W201 2.6 missä kahden sähköpuhaltimen anturi on

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MS10999
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 05.11.2008 19:21

W201 2.6 missä kahden sähköpuhaltimen anturi on

Viesti Kirjoittaja MS10999 »

Sattuisiko joku tietämään missä sijaitsee keulalla 2.6:ssa olevien kahden puhaltimen anturi jotta pääsisi kokeilemaan toimiiko ne. Auto on ollut minulla jo 6 vuotta mutta en ole koskaan nähnyt tai kuullut noiden puhaltimien pyörivän. Tietäisikö joku millä lämpötilalla ne kuuluisivat pyöriä. Kesällä kuumalla kun ajelee jonossa niin lämmöt nousevat tuosta 80:stä ja silloin luulisi puhaltimien lähtevän käyntiin. Kiitos etukäteen jo tiedoista :)
Markku
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Ne taitaa olla ilmastoinnin lauhduttimen puhaltimet. Ne käynnistyy kun kompuran korkepaine nousee yli asetetun arvon (joku 18 bar tms). Anturi on kiinni kuivaimessa . Johdot irroittamalla ja yhdistämällä pitäisi flektien lähteä pyörimään ykkösnopeudella. Flektien kakkkosnopeus kytkeytyy kun lohkossa oleva kytkin saavuttaa n. 110 asteen lämpötilan. Eikös tuossakin koneessa ole visko jonka tehtävänä on huolehtia moottorin jäähdyttämisestä, eli jos ei ilmastointi ole muutenkaan kunnossa niin ei kannata välittää jos ei sähköflektit toimikaan.
MB W201 2.5 TURBO
MS10999
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 05.11.2008 19:21

Viesti Kirjoittaja MS10999 »

Kiitos tiedoista ja osaatko viellä kertoa missä sijaitsee ja minkälainen tuo kuivain on
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

seuraa ilmastoinni putkia ja on sellainen kahvilupinkokoinen mokkula johon tulee pari johtoa 124 korisessa on vasemman etuvalon takana 201 en osaa sanoa missä on
MS10999
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 05.11.2008 19:21

Viesti Kirjoittaja MS10999 »

Kiitos vastauksesta, siihen "kuppiin" tulee kahdet johdot, toiset aivan kupin päälle ja toiset kuppiin tulevassa putkessa, kumpaa tarkoitat. Putkessa oleva anturin vastus on 0 kun autossa ei ole virtoja päällä.
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Kylmäkoneissa (kuten auton jäähdytys) tuo lauhdutinpuhaltimet käynnistävä kytkin on lähes aina painekytkin. Kun ilmastoinnin kompura käynnistyy niin lauhdutinpaineet nousee ja kytkin kytkee puhaltimet päälle. Jos se on tuollainen kytkin niin silloin se pitäisi olla auki kun kone ei käy. Sulla se vastus oli 0 eli kiinni (jos se on kytkin).
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Ne kupin päälle tulevat johdot yhdistetään kun ilmastointi on päällä ja auto käynnissä, flektien testaamiseksi.Se putkeen tuleva painekytkin haistelee onko järjestelmässä yli 2 bar painetta. Jos on alle niin ei anna käynnistää kompuraa. Sen kuuluu näyttää 0-1 ohmia, eli johtaa kun on tarpeeksi painetta.
MB W201 2.5 TURBO
Vastaa Viestiin