Auton käynnistäminen kovilla pakkasilla
Eilen illalla paukahti repsikanpuolen etupyörän laakeri p*skaksi 35km kotoa, eihän siinä sitten muuta kuin hinuria paikalle ja kinnerin vienti pajalle... onneksi oli alustan eikä moottorin vika, moottoria pystyi sentään nyt käyttämään tyhjäkäynnillä, niin ei jää(ty)nyt tienposkeen... tiesi hinurikuski kertoa, että "moni on tänään palellut"...
Aamulla oli melkein -35C, korjaamon pihalla varsinainen kylmäkäynnistys ilman tolppaa - hyvinhän se oli kuitenkin lähtenyt.
Olen huomannut, että parin tunnin lohkolämmitys kunnon pakkasella aiheuttaa sen, ettei autoa saa laakista käyntiin. Hörähtää pyörimään heti ja sammuu sitten. Toinen sahaus onkin jo paljon pidempi (tai vaihtoehtoisesti ensimmäisellä kerralla pyörittää niin kauan starttia, että on varmasti käynnistynyt). Jos akku olisi huono, melkein pitäisi jättää lämmittämättä, silloin sen sentään saa varmasti käyntiin ... *kop kop*
Kauheampaa se tosin on, jos auto jää keskelle aamuruuhkaa kuin kotipihaan.
Nyt on kiireesti lähdettävä sulattamaan lohkolämppärin töpseliä, sinne on vesi jäätynyt niin ettei piuhaa saa kiinni.
Aamulla oli melkein -35C, korjaamon pihalla varsinainen kylmäkäynnistys ilman tolppaa - hyvinhän se oli kuitenkin lähtenyt.
Olen huomannut, että parin tunnin lohkolämmitys kunnon pakkasella aiheuttaa sen, ettei autoa saa laakista käyntiin. Hörähtää pyörimään heti ja sammuu sitten. Toinen sahaus onkin jo paljon pidempi (tai vaihtoehtoisesti ensimmäisellä kerralla pyörittää niin kauan starttia, että on varmasti käynnistynyt). Jos akku olisi huono, melkein pitäisi jättää lämmittämättä, silloin sen sentään saa varmasti käyntiin ... *kop kop*
Kauheampaa se tosin on, jos auto jää keskelle aamuruuhkaa kuin kotipihaan.
Nyt on kiireesti lähdettävä sulattamaan lohkolämppärin töpseliä, sinne on vesi jäätynyt niin ettei piuhaa saa kiinni.
Kyllä mersu lähtee käyntiin, mutta miten sen raskii vanhan rouvan räjäyttää tulille... Itsellä on 500tkm ajettu w201d. Siinä on yksi hehku pimeänä ja sattu olemaan lämmitystolppa hajonnu aamusella... Moottorissa iästä ja ajokilometrimäärästä huolimatta huippuöljyt (teboil diamond plus 0w-50). No parikertaa hehkutin ja eiku tulille... Öljynpaineet heti tappiin ja hieman sinertävää savua. Ei tee hyvää moottorille ja autolle yleensäkkään. Annoin auton pyöriä vartin että notkistuu vaihteistokin hieman... Ja siellähä olikin jo lämmin auto...


Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Metallilastua..[tomppa] kirjoitti:Mitäköhän kaikkea kylmäkäynnistys siis alta -30 asteen pakkasessa voi pahimmillaan aiheuttaa, jos ei ole käyttänyt lohkolämmitintä? Otetaan autoksi vaikka vanha bensa mersu.


-Ja tähän väliin joku tulee kertomaan kuinka hänen isällänsä on W123 200D eikä ikinä ollu mitään lämmittimiä ja kone ei oo kärsiny ollenkaa -30 asteen kylmäkäynnistyksistä-
Kyllähän siinä kaiken näköset kumiset osat alkaa olee aika kovilla. Venttiiilivarren kumit, moniurahihna(t), stefat, huohotin..

Viimeksi muokannut JUHHisi, Ke 07.02.2007 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Älkää nyt pojat jännittäkö, autoja nämä vaan on. Volsu toimii ihmeen hyvin ja joka aamu on töihin päässy ilman ongelmia, roikassa 2h ennen starttia (en silti volsua kehu). Tuo akkulaturihomma ei joka paikassa toimi, joissakin taloyhtiöissä on jopa sisälämppärin käyttö kielletty koska sulakkeet ei kestä, mielestäni väärin koska sähköstä maksetaan.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Jokainen, jonka autoon on tehty moottoriremontti raakojen kylmäkäynnistysten takia, niin voi varmaan ilmoittautua...
