käyntiongelmaa, 200bensa, kaasaritietäjät apua
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
käyntiongelmaa, 200bensa, kaasaritietäjät apua
Taas lähestys uudella ongelmalla, ja kyseessä -85 w124 200, 175 kaasarilla ja automaattilaatikolla.
Vaihdoin tuossa puolan suurtehosyttypuolaan, laitoin bensansuodattimen (jälkiasennettu sähköpumppu, ei ollut mitään suodatinta) ja vaihdoin alipaineletkut silikonisiin. Ennen näitä toimi niin kuin piti.
Lähdin ajelemaan ja alkuunsa nyki niinkuin kylmänä nyt yleensä, mutta lämmetessä ei asia korjaantunut. Meinaa tukehtua kun kaasua painaa, laatikko vaihtaa ja jättää vaihtamatta miten sattuu, vaihtaa kolisten, ja jos tyhjäkäynti ei ole yli 1200 vapaalla, niin sammuilee risteyksiin. Pienikin ylämäki vie tehot täysin, ei kiihdy vaikka kaasun länttää pohjaan, ja huonosti myös pienemmälle vaihtaa.
Vähän aikaa sitten kaasariin huoltosarjan hankin ja osat vaihdettu, ryyppy säädetty siten että lämpimänä katottu ettei jousi vastaa. Kaikki ap-letkut tarkistettu moneen kertaan, niissä ei vuotoja. Puola vaihtuu takaisin alkuperäiseen lähipäivinä, mutta oudolta tuntuisi että se noin pahoja ongelmia aiheuttaa.
Myös sellainen hassu piirre ilmennyt, että tyhjäkäynnin säätöruuvilla ei kierroksia alle 1100 saa (ruuvi melkein lähti jo irti), vaan pitää alkaa säätelemään myös sitä sisempää ruuvia, jonka olen käsittänyt olevan tyhjäkäynnin säätöruuvin ryypyn kanssa. Aiemmin tätäkään ei ole ollut, ja kivasti on myös kone käynyt nätisti jopa 500 tyhjäkäynnillä.
Voiko kaasuttimessa olla nyt joku hajonneena siten että tuo ryyppy ja normaalipuoli ovat jotenkin menneet ristiin/päällekkäin? Ja sen seossäätö solenoidin joka siinä alla on, kuuluuko sen johtoon tulla virta, ja jos niin missä yhteydessä, vai toimiiko se pelkkänä anturina jollekin?
Autoon tulossa ruiskutekniikka lähiaikoina, mutta tämän pitäisi olla kuitenkin päivittäisessä ajossa jonkin aikaa ja sillä pitäisi ajaa vielä pari sataa kilometriä..
Vaihdoin tuossa puolan suurtehosyttypuolaan, laitoin bensansuodattimen (jälkiasennettu sähköpumppu, ei ollut mitään suodatinta) ja vaihdoin alipaineletkut silikonisiin. Ennen näitä toimi niin kuin piti.
Lähdin ajelemaan ja alkuunsa nyki niinkuin kylmänä nyt yleensä, mutta lämmetessä ei asia korjaantunut. Meinaa tukehtua kun kaasua painaa, laatikko vaihtaa ja jättää vaihtamatta miten sattuu, vaihtaa kolisten, ja jos tyhjäkäynti ei ole yli 1200 vapaalla, niin sammuilee risteyksiin. Pienikin ylämäki vie tehot täysin, ei kiihdy vaikka kaasun länttää pohjaan, ja huonosti myös pienemmälle vaihtaa.
Vähän aikaa sitten kaasariin huoltosarjan hankin ja osat vaihdettu, ryyppy säädetty siten että lämpimänä katottu ettei jousi vastaa. Kaikki ap-letkut tarkistettu moneen kertaan, niissä ei vuotoja. Puola vaihtuu takaisin alkuperäiseen lähipäivinä, mutta oudolta tuntuisi että se noin pahoja ongelmia aiheuttaa.
Myös sellainen hassu piirre ilmennyt, että tyhjäkäynnin säätöruuvilla ei kierroksia alle 1100 saa (ruuvi melkein lähti jo irti), vaan pitää alkaa säätelemään myös sitä sisempää ruuvia, jonka olen käsittänyt olevan tyhjäkäynnin säätöruuvin ryypyn kanssa. Aiemmin tätäkään ei ole ollut, ja kivasti on myös kone käynyt nätisti jopa 500 tyhjäkäynnillä.
