Museokatsastustahan ei välttämättä tehdä katsastuskonttorilla.
Voi sen tehdä vaikka kaljaterassillakin.
Eli määräaikaiskatsastus ja museokatsastus on ihan eri hommia. Museokatsastuksessa auton ei tarvii olla esim. liikennekuntoinen (välttämättä)
Jos sulla on nyt esim. kiiloitettu auton alkuperäismoottori mikä on leikannut kiinni, niin anna olla paikallaan.
Siitä sitten tehdään museolausunto, katsastukseen sitten vaihdat sen koneen missä on 4 runkolaakeria kolmen sijaan.
Oma lukunsa on sitten nämä muutoskatsastukset. Näin nyrkkisääntönä voin omasta kokemuksesta sanoa että maakunnissa saa leiman helpommin kuin asutuskeskuksissa. Haista kettu asennetta on välillä ollut aika paljonkin aistittavissa (linja-autosta pakettiautoksi 2 kpl muutettu).
Tehon lisäys on muutenkin jokin aave monelle konttorille.
Totta kai Petteri alat pistämään mersuja museoleimaan. Vauhdin määrä ei ratkaise, tyyli enemmänkin. Siksi kunnostelen vain noita perusmalleja (200d,240d)
Tosin toisaalta, jos virkamies sanoo, että ota itse selvää, kannattaa sanoa että selvä. Näin löysin perustein, periaatteessa ilman mitään suurempia rajauksia saa tehdä aika paljon.
Jos tulee sitten marmatusta, voi vain hyvin todeta; itse käskit ottaa selvää. Sen tein antamiesi ohjeiden mukaan. Joten äläpäs lässytä, vedä leima paperiin. Minä en ole se taho, joka nämä hommat osaa leipätyökseen. Annapa ensi kerralla paremmat ohjeet kun sovittiin että tuon auton tänne sitten muutoskatsastukseen.
Tämän tyylisen keskustelun kävin yhdessä katsastuksessa. Leima on paperissa.
OT: romutustodistuspaska on aivan aken omaa haphatusta. Esim. minä, jolla on tontti liiankin täynnä noita arvomersuja voin tehdä seuraavasti:
Myyn kaiken tarpeettoman (puhkiruostuneet jämäkorit) paikalliselle romutrokarille 20 e / kpl. Kirjoitan akelle selostuksen, missä mikäkin kori on runkonumeroineen ja mitä niille on tehty (purkanut museoautoharrastukseen).
Tämä ohjeistus on nykyään katsastusasemilla. Eli ns. "pimeää" rautaa on siis vieläkin olemassa. Eli papereita ei jokaiseen hylsyyn tarvitse olla...no joo...