En kiistä, etteikö moottori kuluisi hieman enemmän (kun asiaa tarkastelee riittävän tarkasti). Mutta onko sillä mitään merkitystä (kannattaako menettää yöunet)? Harvat kuitenkaan on muutenkaan näkemässä kyseisen autonsa viimeisiä päiviä.
Kannattaa suhteuttaa asiaa todelliseen elämään ja omiin tarpeisiinsa.
Tämä on siis henkilökohtainen mielipide ja perustuu omiin kokemuksiin, sekä havaintoihin.
En kiistä, etteikö moottori kuluisi hieman enemmän (kun asiaa tarkastelee riittävän tarkasti). Mutta onko sillä mitään merkitystä (kannattaako menettää yöunet)? Harvat kuitenkaan on muutenkaan näkemässä kyseisen autonsa viimeisiä päiviä.
Kannattaa suhteuttaa asiaa todelliseen elämään ja omiin tarpeisiinsa.
Tämä on siis henkilökohtainen mielipide ja perustuu omiin kokemuksiin, sekä havaintoihin.
diesel lähtee hyvin -30 on voitettu vetojakin muutama vuosi sitten vaikka on 115 3.0 ja yli 30vuotta vanha
vaatimukset on että startti pyörittää hyvin akussa on potkua ja hehkut ja polttoaine laitteet toimii ja kone ei ole väljä mobil 1 on hyvä talvella dieselin syttymistä voi parantaa jään estolla ja valopetrolilla jos nämä ei auta imusarjaan liekkiä kosanilla varmaan lähtee käyntiin eetteriä pitäisi välttää.
ainakin 115 ja 123 myytiin 7 voltin startin ankkureita joskus saa enempi kieroksia varmenpi käynnistys väljempänä mulla on jouten tälläinen läpikäydyssä startissa
170 va suomen kielinen vehon käsikirja neuvoo laittamaan akun lämpimään sisälle ja laskemaan nesteet astiaan joka lämmitetään kiehuvaksi ennen lähtöä ja kaadetaan syylariin lähtiessä ja odotetaan sen aikaa että kone on lämminnyt ja käynnystetään voin vaihtaa tämän aidon kirjan 220 w 187 vastaavaan kirjaan.
vaatimukset on että startti pyörittää hyvin akussa on potkua ja hehkut ja polttoaine laitteet toimii ja kone ei ole väljä mobil 1 on hyvä talvella dieselin syttymistä voi parantaa jään estolla ja valopetrolilla jos nämä ei auta imusarjaan liekkiä kosanilla varmaan lähtee käyntiin eetteriä pitäisi välttää.
ainakin 115 ja 123 myytiin 7 voltin startin ankkureita joskus saa enempi kieroksia varmenpi käynnistys väljempänä mulla on jouten tälläinen läpikäydyssä startissa
170 va suomen kielinen vehon käsikirja neuvoo laittamaan akun lämpimään sisälle ja laskemaan nesteet astiaan joka lämmitetään kiehuvaksi ennen lähtöä ja kaadetaan syylariin lähtiessä ja odotetaan sen aikaa että kone on lämminnyt ja käynnystetään voin vaihtaa tämän aidon kirjan 220 w 187 vastaavaan kirjaan.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Joo, olihan niitä ennenkin konstit. Kun nuorena miehenä aamulla käveltiin kouluun oli joka-aamuinen näky koulumatkalla, kun yhden talon pihalla isäntä kaatoi ämpärillä kuumia nesteitä Ifan syyläriin. Toisessa talossa oli taasen tylppänokka "Tempsin" alla nuotio. Molemmat oli häipyneet kun koulusta palattiin. Työläänpää tietysti oli, kun ei ollut lohkolämmittimä, no ei tosin ollut kaikilla sähköäkään, mutta aina näkyivät pääsevän liikenteeseen.
JA parasta on, jos on joku vanha iso huopa tms. jonka voi heittää koneen päälle ensin, ja sitten tämän päälle vasta se kuuma vesi. Voda imeytyy huopaan ja lämmittää näin konetta huomattavasti kauemmin kuin jos sitä heittäisi kylmiltään myllylle.JP74 kirjoitti: Joskus 123:en aikaan oli pakko turvautua tähän keinoon -25-30 asteen pakkasilla, kun ei muuten startannut. Hanasta kuumaa vettä pari sankoa täyteen ja lirutteli ne moottorin päälle. Hommassa on riskinä, että vesi jäätyy johonkin väärään paikkaan, mutta hätätilassa kannattaa kokeilla ainakin vanhemmalla dieselautolla, jossa on jakoketju. .