Voiko kaasuttimessa olla nyt joku hajonneena siten että tuo ryyppy ja normaalipuoli ovat jotenkin menneet ristiin/päällekkäin? Ja sen seossäätö solenoidin joka siinä alla on, kuuluuko sen johtoon tulla virta, ja jos niin missä yhteydessä, vai toimiiko se pelkkänä anturina jollekin?
Autoon tulossa ruiskutekniikka lähiaikoina, mutta tämän pitäisi olla kuitenkin päivittäisessä ajossa jonkin aikaa ja sillä pitäisi ajaa vielä pari sataa kilometriä..
Jotakin vastausta
Oireet tuntuisi viittaavan kaasuttimen kalvon vuotamiseen. Se on kohtaisen helppo ja varsin halpa vaihtaa. Asiaa voi tarkistaa tutkimalla, että onko kaasuttimen vaimennusöljy kadonnut ?
Kaasuttimen alla oleva solenoidi, on tyhjäkäynninesto venttiili. Siihen kuuluu tulla jatkuva virta, ja jos käydessä liittimen ottaa irti, niin kone sammuu.
Kirjoita tuonne hakuun Strömberg, niin löytyy runsaasti asiaa ja kuvia
Kaasuttimen alla oleva solenoidi, on tyhjäkäynninesto venttiili. Siihen kuuluu tulla jatkuva virta, ja jos käydessä liittimen ottaa irti, niin kone sammuu.
Kirjoita tuonne hakuun Strömberg, niin löytyy runsaasti asiaa ja kuvia

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Käytin siispä väärää hakusanaa..
Osaa liittimistä tinailin uusiksi, ajattelin joskos jossain joku huono liitos tullut, mutta kaikki oli ok, lukuun ottamatta sinne alapuolen solenoidiin tulevaa johtoa, sinne ei virtaa tule. Ei ollut myöskään vaikutusta sen irtiottamisella moottorin käydessä. Voisiko olla niinkin pieni vika? Mistä sinne kannattaisi vetää tähän tarkoitukseen hätävirtaa, ja mistä sinne oikeasti tulisi virta, jos ajan kanssa jaksais korjata? Sulakkeet päällisin puolin ok, mutta näistähän ei koskaan tiedä. Muihin kaasarin osiin tosiaan tulee virta niinkuin pitääkin.
Kalvoista sen verran ,että kaikki on noin kuukausi sitten vaihdettu, laatuosilla (kaasutinexperitin huoltosarja), ja öljyt ovat pysyneet sen jälkeen.
Niin, ja kiitos nopeasta vastauksesta
Jokseenkin tuolla nyt nilkuttaa, mutta pitäis leimalla käyttää ennen kun tekniikkaa alkaa vaihtaa..

Osaa liittimistä tinailin uusiksi, ajattelin joskos jossain joku huono liitos tullut, mutta kaikki oli ok, lukuun ottamatta sinne alapuolen solenoidiin tulevaa johtoa, sinne ei virtaa tule. Ei ollut myöskään vaikutusta sen irtiottamisella moottorin käydessä. Voisiko olla niinkin pieni vika? Mistä sinne kannattaisi vetää tähän tarkoitukseen hätävirtaa, ja mistä sinne oikeasti tulisi virta, jos ajan kanssa jaksais korjata? Sulakkeet päällisin puolin ok, mutta näistähän ei koskaan tiedä. Muihin kaasarin osiin tosiaan tulee virta niinkuin pitääkin.
Kalvoista sen verran ,että kaikki on noin kuukausi sitten vaihdettu, laatuosilla (kaasutinexperitin huoltosarja), ja öljyt ovat pysyneet sen jälkeen.
Niin, ja kiitos nopeasta vastauksesta

lisää
Olisiko niin, että se solenoidi olisi jotenkin rikki ?
Nimittäin ei pitäisi käydä ollenkaan ilman sitä ohjausvirtaa. Olisiko niin ,
että se olisi siten rikki, että olisi jotenkin "auki". Voisi testata tarjoamalla sille plussaa ? ( Koneen ei tarvitse olla käynnissä), ja solenoidin kuuluu naksahtaa.
