tutkimuksen koekaniini. Huomenna aamusella auton pitäisi olla toimintavarma ja nyt on pyhäpäivä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Onkos pikkuakku ja pääakku aina samassa piirissä vai onko se erotettu silloin kun auto ei käy ? Toimivatko startissa yhdessä ?

Omakohtaisia kokemuksia MB kaksoisakku järjestelmästä ei ole mutta pajerossani on kahdella akulla toteutettu piiri ja jos toinen akku on simahtanut niin sitä ei meinaa saada edes isojen poikien ruohonleikkurillakaan tulille. Pääsääntö on se että jatkuvissa kaksiakkujärjestelmissä joissa akut on rinnankytketty niin ilo loppuu siihen kun huonompi akku alkaa purkamaan parempaa akkua. Omassa W211 on vaan yksi akku ja aika reilulla käytöllä on tuo lisälämmitin ja ctek kyllä hoitaa tehtävänsä öisin.

Olis kiva kuulla myyjän perustellut miksi pikkuakkussa ei voi olla vikaa ?

Ehkä se kauppias lukee tätä juttua :lol:
Viimeksi muokannut woodchip, Ke 06.01.2010 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Lakkaa kuuntelemasta sitä akkukauppiasta ja vaihda se pikkuakku. Niin monta hemmoa odottaa innolla että onko se ratkaisu!
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

woodchip kirjoitti:...Olis kiva kuulla myyjän perustellut miksi pikkuakkussa ei voi olla vikaa ?...
Oppikirjan mukaan kuulemma pikkuakku ei ole vastuussa muusta kuin SBC:stä. Mutta eilisen alijännittetilan aiheuttaman vikailmoitussarjan nähtyäni väittäisin kyllä linkkejä olevan muihinkin systeemeihin. Jos ei suoraan niin välillisesti.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -29-02.pdf

Äkkiä googlaamalla löysin tuollaisen PDF:än missä on päävirtapiirikaavion. Jännite johdetaan relee ohjaamana muillekkin laitteille kuten Airmatic, SBC etc etc. Ilmeisesti mitä tuota dokkaria tavasin niin pikkuakkua kuormitetaan vain jos jännite on liian alhaalla ja sitä ladataan kun jännite on enemmän kuin 13,5 V. N82 rele eli jonkinlainen akkuvahti pyörittää koko toimintaa latausta, pikkuakun kytkentää jne jne. Olisko ko mokkulassa joku ongelma ?

Lukekaas viisaammat tuota pläjäystä jos saisitte enemmän irti kun minä.

Ja niin, oma eperi asentajani sanoi että lisälämmitin ei pitäisi pystyä imeskelemään tuota akkua tyhjäksi. Jos pääakku on tyhjä niin pikkuakku hoitaa startin. Noh samalla todettiin ettei semmosta meitsillä ole.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei sillä pikkuakulla saa autoa käymään, webastoasentaja sotkee varmaan 230 ja 221 ja vastaavien mallien toteutuksen joissa oikea iso starttiakku moottoritilassa ja vielä isompi consumer-akku takakontissa.

Tuo SBC-akku antaa varasähköä kriittisille laitteille, lähinnä SBC:lle mutta kun se kytketään järjestelmään releellä pre-fuseboxiin niin heti kun rele on kiinni, saa sähköä kaikki muutkin laitteet paitsi ne jotka on toisilla releillä kytketty irti (esim. kulutuslaitteet omalla releellä jos akkujännite on alhainen).

Kyllä tuosta autosta olisi pitänyt SBC-akun jännite mitata siinä vaiheessa kun webastoa kytketään päälle. Toimintakuvauksissa tätä ei ole kerrottu mutta aiemman postaajaan kokemuksen perusteella auton täytyy tarkkailla molempien akkujen jännitettä ja myös SBC-akun alijännite estää webaston käynnistymisen (tuossa vaiheessa akut on erotettu sillä releellä eli molempien jännite pystytään erikseen mittaamaan).

Itse olisin kokeillut lisälaturia sille SBC-akulle, todennäköisesti olisi webasto lähtenyt tulille vaikka pääakusta käy ja sen sähköt olisi edellisten ajojen varassa.