Veneen Perkinsin joskus sulattelin tällä keinoin, broidin vanha villakangastakki koneelle ja kuumaa vettä perään.
(Tämän jälkeen kaasu pohjaan ja tauotonta sahausta se puoli minuuttia ja sitten jo alkoi tuttu raksutus kuulua konekopan alta.


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Joskus isä ukon Hiacessa oli samaa vikaa että ei jaksanu pyörittää startti kunnolla.Paja kirjoitti:Täällä on ongelmana ettei tahdo jaksaa pyörittää. Lieneekö sitten akku sitä mallia ettei se tahdo kylmänä antaa virtaa ulos. Todella vaikeasti vouvaa vaikkei pakkasta olisi lähellekään näitä lukemia. Hiljattain laitoin 0w40 öljyt koneeseen, ei havaittavaa vaikutusta edellisiin 5w40 öljyihin.
Sitten kun tuohon kehnoon veivaukseen yhdistetään melko reilu polttoaineensaanti niin soppa on keitetty... Akuista ja niiden eroista on keskustelua ollut aiemminkin, lopputulos taitaa vaan olla, että se on tuurissa minkälaisen sattuu saamaan. Joku kehuu yhtä ja toinen toista, tässä nyt on Varta, jollain voi olla mielipide siihenkin. Mistä näitä tietää, saattaahan se starttikin olla jo eläkekunnossa.
No startti irti ja päädyt auki ja paineilmaa perään.
Sehän starttas sen jälkeen niin kuin pitääkin.
Oli vaan yksinkertasesti niin paljon hiili pölyä sisällä että ei jaksanu kunnolla pyörittää.
En sitten tiedä että auttaako sinun tapauksessa tuo konsti?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Millä tavalla väärin? Kun ne pääsulakkeet on mitoitettu niiden johtojen mukaan, mitä sinne lämmitystolpille tulee. Johdot ei kestä isompaa pääsulakekokoa ja siitä vasta taloyhtiössä tappelu tulee, kun aletaan ehdottaa parkkipaikan kaivamista auki ja maakaapelien vaihtamista isommalle poikkipinta-alalle. Jos kaikki laittaa autoon tuollaisella parkkipaikalla sisätilanlämmittimen ja pääsulakkeet palaa, ei siellä lämpiä kenenkään auto. Ainakin Hong Kongit myy kotimaista laitetta (en nyt muista nimeä), joka jakaa sähkön vuorotellen lohkolämmittimelle ja sisätilanlämmittimelle, jolloin voi käyttää sisätilanlämmitintä tällaisessakin kohteessa.sooppa kirjoitti:Älkää nyt pojat jännittäkö, autoja nämä vaan on. Volsu toimii ihmeen hyvin ja joka aamu on töihin päässy ilman ongelmia, roikassa 2h ennen starttia (en silti volsua kehu). Tuo akkulaturihomma ei joka paikassa toimi, joissakin taloyhtiöissä on jopa sisälämppärin käyttö kielletty koska sulakkeet ei kestä, mielestäni väärin koska sähköstä maksetaan.
En oikein ymmärrä kovin pitkiä tyhjäkäyntejä paikoillaan, vaikka kuinka olisi pakkasta muuten kuin sisätilan lämpiämisen kannalta. Itse en ainakaan edes yritä mitenkään selitellä tyhjäkäyntejä muulla kuin etten viitsi aina mennä jääkylmään autoon palelemaan. Sehän se totuus kuitenkin on! Näinhän moottori käy paljon kauemmin kylmänä. Sen verran aikaa antaa auton käydä paikoillaan, että moottori alkaa käydä tasaisesti ja liikenteeseen eli korkeintaan muutaman minuutin. Toki kannattaa ajella normaalia varovaisemmin, kunnes moottori alkaa lämmetä ja automaatissa vaihteistoöljyt notkistua, mutta joka tapauksessa ajo lämmittää moottorin ja vaihteiston kaikista nopeimmin. Kyllä ne paikat hajoaa, jos heti lähtee kaasu pohjassa kylmillä laitteilla liikenteeseen, mutta rauhallisesti ajaminen on kuitenkin mun mielestä tyhjäkäyntiä parempi tapa lämmittää moottori noin auton kannalta katsottuna.
Kyllä bensa-auton pitäisi lähteä käymään melkein millä tahansa pakkasella ilman lohkolämmitintä, jos vaan säädöt on kohdillaan, akku kunnossa ja kunnon öljyt. Jos mun ex 1,5 litrainen puoli miljoonaa ajettu -89 323 lähti käyntiin 37 asteen pakkasesta ainakin 12 tunnin seisomisen jälkeen ja siitä oli silloin ollut lohkolämmittimenkin vastus jo pari vuotta oikosulussa, niin jo on ihme jos ei uudemmat lähde.