Tarvittava virta ei ole kovin suuri. Normaali toiminta on niin, että kun kääntää virrat päälle, niin solenoidi tosiaan naksahtaa (kuuluu lievästi ohjaamoon, kun sen tunnistaa). Ja kun koneen sammuttaa, niin ohjaus virta katkeaa.
Nimittäin ei pitäisi käydä ollenkaan ilman sitä ohjausvirtaa. Olisiko niin ,
että se olisi siten rikki, että olisi jotenkin "auki". Voisi testata tarjoamalla sille plussaa ? ( Koneen ei tarvitse olla käynnissä), ja solenoidin kuuluu naksahtaa.
Tarvittava virta ei ole kovin suuri. Normaali toiminta on niin, että kun kääntää virrat päälle, niin solenoidi tosiaan naksahtaa (kuuluu lievästi ohjaamoon, kun sen tunnistaa). Ja kun koneen sammuttaa, niin ohjaus virta katkeaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Pystyisikö syy olla siinä, että tyhjäkäyntiä ruuvailtu nyt aika reippaasti, pysyiskö sillä sitten käynnissä? Kuvittenlin tosin että se yläpuolella oleva solenoidi olisi se joka ihan suoraan käyntiin vaikuttaa, aiempi kokemus weberin vehkeistä. Siihen tulee virta, mutta johtoa irrottaessa ei vaikutusta käyntiin, eikä kyllä sekään napsunut. Täytyneepi nyt kokeilla vetää vaikka puolalta suora johto sinne alle ja kattoa kuinka käy. Nämä kaikki ongelmat alkoi tosiaan vasta alussa mainittujen puuhasteluiden jälkeen, toimi siis vallan kivasti huollon jälkeen vaikka itse tein.
Johdotuksesta, tuleeko tähän virta samasta kun näihin muihinkin liittimiin, vai jotain omaa tietä? Ihan sillä että katellaanko sulakkeet läpi tarkemmin vai olisko johto poikki.
Johdotuksesta, tuleeko tähän virta samasta kun näihin muihinkin liittimiin, vai jotain omaa tietä? Ihan sillä että katellaanko sulakkeet läpi tarkemmin vai olisko johto poikki.
lisää
Tässä olisi service -manuaalia :
http://pdfdatabase.com/index.php?q=stro ... ice+manual
Kuvassa solenoidi on osa -10
http://automn.ru/mercedes-w124/jpg_/foto-4a-17xx.jpg
muistelen, että virta tulisi kaikille samasta lähteestä
http://pdfdatabase.com/index.php?q=stro ... ice+manual
Kuvassa solenoidi on osa -10
http://automn.ru/mercedes-w124/jpg_/foto-4a-17xx.jpg
muistelen, että virta tulisi kaikille samasta lähteestä
Viimeksi muokannut Henry V., Ti 01.12.2009 22:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
lisää
On kyllä - kannattaa tarkistaa, että onko murtunut. Jos näkyy halkeama, niin kokeilee vaikka rakotulkilla, tms - että onko "auennut".
Ilmavuoto tästä laihentaa seoksen
Ilmavuoto tästä laihentaa seoksen
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Puhuttiin siis samasta osasta, tuon kuvan nro 10 johtoon ei tule virtaa. Joskos vaikka puolalta ottais väliaikasesti ja kattois kuinka siinä käy. Niihin kolmeen muuhun tosiaan siis tulee virta (ryyppy, se musta pyöreä osa, ja se yläpuolen solenoidi/magneettiventtiili(?)), eli lähtöoletus on että mahtanee olla poikki jostain se piuha. Sulakerasiassahan ei ole kuin se yksi ainoa carburerator electrics sulake.
Tuon ap-järjestelmän kanssa tapellut nyt kohta vuoden, ja se kumilaippa meni vaihtoon jo alkukesästä. Huomas välittömästi käynnissä kun sai ehjän osan
Tuon ap-järjestelmän kanssa tapellut nyt kohta vuoden, ja se kumilaippa meni vaihtoon jo alkukesästä. Huomas välittömästi käynnissä kun sai ehjän osan

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Joo, mysteeri sitten jatkuu.. Ja alkaa keinot olla lopussa, ja itku hyvin lähellä..