Juu aika ihme kaveri tuo joka ei suostu pikkuakkua autoon vaihtamaan, tai edes tarkistamaan sitä kunnolla.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Sain uuden pikkuakun KL-varaosista. Kiitokset aivan käsittämättömän hyvästä palvelusta!

Autossani ollut aux battery oli nähtävästi alkuperäinen. Valmistuspäivämäärä oli ainakin aikaa sitten. Eli ei pikkuakun vaihtaminen ainakaan pahempaan suuntaan asiaa vienyt. Mutta ei se toisaalta suoraan täyttä mielenrauhaakaan tarjonnut.

Tänään päivällä kokeillessani autoa käyntiin huomasin, että mittaristoon ei syty enää varoitusvaloja ennen käynnistystä. Siis hehkutuksen merkkivaloa ja niitä kaikkia muita valoja, jotka siinä aikaisemmin ovat palaneet ja sitten sammuneet kun moottori käynnistyy. ESP:n kolmiokaan ei vilku vaikka sutisi. Muuten mittaristo kyllä juttelee auton systeemien kanssa ihan täydellisesti. Kaikki valikot löytyvät jne. Ja ESP:kin toimii vaikka varoituskolmio ei syty.

Osaako joku sanoa, aiheutuuko tämä alijänniteestä vai onko jossain välissä (akkukauppiaan vaihtaessa isoa akkua?) tapahtunut jotain ikävämpää. Eli olisiko niin, että joku moduuli vain herää kunnolla, ja nyt kun kaikki akut ovat varmasti virtaa vastaanottavaisen kuntoisia, asia korjaantuu latauksen myötä itsellään?

Pistin ruotsalaislaturini nyt vielä puskemaan latausta suoraan peräkontin isoon akkuun.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 744
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Meittin W211:sta ei ole Webastoa eikä edes lohkolämmitintä. Ensin ajattelin laitella Webaston, mutta on niin julmetun arvokas (tai se vaan tuntuu siltä, ku on vähän rahaa). Toisekseen tuntuu olevan W211 jotenkin yliherkkä näissä pohjolan olosuhteissa tuolle virran kulutukselle, joten päädyin sitten Defan lohkolämppäriin ja ajattelin josko laittais vielä tuohon samaan hässäkkään Defan akkulaturin.

Kysymys kuuluukin, ko ei jaksaisi vedellä laturilta johtoja akulle saakka, niin voisko tuon laturin plussan laitaa suoraan konetilassa olevaan lisävirran + napaan ja maan sitten "jonnekin"?

Onnistuukohan akun lataus tuota kautta? Tuli vaan mieleeni.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

C 124 320 kirjoitti: Kysymys kuuluukin, ko ei jaksaisi vedellä laturilta johtoja akulle saakka, niin voisko tuon laturin plussan laitaa suoraan konetilassa olevaan lisävirran + napaan ja maan sitten "jonnekin"?

Onnistuukohan akun lataus tuota kautta? Tuli vaan mieleeni.
Kyllä sieltä takaa tulee niin paksu johto ettei siinä jännite paljon latausvirrasta häviä jos laturin kytkee konetilassa. Mutta mistä löydät sedanista lisävirran + navan? On siellä paikkoja mihin kytkeä mutta en aiemmin ole varsinaista jump start liitintä nähnyt 211:ssä.
woodchip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 13.07.2009 21:24
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja woodchip »

Itelläni on lisälaturi (ctek) raitisilmasuodattimen alla. Ilmeisesti jokin terminaali on esillä konepellin alla. Laittamassani linkissäkin näky olevan akkujen yhteinen kytkentäpiste johon ilmeisesti saa kiinni laturin. Ainakin omassa facelift mallissa oli vissiin oikeen lisävirta/latauspaikat.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13233
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

woodchip kirjoitti:Itelläni on lisälaturi (ctek) raitisilmasuodattimen alla. Ilmeisesti jokin terminaali on esillä konepellin alla. Laittamassani linkissäkin näky olevan akkujen yhteinen kytkentäpiste johon ilmeisesti saa kiinni laturin. Ainakin omassa facelift mallissa oli vissiin oikeen lisävirta/latauspaikat.
Mutta eihän akuilla ole yhteistä + pistettä kun välissä on se rele? Mutta kuten sanot, kyllä siellä konehuoneen puolella on monta vaihtoehtoa laturin kytkemiseksi.
Vastaa Viestiin