Faijalta löytyy -93 1,7 tdi Vectra ja juuri tänään puhelimessa kertoi aamulla olleen 35 astetta pakkasta, kun lähti töihin. Ja lohkolämmittimen liitin vieläkin korjaamatta, kun äitee viime talvena unohti irrottaa johdon seinästä eli ei esilämmitystä. Oli varmuuden vuoksi hehkuttanut pariin kertaan ja tulille. Tuollakin on ajettu jo vähintään se puoli miljoonaa. Ei ole ihan tarkkaa tietoa kilometreistä, kun matkamittari on välillä ollut rikki. Että kyllä se dieselikin starttaa.
Autot on vaan autoja, mitä niitä hirveästi säälimään. Siis toki silleen ettei nyt heti lähde syväjäädytettyä konetta rääkkäämään kaasu pohjassa, mutta kyllä sillä pakkasellakin on liikkeelle päästävä. Kulkemista varten itselleni olen ainakin auton hankkinut - ja erityisesti näitä kelejä varten, kun ei huvita varsinkaan tällaisessa pakkasessa seistä bussipysäkillä odottelemassa. Saati sitten jättää autoa sinne missä se nyt pakkasessa seisookin, kun kotona se on lämpimässä parkkiluolassa eli jos auto seisoo ulkona pakkasessa olen todennäköisesti myös autolla liikenteessä.
W123 280TE -79
Ehdottomasti samaa mieltä, ei se rauhallinen ajo ole yhtään pahempi kuin tyhjäkäynti, ajossa voi kuitenkin "rasittaa" moottoria sen verran, että se alkaa lämmetä.Raine kirjoitti:En oikein ymmärrä kovin pitkiä tyhjäkäyntejä paikoillaan, .......
...............Sen verran aikaa antaa auton käydä paikoillaan, että moottori alkaa käydä tasaisesti ja liikenteeseen ............
..............joka tapauksessa ajo lämmittää moottorin ja vaihteiston kaikista nopeimmin. ...............
..............rauhallisesti ajaminen on kuitenkin mun mielestä tyhjäkäyntiä parempi tapa lämmittää moottori noin auton kannalta katsottuna.
Ja sama pätee tyhjäkäyttöön ajon jälkeen, viimeset 5km rauhallisesti vastaa ihan varmasti samaa kuin 2min tyhjäkäyttö.
Monet perustelee esim.vaihteiston lämpenemistä tyhjäkäynnillä, mutta pyöriihän sielä akseli aina kun kytkin ei ole pohjassa. Joten aina sielä alku on heikommalla voitelulla, kun kylmästä lähdetään. Omasta mielestä ainakin manuaali lootalle on parempi, että sillä lähdetään heti ajamaan, jolloin roiskevoitelu toimii niinkuin pitää, ei se jäinen öljy tyhjäkäynnillä paljoa lentele pisaroina.
Akkulaturi, joka tuottaa 14v ja 10 A (on jo suhteelisen iso), ottaa tolpasta 0.6 A virtaa, joten akkulaturi käyttö tuskin räjäyttelee sulakkeita.sooppa kirjoitti:Tuo akkulaturihomma ei joka paikassa toimi, joissakin taloyhtiöissä on jopa sisälämppärin käyttö kielletty koska sulakkeet ei kestä, mielestäni väärin koska sähköstä maksetaan.
Suhteellisuuden taju on ihan hyvä opetella, lämmitys on se joka kuluttaa virtaa, kun taas valot, puhaltimet, akkulaturit yms on aika "kevyitä" laitteita, näkeehän sen jo siitä johdon paksuudesta.
EDIT: Defan laturi on 12v 3A eli ottaa tolpasta 0,15 A eli saman verran kuin 40W (230v) hehkulamppu !!
DEFA laturi
No jos 50-70 -luvun kerrostalon pihassa kymmenestä autosta kaheksassa pörisee sekä lohkis että sisälämmitin ja joillakin vielä tuo akkulaturi niin varma on että koko rivi pimahtaa, ainakin tässä taloyhtiössä tolpille menee sellastakin 60-luvun narua ja kellokin säädetty päin persettä eli aamulla päällä 04-10 ja illalla 16-18 eli mukava on ilta ja yövuoroon lähteä.