Kokeilin vetäistä solenoidille virran, solenoidi toimii, mutta moottori ei. Ei lähde käyntiin, ilmeisesti solenoidi väännelty siten että suunnilleen kohdillaan ilman virtaa. Päästöt olleet ok.
Oman aikani ruuvailin molempi tyhjäkäynti ruuveja, ja käyntiin lähti kun sen johdon otti irti. Huomasin samalla ryyppyä tutkiessani että kylmänäkään ei paina jousi sitä vipua. Oliskohan se jousi sitten rikki? Normilämpöihin käytin tyhjäkäynnillä ja väänsin ryypyn mötikän edestäpäin katottuna äärivasemmalle, eli sen rich-nuolen suuntaan. Tällä virityksellä lähdin konttorilla käymään. Ensimmäiset 4km toimi hyvin, vähän ennen konttoria alkoi taas nytkytys ja käyntiongelma. Pihassa vilkaisin niin oli ruuvit jääneet sen verran löysälle että ryyppy oli pyörähtänyt normi asentoon. Taas väänsin äärivasemmalle ja hetki meni hyvin. Leiman saannin jälleen pari km meni hyvin, sitten alkoi taas ongelmat. Tehot katoaa, kaasua piti painaa hyvin hitaasti että liikkui. Pohjaan painaessa alkoi hyytyä, kunnes putkessa paukahti pari kertaa ja sitten taas mentiin eteenpäin. Tätä se loppumatka sitten oli, välillä hetki meni hyvin ja välillä taas pätki. Tuntui siis siltä että sytytys heitteli miten sattui. Sammuttaessa myös vähän jälkikäyntiä esiintyi.
Vanha puola tuli vihdoin tänne asti, vaikka ihmettelen jos siinä syy. Ja kysytään nyt vielä tuosta ryypystä, kumminkospäin se jousi toimii, pitääkö kylmänä olla sinne rich nuolen suuntaan se tappi jota se kaasarissa painaa, siten että lämpimänä löystyy ja tappi pääsee takaisin keskelle, vaiko juuri toisinpäin?
Voiko tässä olla joku sen tapainen ongelma, että kun tuo ap säätelee jotain virranjakajassa, niin se lämpöanturi jonka läpi letkut kulkee olis rikki? Tuossa ongelmien alkaessakin jo laitoin merkille että normilämmöisssä meni hyvon, mutta vaikka lämpömittari pysyi 80, niin ajon mittaan paheni ongelma.
Kokeilin vetäistä solenoidille virran, solenoidi toimii, mutta moottori ei. Ei lähde käyntiin, ilmeisesti solenoidi väännelty siten että suunnilleen kohdillaan ilman virtaa. Päästöt olleet ok.
Oman aikani ruuvailin molempi tyhjäkäynti ruuveja, ja käyntiin lähti kun sen johdon otti irti. Huomasin samalla ryyppyä tutkiessani että kylmänäkään ei paina jousi sitä vipua. Oliskohan se jousi sitten rikki? Normilämpöihin käytin tyhjäkäynnillä ja väänsin ryypyn mötikän edestäpäin katottuna äärivasemmalle, eli sen rich-nuolen suuntaan. Tällä virityksellä lähdin konttorilla käymään. Ensimmäiset 4km toimi hyvin, vähän ennen konttoria alkoi taas nytkytys ja käyntiongelma. Pihassa vilkaisin niin oli ruuvit jääneet sen verran löysälle että ryyppy oli pyörähtänyt normi asentoon. Taas väänsin äärivasemmalle ja hetki meni hyvin. Leiman saannin jälleen pari km meni hyvin, sitten alkoi taas ongelmat. Tehot katoaa, kaasua piti painaa hyvin hitaasti että liikkui. Pohjaan painaessa alkoi hyytyä, kunnes putkessa paukahti pari kertaa ja sitten taas mentiin eteenpäin. Tätä se loppumatka sitten oli, välillä hetki meni hyvin ja välillä taas pätki. Tuntui siis siltä että sytytys heitteli miten sattui. Sammuttaessa myös vähän jälkikäyntiä esiintyi.
Vanha puola tuli vihdoin tänne asti, vaikka ihmettelen jos siinä syy. Ja kysytään nyt vielä tuosta ryypystä, kumminkospäin se jousi toimii, pitääkö kylmänä olla sinne rich nuolen suuntaan se tappi jota se kaasarissa painaa, siten että lämpimänä löystyy ja tappi pääsee takaisin keskelle, vaiko juuri toisinpäin?