Ei sitten äiteen kiisseli startannut lohkiksesta huolimatta, akku on max 5 vuotta vanha Varta Blue Dynamic 100ah / 760A eli nykypäivänä ei enää ole väliä mitä ostaa, samaa paskaa kaikki eri hinnalla. Ostin edelliseen w123 koppaan Salama -akun joskus -96 ja kesti vuoteen -04 vaikka kerran jäätyi ja kiehahti (oli toinen samanlainen takaluukussa ja laturina 85A josta hajos jännitteensäädin).
Ei sitten äiteen kiisseli startannut lohkiksesta huolimatta, akku on max 5 vuotta vanha Varta Blue Dynamic 100ah / 760A eli nykypäivänä ei enää ole väliä mitä ostaa, samaa paskaa kaikki eri hinnalla. Ostin edelliseen w123 koppaan Salama -akun joskus -96 ja kesti vuoteen -04 vaikka kerran jäätyi ja kiehahti (oli toinen samanlainen takaluukussa ja laturina 85A josta hajos jännitteensäädin).

vw golf variant -97,vw vento -96.
nii jotta kyllähän se koneet lähtee käymään jos ne saa polttoainetta ja kipinää tai hekut toimii
pensakoneet piti ennen pyöriä 100 rpm ja diesel 200 jotta täytöstä syntyi ja eikun tulillen !
nyttenhän kaikki on toisin
aikas iso osa ajosta on sellasta ettei taho akku keretä lataantua kunnolla ja sit ei tuu kunnon kipinää eikä pyöritä tarpeeks .
pensakoneet piti ennen pyöriä 100 rpm ja diesel 200 jotta täytöstä syntyi ja eikun tulillen !
nyttenhän kaikki on toisin
aikas iso osa ajosta on sellasta ettei taho akku keretä lataantua kunnolla ja sit ei tuu kunnon kipinää eikä pyöritä tarpeeks .
316 cdi
Niinpä jäi 200D käynnistymättä tänään, ku ei oo tolppapaikkaa täällä kaupunkiasumuksella. Mittari näyttää kolmannen kerroksen ikkunassa 22 astetta pakkasta ja Ylen mukaan täällä Lappeenrannassa on viime yönä ollu 35,5 astetta. Heitin tuon naisihmisen Golffin piuhaan kiinni ni pääseep sillä liikenteeseen ja pitää työntää Mersu toho tolppapaikalle.
Tuossa on muutaman vuuen vanha Vartan 100A akku, joten ei kait sekään enää parhaassa terässä oo. Öljyinä 10w-30, joten neki vois tietty olla notkeemmat. Ehkä se kevääseen mennessä helpottaa tuo käynnistyminen
Tuossa on muutaman vuuen vanha Vartan 100A akku, joten ei kait sekään enää parhaassa terässä oo. Öljyinä 10w-30, joten neki vois tietty olla notkeemmat. Ehkä se kevääseen mennessä helpottaa tuo käynnistyminen

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Akun kantaminen sisään yöksi auttaa käynnistystä, koska lämmin
akku luovuttaa paljon paremmin virtaa kuin kylmä.
80-luvun alkupuolella oli Tampereella erittäin kylmä talvi, pakkanen
paukkui viikkokausia, kylmimmillään oltiin jossain 35 asteen tienoilla.
Autona oli Opel Rekord halvimmilla markettiöljyillä. Aina se käymään lähti,
jos vaan moottori vähänkin pyöri, ja kyllä se pyöri, kun akku oli yön
sisällä latauksessa.
Itse en autoa paljon tyhjäkäynnillä lämmittele, kun laki sen kieltää ja
kun auton käyttöohjeessakin se muistaakseni kielletään. Tosin ekat 4
kilometriä ajetaan hitaasti 30 km/t kotoa lähtiessä. Ja lohkolämmitin
on käytössä, jos mahdollista.
Nykyisen auton 300 tdt 4m ostin Rovaniemeltä ja edellinen omistaja väitti
kerran käynnistäneensä sen 35 asteen pakkasessa ilman lohkolämmitintä.
akku luovuttaa paljon paremmin virtaa kuin kylmä.
80-luvun alkupuolella oli Tampereella erittäin kylmä talvi, pakkanen
paukkui viikkokausia, kylmimmillään oltiin jossain 35 asteen tienoilla.
Autona oli Opel Rekord halvimmilla markettiöljyillä. Aina se käymään lähti,
jos vaan moottori vähänkin pyöri, ja kyllä se pyöri, kun akku oli yön
sisällä latauksessa.
Itse en autoa paljon tyhjäkäynnillä lämmittele, kun laki sen kieltää ja
kun auton käyttöohjeessakin se muistaakseni kielletään. Tosin ekat 4
kilometriä ajetaan hitaasti 30 km/t kotoa lähtiessä. Ja lohkolämmitin
on käytössä, jos mahdollista.