Voiko tässä olla joku sen tapainen ongelma, että kun tuo ap säätelee jotain virranjakajassa, niin se lämpöanturi jonka läpi letkut kulkee olis rikki? Tuossa ongelmien alkaessakin jo laitoin merkille että normilämmöisssä meni hyvon, mutta vaikka lämpömittari pysyi 80, niin ajon mittaan paheni ongelma.
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
veljellä oli (w201) 200 bensassa saman tyyppisiä ongelmia, siinäkin oli se kumijuttu rikki eikä ongelmat poistunut sen vaihtamalla, sillä taisi mennä hermot siihen kun kävi vaihtamassa nissaniin liikkessä sen
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
lisää
Pari juttua josta ehkä on apua:
- siis se solenoidi ei itsessään säädä mitään, vaan katkaisee polttoaineen syötön ON/ EI. ( = estää jälkikäynnin).
- välittömästi solenoidin yläpuolella on seoksensäätö, josta säädetään siis peruasetus.
- Ryyppykopan sisällä on piimetallijousi-kierukka, siihen kytkettävä sähkövirta lämmittää jousta (=oikenee), ja siis samalla ryyppy menee vähitellen pois päältä. Mutta jousi ei ole ikuinen, eli joskus se katkeaa.
- Pakoputken pauke tässä yhteydessä, ei todennäköisesti johdu sytytyksen sekoilusta, vaan liian laihasta, tai rikkaasta seoksesta = seokset on sekaisin.
- ja totta myös tuo Atlaksen kommentti: riittääkö bensapaineet varmasti ?
- ja vielä: kun vaihdoit sen kaasuttimen kalvon, niin huomasitko laittaa sen männän samassa asennossa takaisin ? Sehän on kuin "reikäjuusto", eli ne kanavat pitäisi mennä oikeisiin kohtiin
- siis se solenoidi ei itsessään säädä mitään, vaan katkaisee polttoaineen syötön ON/ EI. ( = estää jälkikäynnin).
- välittömästi solenoidin yläpuolella on seoksensäätö, josta säädetään siis peruasetus.
- Ryyppykopan sisällä on piimetallijousi-kierukka, siihen kytkettävä sähkövirta lämmittää jousta (=oikenee), ja siis samalla ryyppy menee vähitellen pois päältä. Mutta jousi ei ole ikuinen, eli joskus se katkeaa.
- Pakoputken pauke tässä yhteydessä, ei todennäköisesti johdu sytytyksen sekoilusta, vaan liian laihasta, tai rikkaasta seoksesta = seokset on sekaisin.
- ja totta myös tuo Atlaksen kommentti: riittääkö bensapaineet varmasti ?
- ja vielä: kun vaihdoit sen kaasuttimen kalvon, niin huomasitko laittaa sen männän samassa asennossa takaisin ? Sehän on kuin "reikäjuusto", eli ne kanavat pitäisi mennä oikeisiin kohtiin
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Syy tällä hetkellä helpottanut, vaihdoin alkuperäisen puolan paikoilleen ja taas alkoi toimia niinkuin aiemmin. En olis uskonut että siitä olisi ollut kiinni, mutta näin kävi.
Itse bensapumpusta en tiedä muutakin että merkki on hügo, oli valmiina tuossa kun auton ostin. Ei ole pumpun kyljessä sen tarkemmin tekstiä. Kone otettu 190E:stä johon tuo kaasari laitettu. Eivät vaihdon tehneessä firmassa laittaneet sitä mekaanista pumppua, vaikka näyttää tuossa sille paikka olevan. Bensapainemittaria ei löydy, en ole saanut sitä mitattua. On tullut tuota kulutusongelmaa joskus mietittyä siltäkin kannalta, et oliskohan pumpun tuotto/paineet väärät. Ja tuo solenoidi nyt ihmetyttää, kun virtaa saa niin samantien sammuu. Laitetaan nyt tähän samaan vielä kysymys siitä mikä se päällä oleva solenoidin näköinen on? Siihen tulee virta, mutta ei vaikuta mitään ainakaan tyhjäkäynnillä, jos siitä johdon ottaa irti. Kattelin sen linkin oppaan läpi, mutta tuo itänaapurin kieli ei avaudu.
Kaasarin purusta otin huolellisesti kuvat joka vaiheesta, ja muistin jossain nähneeni juttua näistä kanavista, joten ne onneksi meni kerralla oikein. Toimi moitteetta noihin alussa mainittuihin toimenpiteisiin asti.
Jos nyt vielä tuosta ryypystä, kylmäkäynnistys (jos pihalla alle +15..) on aika onnetonta. Jos kaasaria katotaan takaa päin, niin se tappihan on ylhäällä keskellä oman jousensa painamana, ja liikkuu oikealle, siihen suuntaan myös päällä nuoli jossa lukee että rich ->. En ihan ymmärtänyt tuon jousen toimintaa, eli pitääkö ryyppy olla säädettynä siten, että kylmänä tämä tappi on siellä rich reunassa kierukkajousen painamana, ja lämpimänä se jousi löystyy ja päästää tapin palaamaan takaisin keskiasentoon? Tällä ajatuksella sitä olen asetellut. Pitääkö siihen ryyppykoppaan tulla jatkuva virta, ymmärsin tuosta että jos sähköllä lämpiää, niin eikö sitä virtaa säädellä minkään lämpöanturin kautta? Olin tosin elänyt siinä uskossa että se kierukka reagoi veden lämpöön. Tuossa askarrellessa huomasin että olipa sitten kaikki muutkin kaasarin sähköt vedetty puolalta, ei ilmeisesti ollut edellistä omistajaa tahi hänen käyttämän korjaamon väkeä huvittanut tarkemmin johtosarjaa korjailla..
Pahoittelen näin tyhmiä kysymyksiä, yritän vasta opetella ymmärtämään moottoripuolen sielun elämää..
Itse bensapumpusta en tiedä muutakin että merkki on hügo, oli valmiina tuossa kun auton ostin. Ei ole pumpun kyljessä sen tarkemmin tekstiä. Kone otettu 190E:stä johon tuo kaasari laitettu. Eivät vaihdon tehneessä firmassa laittaneet sitä mekaanista pumppua, vaikka näyttää tuossa sille paikka olevan. Bensapainemittaria ei löydy, en ole saanut sitä mitattua. On tullut tuota kulutusongelmaa joskus mietittyä siltäkin kannalta, et oliskohan pumpun tuotto/paineet väärät. Ja tuo solenoidi nyt ihmetyttää, kun virtaa saa niin samantien sammuu. Laitetaan nyt tähän samaan vielä kysymys siitä mikä se päällä oleva solenoidin näköinen on? Siihen tulee virta, mutta ei vaikuta mitään ainakaan tyhjäkäynnillä, jos siitä johdon ottaa irti. Kattelin sen linkin oppaan läpi, mutta tuo itänaapurin kieli ei avaudu.
Kaasarin purusta otin huolellisesti kuvat joka vaiheesta, ja muistin jossain nähneeni juttua näistä kanavista, joten ne onneksi meni kerralla oikein. Toimi moitteetta noihin alussa mainittuihin toimenpiteisiin asti.
Jos nyt vielä tuosta ryypystä, kylmäkäynnistys (jos pihalla alle +15..) on aika onnetonta. Jos kaasaria katotaan takaa päin, niin se tappihan on ylhäällä keskellä oman jousensa painamana, ja liikkuu oikealle, siihen suuntaan myös päällä nuoli jossa lukee että rich ->. En ihan ymmärtänyt tuon jousen toimintaa, eli pitääkö ryyppy olla säädettynä siten, että kylmänä tämä tappi on siellä rich reunassa kierukkajousen painamana, ja lämpimänä se jousi löystyy ja päästää tapin palaamaan takaisin keskiasentoon? Tällä ajatuksella sitä olen asetellut. Pitääkö siihen ryyppykoppaan tulla jatkuva virta, ymmärsin tuosta että jos sähköllä lämpiää, niin eikö sitä virtaa säädellä minkään lämpöanturin kautta? Olin tosin elänyt siinä uskossa että se kierukka reagoi veden lämpöön. Tuossa askarrellessa huomasin että olipa sitten kaikki muutkin kaasarin sähköt vedetty puolalta, ei ilmeisesti ollut edellistä omistajaa tahi hänen käyttämän korjaamon väkeä huvittanut tarkemmin johtosarjaa korjailla..