Nykyisen auton 300 tdt 4m ostin Rovaniemeltä ja edellinen omistaja väitti
kerran käynnistäneensä sen 35 asteen pakkasessa ilman lohkolämmitintä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
kyllä se lähtee. Mutta ei oman (vakio) akun varassa. Meidän perhees oli 90 luvun alussa 124 300D ja ylläksellä kun oli yöllä käyny -40 ja päivälläki oli vielä -33 ni sitten päiväsellä startattiin kärryy, niin TELE:n kuorma-autosta otettiin apuvirtaa ja kone pyöri varmaan sen 4-5min ennenku se tärähti käymään. Siinä oli starttikaapeli kovilla mut ihmekyllä sieti. Eka koitettii vetää mutta ku ei takapyörät lähteny pyörimää ollenkaa. Oli siinä 15v pojalla ihmeteltävää kun se kone sitten rätisemällä käyntii lähti ja toholla peräklimppiä kuumensivat liikkuvaksi. Savu oli melkonen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vilkasin et tos akussa lukee "ostettu 8/02" eli ehkä se ei iha täyttä höökää enää anna.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
On kyllä jo ihme, että toi sun -02 akku on ollut mitenkään hengissä enään. Eihän nämä nykyajan akut tahdo kestää, kuin sen 3-4 vuotta, tai ainakin sen jälkeen kannattaa vaihtaa, jos haluaa selvitä ilman ongelmia.
Noissa lähes kolme vuotta vanhoissa jutuissa puhuttiin tyhjälämmityskäytöstä ja sen järjellisyydestä.
Sanoisin, että, jos on tommosia tulipalopakkasia, niinku nyt päälle 20 astetta, niin onhan silloin jo paremmatkin öljyt aika vaseliinia (ilman tolppapaikkaa), eikä pääse heti öljy kiertämään kunnolla startin jälkeen, joten kyllä itse ainakin mielellään käytän minuutin/pari konetta, ennenkuin lähden ajamaan, vaikkakin toi pitää paikkansa, että kone lämpiää parhaiten ajamalla varovaisesti, mutta öljyjen pitää päästä myös kiertämään koneessa.
Noissa lähes kolme vuotta vanhoissa jutuissa puhuttiin tyhjälämmityskäytöstä ja sen järjellisyydestä.
Sanoisin, että, jos on tommosia tulipalopakkasia, niinku nyt päälle 20 astetta, niin onhan silloin jo paremmatkin öljyt aika vaseliinia (ilman tolppapaikkaa), eikä pääse heti öljy kiertämään kunnolla startin jälkeen, joten kyllä itse ainakin mielellään käytän minuutin/pari konetta, ennenkuin lähden ajamaan, vaikkakin toi pitää paikkansa, että kone lämpiää parhaiten ajamalla varovaisesti, mutta öljyjen pitää päästä myös kiertämään koneessa.
Aikamme legenda takaisin F1 mersulle
Jep.Raine kirjoitti:Jos kaikki laittaa autoon tuollaisella parkkipaikalla sisätilanlämmittimen ja pääsulakkeet palaa, ei siellä lämpiä kenenkään auto. Ainakin Hong Kongit myy kotimaista laitetta (en nyt muista nimeä), joka jakaa sähkön vuorotellen lohkolämmittimelle ja sisätilanlämmittimelle, jolloin voi käyttää sisätilanlämmitintä tällaisessakin kohteessa.
Sisätilanlämppäri on kyllä kiva olemassa, mutta samoin itse priorisoisin sen etusijalle, että kone saadaan sähköllä vähän notkistumaan ja tulille. Kyllä niitä ikkunoita sitten on aikaa krapata ja harjata, kun on saatu moottori käyntiin.
Eipähän se mitään, että kone joudutaan pistämään käymään näissä keleissä, mutta joskus käy sääli kaikkia muita auton osia. Voimansiirron öljytkin taitavat jossain kohtaa mennä aika jäykiksi, puhumattakaan muista rasvoista.
TUttu autokorjaaja kertoili, että kovan pakkastalven jälkeen tuppaa olemaan keväällä esimerkiksi pyöränlaakerien vaihtoja aika paljon: jonkin matkaa kestävät ajaa koppuroilla vaseliineilla, mutta kuluvat silti tavallista pikaisempaan.

Salossa oli parh...pahimmillaan 24 pakkasta, mutta omaa td:ta ei tarvinnut käynnistellä. Viime viikon aikaan oli kerran -18, ja käytännössä avainta näyttämällä lähti ilman roikkaa käyntiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mie päräytän pakkasilla tääl tolpattomalla kaupunkiasumuksella Mersun tulille - sikäli ku se lähtee - ja käytän sit koiran ulkona tai horppään toisen mukillisen kahvia, sillä aikaa ku moottori käyp ittesä lämpöseks.Zake kirjoitti:Sanoisin, että, jos on tommosia tulipalopakkasia, niinku nyt päälle 20 astetta, niin onhan silloin jo paremmatkin öljyt aika vaseliinia (ilman tolppapaikkaa), eikä pääse heti öljy kiertämään kunnolla startin jälkeen, joten kyllä itse ainakin mielellään käytän minuutin/pari konetta, ennenkuin lähden ajamaan, vaikkakin toi pitää paikkansa, että kone lämpiää parhaiten ajamalla varovaisesti, mutta öljyjen pitää päästä myös kiertämään koneessa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
100A Varta tuo akku. Ja vaik kyseistä akkumerkkiä on tullu välistä haukuttuakin, ni näis käyttöpeleissä ne tuntuu kestävän. Vähemmällä käytöllä olevissa laitteissa noitten kanssa on meillä ollu ongelmia.Zake kirjoitti:On kyllä jo ihme, että toi sun -02 akku on ollut mitenkään hengissä enään. Eihän nämä nykyajan akut tahdo kestää, kuin sen 3-4 vuotta, tai ainakin sen jälkeen kannattaa vaihtaa, jos haluaa selvitä ilman ongelmia.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
turha niitä autoja on sen kummemmin sääliä tässä asiassa. nyt on kokemustakin samasta autosta. w201 200d. 160tkm ajanut itse. joka kesät ja talvet n.4 vuoden aikana aina käynnistäny ilman lohkolämppäriä, taikka muuta apuvälinettä. saksan tuonti, niin ei ollu lohkolämppäriä. hienosti toimi auto niin kauan, kun oli mulla. pikku pakkaset ei paljon menoa haitannu. lähes aina lähti käyntiin. ainoastaan sillon, kun akku veteli viimesiä, niin jätti kovilla pakkasilla pari kertaa lähtemättä, mutta sittenkin hinattiin käyntiin. ja öljyt oli mitä sattuu sinneppäin sopivaa. ehjä auto toimii ja lähtee pakkasesta käyntiin, eikä hajoa siitä. tää mersu ei muuten mun aikana kokenu yli 35 pakkasasteen startteja.
nytten on toi 300d ja 250 turbo käyttiksinä ja sama peli jatkuu. siitä vaan laakista tulille, kun on tarves. tosin tänään tein poikkeuksen, kun innostuin kaiveleen tohon turbolliseen piuhaa. kerta se on kait ensimmäinenkin, huomenna sen sitten tietää minkälaista se "tolpasta" lähteminen on.
nytten on toi 300d ja 250 turbo käyttiksinä ja sama peli jatkuu. siitä vaan laakista tulille, kun on tarves. tosin tänään tein poikkeuksen, kun innostuin kaiveleen tohon turbolliseen piuhaa. kerta se on kait ensimmäinenkin, huomenna sen sitten tietää minkälaista se "tolpasta" lähteminen on.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Itse pidän autoja roikassa aina kun ilma on pakkasen puolella ja ajan niillä myöskin kelillä kuin kelillä. Täällä on monesti jopa -40 astetta...
Yksikään ei ole hajonnut pakkasen takia
Järkevä käyttö ja riittävä esilämmitys kun on hanskassa niin ei pakkasen vuoksi autolla tarvi jättää lähtemättä liikkeelle
Kotona väännän aina auton varttia ennen lähtöä käyntiin niin ehtii hieman lämmetä myös tehostajan öljyt!
Yksikään ei ole hajonnut pakkasen takia

Järkevä käyttö ja riittävä esilämmitys kun on hanskassa niin ei pakkasen vuoksi autolla tarvi jättää lähtemättä liikkeelle

Kotona väännän aina auton varttia ennen lähtöä käyntiin niin ehtii hieman lämmetä myös tehostajan öljyt!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Nyt en kyllä ymmärtänyt yhtäänatlas kirjoitti:Luin joskus vanhasta autolehdestä että pakkasella pitäis ensin pitää valoja 5-10min että akku herää ja sitten vasta käynnistys.
Onhan sen ajan70-80luku ollut akutkin arilaisia mutta eikös silti vanhat akut olleet myös lyijy määriltään suurempia ?