Pahoittelen näin tyhmiä kysymyksiä, yritän vasta opetella ymmärtämään moottoripuolen sielun elämää..

Re: lisää
Ja sama pätee myös W123:n aikaisiin Strombergeihin? Kalvosta tiesin kyllä, että se pitää laittaa oikein, mutta että mäntäkin. Omasta on ollut mäntä pari kertaa poissa öljyntäytön vuoksi, mutta lienee kyllä pukattu paikalleen jokseenkin miten sattuu? Ei siinä, että tämä olisi varmaankaan syynä siihen, että kylmäkäynnistys on jokseenkin ontuvaa. Kesäautossa vaiva vaan on siksi vähäinen, että tutkimatta on vielä.Henry V. kirjoitti:
- ja vielä: kun vaihdoit sen kaasuttimen kalvon, niin huomasitko laittaa sen männän samassa asennossa takaisin ? Sehän on kuin "reikäjuusto", eli ne kanavat pitäisi mennä oikeisiin kohtiin
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Ryypyn "tappi" on tavallaan "viisari", eli kun ryyppyä säädetään, niin nähdään että mihin suuntaan ja minkä verran on säädetty.
Kannattaisi varmaan dowloadata tuo ylempänä oleva huoltomanuaali,
ja käydä vielä kaikki läpi. Minusta virran ottaminen puolalta ei ole oikein hyvä idea, ja siitäkin voi tulla jotakin ongelmia.
PS: Aku ; miksi otit "männän pois öljyn täytön vuoksi" ?
Kannattaisi varmaan dowloadata tuo ylempänä oleva huoltomanuaali,
ja käydä vielä kaikki läpi. Minusta virran ottaminen puolalta ei ole oikein hyvä idea, ja siitäkin voi tulla jotakin ongelmia.
PS: Aku ; miksi otit "männän pois öljyn täytön vuoksi" ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Puhummehan me varmasti samasta osasta?Henry V. kirjoitti:Ryypyn "tappi" on tavallaan "viisari", eli kun ryyppyä säädetään, niin nähdään että mihin suuntaan ja minkä verran on säädetty.
Kannattaisi varmaan dowloadata tuo ylempänä oleva huoltomanuaali,
ja käydä vielä kaikki läpi. Minusta virran ottaminen puolalta ei ole oikein hyvä idea, ja siitäkin voi tulla jotakin ongelmia.
PS: Aku ; miksi otit "männän pois öljyn täytön vuoksi" ?
Ihan vain lisäystä helpottaakseni, jos vain korkin avaa niin rako on pieni ja pullonsuu kauhean iso.
Sittemmin keksin hakea apteekista lääkepruutan, jolla homma käykin kivasti.
Arkipäivän innovaatio, sano

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lisää
Mäntä on tuossa ylempänä olevassa automn.ru - linkissä osa nr -7
Männän joutuu ottamaan ylös vain jos vaihtaa neulan, tai kalvon.[/i]
Männän joutuu ottamaan ylös vain jos vaihtaa neulan, tai kalvon.[/i]
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Käsite-ero siis. Mulla oli mielessä vaan korkin mukana tangon päässä tuleva "mötikkä".Henry V. kirjoitti:Mäntä on tuossa ylempänä olevassa automn.ru - linkissä osa nr -7
Männän joutuu ottamaan ylös vain jos vaihtaa neulan, tai kalvon.[/i]
Kalvon olen kyllä vaihtanut, mutta mitäs siinä sitten piti irrottaa. Korkki auki, kansi samoin ja jousi sit kalvo jota pitää se metallirenksula paikallaan. Ei kai sieltä muuta lähtenyt, vai onko kaasarissani puutteita?

Viimeksi muokannut Aku P, To 03.12.2009 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Tuo alfamerin korjauoppaan sähkökaavio ei tunne moista keksintöä kuin strombergin ryyppy, niin ei oikein mitään käryä mistä virrat sitten oikeasti pitäisi tulla. Jonkun aikaisemman omistajan toimesta vetäisty tuosta puolasta, joten sillä nyt toistaiseksi täytyy tulla toimeen. Luulen joka tapauksessa, ettei se kierukkajousi toimi. Saako sitä jotenkin kokeiltua irrallisena?
lisää
No jos sen ryyppykopan ottaa auki, niin näet putoaako jousi palasina...
Ryyppyä pääsee kokeilemaan siten, että käännät vastaavaa vipua, kuin mitä jousi kääntäisi.
Aku: kalvon vaihdossa ajattelin oikeastaan sitä, että olen nostanut samalla männän ylös, että näkee missä kunnossa neula on ( siellä männän päässä ). Kulunut neula vaikuttaa todella paljon tyhjäkäyntiin kylmänä, eli tulee rikas seos, ja tupruttaa mustaa.
Ryyppyä pääsee kokeilemaan siten, että käännät vastaavaa vipua, kuin mitä jousi kääntäisi.
Aku: kalvon vaihdossa ajattelin oikeastaan sitä, että olen nostanut samalla männän ylös, että näkee missä kunnossa neula on ( siellä männän päässä ). Kulunut neula vaikuttaa todella paljon tyhjäkäyntiin kylmänä, eli tulee rikas seos, ja tupruttaa mustaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
moro!
omassani on kanssa tuo pierburgin 175cd ja onko siis näin että kun sinne solenoidin päähän lyö virtaa niin pitäisi pysyä käynnissä ja siellä kuuluu olla jatkuva virta kokoajan auton käydessä??
itselläni ei tule virtaa sinne auton käydessä ja kun koitin sinne sitä antaa niin auto sammuu heti kuten avaimesta vääntämällä!
onko siis solenoidia pyöritetty rikkaamaalle niin paljon että se jaksaa käydä ilman virtaakin? ja kun siihen tuon virran lyö niin silloinko auto saa liikaa tavaraa ja tukehtuu?? jännä vain kun sammuu heti ja oikein kuten auton kuuluukin ei siis menetä kierroksia pikku hiljaa eikä rupea röpöttämään!!
se reakoi tuohon aika nopeaa eli kun virtaa antaa niin kuuluu klopsahdus solenoidista ja auto sammuu heti.
jos taas nyppään virran heti pois solenoidista kun auto lähtee sammumaan niin se palaa heti normaaliin käyntiinsä mikä viittaa että ei saisi liikaa ruokaa !!
onkohan näitä ollu eri vuosimalleissa eripäin toimivina kun tuon kokemuksen perusteella sanoisin että sinne kuuluisi tulla virta kun auton sammuttaa! tosin vaatisi jonkun sydeemin että ei tulisi sitä virtaa koko ajan auton sammuksissa olon ajan!
auton katsastin tänään ja päästöistä meni kirkkaasti läpi!
omassani on kanssa tuo pierburgin 175cd ja onko siis näin että kun sinne solenoidin päähän lyö virtaa niin pitäisi pysyä käynnissä ja siellä kuuluu olla jatkuva virta kokoajan auton käydessä??
itselläni ei tule virtaa sinne auton käydessä ja kun koitin sinne sitä antaa niin auto sammuu heti kuten avaimesta vääntämällä!
onko siis solenoidia pyöritetty rikkaamaalle niin paljon että se jaksaa käydä ilman virtaakin? ja kun siihen tuon virran lyö niin silloinko auto saa liikaa tavaraa ja tukehtuu?? jännä vain kun sammuu heti ja oikein kuten auton kuuluukin ei siis menetä kierroksia pikku hiljaa eikä rupea röpöttämään!!
se reakoi tuohon aika nopeaa eli kun virtaa antaa niin kuuluu klopsahdus solenoidista ja auto sammuu heti.
jos taas nyppään virran heti pois solenoidista kun auto lähtee sammumaan niin se palaa heti normaaliin käyntiinsä mikä viittaa että ei saisi liikaa ruokaa !!
onkohan näitä ollu eri vuosimalleissa eripäin toimivina kun tuon kokemuksen perusteella sanoisin että sinne kuuluisi tulla virta kun auton sammuttaa! tosin vaatisi jonkun sydeemin että ei tulisi sitä virtaa koko ajan auton sammuksissa olon ajan!
auton katsastin tänään ja päästöistä meni kirkkaasti läpi!
jos jokin on painoonsa nähden kevyt, niin koska se on suhteessa raskas??
ei mersua voittanutta!!
w124 200 -88
ei mersua voittanutta!!
w124 200 -88