Akuthan muuttuivat jossain vaiheessa "huonommiksi"

Ei se mitään vuoda,se merkkaa reviirinsä.300E
Ei ne valot niin kauheasti vie virtaa että akku loppuisi. Vähän aikaa kun pitää valoja päällä, niin akussa oleva neste lämpeää. Lämmin akku antaa paremmin virtaa.Toto kirjoitti:Nyt en kyllä ymmärtänyt yhtäänatlas kirjoitti:Luin joskus vanhasta autolehdestä että pakkasella pitäis ensin pitää valoja 5-10min että akku herää ja sitten vasta käynnistys.
Onhan sen ajan70-80luku ollut akutkin arilaisia mutta eikös silti vanhat akut olleet myös lyijy määriltään suurempia ?
Akuthan muuttuivat jossain vaiheessa "huonommiksi"Tyhjätään sitä akkua siis ensin pitämällä valoja päällä ja sitten yritetään sen jälkeen käynnistää?
E320 on talvihorroksessa, mutta käyttöpelit (Carina&Corolla) Startataan kelissä kuin kelissä.
Corollassa on lohkolämppäri oikosulussa, joten sitä ei käytetä. Tänään kokeilin kuukauden seisomisen jälkeen. Lähti kuin palmun alta.
Carinalle annan lohkolämppäriä yleensä 0,5tuntia jonka jälkeen suoraan ajoon.
Mutta tuota Sprintterin CDI:tä pitäisi varmaan lämmittää jollain hornetin jälkipolttimella kun ei tunnu lämpiävän millään. (termostaatti on vaihdettu)
Hehkuttaakkin joutuu monta kertaa ennen kuin suostuu käynnistymään.
Jotenkin alkaa taas Toyota mies nousta esiin, vaikka luulin että se on taakse jäänyttä elämää

Taitaa se vanha vitsi olla totta

(mitkä on kaikkein kylmimmät autot?
-mersut, niissä on naisilla turkit päällä kesälläkin)
Jossain ympäristö lehtisessä oli maininta että lohkolämppäriä pitäisi käyttää aina kun on alle +5 astetta. (kulutettu sähkö vähempi päästöistä kuin kylmän koneen päästöt, tai jotain)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Akkuihin apua www.arcticheat.fi sivuilta ja vähän muutakin aiheeseen liittyvää!
Just kun pääsin kehumsasta, niin eikös omasta TD:sta ollut akku tyhjä tänään.
Auto on seissyt uudenvuodenaatosta tähän päivään samoilla sijoillaan, lämpötilat on olleet -6 ja -27 välillä. Niin vaan oli virta vähissä, että hyvä kun hehkutti ja jaksoi napsutella startilla juuri ja juuri hammaskehälle.
Fabian lainasähköllä lähti

Auto on seissyt uudenvuodenaatosta tähän päivään samoilla sijoillaan, lämpötilat on olleet -6 ja -27 välillä. Niin vaan oli virta vähissä, että hyvä kun hehkutti ja jaksoi napsutella startilla juuri ja juuri hammaskehälle.
Fabian lainasähköllä lähti


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vanha konemiesten keino. Jos on lunta niin tehdään iso lumikasa ja ajetaan koneen moottoritila siihen kinokseen. Peitellään lopuksi moottoritila yläpuolelta isolla huovalla. Näin ne Kainuun korvissa ovat joskus 60 - 70 luvulla tehneet kun koneen on joutununu mettsäojalle jättämään viikonlopuksi. Kattoo vaan ettei ilma pääse huuhtelemaan moottoritilaa altapäin.
Sovellin itte tätä konstia kerran keikkahommissa paperitehtaalla. Yli -30 pakkasta ja voortihan ei lähteny 12 tunnin jälkeen jos pakkasta oli yli -23 (takana matka-ajoa yli 400km). Pakkaslunta oli sen 10cm. Tein noin 40cm paksun lumikinoksen ja ajoin voortin sen päälle. Konepelti auki ja ikkunaviltti moottoritilan päälle ja pelti kiinni. Voortihan paukahti tulille seuraavana aamuna ikään kuin pakkasta ei olis ollu paljon mitään.
Sovellin itte tätä konstia kerran keikkahommissa paperitehtaalla. Yli -30 pakkasta ja voortihan ei lähteny 12 tunnin jälkeen jos pakkasta oli yli -23 (takana matka-ajoa yli 400km). Pakkaslunta oli sen 10cm. Tein noin 40cm paksun lumikinoksen ja ajoin voortin sen päälle. Konepelti auki ja ikkunaviltti moottoritilan päälle ja pelti kiinni. Voortihan paukahti tulille seuraavana aamuna ikään kuin pakkasta ei olis ollu paljon mitään.